trra Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Se klippene selv, det er pinlig å se på. Har sett de, og jeg syns han bærer ganske tydelig preg av å være i sjokk, uten at jeg er noen ekspert på temaet. Er du utdannet psykolog, eller er det noen psykologer\eksperter innen feltet som støtter at dette bare er "pinlig" slik som du syns? Endret 11. mai 2012 av trra 4 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Her vil vel enkelte påstå at fergen dro nettopp pga av EP var ombord. Dette blir dog kun spekulasjon Man trenger ikke spekulere. De dro da de ikke så eller hørte noen andre de kunne ta med. 3 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Min kritikk ligger i forskjellen i handlingene mellom EP og Janne f.eks. Din kritikk er altså basert på at du har to helt forskjellige personer i helt forskjellige situasjoner. Du forutsetter altså at alle mennesker er helt like, og at alle reagerer helt likt. Og de som ikke reagerer som helter skal du virkelig knuse. La oss ta en realitetssjekk: De fleste vil rømme fra fare. Noen få vil av ulike årsaker fungere bedre i kritiske situasjoner, men vi kan ikke dømme flertallet etter hva de få veltilpassede får til. Men la oss sammenligne situasjonene ytterligere: De som var på båten prøvde å finne andre de kunne ta med seg. Da de ikke så eller hørte noen, dro de. De gjorde det de kunne i den situasjonen, men du mener de skulle ha gjort mer. Janne fant noen hun kunne hjelpe. Hun gjorde det hun kunne. Men hun kunne da gjort mer! Så la oss kritisere henne fordi hun bare hjalp de hun hjalp, og ikke hjalp alle på hele øya! Og siden vi først er i gang så bebreider vi like godt alle de hundrevis av ungdommene som var på øya. For hvis alle hadde angrepet Breivik så hadde det blitt færre som ble drept. Noen ville ha ofret seg, men drapstallene ville blitt mye lavere. Vi må altså snakke stygt om alle som var på øya fordi de var så dumme at de ikke gjorde noe for å stoppe Breivik. Husk at de kunne ha stoppet ham! EP var altså i sikkerhet. Allikevel hjalp han ikke. Når og hvor mener du han var i sikkerhet? Løsningen er at man da lager et samfunn som sier før eventuelle situasjoner;hjelp hvis du kan. Og ikke "stikk kjappest mulig unna uten tanke for andre". Her er det mange hundre ungdommer som blir rammet av din kritikk. Mener du virkelig det er rettferdig å ramme så mange med kritikken din? 6 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg gidder ikke blande meg inn i hva EP burde ha gjort.Det jeg ikke liker er svarene hans første dagen / 2 ukene. Her ror han, unlater detaljer og snakker tullball for å sjule at han stakk av i en båt. Dvs han visste at dette kom til å komme opp og at han ikke sto i det lyset han helst ville ha stått i. EP fokuserte på AUF og alle ofrene den første tiden etter hendelsen. Mener du han bare burde ha fokusert på seg selv? Er det dette du mener han gjorde feil? Har du en kilde på at han skjulte at han kom seg i sikkerhet sammen med andre på en båt? Se klippene selv, det er pinlig å se på. Hvilke klipp? 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hvor har du vorri siste året? Hvordan han kom seg unna er ferdig i retten, det burde være allmennkunnskap. Klippene er i alle landets nettaviser første uka etter 22.juli. Først skrev jeg det her inne, deretter kom flere nettaviser med samme greiene. Det er ikke bare jeg som oppfattet det slik. http://westbye.wordpress.com/2012/04/17/mitt-rad-til-eskil-pedersen/ Her er det også en som tolker det slik. Eskil Pedersen var ingen helt. Men han var nødvendigvis ikke feig heller. Problemet er at han har forsøkt å skjule sannheten om hva som skjedde med å tåkelegge temaet fra første stund. Allerede under de første intervjuene 23. juli sa Eskil at han ikke ønsket å si noe om hvordan han selv kom seg fra øya. I en situasjon der hele nasjonen er i sjokk, og han har som leder opplevd den verste katastrofe som kan ramme en organisasjon, har han tilsynelatende rukket å tenke over hvordan hans egne handlinger vil kunne bli oppfattet. Han velger å ikke være åpen om flukten. Han begrunner dette med at han ikke ønsker fokus på seg selv. Tilsynelatende skulle dette gi et inntrykk av en leder som ønsker å sette eget traume i bakgrunnen for å gi plass til den ufattelige tragedien som rammet de andre. Det som nå står tilbake er inntrykket av en leder som forsøker å tåkelegge detaljer om sin egen flukt. 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) . I en situasjon der hele nasjonen er i sjokk, og han har som leder opplevd den verste katastrofe som kan ramme en organisasjon, Nettopp, de fleste er i sjokk, og så forlanger man at en person som var midt oppi det skal være"cool" og rolig når de som ser det på Tv sitter der i sjokk? Det syns jeg blir for dumt og lukter forsøk på score billige poeng. Landets ledere, (kongen og Statsministeren) sto fram som meget flinke syns jeg, men de har da også langt mer erfaring enn det EP har og de var helller ikke midt oppi det når det skjedde. Endret 11. mai 2012 av trra Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg mener ikke at han skulle gjøre noe som helst, han reddet seg selv og bra for han. Men å i ettertid sitte å lage passende historier for å fremmheve seg selv, det var tabben. Man kan jo skylde på sjokk, men ingen av de andre reagerte på den måten. De fikk nå iallefall fortalt det som det var. Han skjønner at det her kommer ikke til å høre bra ut og derfor svarer han unnvikende. Hadde han krav maga ABB, reddet 10 stykker, munn mot munn mens han lagde macgyverfeller og samlet vann til de skadde mens han sente opp hjemmelagede raketter som skrev sos på himmelen så trur jeg han hadde stått forran landets kameraer og fortalt i detalj om dette. Vil påpeke at det er min mening, langt fra noen fasit. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 http://westbye.wordp...eskil-pedersen/ Her er det også en som tolker det slik. Fikk du med deg at denne kritikken gjelder EPs håndtering av "kritikken" etter selve tragedien på Utøya? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Norskgoy: Skjønner du virkelig ikke forskjellen på "hjelpe sine medmennesker" og "kritisere alle som ikke hjelper Jo. Gjør du? Så hvorfor skriver du at Ihler fremviser et forkastelig menneskesyn når han velger å tenke på andre enn seg selv? 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jo. Gjør du? Så hvorfor skriver du at Ihler fremviser et forkastelig menneskesyn når han velger å tenke på andre enn seg selv? Les her. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Fordi du viser et sterkt hat BARE mot EP, og ingen av de andre som flyktet fra øya. Really.....du burde kanskje følge meg litt bedre isåfall. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jo. Gjør du? Så hvorfor skriver du at Ihler fremviser et forkastelig menneskesyn når han velger å tenke på andre enn seg selv? Les her. Men hva er poenget med innlegget ditt? Du blir kritisert for å utvise et forkastelig menneskesyn når du kritiserer EP på den måten gjør, så svarer du med det der? At folk hjelper til er bra. Det betyr ikke at de som ikke hjelper til skal lynsjes. 5 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Uhm... det er ikke snakk om "de". Norskgoy er kun ute etter EP. Men i det siste har det strengt tatt blitt vrient å se hva han egentlig vil da han bare raller. 3 Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Fordi du viser et sterkt hat BARE mot EP, og ingen av de andre som flyktet fra øya. Really.....du burde kanskje følge meg litt bedre isåfall. Hvem andre er det du har kritisert da? 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg mener ikke at han skulle gjøre noe som helst, han reddet seg selv og bra for han. Men å i ettertid sitte å lage passende historier for å fremmheve seg selv, det var tabben. Man kan jo skylde på sjokk, men ingen av de andre reagerte på den måten. De fikk nå iallefall fortalt det som det var. Han skjønner at det her kommer ikke til å høre bra ut og derfor svarer han unnvikende. Hadde han krav maga ABB, reddet 10 stykker, munn mot munn mens han lagde macgyverfeller og samlet vann til de skadde mens han sente opp hjemmelagede raketter som skrev sos på himmelen så trur jeg han hadde stått forran landets kameraer og fortalt i detalj om dette. Vil påpeke at det er min mening, langt fra noen fasit. Skam og anger er en helt naturlig reaksjon. Mange som har gjort alt riktig vil antagelig reagere på samme måten. Soldater sitter ofte med tanker om hva de kunne gjort anderledes etter en hard kamp, selv om de har gjort alt riktig. Jeg tror ikke vi må lese for mye ut av reaksjoner i ettertid fordi forskjellige stridsreaksjoner er veldig vanlig og fremstår forskjellig. Han hår sikkert gjennom situasjonen hver kveld, uavhengig av hvordan han taklet det. 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Men hva er poenget med innlegget ditt? Du blir kritisert for å utvise et forkastelig menneskesyn når du kritiserer EP på den måten gjør, så svarer du med det der? At folk hjelper til er bra. Det betyr ikke at de som ikke hjelper til skal lynsjes. Da bør du lese bakover i tråden. Å hjelpe andre som pri1 har vært min påstand gjennomgående. Ingen andre av de faste her inne reagerte på den setningen, foruten du, som ikke har vært aktiv i tråden. La det iallefall være et lite tegn på det jeg mener som bør problematiseres i sakens anledning. Angående EP har jeg ingen hensikt å lynsje ham. Men jeg vil smile sarkastisk neste gang han prater om solidaritet. Så får du tolke det som du vil. Endret 11. mai 2012 av norskgoy 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Angående EP har jeg ingen hensikt å lynsje ham. Men jeg vil smile sarkastisk neste gang han prater om solidaritet. Så får du tolke det som du vil. Jeg tolker det dit at du ikke engang har nok moral til at jeg ville latt deg passe katten min. 4 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg tolker det dit at du ikke engang har nok moral til at jeg ville latt deg passe katten min. Hva får deg til å tro at jeg ville passet den i første omgang? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Hvor har du vorri siste året? Hvordan han kom seg unna er ferdig i retten, det burde være allmennkunnskap. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om en kilde som bekrefter at han skjulte noe. Klippene er i alle landets nettaviser første uka etter 22.juli. Ja, hva med disse? Jeg synes ikke de var pinlige å se på. Det som er pinlig er folk som stadig kommer med angrep på ofre for terroraksjoner uten å engang gidde å oppgi kilder. Men å i ettertid sitte å lage passende historier for å fremmheve seg selv, det var tabben. Hvilke historier laget han? 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Å hjelpe andre som pri1 har vært min påstand gjennomgående. Din evne til å hjelpe andre står til stryk. En som får seg selv drept kan ikke hjelpe andre. Pri 1 er egensikkerhet. Først når egen sikkerhet er på plass, kan man hjelpe andre. Angående EP har jeg ingen hensikt å lynsje ham. Men jeg vil smile sarkastisk neste gang han prater om solidaritet. Så får du tolke det som du vil. Selvsagt vil du smile sarkastisk. Mangel på empati er et fellestrekk for de som angriper EP. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå