Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imorgen skal skipperen på MS Thorbjørn forklare seg og vi vil få detaljer om hvilke vurderinger som ble gjort ombord på fergen.

Ah endelig!!! Da blir nok EP sporenstreks dratt rundt hjørnet på tinghuset og kakka.

Viktig at de faktiske forhold kommer frem...så slipper vi å spekulere.

Lenke til kommentar

Ha ha diskusjonen her inne har ikke og kommer heller aldri til å

omhandle noen faktiske forhold.

Det er en liten kjerne brukere som har lagt EP for hat av uvisse årsaker og de kommer ikke til å hvile før EP er om ikke død så ihvertfall liggende nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et velkjent psykologisk prinsipp at man skal "ta tilbake" overgrepssoner. Sånn sier man til seg selv at overgriperen ikke vant, og til omverdenen at man ikke aksepterer at overgriperen tok fra en retten til egen trygghet på overgrepsåstedet, i dette tilfelle Utøya.

Ingenting er et sterkere symbol enn å se nye ungdommer i politisk debatt på Utøya. Det sier at terroristen ikke klarte å drepe ideene sammen med ofrene.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Utøya er de direkte berørtes overgrepssone, men hva er vår kulturs overgrepssone? Jeg føler på at barnemorderen og terroristen rammet oss alle på ulike måter, men akkurat hvor vet jeg sånn passe hvor det smerter kun for egen del. Når jeg ser bilder av Utøya, tenker jeg at det stedet trenger ingen noe mer med.

Lenke til kommentar

Kapteinen har vitnet og ingenting tyder på at EP var noe mer feig enn kaptein eller noen andre på båten. Derimot var faktisk noen av de som deltok fra land med å redde folk.... soldater! Fra DB "Afghanistan-soldaten kjørte ut sin egen båt, og bidro med å redde sårede fra Utøya"

Tre ganger oppfordret politiet Eskil Pedersen om å komme seg i sikkerhet da AUF-lederen ringte nødtelefonen fra Utøya

Så skal alle AP\EP haterene der ute si unnskyld for sine anklager nå? Jeg tror helvete fryser til is først.....

Endret av trra
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen EP-hater, men jeg forstår ikke hva dere sikter til?

At politiet sa at han skulle komme seg i sikkerhet?

Det sa de til båtfolka som plukka opp andre også, det sa de til og med til politiet fra buskerud som sto på kaia med hendene i lomma.

Det er standardsvaret, det ville de sakt til Chuck Norris også.

Lenke til kommentar

Det er et velkjent psykologisk prinsipp at man skal "ta tilbake" overgrepssoner. Sånn sier man til seg selv at overgriperen ikke vant, og til omverdenen at man ikke aksepterer at overgriperen tok fra en retten til egen trygghet på overgrepsåstedet, i dette tilfelle Utøya.

Ingenting er et sterkere symbol enn å se nye ungdommer i politisk debatt på Utøya. Det sier at terroristen ikke klarte å drepe ideene sammen med ofrene.

Vel, dersom jeg hadde et ungdomsparti innen politikk, og jeg skulle bestemme hvor man skulle avholde konferanse - så hadde ikke jeg vært så jævlig dum at jeg hadde lagt dette til en isolert ØY.Man vet at politikk provoserer gærninger til å gjøre sinnssyke ting, da kan man ikke legge slike aktiviteter til øde steder uten rømningsvei.Må da være bedre å gjøre slike aktiviteter i nærheten av Youngstorvet, så har man sentrum politikammer rett i nærheten.

Lenke til kommentar

Enig her, samle 1000 barn på en øy ,med EP og Gro til å passe på.

Da det smalt i Oslo satt det foreldre i kirkenes og tenkte at dette kunne være politisk motivert, for å så sende sms til barnet sitt på Utøya , lenge før ABB kom dit.

Så klarer ikke AUF eller politiet å tenke på den måten.

Lenke til kommentar

Må da være bedre å gjøre slike aktiviteter i nærheten av Youngstorvet, så har man sentrum politikammer rett i nærheten.

Ja, for det er jo så mye bedre å samle alle på en plass hvor man kan fyre av en bombe.

Så klarer ikke AUF eller politiet å tenke på den måten.

De gjorde faktisk det, har jo blitt nevnt flere ganger siden rettsaken startet. At ting kunne vært gjort bedre er nok de fleste enig om, men de var altså klar over\ så på det som en mulighet at dette var politisk motivert. Mener å huske at flere her på forumet og ellers i landet også var sikre på at det var muslimer som sto bak dette de første timene :roll:

Endret av trra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker ideen om "mer åpenhet" jeg. Å skulle mure ungdommer inne i frykt for gærninger på den ene eller andre siden er å gi opp åpenheten. Den tankegangen kan brukes til å sette til side så mange elementære rettigheter og friheter.

Jeg liker å tro at Utøya tross representerte en engangshendelse, tross alle meningsfellene (men ikke gjerningsfellene, må jeg vel skynde meg å si) han har rundt omkring.

Så mange så "gærne" mennesker fortrekkerjeg å tro at vi ikke har her i landet, de fleste av hans type har det bare i kjeften, og "copycats" hører hjemme på TV, ikke i det virkelige liv. (Jeg mener for ordens skyld ikke at Breivik er gal i psykiatrisk forstand, men jeg er langt fra noen fagmann.)

Ville det være så ille å flytte sommerleiren til et tryggere sted for å ikke friste gærninger? Antagelig ikke. Men noen ville fort mene at det ville være vel så viktig å endre politikken så man ikke utfordret gærningene. Og det ville være ille.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen EP-hater, men jeg forstår ikke hva dere sikter til? At politiet sa at han skulle komme seg i sikkerhet? Det sa de til båtfolka som plukka opp andre også, det sa de til og med til politiet fra buskerud som sto på kaia med hendene i lomma. Det er standardsvaret, det ville de sakt til Chuck Norris også.
Nå er ikke jeg noen EP-hater, men jeg forstår ikke hva dere sikter til? At politiet sa at han skulle komme seg i sikkerhet? Det sa de til båtfolka som plukka opp andre også, det sa de til og med til politiet fra buskerud som sto på kaia med hendene i lomma. Det er standardsvaret, det ville de sakt til Chuck Norris også.

Det er jo klart, dem sikter til alle som ville ha Eskil drept?

"Det sa de til båtfolka som plukka opp andre også" - Hvor har du hørt det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overfor VG Nett benekter imidlertid tre båtførere som var til stede, opplysningene fra ABC Nyheter. De reagerer sterkt på at politiet beskyldes for å ha satt livene deres i fare.

- Det er helt feil. Vi var der av egen fri vilje. Det var ingen som ba oss reise ut. Politiet beordret egentlig folk vekk, men en del av oss trosset politiets ordre. Vi hørte litt dårlig for å si det sånn, sier Jørn Øverby til VG Nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...