GoldenHill Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Det er ingen som sier at man skulle ha stått på øya og ropt etter barn for å redde de. For da blir man et mål selv. Det handler om å ta lederskap, få med seg flere, lokalisere fienden, få oversikt, overmanne fienden. jeg skal ikke klandre verken EP eller noen av de andre voksne mennene som fikk panikk. For folk reagerer forskjellig i slike situasjoner. Men man kommer ikke unna det faktum, at når det er BARN til stede og i fare så har vi voksne et ansvar: ja, holde seg i live, og så gjøre noe for å forhindre at situasjonen blir verre, ikke gjemme seg og stikke av. Og enten tar man det ansvaretm, eller så tar man det ikke.. Men det er dette som skiller klinten fra hveten,. BRA!!! Lenke til kommentar
bublizz Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Han handlet riktig. Hvordan skulle han ha klart å stoppe ABB? Og hadde han blitt igjen på øya, er sjansen stor for at han hadde blitt skutt.. 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Det gjelder kun en regel: -KOM DEG SELV I SIKKERHET, I SKJUL, FLYKT, OVERLEV! Så får man heller gjøre sitt beste i å ikke hindre andre i å gjøre det samme. http://www.fvn.no/lokalt/grimstad/article886139.ece Ingen kommentar. Jenta 18 år tok lederansvaret!!! AUF Lederen gjorde ikke det.. Hun lå trygt i skjul og sendte tekstmeldinger... De på båten hadde nettopp blitt skutt på, og rømte for livet. Nok en fantastisk sammenligning. I følge EP selv han bare hørte skudd. Han var ikke skudd på. De som kom løpende i vill panikk hadde blitt skutt på. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Det er synd å si det, men selv hadde jeg nok mest sansynlig driti i alle andre på øya og lagt på svøm vekk derifra selv. Jeg verdsetter mitt eget liv mer en alle andre sitt, og det er noe jeg tør inrømme ovenfor meg selv. Det høres kanskje feigt og egoistisk ut, men jeg vil ikke ljuge og dikte opp en historie om hvordan jeg ville plukket opp et søppellokk og et kosteskaft, stormet mot gjerningsmannen og reddet dagen, for sannheten er at jeg ville gjort det stikk motsatte. Tror det samme gjelder for majoriteten av mennesker. Endret 27. juli 2011 av Hello Kitty 4 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Dette er - om jeg får si min personlige mening - en trist og retthaversk diskusjon. Som administrator skal jeg ikke nekte dere debatten, men som privatperson får jeg lyst til å sitere fru Roosevelt nok en gang: Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people. - Eleanor Roosevelt (1884 - 1962) Geir We discuss events and ideas through people's actions. I think many of us are just uncomfortable that the IDEAS (politics) in this country can be developed further by such leaders as Eskil Pedersen. I don't blame him. I just think that he is not a LEADER. That's all. Du tror altså at den politiske ledelsen i et land er de som selv vandrer inn i krig og skyter på fienden? Sa noen d-e-l-u-s-i-o-n-s? Lenke til kommentar
Elgringo Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Og man trenger ikke være leder for å redde noen. Lenke til kommentar
Elgringo Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Pjassop: Dette var jo ingen krigssituasjon i et land. Dette skjedde på en øy med barn, ungdommer og voksne. Samme om man er politiker, leder e.l. Man har uansett et ansvar å beskytte ungene. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Pjassop: Dette var jo ingen krigssituasjon i et land. Dette skjedde på en øy med barn, ungdommer og voksne. Samme om man er politiker, leder e.l. Man har uansett et ansvar å beskytte ungene. Det var akkurat som en krigssituasjon. Du hadde panikkslagen ungdom som kom løpende inn i båten og skrek om at de måtte legge fra kai, noe båtføreren gjorde. AUF-lederen var ikke den som beordret båten fra kai. Videre gjorde dette at åtte andre menneskeliv ble reddet. Hadde de blitt ved kai, hadde de sannsynligvis vært døde nå, alle sammen. Hvilken hensikt skulle det tjene? 1 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Moderatormelding Midlertidig stengt Kjernen i en diskusjon er at en mening skal fremmes, den diskuteres så hvor deltagerne i diskusjonen hele tiden reflekterer og vurderer om ens eget standpunkt er riktig. Denne tråden er opprettet fordi det er gitt støtte til lederens adferd, som en reaksjon på meninger som alt er der ute. Denne diskusjonen er, forståelig nok, ganske så opphetet. Følelsene tar nok overhånd i en vanskelig tid. Det er lite som tyder på at folk tar seg tid til å reflektere om egen mening bør korrigeres eller ei. Jeg tar meg den frihet en innholdsvansvarlig har og gir deltagerne en anledning til å reflektere over riktigheten av eget standpunkt og stenger tråden for et par timer. Den åpnes igjen ca kl. 19:00. Kanskje den da kan finne sted i en mindre polarisert og skråsikker måte. Til de som ber om at vi fjerner folks meninger om katastrofen som de er uenig i. Jeg håper vi her på forumet ikke går hen og stenger og har mindre åpenhet i en tid hvor vår statsminister og leder oppfordrer oss til å ha mer åpenhet og demokrati. Men gi gjerne din mening om dette i tilbakemeldingsforumet.Ellers, les gjerne vår oppfordringJeg er sterk i troen på at våre brukere makter å holde et høyere nivå når den åpnes igjen. 8 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg tar ingen seriøst som klager over andres prestasjoner dersom de ikke selv har overlevd en terrormassaker. Tastaturhelter er det nok av. 3 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) URK.. har ikke sett denne tråden før nå jeg og må bare si rett ut at jeg ikke helt forstår kritikken mot AUF lederen. Jeg skjønner poengene som er blitt tatt opp, men det blir så utrolig dumt å "dømme" noen for å forlate øya når sånt skjer.... Et tanke.. hvor lenge ville sjefen for partiet, Stoltenberg ha blitt på øya om noen begynte å skyte?? Ville man pålegge han noe ansvar å stoppe en våpendesperado ?? Det eneste man kunne gjøre i den uoversiktlige situasjonen som oppsto var å komme seg vekk... Endret 27. juli 2011 av αкαѕнα 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dotten Skrevet 27. juli 2011 Populært innlegg Del Skrevet 27. juli 2011 Det man ikke har erfart, har man primært fordommer om. Det er nok av dem hva gjelder å synse om hva en person på øyen gjorde og ikke gjorde. Alle savnede er ikke engang funnet, men folk bruker anledningen til å slå politisk mynt og angripe en politiker på verst tenkelige måte, uten at faktiske forhold er i nærheten av å være avklart. Det er trist og jeg håper det kun er ytterst få som så brutalt benytter en slik situasjon til dette midt i sorgens tid. Jeg biter meg merke i uttalelser her i tråden fra en som faktisk var der. En stemme av støtte. For meg er det den eneste stemmen av virkelig reell erfaring og i så måte den som teller. Til henne og alle andre overlevende og pårørende, jeg beklager at det eksisterer slike tanker og meninger der ute. Dere fortjener det ikke, hverken nå eller senere. Først ble man angrepet med kuler, nå benytter enkelte anledningen til å angripe med ord. Det er skamfullt, men jeg lever i troen på at slike meninger lar seg korrigere. Det fantes kun en feiging på Utøya, det var mannen som bar våpen. Ofre og overlevende fortjener ingen kritikk, kun vår beundring og omtanke. 11 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Det er i krisesituasjoner man får se et menneskes sanne jeg. Noen prøver å hjelpe som best de kan, mens andre stikker av med halen mellom beina. Begge deler er menneskelig, men det er i den første kategorien man finner de gode lederne. Det er interessant at noen påstår at feighet er en god egenskap. Det har jeg aldri hørt før. Endret 27. juli 2011 av 2xjohn 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg har ikke lest denne tråden, men følte for å si noen ord likevel.. Jeg mener at AUF-lederen var feig.. han kastet seg i den første båten, og var den første som forlot øya (etter hva jeg har forstått). Dette er i mine øyne feigt! Ja, utfallet hadde ikke nok blitt noe anderledes, men symboleffekten hadde blitt annerledes. Han var deres leder, eller sagt på en annen måte, han var deres kaptein. Og da kan man dra parallellen til kapteinen på et skip, hvordan har det sett ut at han rømte i første og beste livbåt? Og stått i trygghet for å se på at skipet gikk ned med «mann og mus» ? Utfallet ville like være at skipet gikk ned, man han var der sammen med de som øverste ansvarlige leder. Og det samme her også, han rømte med halen mellom beina, og sto i trygg avstand og så på at hans «underståtter» ble slaktet ned for fote, altså vi snakker om barn overlatt til seg selv.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Og det samme her også, han rømte med halen mellom beina, og sto i trygg avstand og så på at hans «underståtter» ble slaktet ned for fote, altså vi snakker om barn overlatt til seg selv.. Skulle han ofre seg selv bare fordi han er lederen for en ungdomsorganisasjon? Er du virkelig seriøs? 2 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 OK, jeg kan gi deg en annen definisjon på feighet også. Da Titanic sank var man enige om at man skulle la kvinner og barn få plass i båtene først. Men rederisjefen, som også var med på turen, fikk panikk og kapret en hel livbåt for seg selv. Tror du han ble hyllet som en helt etterpå? Tror du man unnskyldte handlingen hans med at han måtte redde seg selv og gi faen i alle andre? Nei. Han ble hengt ut som en gigantisk feiging, og måtte trekke seg fra offentligheten. Tok Pedersen plassen til kvinner og barn? Først kritiseres han for å ikke hente inn flere siden det var plass til flere og nå sammenlignes han med en som tok plassen til kvinner og barn. La oss gjøre det klart, Pedersen var ingen helt, men han var ikke en feiging heller, han var ikke noe mer feiging enn en person jeg leste intervjuet til som følte seg som en feiging fordi han gjemte seg under likene til sine døde venner og latet som han var død. Det er forskjell på feighet, normal og forståelig oppførsel og heltedåder. De samlet inn de menneskene som var i nærheten, påstandene om at de etterlot folk anser jeg som LØGN fram til noen pålitelige vitner kan fremvises, og de kom seg vekk. Som var det mest fornuftige og rasjonelle å gjøre. Som sagt, den eneste feiging der var mannen som var bevæpnet til tennene og skjøt ubevæpnede barn og ungdom. 5 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Han var deres leder, eller sagt på en annen måte, han var deres kaptein. Nei, han var ikke leder for terrorofre som ble massakrert. Det var ingen som var det. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Og det samme her også, han rømte med halen mellom beina, og sto i trygg avstand og så på at hans «underståtter» ble slaktet ned for fote, altså vi snakker om barn overlatt til seg selv.. Skulle han ofre seg selv bare fordi han er lederen for en ungdomsorganisasjon? Er du virkelig seriøs? For å ta analogien med med Titanic.. I gamledager så hadde man en «æreskodeks» som man ikke har i dag. I dagens samfunn så er det «me, myself & I» som teller over hele linja.. og for å dra det litt nærmere enn Titanic så var det mange som virkelig jobbet med livet som innsats i fra 1940-45, og som kan sikkert sammenlignes litt med redselen som man finner igjen på Utøya. Men sluttet de av den grunn? Rømte de av den grunn? Så Runar, er du seriøs, når du mener at det er greit at øverste leder på øya hiver seg i første og beste båt vekk og overlater småbarn til nedslakting? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 For å ta analogien med med Titanic.. I gamledager så hadde man en «æreskodeks» som man ikke har i dag. I dagens samfunn så er det «me, myself & I» som teller over hele linja.. og for å dra det litt nærmere enn Titanic så var det mange som virkelig jobbet med livet som innsats i fra 1940-45, og som kan sikkert sammenlignes litt med redselen som man finner igjen på Utøya. Men sluttet de av den grunn? Rømte de av den grunn? Så Runar, er du seriøs, når du mener at det er greit at øverste leder på øya hiver seg i første og beste båt vekk og overlater småbarn til nedslakting? Hvis man har tatt et valg, og velger slagmarken selv kanskje! Men slik var ikke situasjonen. Majoriteten av norske befolkning i krigsårene tenkte først og fremst på å ta vare på sitt eget liv. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 All kritikken her inne mot EP er tatt ut av løse lufta. At ikke moderatorene på diskusjon.no kan stoppe disse sterkt injurierende påstandene fremstår for meg som helt horribelt. Det som er de eneste faktaopplysningene vi har om denne hendelsen er at EP var med ferja. Det fremkommer ingen steder hvem som avgjorde eller bestemte at ferja skulle dra på det tidspunktet den gjorde. Den eneste myndighet som var tilstede og kunne bestemme dette var kapteinen på båten som noen øyeblikk tidligere hadde vært vitne til at hans egen kone og en sivil politimann ble henrettet ved hovedhuset oppi bakken. Han hadde også såvidt klart å redde sin egen datter fra den sikre død idet ABB også henrettet venninnen hennes som satt rett ved siden av. Det foreligger ingen opplysninger om hva som skjedde deretter annet at vi veit at kapteinen, dattera hans, EP og endel andre ungdommer klarte å flykte med båten før ABB innså hva som var i ferd med å skje. Jeg anseer det som høyst sannsynlig at kapteinen var den som avgjorde at de måtte komme seg vekk så fort som overhodet mulig og denne avgjørelsen gjorde at han klarte å redde mange mennesker fra den sikre død. Alle påstander som fremlegges om AUF lederen er i så måte helt hinsides all fornuft. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg skammer meg over at ikke moderatorene her inne klarer å se seg sitt ansvar besvisst og stoppe de forumbrukerne som fremlegger disse horrible, injurierende påstandene mot Eskil Pedersen. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå