Antatra Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Da tenker jeg selvfølgelig på Breivik, og hendelsene på fredag. Da jeg ikke er fortrolig med strafferetten enda, spør jeg her. Er klar over at maksimum fengselstraff er 21 år, og det er vel også rammen for det Breivik er tiltalt for (husker ikke paragrafen han ble tiltalt for, fint om noen har den). Men hva med forvaring osv? Er det tak på antall år i forvaring også? Eventuelt en rullende vurdering av om vilkårene for forvaring er til stedet? Er ikke ute etter synsing her, men forklaring og henvisning til loven. La den ikke skli ut slik som denne tråden. Dette er jus-delen av forumet, og ikke samfunns-delen. Endret 25. juli 2011 av Antatra Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Vel, Norge har ikke tendens til å endre straffelover basert på enkelthendelser, slik som de gjør i delstater i USA. Og takk og pris for det. Da slipper vi de utallige delstatslovene som "You are not allowed to have sex in a parachute on sundays". 1 Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Vel, Norge har ikke tendens til å endre straffelover basert på enkelthendelser, slik som de gjør i delstater i USA. Og takk og pris for det. Da slipper vi de utallige delstatslovene som "You are not allowed to have sex in a parachute on sundays". HÆÆ?!?!?? Er DET lovlig i Norge? 1 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Nå var det ikke det jeg lurte på. Helt konkret, hva kan Breivik bli ilagt av straff, hva er/var det hjemmel for da handlingene ble begått? Endret 25. juli 2011 av Antatra Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Reglene rundt forvaring finner du i straffeloven § 39c. til § 39h. En forvaring kan være på inntil 21 år pluss forlengelse på 5 år om gangen etter det (se § 39e). Det er ingen øvre grense på antall ganger forvaringen kan forlenges. Merk også at en forvaring kommer istedenfor annen straff og ikke i tillegg til annen straff. Slik at man IKKE blir dømt til 21 års tidsbestemt fengsel og 21 års forvaring, men "kun" til 21 års forvaring med mulighet til forlengelse. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#39c . Endret 25. juli 2011 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Beiring ble varetektsfengslet på bakgrunn av Strl. § 147 a. 1.ledd pkt. a og 1.ledd pkt.b. http://www.lovdata.n...2-010.html#147a Henholdsvis: a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern b) å skape alvorlig frykt i en befolkning. G Endret 25. juli 2011 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hva er strafferammene for de punktene han er tiltalt for? Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Hovedsaklig fengsel i inntill 21 år. Evt. en forvaringsstraff på intill 21 år som etter spesifikke vilkår kan forlenges med 5 år av gangen. Hva er strafferammene for de punktene han er tiltalt for? Endret 25. juli 2011 av Backslash Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Når er det egentlig man kan bli idømt forvaring? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Forvaring kan idømmes når samfunnet trenger beskyttelse fra vedkommende. Men forvaring er ikke som vanlig fengsel. Forvaringsfanger har privilegier som ikke gjelder andre fanger. EDIT: hmm. jeg ble litt usikker på det siste der etter at jeg skrev. Men jeg mener å ha lest det et sted. Endret 25. juli 2011 av Magnus_L Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 hvordan kan man straffe slike personer slik at han forstår hva han har gjort ? 21 år i fengsel vil ikke forsvare det han har gjort. Hvis reglen om at 1 år er 8 måneder så slipper han ut ette 14 år Det virker ikke rettferdig Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) hvordan kan man straffe slike personer slik at han forstår hva han har gjort ? 21 år i fengsel vil ikke forsvare det han har gjort. Hvis reglen om at 1 år er 8 måneder så slipper han ut ette 14 år Det virker ikke rettferdig Nja, i øyeblikket virker det kanskje ikke rettferdig, men i det lange løp slår folk seg til ro med tingenes tilstand. For en tid tilbake (de fleste har nok glemt det) skjedde et av norgeshistoriens verste massemord. Det var i 1983 at Arnfinn Nesset drepte 22 mennesker med giften curacitt, i en obskur fantasi om at han gjorde det eneste riktige. Han fikk 21 års fengsel (sikring fantes ikke på den tiden). Etter 12 år gikk han over til fri soning pga. eksemplarisk oppførsel og i 2004 slapp han ut som en fri mann. Den gangen da drapene skjedde, akkurat som nå ble det skreket opp om rettferdighet og dødsstraff og at 21 år var for liten straff, men det er ingen som har reagert på at han nå lever som en fri mann, om enn med hemmelig identitet. Ingen har heller i mellomtiden agitert for å få en grunnlovsendring og rettslig tilbakevirkende kraft for å forhindre at liknende uhyrligheter skjer igjen, hvilket de jo gjør fra gang til gang, akkurat som nå. Dessverre... Beklager hvis dette ble litt ot. G Endret 25. juli 2011 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 hvordan kan man straffe slike personer slik at han forstår hva han har gjort ? 