Gå til innhold

[Android] Blir litt skremt av rettighetene enkelte apps krever. Har jeg noe å frykte?

Anbefalte innlegg

Kikker litt rundt på market etter nye ting som kan være av interesse. Har også blitt anbefalt diverse apps'er. Nå sist Viber som skal gi gratis samtaler o.l. Jeg blir litt skremt når jeg ser hvilke tillatelser programmet egentlig skal ha, og jeg føler jo at mye av det kanskje ikke er relevant for dette programmet. Det samme gjelder programmet fra Tryg Er det meg som er litt paranoid eller trenger virkelig appene alle funskjoner de etterspør? Har jeg noe å frykte i forhold til misbruk og slike ting?

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ofte lurt å være kritisk til hvilke rettigheter en applikasjon spør om. Hvis det er en "enkel" applikasjon, eller et spill, som krever rettigheter som ikke virker logisk er det på sitt rette å være skeptisk. Les noen brukervurderinger, ofte blir bruken av rettigheter også forklart i beskrivelsen av applikasjonen, eventuelt på hjemmesiden.

Når det gjelder Viber og Tryg er dette begge programmer som knytter seg dypt mot mange av telefonens funksjoner, og det er naturlig at de krever endel rettigheter. Ser man på hver enkelt av dem bør det ikke være umulig å tenke seg hvorfor de forskjellige rettighetene kreves.

Viber:

YOUR ACCOUNTS:

Denne kreves vel hvis man ønsker å legge tjenesten sin under "Kontoer og synkronisering" for å la systemet styre synkroniseringen av applikasjonen.

SERVICES THAT COST YOU MONEY:

Sier seg selv, applikasjonen har tilgang til å sende tekstmeldinger og foreta oppringninger uten at brukeren må gjennom Androids meldingsprogram eller ringeprogram.

HARDWARE CONTROLS:

Trengs vel i hovedsak for å styre volumet på telefonen, men uten at jeg kjenner til denne applikasjonen i detalj bør det være en god grunn til at den også krever å få ta opp lyd.

YOUR LOCATION:

Brukes til uendelig mye lokasjonsrelatert data. Denne rettigheten vil du se at selv enkle applikasjoner spør om å få bruke, dette er grunnet at reklamemodulen fra Google krever den hvis de har implementert denne i applikasjonen sin.

YOUR MESSAGES:

Igjen sier det seg selv, siden det er en applikasjon for å ringe/sende sms utenom telenettet. Å ha tilgang til innboksen på telefonen vil være naturlig.

NETWORK COMMUNICATION:

Tilgang til nettverk, og bluetooth sier seg vel også selv.

YOUR PERSONAL INFORMATION:

2 av punktene under denne rettigheten er selvforklarende. Punktet med personlige logger er mer vagt.

PHONE CALLS:

Sier seg også selv i denne applikasjonen. Dette er også en rettighet du vil se i mange andre applikasjoner, siden man i mange tilfeller ønsker å gjøre tiltak i sin applikasjon når brukeren får innkommende anrop.

STORAGE:

Alle applikasjoner som lagrer innstillinger i sin applikasjon bør ha denne rettigheten, det viser at applikasjonen lagrer cache på eksternt minneområde istedetfor å fylle opp dyrebart internminne med slikt.

SYSTEM TOOLS:

Herunder er det mye rart, og jeg synes spesielt det er merkelig at den trenger rettigheter for å lese kjørende applikasjoner, og også rettigheter for å drepe de. Det slår meg ikke som en applikasjon som også har innebygget task manager av noen sort.

Alt i alt kan det meste forklares, er man usikker bør alle seriøse utviklere kunne svare på hvorfor de spør om de rettighetene de ønsker.

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...