vidarkri Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hmm..det var mistenkelig stille her inne. Dette er jo det dere har ventet på, dommen over EP. På hva? Vitnemålet til kapteinen var svært så sparsommelig, og berørte ikke det man vet fra andre kanter. "Det man vet fra andre kanter." Hva skal det bety? Det "mobben" her inne har gledet seg til var jo vitnemålet til kapteinen hvor han skulle belyse hva slags femtekolonist EP var og at det var EP som hadde avgjort alt på båten. 3 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Herregud. Her er det forvridd sannhet fra A til Å. Eskil P blir uskyldiggjort fra ende til annen. Vi som ikke har skylapper på har allerede forstått det de andre ikke klarer å se ut av tåkeheimen sin. Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) - Man blander ofte frykt og flukt med feighet, og da gjør man en person urett, sier Weisæth til NA24. Weisæth, jobber til daglig ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, og har som noen få i verden forsket på katastrofeatferd. - Det eneste som hjelper er kompetanse, det vil si erfaring. Hadde det vært snakk om kadetter ved Krigsskolen, hadde saken vært annerledes, fortsetter han. Les hele artikkelen her Endret 5. mai 2012 av trra 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Herregud. Her er det forvridd sannhet fra A til Å. Eskil P blir uskyldiggjort fra ende til annen. Vi som ikke har skylapper på har allerede forstått det de andre ikke klarer å se ut av tåkeheimen sin. Det er en og bare en som har noen skyld på Utøya, og det er Breivik. Så enkelt er det. Så har vi en del institusjonelle og organisatoriske problemstillinger, og der kan det være noen som har politisk eller byråkratisk ansvar. Slikt ansvar må man være tildelt på forhånd. At andre står fram og tar ansvar i slike situasjoner er beundringsverdig, men med mindre det er en del av stillingsbeskrivelsen er det ikke et ansvar man har. Alle som er aktive i denne debatten har skylapper. De kalles ideologi. Brukerne bak innleggene "for" og "imot" er etter all sannsynlighet plassert i hver sine ende av den politiske skalaen, og det er ideologi som får folk til å bruke månedsvis og hundrevis av innlegg på en persondiskusjon. Det lukter av irritasjon over at Breiviks drapsorgie faktisk gir ofrene - og dermed i forlengelsen av dette Ap og AUF - sympati. Å ta ut denne irritasjonen på en person er egentlig bare trist. Jeg gleder meg til neste år når de rødgrønne skal få avløsning i regjeringskontor og storingsflertall. Men det er et valg mellom ideologier for meg, ikke personer. Geir 6 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg står veldig, veldig langt fra auf politisk, men synes fortsatt det er helt hinsides på trynet å tillegge EP noe som minner om skyld, eller for den saks skyld i det hele tatt kritisere hans handlemåte. Alle som er "mot" EP er nok langt fra AUF/AP, men de er fortsatt et minuskult mindretall. 3 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 At andre står fram og tar ansvar i slike situasjoner er beundringsverdig, men med mindre det er en del av stillingsbeskrivelsen er det ikke et ansvar man har. +1 Vet ikke om jeg klarer å si meg helt enig i denne setningen. Den er ikke feil, men bytt ordet "ansvar" med for eksempel "plikt". Dette er ikke noe som gjelder EP, men alle, til enhver tid. Jeg mener at man ikke er 100% fritatt ansvar for medmennesker. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Forsåvidt enig. Jeg er nok blant dem som mener at vi alle har en eller annen grad av moralsk ansvar for hvordan verden er skrudd samme, og for å gjøre noe når skruene løsner. Det finnes prosentsatser mellom null og hundre som de med den slags interesser får regne på. Geir 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 To innlegg har blitt slettet for å være off-topic. Trådens emne står i emnetittelen, og omfatter ikke Ap og hvor mange arbeidsplasser de har skapt.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding eller poster i Klager på moderatoravgjørelser. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) "Det man vet fra andre kanter." Hva skal det bety? Det vet man fra andre kanter betyr andre vitner. Som f.eks hvor lenge båten lå mellom Utøya og land. Men, noen tror jo at en rettssak er til for den hele og fulle sannhet..... Endret 7. mai 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Så du annerkjenner ikke retten? Det kan jeg forstå, det er jo et marxistisk multikulturalistisk spill for galleriet. Noen tror at en rettsak er til for å dømme de uskyldige. Noen tror at ungdomsledere har ansvar i krigssituasjoner. Noen tror at å utsette seg selv for livsfare for å redde andre er en plikt. Noen tror at en person har hele ansvaret når det er 10 andre rundt ham som gjør akkurat det samme. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Så du annerkjenner ikke retten? Det kan jeg forstå, det er jo et marxistisk multikulturalistisk spill for galleriet. Noen tror at en rettsak er til for å dømme de uskyldige. Noen tror at ungdomsledere har ansvar i krigssituasjoner. Noen tror at å utsette seg selv for livsfare for å redde andre er en plikt. Noen tror at en person har hele ansvaret når det er 10 andre rundt ham som gjør akkurat det samme. Annerkjenner retten? Dette har da ikke noe med å annerkjenne en rett. Geez. Retten eksisterer på bakgrun at det kan sette makt bak sin avgjørelse. Noe de gjør til gangs i mange saker som ettertid viser at retten har tatt en avgjørelse på "Hokuspokus". Skal du ha hint til hvilke saker før du dummer deg ut litt mer? Men, nå er jeg så "dum" å forvente at en person som kommer seg i sikkerhet prøver å hjelpe til de barn en har ansvar for. Merkverdig det der. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Men, nå er jeg så "dum" å forvente at en person som kommer seg i sikkerhet prøver å hjelpe til de barn en har ansvar for. Merkverdig det der. Ja så spørs det hva politi eller eksperter i forsvaret vil si om sikkerheten i en båt utenfor Utøya 22 juli. Ganske sikker på at konklusjonen vil være umiddelbar livsfare. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Ja så spørs det hva politi eller eksperter i forsvaret vil si om sikkerheten i en båt utenfor Utøya 22 juli. Ganske sikker på at konklusjonen vil være umiddelbar livsfare. Jupp. Kunne jo druknet i vannet på bunnpannen på motoren. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Og hvor tror du AMK får den informasjonen ifra? Det vet jeg ikke, men det var de som formidlet informasjonen. Så får du spekulere videre som vanlig. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jupp. Kunne jo druknet i vannet på bunnpannen på motoren. Eller man kunne bli pepret full av bly av en (eller flere) våpendesperadoer på land (øya eller fastlandet). Det er jo noe litt annet, er det ikke? Når en våpenekspert sier i ettertid, etter at alle faktaopplysninger er på bordet, at båten antakeligvis ville beskyttet dem mot kuler men at han selv overhodet ikke ville følt seg trygg i den båten mens den ble beskutt, da blir det litt søkt om sofacowboyer her på forumet sier «de var jo helt trygge i den båten der da». Det er mulig at de var trygge, men det hadde ikke de peiling på på det tidspunktet. 4 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Hele det politiske maktapparatet er bygget rundt prinsipp om fysisk bruk av makt (Politi, beskyttelse, sivilforsvaret, forsvaret). Politikeres makt er bygget rundt prinsippet om fysisk bruk av makt, ellers ville hvem som helst kunne overvelde politikerne. Etter din logikk skulle da statsminster Jens Stoltenberg selv reist rett til Utøya for å personlig konfrontere gjerningsmannen (og eventuelle andre terrorister). Da Norge ble invadert under andre verdenskrig skulle kongen og regjeringsapparatet selv plukket opp våpen og lagt seg i skyttergravene. De var feige som ikke lot seg ta til fange eller drepe! For meg fremstår du som litt forvirret når det gjelder roller og rollefordeling i et samfunn. Du skjønner for eksempel ikke det med at politikerne ikke har voldsmonopol, men at de har tildelt dette voldsmonopolet til politiet for håndhevelse av lovene? Krever du forresten at butikksjefen på Rimi skal takle samme situasjoner som en lagfører i norske spesialstyrker? Butikksjefen er jo en sjef, og må derfor være et geni som kan absolutt alt, ikke sant? Du har helt rett, og det er ingen som klandrer han for 22 juli, men det som derimot sies er at han er avkledd som den personen han er. Om mange flere er slik som han er et annet spørsmål, men han er likevel avkledd på dette området. På hvilken måte er han avkledd? Han reagerte som mange andre helt normale mennesker. Stiller du høyere krav til Pedersen enn alle andre? Kan man ikke bli politiker med mindre man er et overmenneske som er i stand til å egenhendlig uskadeliggjøre terrorister (selv når man er ubevæpnet)? Du klandrer vel også alle de andre på øya også da, antar jeg? For hadde de bare slått seg sammen og angrepet Breivik alle på en gang så hadde jo mange liv vært spart. Breivik hadde aldri klart seg hvis flere hundre ungdommer hadde stormet ham samtidig. Det er voldsomme krav du har til EP. Han skal kunne bedømme tilgjengelig informasjon bedre enn politiet, og skal gjøre mye klokere vurderinger. Alt til tross for at han ikke har noen relevant formell kompetanse, i motsetning til det politiet skal ha. Du mener altså at politikere ikke skal overlate oppgaver til eksperter, men ta seg av alt selv. Noen vrangforestillinger blir bare for dumme til at man kan kommentere dem ytterligere. Endret 8. mai 2012 av Pjassop 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det er ikke det samme å rømme fra noe livstruende, kontra å gå med åpne øyne inn i noe livstruende. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Nå er ikke jeg noen EP-hater, men jeg forstår ikke hva dere sikter til? At politiet sa at han skulle komme seg i sikkerhet? Det sa de til båtfolka som plukka opp andre også, det sa de til og med til politiet fra buskerud som sto på kaia med hendene i lomma. Det er standardsvaret, det ville de sakt til Chuck Norris også. Sammenligningen er jo helt på trynet. De som kom i småbåter kom fra sikkerhet og kunne dra tilbake til sikkerheten når som helst. De som var på Utøya trodde de var i fullstendig sikkerhet, men ble i løpet av kort tid kastet ut i et helvetes kaos. Fra fullstendig trygghet til direkte livsfare, helt uten forberedelser. De som dro ut i båter følte en trygghet fordi de kunne forberede seg før de gjorde noe. Det var ingen fra politiet som sto på kaia med hendene i lomma. De prøvde fra første stund å komme seg over. 3 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Vel, dersom jeg hadde et ungdomsparti innen politikk, og jeg skulle bestemme hvor man skulle avholde konferanse - så hadde ikke jeg vært så jævlig dum at jeg hadde lagt dette til en isolert ØY.Man vet at politikk provoserer gærninger til å gjøre sinnssyke ting, da kan man ikke legge slike aktiviteter til øde steder uten rømningsvei.Må da være bedre å gjøre slike aktiviteter i nærheten av Youngstorvet, så har man sentrum politikammer rett i nærheten. Captain Hindsight strikes again. Grow some ballz EP.Weak Skrivebords-Rambo har talt! 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Jeg syntes dette var informativt - og gav litt mer angående en forskningsrapport (som jeg så klart ikke finner nå), hvor de mente å finne bevis for at halvparten av de som utførte heltedåder i strid, gav også helt klare indikasjoner på psykopati. -altruists are compelled to good, even when doing so makes no sense and brings harm upon them. They cannot tolerate injustice, and go to extreme lengths to help those who have been wronged, regardless of their personal relationship to them. Now, I am not speaking of the guy who helps an old lady cross the street. I am speaking of the guy who throws himself in front of a speeding bus to push the old lady out of the way, killing himself in the process. The average, kind, thoughtful person does not take these kinds of extreme personal risks on a regular basis. http://ieet.org/index.php/IEET/print/3528 Endret 8. mai 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå