Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er maksimum straff, inkludert forvaring i Norge?


Antatra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ikke han får forvaring så er det et hån mot det Norske folk, ikke minst de etterlatte...:realmad:

 

Enig i dette.

 

Forskjellen på saken fra 1983 og i dag er at dette angrepet er politisk rettet.

Jeg vil tro at mange politikere føler seg mer truffet og derfor forhåpentligvis

vil gjøre noe med dagens straffeutmåling.

 

Personlig syns jeg dagens straffeutmåling er alt for lav for mange kriminelle handlinger.

Tilfeller som Nesset, Barneheia, Wiik, Breivik og lignende burde vært sperret inne på livstid.

Dvs til de dør.

Lenke til kommentar

Litt av dilemmaet her var vel også at hvis man bruker paragrafen med maks strafferamme på 30 års fengsel så kan det ikke idømmes forvaring, mens hvis man idømmer forvaring (i.e. 21 års forvaring) så kommer den dommen med en minstetid på 10 år, dvs at etter 10 år har den insatte/forvarte krav på å få vurdert om det er grunnlag for videre forvaring.

 

Dilemmaet blir derfor som følger:

 

Ved idømming av 30 års fengsel vil den dømte være en fri mann etter 20 år ift 2/3dels regelen.

 

Ved idømming av 21 års forvaring så kan den idømte i prinsippet holdes fengslet/forvart livet ut, men samtidig har han krav på å få vurdert forvaringsbehovet etter maksimum 10 år, og deretter hvert 5. år som maksimum, og kan derfor være en fri mann etter 10 år.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si det sikkert men jeg tror den §på 30 år er 30 vanlige år.

Med 21 år + forvaring er vel en mulighet? Uansett.. om det er 10 år før han kan kreve vurdering om løslatelse så tror jeg ikke det er noe fare for at dette er glemt eller at som det sies at "om det er fare for han kan gjøre slike ting" så skal han ikke slippes ut som det står i loven, selv om den må revurderes hvert 5 år.

 

Ble litt rotete pOst s¨å sent :p Zzz

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si det sikkert men jeg tror den §på 30 år er 30 vanlige år.

Med 21 år + forvaring er vel en mulighet? Uansett.. om det er 10 år før han kan kreve vurdering om løslatelse så tror jeg ikke det er noe fare for at dette er glemt eller at som det sies at "om det er fare for han kan gjøre slike ting" så skal han ikke slippes ut som det står i loven, selv om den må revurderes hvert 5 år.

 

Ble litt rotete pOst s¨å sent :p Zzz

 

Det blir isåfall 21 års forvaring, ikke 21 år + forvaring ;) - noe som altså tilsier første vurdering for løslatelse etter maks 10 år.

 

Og husk - når man blir vurdert for videre forvaring så kan man ikke basere denne vurderingen på hva vedkommende har gjort, eller samfunnets rettsfølelse - kun det reelle behovet for fortsatt forvaring ift. betingelsene for denne (fare for gjentagelse, samfunnets behov for beskyttelse mot gjerningsmannen)

Lenke til kommentar

hvordan kan man straffe slike personer slik at han forstår hva han har gjort ?

 

21 år i fengsel vil ikke forsvare det han har gjort.

Hvis reglen om at 1 år er 8 måneder så slipper han ut ette 14 år

Det virker ikke rettferdig

Et fengselsår er 8 måneder, et forvaringsår er 12.

 

Kanskje jeg tar feil angående fengselsår, men forvaringsår er jeg temmelig sikker på :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...