Trondster Skrevet 25. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2011 Flere poster på nettet (NikonRumors, Thom Hogan) forteller om en ny 2.7x-ish fatning fra Nikon. Gir i min bok god mening - en sensor som tetter "hullet" mellom Four Thirds på 2x crop og de mye mindre kompaktkamerasensorene. La oss se hvor smått det blir og hvilke segmenter de går etter. Lenke til kommentar
nie Skrevet 16. august 2011 Rapporter Del Skrevet 16. august 2011 http://nikonrumors.com/2011/08/16/first-drawings-of-nikons-mirrorless-interchangeable-lens-camera.aspx/#more-21667 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 12. september 2011 Rapporter Del Skrevet 12. september 2011 Siste nytt er at F-mount adapter kommer som gir AF med AF-S og AF-I objektiver. Videre ryktes det om en 10Mp sensor, som da skal ha ca. samme pixeltetthet 16Mp sensoren i D7000 (ISO100-3200 kan utvides til Hi1 6400). Kameraet får både kontrast-, og fasedetekterende AF. Det skal være mulig å filme i 1080p 50/60fps. Dette er visstnok introobjektivene - 10mm f/2.8 pancake lens - 10-30mm f/3.5-5.6 VR lens (very short and portable) - 10-100mm f/4.5-5.6 VR - 30-110mm VR Kameraet kommer i to utgaver, 1V og 1J - les mer på NikonRumors.com Lenke til kommentar
arthon Skrevet 13. september 2011 Rapporter Del Skrevet 13. september 2011 (endret) Pressemelding fra Nikon! Comments on Media Reports about Nikon's imaging productSeptember 9, 2011 Nikon understands that some article appeared in the media regarding Nikon's imaging product. Please note that Nikon has made no announcement in this regards. Endret 13. september 2011 av arthon Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. september 2011 Rapporter Del Skrevet 13. september 2011 Nå som jeg har blitt en Nikon Guy så er jo dette nesten interessant Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 Ennå mer info fra mirrorlessroumors: - Systemet vil ikke hete FX eller DX, men CX. - Prisen blir 900-1300 dollar med kitobjektiv, noe de anser som likt med konkurrerende kamera. - Oppsummering av ryktede objektiver Jeg synes det virker veldig interessant og blir bare mer og mer usikker på hva jeg skal velge som nr 2. kamera. Størrelser og priser kommer sikkert til å avgjøre valget. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 Prisen er helt forferdelig avskrekkende for min del. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 Jeg synes kompakt størrelse er en verdi som jeg vil verdsette i kroner og øre. Hadde sensorareal per krone vært eneste faktor ville jeg kjøpt en brukt Canon 5D eller filmbasert mellomformat, men det er jo akkurat rake motsetningen av hva jeg ønsker i et nr 2. kamera, nemlig kompakt størrelse. Jeg synes ikke 5000 kr er noen upris hvis det innebærer veldig bra jakkelommevennlighet. Men 2000 kr hadde selvsagt vært bedre. Da hadde jeg heller kjøpt to, med hver sin faste brennvidde. Men det skal bli spennende å se. Antatt lanseringsdato er om bare en uke: onsdag 21. september. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Jeg synes det virker veldig interessant og blir bare mer og mer usikker på hva jeg skal velge som nr 2. kamera. Størrelser og priser kommer sikkert til å avgjøre valget. Du burde ikke vente for lenge, kan hende enda et merke røsker et speilfritt systemkamera ut av hatten Endret 14. september 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 Skuffende. Som første kamera ut fra Nikon i mirrorless er det jo helt greit... I 2008. Men i dag er det ALT for mange lignende kameraer å velge mellom, og de fleste med lavere crop. Det vi VIRKELIG trenger er en APS eller tilogmed FF mirrorless som kan ta eksisterende linser. Et mirrorless DX kamera for eksempel, hadde snudd markedet. Dette kameraet her blir såvidt en nyhet, og langt fra en forfriskende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 Det finnes allerede to speilløse systemer med APS-C og begge begynner å bli så godt etablerte at det blir vanskelig å komme med ennå en. Det er også to merker med 2x crop og det siste merket valgte utrolige 5,5x crop. Det er et veldig stort spenn i mellom og det er der Nikon legger seg. Jeg tror det er et smart valg. Liten sensor er ikke bare en ulempe, særlig i spelløsmarkedet der hovedpoenget med å fjerne speilet er å få mer kompakte kamerahus. Jeg er likevel enig i at noen burde benyttet sjansen til å lansere noe speilløst med fullformat. Det kan jo være enkelte brennvidder det vil gå greit uten at det blir alt for stort. Men fjerningen av speilet og størrelsereduksjonen det medfører er jo meningløst å fjerne ved å lage kompatibilitet, uten adapter, til eksisterende objektiver. Personlig håper jeg Nikon utnytter sensorstørrelsen til sin fordel. Nemlig med små kamerahus og kompakt optikk. Mer kompakt enn konkurrentene (med unntak av Pentax Q selvsagt). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. september 2011 Rapporter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Klart man må ha adapter for å få DX-objektiver til å funke, men i stedet for å ta 399 USD for den kan man legge den med gratis og dermed oppfordre til bruk av den (tross alt) enorme objektivparken som finnes for Nikon. Jeg vet at NEX bruker 1.5 crop, men hvem er det andre speilløse systemet du tenker på? Edit: Ah, Samsung NX selvsagt... Endret 14. september 2011 av tofagerl Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2011 Rapporter Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Nikon teller ned til "en eller annen" stor nyhet i mårra kl 20:00 norsk tid. http://www.iamcomings.com/ Jeg er rimelig sikker på at det er speilløs-systemet vi har pratet om. Endret 20. september 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september 2011 De aller, aller fleste ryktesitene venter det speilløse systemet i morgen, ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2011 Rapporter Del Skrevet 20. september 2011 Mange vil nok bli lange i maska hvis de lanserer noe helt annet. F.eks en ny blits. Det skulle tatt seg ut. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 20. september 2011 Rapporter Del Skrevet 20. september 2011 D3100 i ny farge ;p Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. september 2011 Nei, nei - annonseringen er at du nå får blits som matcher den nye fargen til D3100! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Ooog - det er lansert. http://www.dpreview.com/news/1109/11092120nikonlaunch.asp Barnet (systemet, altså) heter "Nikon 1". 10.1Mpx, fase-detekterende autofokus, 10bps med AF og 60bps (!!!) uten AF i full oppløsning.. Endret 21. september 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2011 Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 Hva er det som kommer om nesten 12 timer da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå