Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Din evne til å hjelpe andre står til stryk. En som får seg selv drept kan ikke hjelpe andre. Pri 1 er egensikkerhet. Først når egen sikkerhet er på plass, kan man hjelpe andre.

Absolutt. Nå anser jeg ikke Hønefoss politikammer som "egen sikkerhet", et vesentlig moment.

Selvsagt vil du smile sarkastisk. Mangel på empati er et fellestrekk for de som angriper EP.

Selvsagt vil jeg smile sarkastisk. Samtidig skal jeg erindre noen arbeiderkampsanger, som EP sikkert kan. Om han forstår dem derimot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din evne til å hjelpe andre står til stryk. En som får seg selv drept kan ikke hjelpe andre. Pri 1 er egensikkerhet. Først når egen sikkerhet er på plass, kan man hjelpe andre.

Absolutt. Nå anser jeg ikke Hønefoss politikammer som "egen sikkerhet", et vesentlig moment.

Selvsagt vil du smile sarkastisk. Mangel på empati er et fellestrekk for de som angriper EP.

Selvsagt vil jeg smile sarkastisk. Samtidig skal jeg erindre noen arbeiderkampsanger, som EP sikkert kan. Om han forstår dem derimot.

Ja, mangel på empati gjør at man f.eks. smiler sarkastisk av mennesker i nød.

Hva har Hønefoss politikammer med diskusjonen å gjøre?

Lenke til kommentar
Hvilke historier laget han?

Se klippene da

EP Hvordan var din flukt fra utøya?

- Dere kan jo tenke dere det, det var blod over alt.

jeg hadde ikke sko liksom.

Men hvordan var din flukt og hvordan opplevde du den?

- Men dere har jo nå hørt de andre fortelle sine historier, det var grusomt.

Men EP, vi vil høre din historie.

- Dere kan jo tenke dere, vi var på en øy og vi hadde ingenting å forsvare oss med.

Dette er å dekke over egen innsats, sier ikke at han skulle vorri Rambo, sier at dette er å snakke seg rundt svarene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er å dekke over egen innsats, sier ikke at han skulle vorri Rambo, sier at dette er å snakke seg rundt svarene.

De som var nærmest på "Kjakan", sa at han aldri snakket nærmere om opplevelsene sine under diverse sabotasjeaksjoner under krigen. For enkelte er det sånn at man kun kan snakke med de rette personene om dette, og de rette er de som selv har vært i krigen.

Lenke til kommentar
Å hjelpe andre som pri1 har vært min påstand gjennomgående.

Angående EP har jeg ingen hensikt å lynsje ham. Men jeg vil smile sarkastisk neste gang han prater om solidaritet. Så får du tolke det som du vil.

Så når mener du EP var i tilstrekkelig (relativ til situasjonen) sikkerhet til å hjelpe andre enn seg selv? I USA ser man ofte videoer av mennesker som blir liggende hjelpeløse på gaten fordi folk som går forbi frykter for sin egen sikkerhet ved å hjelpe. Hvor mye risiko bør man sette seg i for å redde andres liv?

Mangel på empati er et fellestrekk for de som angriper EP? Begrunn?

Lenke til kommentar

Se klippene da

- Dere kan jo tenke dere, vi var på en øy og vi hadde ingenting å forsvare oss med.

Jeg ser ikke problemet med de svarene der? Han ønsket ikke å fortelle sin historie. Hva er galt med det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det revolusjonens røst det går i da eller?

Trodde ikke arbeiderpartiet sang sanger om å være modige i krig og gå mot kuleregnet. Men hva vet jeg, kanskje de er mer krigerske enn jeg trodde? Kanskje EP burde være mer krigersk? Kanskje ungdomsledere generelt burde være mer krigersk og rustet til å takle terror?

Generelt sett kan jeg ikke forstå kritikken om at en leder i arbeiderpartiet ikke er modig nok. Hvor har du fått det fra at ledere eller ungdomsledere i AP skal duge til noe som helst i terror og krig? Virker som du har et alvorlig forstyrret verdensbilde.

Anngående sikkerhet kan vi slå fast følgende:

Hva tilfeldig mennesker uten utdanning eller våpenerfaring sier om sikkert omkring Utøya 22 juli er fullstendig irrelevant. Hør på hva politiet og eksperter i forsvaret har å si om saken. Hva vil de si om sikkerheten knyttet til å kjøre båt rundt Utøya 22 juli?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det revolusjonens røst det går i da eller?

Trodde ikke arbeiderpartiet sang sanger om å være modige i krig og gå mot kuleregnet. Men hva vet jeg, kanskje de er mer krigerske enn jeg trodde? Kanskje EP burde være mer krigersk? Kanskje ungdomsledere generelt burde være mer krigersk og rustet til å takle terror?

Generelt sett kan jeg ikke forstå kritikken om at en leder i arbeiderpartiet ikke er modig nok. Hvor har du fått det fra at ledere eller ungdomsledere i AP skal duge til noe som helst i terror og krig? Virker som du har et alvorlig forstyrret verdensbilde.

Anngående sikkerhet kan vi slå fast følgende:

Hva tilfeldig mennesker uten utdanning eller våpenerfaring sier om sikkert omkring Utøya 22 juli er fullstendig irrelevant. Hør på hva politiet og eksperter i forsvaret har å si om saken. Hva vil de si om sikkerheten knyttet til å kjøre båt rundt Utøya 22 juli?

Jeg lurer svært på hva "pansret" skal bety i militær sammenheng, om det ikke engang betyr at de kan stoppe relativt harmløse (som panserbrytende) 5.56 NATO. Selvsagt er man relativt usikker i forhold til å sitte trygt på hønefoss politikammer, men det handler hele tiden om å veie sin egen sikkerhet i forhold til muligheten til å redde andres liv. Jeg tror (håper) mange ville tatt en minimal risiko i EPs situasjon for å redde ungdommer i akutt livsfare, i flukt fra en våpendesperado.

Lenke til kommentar

Se klippene da

Jeg ser ikke problemet med de svarene der? Han ønsket ikke å fortelle sin historie. Hva er galt med det?

Jeg skjønner godt at han ikke ville fortelle sin historie, og jeg skjønner godt hvorfor han tåkelegger og svarer med "dere kan jo tenke dere" i stedet for å innrømme at han lå i bunnen av den eneste pansrede båten og beodret den så langt unna som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg lurer svært på hva "pansret" skal bety i militær sammenheng, om det ikke engang betyr at de kan stoppe relativt harmløse (som panserbrytende) 5.56 NATO. Selvsagt er man relativt usikker i forhold til å sitte trygt på hønefoss politikammer, men det handler hele tiden om å veie sin egen sikkerhet i forhold til muligheten til å redde andres liv. Jeg tror (håper) mange ville tatt en minimal risiko i EPs situasjon for å redde ungdommer i akutt livsfare, i flukt fra en våpendesperado.

Ahh, er det du som er Captain Hindsight? Kjempeflink du er til å ta kalkulerte avgjørelser i ettertid når du sitter med alle faktaene på bordet?

Hva som er pansret er ikke pensum for ungdomsledere. Å vite hvilke våpen terrorister bruker er ikke et krav for ungdomsledere. Å vite hvor mange terrorister det er er heller ikke et krav. Å vite hvor terroristene er er ikke et krav.

En miminal risiko sett i ettertid er det samme som en enorm risiko 22. juli. Tydelig at ikke alle klarer å skille tid før de snakker ut.

Hva du anser som risiko (minimal eller ikke) er selvsagt irrelevant. Det som betyr noe er hva politi og eksperter i forsvaret har å si om den saken. Du finner ingen støtte hos folk som vet hva de snakker om.

Jeg skjønner godt at han ikke ville fortelle sin historie

Virkelig? Det virker ikke på meg som at du skjønner det.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ahh, er det du som er Captain Hindsight? Kjempeflink du er til å ta kalkulerte avgjørelser i ettertid når du sitter med alle faktaene på bordet?

Hva som er pansret er ikke pensum for ungdomsledere. Å vite hvilke våpen terrorister bruker er ikke et krav for ungdomsledere. Å vite hvor mange terrorister det er er heller ikke et krav. Å vite hvor terroristene er er ikke et krav.

En miminal risiko sett i ettertid er det samme som en enorm risiko 22. juli. Tydelig at ikke alle klarer å skille tid før de snakker ut.

Hva du anser som risiko (minimal eller ikke) er selvsagt irrelevant. Det som betyr noe er hva politi og eksperter i forsvaret har å si om den saken. Du finner ingen støtte hos folk som vet hva de snakker om.

Jeg skjønner godt at han ikke ville fortelle sin historie

Virkelig? Det virker ikke på meg som at du skjønner det.

Captain Hindsight begynner vel å bli litt oppbrukt for ca 500 innlegg siden? Hersketeknikker er vel og bra, men det er greit å vite når man skal stoppe. EP visste at han var i et pansret fartøy, og at det var 500+ barn og unge igjen på en øy med en våpendesperado. Som sagt gjelder dette å avveie risiko for egen skade, mot mulighet for å redde andre. Jeg sier ikke at man må være kung-fu-ekspert for å være leder i AUF, men å kunne utvise lederskap i en krisesituasjon forventer jeg faktisk. Ingen sier at han skulle ryddet opp i flokene med bare nevene, men fra sin relativt trygge posisjon synes jeg faktisk han burde gjort mer for å redde barna han var leder for. Jeg vet faktisk ikke helt hva han kunne gjort verre. Jeg tror det skal bli vanskelig å bli kvitt stempelet som feiging for EP.

Edit: Og jo, grunnen til at han ikke har vært ivrig på å fortelle sin historie er selvsagt at det gikk et lys opp for ham at sannheten neppe ville bli veldig godt mottatt. Selv EP skjønner at han bør ligge lavt angående flukten fra utøya.

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Captain Hindsight begynner vel å bli litt oppbrukt for ca 500 innlegg siden? Hersketeknikker er vel og bra, men det er greit å vite når man skal stoppe. EP visste at han var i et pansret fartøy, og at det var 500+ barn og unge igjen på en øy med en våpendesperado. Som sagt gjelder dette å avveie risiko for egen skade, mot mulighet for å redde andre. Jeg sier ikke at man må være kung-fu-ekspert for å være leder i AUF, men å kunne utvise lederskap i en krisesituasjon forventer jeg faktisk. Ingen sier at han skulle ryddet opp i flokene med bare nevene, men fra sin relativt trygge posisjon synes jeg faktisk han burde gjort mer for å redde barna han var leder for. Jeg vet faktisk ikke helt hva han kunne gjort verre. Jeg tror det skal bli vanskelig å bli kvitt stempelet som feiging for EP.

Edit: Og jo, grunnen til at han ikke har vært ivrig på å fortelle sin historie er selvsagt at det gikk et lys opp for ham at sannheten neppe ville bli veldig godt mottatt. Selv EP skjønner at han bør ligge lavt angående flukten fra utøya.

Å komme i ettertid når alt er klart å si at saken var sånn og sånn, det ble gammelt før det i det hele tatt var nytt.

-Visste EP at han var i en pansret båt?

-Visste EP at det var èn våpendesperado?

-Visste EP at våpendesperadoen ikke hadde våpen som kunne skyte igjennom pansret båt?

Da må man jo vite hvaslags skytevåpen terroristene har og ikke har samtidig som man må vite hvor pansret båten er og hvor grensa går på hvaslags ammunisjon og skytevåpen som kan trenge igjennom så og så tykk panser. Og dette skal en ungdomsleder ikke bare vite, men også beregne mens han flykter for sitt liv?

Seriøst?

Krisesituasjon, er det Norges verste terror og massaker siden 2. verdenskrig? Det burde en ungdomsleder være forbederedt på? Jeg kan ikke fatte at du forventer at en AP-leder skal takle noe som helst, ikke minst i en krisesituasjon! Vet du hva mine forventninger til AP's ledere er i krisesituasjoner? 0! Nada. Zipp.

Ellers bemerker jeg meg hvor dyktig du er som ikke bare kan ta de perfekte avgjørelsene i ettertid når du har alle faktaene på bordet, du er i tillegg ekspert på å vite hva andre mennesker tenker og føler.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

-Visste EP at våpendesperadoen ikke hadde våpen som kunne skyte igjennom pansret båt?

Gamlingene og turistene i kano visste heller ikke dette, de rodde da ut selv om det ble kulehull i båten de satt i.

Lenke til kommentar

Gamlingene og turistene i kano visste heller ikke dette, de rodde da ut selv om det ble kulehull i båten de satt i.

Jada, da har vi returnert til turistargumentet for nte gang.

Også skal jeg svare deg hvorfor det argumentet er ugyldig? Jeg kan svare deg om og om og om og om igjen. Det argumentet forblir ugyldig, men likevel dukker det opp. Har du ikke fulgt med i tråden?

Når en tysker på ferie i en primitiv trekano kan plukke opp folk mens han må dukke for å ikke bli skutt i sin 30cm dype båt synes jeg de med den største metallbåten på vannet skulle ha gjort det samme.

Jada - om og om og om og om igjen.

Så du er enda en av de som ikke er klar over forskjellene mellom turister og AUF'ere? Det du kommer med er blitt tilbakevist 200 ganger i løpet av denne debatten.

Enda mer usaklig tøys...

Andre kom fra det med livet i behold, etter å ha hentet hjelpeløse ungdommer i vannet, og de hadde bare plastjoller. Merkelig det der.

Skal jeg nevne forskjellen igjen? Det har blitt nevnt gang på gang på gang på gang tidligere.

Skal jeg nevne det gang på gang på gang igjen?

Vesentlige forskjeller mellom dem som var på utøya og campingturistene på land.

De som var på Utøya:

-ABB hadde kommet for å drepe barn, unge og voksne på Utøya

-ABB hadde som hovedmål å henrette AUF-lederen

-de som flyktet hadde sett mennesker blitt skutt og drept på kloss hold

-de var i sjokk

-de flyktet fra en eller flere politimenn som skøt og drepte alle rundt seg

-de visste ingenting om omfanget, hva som foregikk eller hvor det var tryggt

De som var på campingplassen:

-ABB hadde ikke kommet for å drepe dem

-de hadde ikke sett mennesker blitt skutt og drept rundt seg

-de visste ikke hva som foregikk på Utøya eller hvilken fare de utsatte seg for

-de var ikke i sjokk

-de kunne når som helst snu tilbake til land

-de visste at landsiden var trygg for der kom de selv fra

Dette er så vesentlige forskjeller som har blitt nevnt om og om og om igjen, at du i det hele tatt kan si noe her uten enten å ha tenkt over det selv, slik alle andre har, eller i det minste klart å lese og oppfatte det er overraskende. Om ikke lenge blir jeg vel nødt til å gjenta det igjen. Dessuten har du ikke sagt mye negativt om de som ble igjen på campingen. De som ikke tok båten sin ut for å redde overlevende. Men EP, han skal få svi! Ingen andre om bord på ferja, inkludert kapteinen skal klandres. Men EP skal få gjennomgå.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan ikke vurdere folk fra optimalprestasjoner. At noen gjør noe veldig bra, betyr ikke at man skal klandre de som ikke gjør det. At turistene bidro gjør ikke at EP er en dritt fordi han ikke gjorde det.

Det er også ekstremt stor forskjell i evnen til rasjonell tankegang hos en som opplever en situasjon utenfra og kan tilnærme seg den selv, og den som havner midt oppi. Å høre skyting fra land og hive seg i båten er noe helt annet enn å være på øya og se folk bli skutt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
-de kunne når som helst snu tilbake til land

-de visste at landsiden var trygg for der kom de selv fra

Det er forskjell på hva jeg mener EP burde ha gjort og det å bare svare på en post.

Det jeg mener er at disse spm her -

Det visste ikke pensonistene heller.

De satt i stua si - så på TV, EP sto i hovedhuset - så på TV.

EP ble ikke truet, men løp ut og så drepte mennesker.

De i båtene hørte det bare og plukket opp skutte ungdommer.

Det er ganske like hendelser, for de på lanf og EP.

Landsiden var trygg for begge parter, begge kunne ha styrt inn til land når de ville.

Jeg vil ikke påstå at EP gjorde noe feil, han kunne sans ikke ha styrt båten engang og kapteinen som hadde kontroll på den hadde sett samboeren sin bli skutt forran seg.

Jeg vil bare frem til at de på campingplassen og EP hadde akkuratt samme opplevelse av terrordagen frem til EP så en person ligge skutt med ABB var ikke der.

ABB skøt etter de på sjøen , hull i båten, EP så ikke en gang ABB noen gang.

Egentlig var ikke EP mer direkte truet mer en du og meg , rent fysisk.

At noen var etter han visste han ikke, han trudde det var statskupp og at all politi i norge hadde gått med på å drepe barn.

Lenke til kommentar

Landsiden var ikke trygg for AUF'erne!

Ikke engang Oslo sentrum var trygg 22. juli, politiet oppfordret hele byen til å holde seg hjemme og innendørs!

Hele kritikken blir meningsløs når du sitter idag, med kunnskapen du har etter å ha lest alle aviser. Du klarer ikke å forstå hvordan det er, og det skinner så tydelig igjennom. Hvis ikke du er istand til å forestille deg, kan du hvertfall være såpass ydmyk at du ikke kritiserer?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...