Gå til innhold

Elektriker`lærling -- vil offshore etterpå.. hjelp :)

Anbefalte innlegg

Hei

Har 1.5 år igjen av læretiden min som elektriker... når jeg er ferdig med læretiden min tror jeg at jeg vil gå videre.. drømmen er å komme ut i olja ,, men hva kreves da??

- er energimontør ( høyspent ) ett must for å komme inn??

-Hjelper det -Mye- på å ta sikkerhetskurset å ha det i boks når du søker ?

så enten sikkert gå energimontør etter lære.. viss ikke mulig å komme inn uten...

ellers så har jeg tenk på å gå ingeniør skolen (elektro) Kan dette være smart eller setter jeg for høye krav her? trengs det mange av dem offshore?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke nødt til å være energimontør for å kunne komme deg offshore. Jeg kjenner flere elektrikere som er på plattform. Hvordan du kommer deg dit varierer, men som regel hjelper det veldig godt å kjenne noen, men du kan også søke på en jobb. De fleste firma krever sikkerhetskurs i forkant, så det er en god idé å ha dette klart.

Å utdanne seg til ingeniør er ikke dumt, men det er minimalt med (elektro)ingeniører som er i noen fast rotasjon offshore, så jeg ville ikke regnet med å komme meg offshore som ingeniør på regelmessig basis.

Lenke til kommentar

Du er ikke nødt til å være energimontør for å kunne komme deg offshore. Jeg kjenner flere elektrikere som er på plattform. Hvordan du kommer deg dit varierer, men som regel hjelper det veldig godt å kjenne noen, men du kan også søke på en jobb. De fleste firma krever sikkerhetskurs i forkant, så det er en god idé å ha dette klart.

Å utdanne seg til ingeniør er ikke dumt, men det er minimalt med (elektro)ingeniører som er i noen fast rotasjon offshore, så jeg ville ikke regnet med å komme meg offshore som ingeniør på regelmessig basis.

ja kjenner en god del som jobber offshore:)

ok så la si jeg tar forkurset i slutten av læretiden å så søker jeg meg inn offshore,, flere plasser såklart:)

-så får jeg svar at du bør ha energimontør osv.. eller ikke får plass...

litt dumt med dette forkurset da.. for det utløper vel?? eller hvor mange år er det snakk om ?

Lenke til kommentar

Sikkerhetskurset varer i 4 år før du må ta repetisjon. Det er fleire firma som betalar kurset for deg, men det avheng sjølvsagt av kva firma du evt. får jobb i. Aibel, Aker og liknande kontraktørfirma eller Statoil, BP osv. som operatørfirma.

Eg trur det blir lyst ut lite stillingar offshore. Ofte må ein først kome seg inn i eit firma med offshorekontrakter og etter kvart få oppdrag ute. I operatørfirma er det nok litt vanlegare.

Lenke til kommentar

Som Zeph sier over, er lettere andre veier enn via operatørselskaper. Kan anbefale oljeservice, mange store firmaer der i Norge, spesielt Kr.sand. Nettopp fått jobb der i en bedrift selv, reiser offshore på oppdrag i hele verden, ikke bare Norge. Så mye variasjon. Se etter serviceingeniør annonser. Kan anbefales, spennende og variert, dog nokså krevende virker det som. Men selvom jeg er utdannet som ingeniør er det ingen typisk ingeniørstilling, jobber på samme nivå som fagarbeidere, men vil si skolen har gitt meg noen fortrinn :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...