Gå til innhold

Bruk av nasjonale symboler etter tragedien

Anbefalte innlegg

Ser at i en del sosiale medier så er det folk som kritiserer de som bruker det norske flagg som profilbilde. De mener at det er helt feil å bruke nasjonale symboler etter at motivene til ABB har kommet fram, da dette underbygger nasjonalisme.

Hva mener dere?

Jeg er av den oppfatning at det norske flagg tilhører det norske folk, og det ville vært et hån mot Norge hvis dette nå skal settes i sammenheng med fanatiske nasjonalister, og ikke minst tragedien på utøya.

EDIT: Endret emnetittel

Endret av monzilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det blir feil å bruke nasjonale symboler etter dette, da har vi virkelig feilet. Å bruke det norske flagg for å vise at man er motstander av noe som ikke hadde den minste sammenheng med hva Norge er, er helt riktig spør du meg.

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt ikke hvordan det blir feil å bruke det norske flagget som symbol på våre tanker til ofrene og etterlatte. Gjerningsmannens ideologier strider jo i mot alt Norge som nasjon står for, og da viser det norske flagget motstand av personen, meningene og handlingene hans.

Det viser også at vi står sammen som nasjon og at vi alle sørger i denne vanskelige tiden.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg ser hva du mener, og skjønner at det kan oppfattes som både ironisk og dobbelmoralsk. Det er likevel et veldig fint symbol på at Norge står sammen. Vi lar ikke denne mannen ødelegge flagget vårt.

Lenke til kommentar

Jeg støtter helt klart bruk av det norske flagget etter slike tragedier og mener at man burde få bruke det når man vil. Det viser at vi er en nasjon som står sammen, en nasjon som står sterkt frem til tross for tragedien.

Edit: Man burde så klart tenke litt over hva man har på profilbilde sitt hvis man skal bruke den appen til facebook. Så en kar på vennelista mi som hadde bilde hvor han sto med pistol også var det lille flagget nede i hjørnet, det blir litt feil...

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Enkelte har valgt å gjøre dette. For min egen del blir det ikke helt passende, men da snakker jeg kun for meg og det jeg føler. Jeg har i forvirringen slengt sørgebånd på avataren, og det gir vel samme uttrykk, stort sett.

Men jeg er enig med trådstarter. Jens Stoltenberg sa at AUF måtte ta tilbake utøya. Nå har en ekstremist tatt til seg flagget vårt, og da må vi ta det tilbake og vise at vi ikke finner flagget engang tilnærmingsvis svertet av hans udåder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sjølv vil eg påstå at den i overkant omfattande bruken av raude roser er langt meir kritikkverdig då dette er eit symbol som er direkte knytta til eit politisk parti. Terrorhandlingane er ikkje berre eit åtak på Arbeidarpartiet, men på heile vårt demokrati, på høgresida såvel som mot venstre. Flagget er her eit mykje meir samlande symbol, som illustrerar verdiane til ein samla nasjon, ikkje berre partiprogrammet til Det Norske Arbeidarparti.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

@Simon Aldra: Du har naturlegvis rett i det, og eksempelet du trekkjer fram viser vel meir enn noko anna at tolkinga av symbol er kontekstavhengig. Flytande roser på sjøen utanfor Utøya symboliserer ettertanke over dei som omkom. Eit folkehav med raude roser etter Eskil Pedersen sin appell om å ta med seg hendinga til valurnene, symboliserer noko heilt anna... etter mi meining.

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Nå gav nå vel ikke AP ut Røde roser fordi de elsket oss alle, eller ville oppnå en hyrdestund ved en senere anledning ( hvis ikke hyrdestunden representerte en stemme da ).

Men skjønner forsåvidt at de bruker Røde roser som er deres symbol.

Så også mange hadde valgt å bruke Hvite roser, og noen gikk uten roser i det hele tatt.

Enten det kom av at de hadde lagt ned rosene på denne markeringsplass, eller de hadde takket nei til Røde roser vet jeg ikke.

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simon Aldra: Du har naturlegvis rett i det, og eksempelet du trekkjer fram viser vel meir enn noko anna at tolkinga av symbol er kontekstavhengig. Flytande roser på sjøen utanfor Utøya symboliserer ettertanke over dei som omkom. Eit folkehav med raude roser etter Eskil Pedersen sin appell om å ta med seg hendinga til valurnene, symboliserer noko heilt anna... etter mi meining.

Ja, vi skal ta kjærligheten med til valgurnene, kjærligheten for hverandre og demokratiet.

For min del kunne de ha vifta med firkløver eller epler, så lenge det handlet om kjærlighet til andre mennesker. Og det var det både arrangementet og talen handlet om.

Syntes symbolikken i at vi møter vold og terror med et blomsterhav er rørende, nydelig og den gjør meg stolt.

Ditto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...