21 år i fengsel vil ikke forsvare det han har gjort. Hvis reglen om at 1 år er 8 måneder så slipper han ut ette 14 år Det virker ikke rettferdig Nja, i øyeblikket virker det kanskje ikke rettferdig, men i det lange løp slår folk seg til ro med tingenes tilstand. For en tid tilbake (de fleste har nok glemt det) skjedde et av norgeshistoriens verste massemord. Det var i 1983 at Arnfinn Nesset drepte 22 mennesker med giften curacitt, i en obskur fantasi om at han gjorde det eneste riktige. Han fikk 21 års fengsel (sikring fantes ikke på den tiden). Etter 12 år gikk han over til fri soning pga. eksemplarisk oppførsel og i 2004 slapp han ut som en fri mann. Den gangen da drapene skjedde, akkurat som nå ble det skreket opp om rettferdighet og dødsstraff og at 21 år var for liten straff, men det er ingen som har reagert på at han nå lever som en fri mann, om enn med hemmelig identitet. Ingen har heller i mellomtiden agitert for å få en grunnlovsendring og rettslig tilbakevirkende kraft for å forhindre at liknende uhyrligheter skjer igjen, hvilket de jo gjør fra gang til gang, akkurat som nå. Dessverre... Beklager hvis dette ble litt ot. G mye av problemet her er jo at enkelte mennesker lider av en eller annen vrangforestilig. Nå kjenner jeg for lite til det som skjedde i 1983 , men man kan gå ut fra at denne personen hadde en vrangforestilling akkurat som ABB. Fra tid til annen så skjer det slike ting , de fleste ikke så tragisk som det som skjedde nå. Enkelte ganger bli de erklært frisk , men de er avhengig av medisiner for å fungere i samfunnet. ( jeg vill ikke definere en person som er avhengig av medisiner for frisk) Nå de så glemmer å ta medisinene så er det tilbake til det gamle. Detter er det ingen som kan gjøre noe med. heller ikke å tvinge i dem medisinene. slik personer vil alltid trenge oppfølging selv om det ikke alltid skjer Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Maksimumsstraffen er 30 år. Forvaring er også straff, men brukes for å verne samfunnet mot særlig farlige elementer i samfunnet. Forvaring brukes f.eks. mot voldtektsmenn som vil fortsette å voldta hvis de slipper ut. Og så lenge faren for gjentagelse er til stede, kan forvaringsdommen forlenges og forlenges slik at den i realiteten blir en livstidsstraff. Et problem med forvaring i denne grusomme saken er imidlertid at man vil ha livstid fordi det er galt å la gjerningsmannen få bli en fri mann igjen. Han vil ikke gjøre opp for seg ved å sone 21 eller 30 år. Og dette er forresten noe jeg stiller meg helt bak. Om man kan oppnå dette ved forvaring, forutsetter imidlertid at det er fare for gjentagelse. Om dét er tlifelle, vet vi jo ikke. Gjerningsmannen har så vidt jeg vet ikke begått kriminelle handlinger tidligere. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Nja, i øyeblikket virker det kanskje ikke rettferdig, men i det lange løp slår folk seg til ro med tingenes tilstand. Jeg vet ikke om noen om 21 eller 30 år vil mene det er rettferdig om gjerningsmannen slippes fri igjen, slik at han smile til de pårørende på gaten, forsvare sine handlinger og fortsette å agitere for sitt bisarre og ulogiske verdenssyn. For meg er dette grunn nok til at han burde være innesperret. Så slipper vi å forholde oss til ham. Dette var en bemerkning OT - jeg beklager det, men kan komme tilbake til topic igjen: Det er en myte at et fengselsår er på mindre enn 12 måneder. Slik var det kanskje før, men slik er det heldigvis ikke lenger. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Maksimumsstraffen er 30 år. Hvor finner du hjemmel for dette? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Maksimumsstraffen er 30 år. Hvor finner du hjemmel for dette? Så vidt jeg har fått med meg har forbrytelser mot menneskeheten strafferamme på 30 år i Norge. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Ja, jeg ser det. Men jeg er ute etter en henvisning til bestemmelsen som hjemler straff på 30 år. Har forresten påtale lagt frem tiltalen enda? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Ja, jeg ser det. Men jeg er ute etter en henvisning til bestemmelsen som hjemler straff på 30 år. Den nye straffeloven av 2005 (som skal erstatte straffeloven av 1902, men der kun enkelte paragrafer er i kraft) setter strafferammen på 30 år for de fleste paragrafer i "Kapittel 16. Folkemord, forbrytelse mot menneskeheten og krigsforbrytelse". Disse paragrafene er i kraft. § 102 er nevnt som en mulighet. Se http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#102 . Endret 26. juli 2011 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
spacemonster Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Ja, jeg ser det. Men jeg er ute etter en henvisning til bestemmelsen som hjemler straff på 30 år. Har forresten påtale lagt frem tiltalen enda? Kan ikke svare på det siste spørsmålet ditt, annet enn at jeg ikke tror jeg hørte straffelovens § 102 (se under) nevnt i fengslingsmøtet på mandag. Det kommer vel kanskje heller frem i løpet av rettsaken. § 102 Forbrytelse mot menneskeheten ... Straffen for forbrytelse mot menneskeheten er fengsel inntil 30 år. Sakset fra: http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-018.html Loven nevnt ovenfor er ny fra fra 2008 og utover så langt jeg kan se. § 42 Løslatelse fra fengselsstraff Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen ... ... Sakset fra: http://www.lovdata.no/all/tl-20010518-021-004.html#42 Jeg kunne ikke finne noe om at 1 fengslingsår er det samme som X antall mnd, og tror nok dette gjelder en misforståelse av "to tredjedelers" regelen som referert til over. Det står videre i § 42 at det ikke nødvendigvis ikke trenger å være noen løslatelse før "to tredjedeler" slik jeg tolker det hvis det ikke finnes noen grunn for det. 21 eller 30 år er jo fremdeles ganske langt frem i tid, så det er vanskelig å si hvordan det går. Igjen så er det ikke til å stikke under en stol at vi ikke har sett lignende ugjerninger i Norge tidligere og det skulle ikke forundre meg om at ABB må sitte helt ut. Om han kan sitte lengre, det tør jeg ikke spekulere i. (Synes jeg han fortjener å sitte livet ut? Ja) Endret 26. juli 2011 av spacemonster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå