Gå til innhold

gamer.no og nynorsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min tid var nynorsk en del av norskfaget. Jeg tror vi fort kan bli enige om at norsk er et viktig fag. Timetallet tyder iallefall på at skolemyndighetene synes det. :)

Enig, NORSK er viktig.

Nynorsk derimot... uff!

Lenke til kommentar

Enig, NORSK er viktig.

Nynorsk derimot... uff!

Hvordan er nynorsk ikke norsk?

Hehe, er klar over at begge er like mye norsk og alt det, mener bare det er tåpelig å ha to så like språk som skal læres.

Kan ha litt å gjøre med at jeg slet på skolen med det, blandet inn så mange bokmålsord i nynorsken min.

Lenke til kommentar

Jeg slet også med nynorsk på skolen og syntes ikke det er nødvendig å lære det på skolen. Jeg har aldri hatt noe problem med å forstå nynorsk og jeg trodde bare med-elever var vrange når de klagde på at de ikke forsto nynorsk, men kanskje jeg tok feil...eller?

Kanskje nynorsken må få bli på skolen ettersom det er så mange som ikke forstår det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, er klar over at begge er like mye norsk og alt det, mener bare det er tåpelig å ha to så like språk som skal læres.

Morsomt nok brukte riksmålssiden nøyaktig motsatt argumenter i kampen for å bevare tospråk-tilstanden, da det en gang for lenge siden ble igangsatt en politisk prosess for å forene målførene. Da befant det pragmatiske argumentet seg på den andre siden, noe som gjør at jeg i mitt stille sinn tenker at mange av anti-nynorsk-argumentene - pragmatikk, estetikk, talemålsnærhet, geografi, også videre - egentlig er litt vikarierende for noe som ligger nærmere en generell motvilje, med stort sett banale årsaksforhold. :)

Problemet oppstår i det man innser at "nynorsk ødela snittet mitt på videregående fordi jeg ikke tok det alvorlig og dermed fikk en lavere karakter, derfor hater jeg det" liksom ikke er så hardtslående når valgkampen sporer inn på kulturpolitikk. Ei heller varianter av "nynorsk er bondsk/simpelt" (jfr. Arnulf Øverland), "jeg liker ikke å lese nynorsk", "talemålet mitt har lite til felles med nynorsk, så jeg synes ikke det er skikkelig norsk", også videre.

Edit for retting av autoretting.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Faktisk syns jeg nynorsk er viktigere fag enn de andre. Kan man ikke lese eller skrive skikkelig, ender man opp med å ikke forstå hva det er snakk om.

Det lærer man i Norskfaget, ikke i sidemål aka Nynorsk.

Bare at i nynorsk må man lære det om igjen, men da på Nynorsk.

Lese, lære og pugge det på skolen. Jøss. Liker du matematikk? Naturfag? Hva med religionsfag?

Ja, jeg liker både matte og naturfag faktisk.Jeg er veldig glad i forskning & teknologi og økonomi,hvor matte først og fremst kommer godt med, og i økonomi er det avgjørende. I naturfag så er pensum nå både gjennom ung.skolen og VGS om Verdensrommet og planeter, om evolusjon, atomer og molekyler (og Ioner), bioteknologi osv

Dette syntes jeg er veldig gøy, og det er trist at jeg er ferdig med Naturfag ( :( ).

RLE kan bare dra til a place you know, derimot er RLE viktigere en Nynorsk fordi man lærer om andre lands levemåter og religion. Den informasjonen man får gjennom RLE har man bruk for dersom man møter noen

med andre leveregler. Dette kan komme veldig godt med dersom du ikke vil få mange uvenner rundt om i verden og også i Norge. Fordi hvem hadde vell hørt om Sikher i Norge dersom vi ikke hadde lært om det på skolen?

Lenke til kommentar

Nynorsk er faktisk et norskfag. Selv vokste jeg opp med bokmål som sidemål, men du ser ikke meg gå rundt og klage over at "bokmål er så ufattelig ræva", skrive "bøgmål" på ordbøker eller andre tullete handlinger. Jeg lærte meg bokmål. Og jeg lærte meg nynorsk.

Og om jeg kan, så kan dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nynorsk er faktisk et norskfag. Selv vokste jeg opp med bokmål som sidemål, men du ser ikke meg gå rundt og klage over at "bokmål er så ufattelig ræva", skrive "bøgmål" på ordbøker eller andre tullete handlinger. Jeg lærte meg bokmål. Og jeg lærte meg nynorsk.

Og om jeg kan, så kan dere.

Vel, du kunne forsette å være minoritetsgruppe og ikke lært bokmål. Men vi som foretrekker norskspråket som majoriteten i Norge bruker har virkelig ingen behov for å lære nynorsk.

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Bare for å avslutte diskusjonen som er relevant for Gamer.no - alt annet som diskuteres om nynorsk kan dere få ta i en annen tråd.

Alle skribenter på Gamer.no får skrive på sitt eget hovedmål, enten nynorsk eller bokmål. Dette kommer ikke til å endre seg, så da får vi satse på at vi iallfall bidrar til at flere lærer seg å lese et av de offisielle skriftspråkene i Norge.

Øystein er sommervikar på nyhetsfronten, og dermed er det en større andel av nynorskartikler enn tidligere. Vi har også hatt flere andre skribenter med nynorsk som hovedmål.

Endret av fiskfisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis vi ser på Øystein F sin artikkler, så er jeg sikker på at de hadde mistet mye av sin kvalitet dersom:

A: Forfatteren tvinges til å skrive på bokmål

B: Noen "oversetter" artikkelen til bokmål

Og det er vel det som er det viktig her? Kvaliteten på artikkelen?

Hvorfor er det slik at de fleste syns det er kult å snakke engelsk, lære nye språk, men så snart vi må forholde oss til sidemål så kommer dagens lunsj i retur?

Antageligvis fordi Nynorsk er nesten helt likt vanlig norsk, bortsett fra et par små ord. Idiotisk å ha to forskjellige språk i Norge som er så å si nesten like.

Bokmål og nynorsk har ganske forskjellig setningsoppbygging. Det er også mange nynorsk ord som ikke finnes i bokmål og omvendt.

Nynorsk blir brukt regelmessig av over 10% av befolkningen. Det er ikke en ubetydelig andel. Hva blir det neste. Skal vi nekte samer å skrive samisk. Skal vi nekte svensker å skrive gjesteartikler på svensk i norske aviser?

To skriftspråk er en styrke og ikke en svakhet. Istedenfor å krangle om hvilket språk artiklene er skrevet på så kan vil vel heller nyte veldig godt skrevne artikler som faktisk ikke er å oppdrive andre steder.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden håper jeg på flere skribenter som skriver nynorsk. Kom igjen!

Sier meg enig i dette. For en tilbakestående ting å gråte over.

Endret av Necrosodomic Proctólogo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...