norskgoy Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Hadde EP opptrening i slike nødsituasjoner og var det definert av jobben hans i utgangspunktet hvilken rolle han skal ta i en nødsituasjon? Kaptein har f.eks både trening i nødsitausjoner og klare retningslinjer for hva som skal gjøres i nødsituasjoner. Trenger du en prosedyre på alt du foretar deg i livet? Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Trenger du en prosedyre på alt du foretar deg i livet? Nei, men personer med ansvar i nødsituasjoner har det. Hadde EP det? 1 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Hva skulle han gjort? Folk løp til alle kanter. Skulle han fått orden? Umulig. Skulle han klart å roe de ned? Umulig. Skulle han få stoppet Breivik? Umulig. Det eneste han hadde oppnådd var å dø selv. Hvorfor det? Fordi en eller annen snåling som ikke skjønner hva panikk eller frykten for å dø er, forventer det? Endret 20. april 2012 av Kjetil_90 6 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Trenger du en prosedyre på alt du foretar deg i livet? Nei, men personer med ansvar i nødsituasjoner har det. Hadde EP det? Riktig. Så den personen som angrep ABB i Kafebygget hadde altså lest sin prosedyre før han/hun angrep. De personene som kom fra campinplassen som la på sprang og kjørte over med sine plastbåter, som ble beskutt, men plukket opp ungdommer lever sitt liv basert på prosedyrer. De to gutta som kastet stein på ABB, i et fåfengt håp om at de kanskje kunne uskadliggjøre han gjorde dette på bakgrunn av at de hadde lest prosedyrer. Hva skulle han gjort? Folk løp til alle kanter. Skulle han fått orden? Umulig. Skulle han klart å roe de ned? Umulig. Skulle han få stoppet Breivik? Umulig. Det eneste han hadde oppnådd var å dø selv. Hvorfor det? Fordi en eller annen snåling som ikke skjønner hva panikk eller frykten for å dø er, forventer det? Hvem? EP? isåfall bør du klare å tenke det selv. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Hva skulle han gjort? Folk løp til alle kanter. Skulle han fått orden? Umulig. Skulle han klart å roe de ned? Umulig. Skulle han få stoppet Breivik? Umulig. Det eneste han hadde oppnådd var å dø selv. Hvorfor det? Fordi en eller annen snåling som ikke skjønner hva panikk eller frykten for å dø er, forventer det? Han kunne f.eks akseptert å bli kjørt korteste vei til land, slik at de som var på ferga som hadde mot til å hjelpe andre i nød kunne kommet tilbake fortere, og politiet hadde hatt en pansret militærbåt i stedet for en gummibåt når de ankom. Han valgte i stedet å beskytte seg selv 100% mot en potensiell trussel. 1 Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg fatter ikke hvordan man kan klandre EP for å ikke ta ansvar. Forstår ikke folk hvordan en nødssituasjon er? Hvis det hadde vært snakk om en mindre røykutvikling/liten brann i kafébygget hadde det vært noe annet - da burde nok EP samlet folket og tatt ansvar, men dette var en ekstrem nødssituasjon. Det faktiske scenario var noe de fleste av oss ikke kan forestille oss en gang, grusomt og brutalt. Jeg støtter EP. Tviler på at utfallet hadde blitt bedre hvis han hadde blitt igjen i vannkanten forvirret og redd. 5 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Og man kan jo i det minste vente til han skal forklare seg i retten, før man kapper hue av ham ... Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Er som JAYZ sier.. Har man en bittebitte liten evne til å sette seg inn i situasjoner så skjønner man at dette er noe som ikke kunne gått "bedre" enn det gjorde. Dere som er så skråsikre på hvordan man takler en slik situasjon, -Satt på spissen: Si ifra hvor dere har deres neste samling i bygda dere bor i, så skal jeg komme busende inn å begynne å skyte ned alle der inne. Regner med at dere tar rollen som leder å redder 90% av alle som er der inne, for det er jo tydeligvis veldig enkelt med nok trening. Edit: Ikke si ifra neste gang, men si ifra om når alle samlingene de neste 5 år skal se, så skal jeg komme en helt tilfeldig dag, så ingen er forberedt. Endret 20. april 2012 av Kjetil_90 4 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Er som JAYZ sier.. Har man en bittebitte liten evne til å sette seg inn i situasjoner så skjønner man at dette er noe som ikke kunne gått "bedre" enn det gjorde. Dere som er så skråsikre på hvordan man takler en slik situasjon, -Satt på spissen: Si ifra hvor dere har deres neste samling i bygda dere bor i, så skal jeg komme busende inn å begynne å skyte ned alle der inne. Regner med at dere tar rollen som leder å redder 90% av alle som er der inne, for det er jo tydeligvis veldig enkelt med nok trening. Edit: Ikke si ifra neste gang, men si ifra om når alle samlingene de neste 5 år skal se, så skal jeg komme en helt tilfeldig dag, så ingen er forberedt. Det at du får plusspoeng på et innlegg der du foreslår å gå amokk med skytevåpen sier litt Hvor mange av dere som argumenterer for EP stemmer AP eller er medlem i AUF? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Tull, i kraft av det momentet at andre så opp til han for hva de skulle gjøre betyr faktisk at han har et ansvar. Hundretusener av nordmenn ser opp til Jens Stoltenberg. Han hadde kommet seg fortere fra Utøya enn de som var på båten, og det med livvakter rundt seg attpåtil. Argumentet ditt er derfor ugyldig. Han kunne f.eks akseptert å bli kjørt korteste vei til land, slik at de som var på ferga som hadde mot til å hjelpe andre i nød kunne kommet tilbake fortere, og politiet hadde hatt en pansret militærbåt i stedet for en gummibåt når de ankom. Han valgte i stedet å beskytte seg selv 100% mot en potensiell trussel. Desverre var det ingen som klarte å vite på forhånd den dagen at det var tryggt der. Derfor ble valgene som de ble. Heldigvis er du her for å fortelle hva andre burde gjort i ettertid. Det fortjener du plusspoeng for vel? Endret 20. april 2012 av Griffar 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Tull, i kraft av det momentet at andre så opp til han for hva de skulle gjøre betyr faktisk at han har et ansvar. Hundretusener av nordmenn ser opp til Jens Stoltenberg. Han hadde kommet seg fortere fra Utøya enn de som var på båten, og det med livvakter rundt seg attpåtil. Argumentet ditt er derfor ugyldig. Han kunne f.eks akseptert å bli kjørt korteste vei til land, slik at de som var på ferga som hadde mot til å hjelpe andre i nød kunne kommet tilbake fortere, og politiet hadde hatt en pansret militærbåt i stedet for en gummibåt når de ankom. Han valgte i stedet å beskytte seg selv 100% mot en potensiell trussel. Desverre var det ingen som klarte å vite på forhånd den dagen at det var tryggt der. Derfor ble valgene som de ble. Heldigvis er du her for å fortelle hva andre burde gjort i ettertid. Det fortjener du plusspoeng for vel? Ingen vet hvordan Stoltenberg ville reagert i samme situasjon, og jeg lurer på hvordan han kunne klart å komme seg raskere fra øya enn EP? Jeg tviler også på at han ville vært omgitt av livvakter. Ingen kunne vite at det var helt trygt på land nei, det var en viss risiko forbundet med det. Det man derimot visste var at det var en VELDIG stor risiko for alle de etterlatte på øya forbundet med å stikke av med båten så langt som mulig. EP valgte som kjent å ta ingen risiko selv, på bekostning av stor risiko for de etterlatte. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Jeg synes det er meningsløst å forsøke å legge skyld på andre; det er bare én gjerningsmann. Å mene noe om hva andre burde ha gjort - eller ikke gjort, å gjøre forsøk på å fordele skyld er å redusere gjerningsmannens ansvar for det han har gjort. Nesten en støtteeerklæring til drapsmannen! Denne tråden er skivebom! Ditt innlegg er skivebom. Selvsagt har drapsmannen all skyld for de drepte, men MS Thorbjørn kunne nok reddet mange liv den dagen. Å kalle det en støtteerklæring til drapsmannen er et dårlig forsøk på å tie alle som mener at ting kunne vært gjort annerledes den dagen. Jeg, og mange med meg, mener man kan kritiseres for å forlate hundrevis av uskyldige i den ytterste nød, for å redusere risiko for eget liv så mye man kan. Alle, absolutt alle, mener at mangt kunne ha vært gjort annerledes den sjebnesvangre dagen, men det har vært debattert så mye og så ofte at jeg finner det uhensiksmessig å gå i detalj nok en gang. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Hundretusener av nordmenn ser opp til Jens Stoltenberg. Han hadde kommet seg fortere fra Utøya enn de som var på båten, og det med livvakter rundt seg attpåtil. Argumentet ditt er derfor ugyldig. Og logikken var her? Aksiomet bør kanskje være tilstedeværelse. Men du kan vel sikkert utlegge den eminente logiske tanke her. Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Riktig. Så den personen som angrep ABB i Kafebygget hadde altså lest sin prosedyre før han/hun angrep. At noen personer utfører heltedåder betyr ikke at EP har noen mer ansvar enn andre ungdom den dagen. SIden du ikke klarer å svare på spørsmålet mitt " hadde EP trening i nødsituasjoner og et spesielt ansvar beskrevet i sin rolle?" skal du få svaret : Nei. Så hvorfor skal da EP bli sett på som en syndebukk? Det var da nok av andre der som gjorde akkurat det samme som han, ingen av de blir beskyld for det samme. 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Så hvorfor skal da EP bli sett på som en syndebukk? Det var da nok av andre der som gjorde akkurat det samme som han, ingen av de blir beskyld for det samme. Fordi jeg ikke anser at en trenger trening for å prøve å hjelpe andre i nød. Når ungdom ringer/smser til EP for å spørre om råd, og han svarer "svøm" så betyr det kanskje ifølge deg at han har omfattende kursing i beslutningstaking i kritiske situasjoner. vel og merke hvis man skal ta din logikk til grunn. Det han egentlig skulle skrevet var; "beklager jeg har ikke kurs, eller lest en prosedyre om hva du skal gjøre, ei heller kan jeg ikke anbefale å svømme vekk fordi det kan medføre erstatningsansvar hvis du skulle være så uheldig å få krampe og så drukne." Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Fordi jeg ikke anser at en trenger trening for å prøve å hjelpe andre i nød. Når ungdom ringer/smser til EP for å spørre om råd, og han svarer "svøm" så betyr det kanskje ifølge deg at han har omfattende kursing i beslutningstaking i kritiske situasjoner. vel og merke hvis man skal ta din logikk til grunn. Det han egentlig skulle skrevet var; "beklager jeg har ikke kurs, eller lest en prosedyre om hva du skal gjøre, ei heller kan jeg ikke anbefale å svømme vekk fordi det kan medføre erstatningsansvar hvis du skulle være så uheldig å få krampe og så drukne." Du misforstår hva jeg skriver, men jeg skjønner at det ikke er så lett for alle å skjønne poenget mittt EP har mest sannsynlig gjort det han kunne og hadde evne til i den situasjonen han var i. Det presset\stresset han opplevde når skytingen skjedde er ekstremt for å si det mildt. All ære til de som utførte heltedåder, men det gjør ikke EP til en feiging, det er det kun ABB som er. Endret 20. april 2012 av trra 4 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Det er stor forskjell på følgende: 1. Leke Rambo og overmanne Breivik på egenhånd. 2. Prøve å hjelpe medmennesker. 3. Stikke av fra hele greia og la andre klare seg selv. En gruppe diskuterer forskjellen mellom 2 og 3, mens de andre svarer på 1 og 3. Er ikke rart dere ikke blir enig All ære til de som utførte heltedåder, men det gjør ikke EP til en feiging, det er det kun ABB som er. Enig Endret 20. april 2012 av Ciryaher 4 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Det er stor forskjell på følgende: 1. Leke Rambo og overmanne Breivik på egenhånd. 2. Prøve å hjelpe medmennesker. 3. Stikke av fra hele greia og la andre klare seg selv. En gruppe diskuterer forskjellen mellom 2 og 3, mens de andre svarer på 1 og 3. Er ikke rart dere ikke blir enig All ære til de som utførte heltedåder, men det gjør ikke EP til en feiging, det er det kun ABB som er. Enig Det er aldeles korrekt. La meg gjøre det klart at jeg diskuterer mellom 2 og 3, og at jeg personlig mener at EP ligger veldig nært 3 Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Det er aldeles korrekt. La meg gjøre det klart at jeg diskuterer mellom 2 og 3, og at jeg personlig mener at EP ligger veldig nært 3 Enig med deg i det, men... Og så da? Jeg er enig med deg i at det virker som om han stakk av med båten som kanskje (kanskje ikke?) kunne reddet andre folk. Det er nok mye som skjedde den dagen vi ikke får klarhet i, og derfor blir det i mine øyne feil å være så bombastiske som flertallet er i denne tråden. Folk reagerer forskjellig (og ofte irrasjonelt) i krisesituasjoner. Når overlevelsesinstinktet slår til kan man ikke klandre noen for å redde seg selv. Jeg tror, jeg ville reagert på en annen måte ut ifra min erfaring med skarpe situasjoner, og derfor blir jeg nesten skremt over hvordan jeg først reagerte da jeg hørte at de stakk av med ferjen slik de gjorde. Det er dog ikke min rett å klandre andre for å reagere forskjellig fra meg. Tror forresten denne tråden tar forumrekord i forbisnakking og det å sette ting på spissen Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Eskil Pedersens feighet førte til at en masse unge mennesker døde. Hadde han i stedet valgt å være modig, kunne han ha reddet en masse unge mennesker. Det samme gjelder politiet. De var feige. De kunne ha reddet halvparten av de som døde, minst. Hadde ikke både Pedersen stukket av med båten, og politiet vært så feige, så kunne dødstallet vært 14-15 personer, ikke noenogseksti. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå