Gå til innhold

"Terror siktede" poserer i "Lacoste" klær


Anbefalte innlegg

Dette gjør han ved flere anledninger.

 

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00896/usladd_896096i.jpg

&

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080771

 

MEd referense til poseringsbildene i forkant av hendelsene, samt med henvisning til den røde genseren han hadde på seg til fengslingsmøtet.

 

Dette må være meget ueldig for merkevaren, spesielt i Norge.

 

Har personelig flere klesplagg med dette merket, men merker det byr meg litt imot å gå med disse klærene etter jeg har blitt oppmerksom på det overnevnte... desverre...

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er også en annen detalj som viser seg å stemme overens med manifestet og troverdigheten til det andre som fremkommer der, så langt er det mye som viser jeg å stemme mht hva som er skrevet i manifestet.... skremmende...

 

Kjedlig for Lacoste at disse bildene går verden rundt, og at ikke merket på bildene er "sensurert" på noen som helst måte. Er sikkert noen som etterhvert vil kunne dra det så langt som å si at de som viser seg i denne type gensre av dette merket er sympatisører med den siktede, det hadde ihvertfall vært min store skrekk som importør av merkevaren...

 

Skulle ikke forundre meg, mtp hvor ekstreme og overraskende meninger folk i det norske land, viser via diskusjoner på dette og andre fora...

 

men er glad i lacoste gensrene mine, så håper inderlig ikke det.... men tar ubeskrivelig sterk avstand for det som har blitt gjort og alt som assosieseres med denne mannen/ugjerningen... og vil handle der etter

Lenke til kommentar

Dette blir egentlig lol. Du føler ubehag av å gå i samme klesmerke som han? Ok.

 

Det er opp til hvert enkelt individ å avgjøre, men dersom en er blitt oppmerksom på dette sammentreffet som igjen kan føre til at man får forferelige assosiasjoner hver gang man inbefatter seg med dette klesmerket, burde det være opp til hver enkelt om man ønsker å unngå slike assosiasjoner eller ei.

 

Uansett vil det uten tvil påvirke merkeveren i større eller mindre grad. Og spesielt hvis han ved senere anledning også vil poserer i klær av dette merket, vil det unektelig bli en assosiasjon for mange.

 

Er ikke uten grunn at Ferrari importøren ville kjøpe tilbake den bilen av samme merke som var i besittelse i kriminelle miljøer på østlandet.

Lenke til kommentar

kan være de tjener mere enn de taper på det, en del som synes det er litt kult å bruke samma merke som verdens mest kjente psychokiller........ nei tror ikke folk bryr seg stort du!

 

Ja, vi ble vel alle vitne til hvordan lusekoften fikk sin storhetstid etter nokas rettsaken

Lenke til kommentar
...men dersom en er blitt oppmerksom på dette sammentreffet som igjen...

Det er nettopp det det er, sammentreff. Ikke mer, ikke mindre.

 

Eg har såpass stor tro på medmenneske at eg tviler sterkt på at noen assosierer deg med vedkommende bare fordi du skulle ikle deg Lacoste-merkevare nå i ettertid.

 

Men om du føler ubehag ved det så er dette et problem eller utfordring du må ta opp med deg selv. Eg kan lett se at du ikke ønsker å gå i klær du ikke føler deg komfortabel med, men eg personlig mener at du legge alt for mye i det slik du legger det frem nå.

 

Og om vi alle skal endre væremåte nå i ettertid på grunnlag av oppførselen til gjerningsmannen så blir plutselig handlingen husket og bæret videre i samfunnet med en særdeles negativ presedens. Eg kan ikke se hvordan dette kan bære frem noe positivt.

Lenke til kommentar
...men dersom en er blitt oppmerksom på dette sammentreffet som igjen...

Det er nettopp det det er, sammentreff. Ikke mer, ikke mindre.

 

Eg har såpass stor tro på medmenneske at eg tviler sterkt på at noen assosierer deg med vedkommende bare fordi du skulle ikle deg Lacoste-merkevare nå i ettertid.

 

Men om du føler ubehag ved det så er dette et problem eller utfordring du må ta opp med deg selv. Eg kan lett se at du ikke ønsker å gå i klær du ikke føler deg komfortabel med, men eg personlig mener at du legge alt for mye i det slik du legger det frem nå.

 

Og om vi alle skal endre væremåte nå i ettertid på grunnlag av oppførselen til gjerningsmannen så blir plutselig handlingen husket og bæret videre i samfunnet med en særdeles negativ presedens. Eg kan ikke se hvordan dette kan bære frem noe positivt.

 

Jeg kan si meg enig i mye av det du sier. Men som jeg nevnte, kan assosiasjonen til dette bli av en mer signifikant betydning, dersom den siktede, også ved fremtidige anledninger, viser sin dedikasjon til dette klesmerket. Men foreløpig er det nok ikke så mange som har lagt merke til det..

 

Man kan vel si at det på nåværende tidspunkt er en kuriøsitet. Det viser jo også hvor lite han skiller seg fra mengden, når det kommer til fysisk fremtreden. Fikk forøvrig litt flashback til "american Psycho" når jeg i manifestet leste om hvor mye arbeid han la ned i sitt eget utseende.

Lenke til kommentar

Hugo Boss brukes da fortsatt av mange, mange tusen verden over daglig. De designet vel SS sine uniformer under andre verdenskrig.

 

Nå produserte de vel strengt tatt bare uniformene, om jeg ikke tar helt feil. Ikke at forskjellen er sånn vleidg stor, men det er en forskjell.

Lenke til kommentar

- Et svært verdifullt merkenavn står på spill på grunn av en gal kunde

 

Terroristen bak bombeangrepet på Norges politiske episenter og nedslakting av uskyldige unge AUF'ere på Utøya, har gjennom sitt Internett-distribuerte manifest knyttet seg til merkenavnet Lacoste. Spørsmålet er hvorfor gjør han det og hva betyr det for merkenavnet?

 

 

Alle merker er bygget opp gjennom et sett av assosiasjoner vi gjør når vi ser logoen, ser eller hører navnet. Felles krav til de valget assosiasjonene er at de må være positive, langsiktige og at målgruppen har tillit til at leverandøren kan knyttes til assosiasjonen. For eksempel merkenavnet Volvo er blant annet knyttet til sikkerhet. Dette er positivt (ingen er imot det), det er langsiktig (det er ikke motepreget) og Volvo har vist gjennom sine mange innovasjoner at målgruppen kunne ha tillit til at de tar sikkerhet på alvor.

 

På samme måte har Lacoste bygget opp sine merke assosiasjoner. Selskapet La Chemise Lacoste ble grunnlagt i Frankrike i 1933 av René Lacoste sammen med André Gillier. Til å begynne med var det bare den berømte poloskjorten som Lacoste hadde benyttet på tennisbanen. Han hadde selv valgt krokodille logoen som uttrykk for sin appetitt på å vinne. I dag tilbyr selskapet en hel rekke eksklusive produkter (klokker, parfyme, sko, skjorter, etc). Mange vil si at Lacostes assosiasjonene er knyttet til blant annet kvalitet, prestisje, og konservativ livsstil.

 

Det er dette massemorderen også fremhever ved merket og som motivasjon for hvorfor han benytter merket. Han kunne ha valgt Gant eller Ralph Lauren som sies å ha mye av de samme assosiasjonene. Men han valgte Lacoste som uttrykk for sine egne anti-islamistiske verdier. Har dette betydning for Lacoste?

 

At en massemorder står frem og knytter seg til et gitt merkenavn kan defineres som et eksternt sjokk til merkenavnet. Heldigvis er kunde-initierte merkevaresjokk noe som forekommer sjeldent. De aller fleste forbrukere og interessenter vil se dette som tilfeldig og utelukkende en gal manns preferanser. Selskapet vil ikke knyttes til slike preferanser eller holdninger. Som så dann tror jeg ikke det er noe problem for Lacoste. Men hva skjer når en større gruppe knyttes til merkenavnet?

 

Det engelske merket Burberry ble knyttet til fotball hooligans ved at disse systematisk begynte å bruke baseball caps med det karakteristiske mønsteret. Dette ble et problem for Burberry da de kunne risikere at større deler av deres målgruppe kunne vende seg mot dem i avsky mot hooligans og slutte å kjøpe deres produkter. Løsningen var å slutte å tilby baseball caps. Heldigvis for Burberry valgte ikke hooliganene andre deler av Burberrys sortiment - noe som kunne betydd deres undergang.

 

Den norske massemorderen knyttet seg til det engelske English Defence League (EDL). Det er å håpe for Lacoste at EDL ikke benytter deres produkter.

 

I sum vil jeg anbefale Lacoste å ligge lavt i sin markedsføring av merket i Norge frem til høsten. Årsaken er at manifestet er distribuert på Internettet og man ønsker å tie saken ihjel: et svært verdifullt merkenavn står på spill på grunn av en gal kunde"

 

Ref: http://twa-marketing.blogspot.com/2011/07/terror-og-merkenavn.html

Endret av Prosessoren
Lenke til kommentar

Pr-mareritt for Lacoste

 

Terrorsiktede Anders Behring Breivik har Lacoste som sitt favorittklesmerke.

 

I sitt over 1.500-sider lange manifest har terrorsiktede Anders Behring Breivik listet opp merkevaren Lacoste som sitt favorittklesmerke. Men i forbindelse med fengslingsmøte i går bar Behring Breivik også en rød Lacoste-genser med krokodillelogoen godt synlig på flere av bildene som nå brukes.

 

Den svenske varemerkeeksperten Niklas Olovzon mener klesmerket nå burde innstille alle planlagte kampanjer med tanke på den situasjonen som nå rår, skriver svenske Resumé.

 

– Det naturlige svaret er at varemerket påvirkes negativt. Det er klart at Lacoste selv ikke ønsker å ville bli forbundet med denne personen, sier Olovzon.

 

Olovzon mener det kommer til å bli intressant å se konsekvensene for Lacoste på lang sikt men anbefaler Lacoste å stanse alle planlagte reklamekampanjer med tanke på den spesielle situasjonen.

 

Arnaud Leblin, kommunikationsdirektør hos Lacoste, sier til Resume.se at han ikke vil kommentere saken mer enn at hans tanker går til de alle de som er blitt berørte av terrorangrepet og selskapets ansatte i Norge.

 

Ref: http://mobil.kampanje.com/markedsforing/article5682598.ece

Lenke til kommentar

Ranstorp synes også det er rart at han fikk lov å ha på seg en rød Lacoste-genser.

 

- Lacoste er nok ikke veldig glad for det, og folk legger jo merke til det.

 

Nei det tror ikke jeg heller. tvilsomt at dette øker salget av lacoste i Norge. Og når dette i tillegg poengteres i nyhetssaker, får de som kanskje ikke har lagt mer til det på bildene, eller sett bildene, en assosiasjon mellom dette merket og den siktede.

 

Allr bryr seg nok ikke, men noen gjør det helt sikkert, og det kan være alvolig nok for merkevaren i mine øyne... er ikke en assosiasjon noen merkevarer ønsker å ha. Og media har ikke akkurat gjort det lettere for i denne saken...

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088971

Endret av Prosessoren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...