Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blue screen på Bærbar

Anbefalte innlegg

Hei,

Igår når jeg nettopp hadde startet pcen, kom det plutselig fram en helt blåskjerm med mye tekst. Det eneste jeg fikk meg meg var at windows hadde fått et problem, og måtte restartes. Eg slo deretter av pcen, og startet den på nytt. Men når jeg restarter pcen, skjer det ingeting. Pcen starter liksom,men skjermen er forsatt svart. Jeg har prøvd og bytte hardisk for og se om det kunne være det,men forsatt ingen resultat. er det noen som vet hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøvd å gjenopprette den til factory default(husker ikke hva det er på norsk). Det hjelper ofte for det meste :D Forskjellig på alle PCer, men jeg foreslår å google det fra en mobil eller en annen PC. det er som regel F8 eller no sånt. Bare trykk det når PCen starter opp.

Lenke til kommentar

Kommer boot-skjermen opp, eller er det helt svat helt fra starten?

Om du har en annen maskin tilgjengelig som du kan brenne ut en plate fra så brenne gjerne ut en Ubuntu-live disk (gratis). Du kan laste den ned herfra:

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

En slik CD/DVD kan du starte maskinen med uten å installere noe til harddisken (du trenger forøvrig ikke å ha noen harddisk i maskinen i det hele tatt for å teste). Hvis denne starter så er det altså noe galt med windows eller annen software på maskinen. Hvis ikke så er det noe galt med maskinvaren i seg selv slik at du vet at det er der du må fokusere vider feilsøking.

Om Ubuntu ikke starter opp og du dermed vistenker hardware feil ville neste steg for min del være å resette CMOS for å se om det gav noe bedring. Hvis det er en laptop må du da åpne maskinen, og hvis så er tilfellet er det nok bedre å benyte evt. reklamasjonsrett eller garanti du har igjen på maskine først. Det er 5 års reklamasjonsrett på maskiner kjøpt i norge.

-Stigma

Lenke til kommentar

Kommer boot-skjermen opp, eller er det helt svat helt fra starten?

Om du har en annen maskin tilgjengelig som du kan brenne ut en plate fra så brenne gjerne ut en Ubuntu-live disk (gratis). Du kan laste den ned herfra:

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

En slik CD/DVD kan du starte maskinen med uten å installere noe til harddisken (du trenger forøvrig ikke å ha noen harddisk i maskinen i det hele tatt for å teste). Hvis denne starter så er det altså noe galt med windows eller annen software på maskinen. Hvis ikke så er det noe galt med maskinvaren i seg selv slik at du vet at det er der du må fokusere vider feilsøking.

Om Ubuntu ikke starter opp og du dermed vistenker hardware feil ville neste steg for min del være å resette CMOS for å se om det gav noe bedring. Hvis det er en laptop må du da åpne maskinen, og hvis så er tilfellet er det nok bedre å benyte evt. reklamasjonsrett eller garanti du har igjen på maskine først. Det er 5 års reklamasjonsrett på maskiner kjøpt i norge.

-Stigma

Hei,

Skjermen er helt svart,og har prøvd og trykke F8 uten resultat. Men eg skal prøve det som du sier og putte en CD med et Operativ system inn i pcn. Reklamasjonen er brutt for leeenge siden.. Jeg har byttet hdd i den og "falsk" w7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...