Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Trist at dette blusser opp igjen. Uavhengig om dere er enige med Eskil Pedersen politisk eller ikke, han fortjener på ingen måte å bli dratt frem i offentligheten som en syndebukk etter 22. juli. Sånn som folk snakker skulle du tro dette var en sersjant som dro fra sine soldater i en krissituasjon. Eskil Pedersen fikk en kaotisk telefon som lød "Løp! Løp!", løp ut av bygget og så to voksne mennesker, en av dem en politimann, skutt og drept. Tenk litt på det. Svært, svært få her i landet har opplevd noe så dramatisk, og ytterst få, kanskje bare spesialsoldater fra FSK og MJK har fått opplæring og vet hva som kreves i en sånn situasjon. Det må gå an å se ting utenfra noen ganger også, ikke bare sitte bak skjermen og lire av seg dritt.

Nei, det var jo en kaptein som flyktet fra et synkende cruiseskip her forleden og. Ikke alle kan være modige heller. Det jeg reagerer på først og fremst er tåkeleggingen og halvløgnene i media i etterkant. Det er også forskjell på å stikke av fra en katastrofe, og å stikke av med det eneste fluktfartøyet mens det fortsatt er barn på øya, som du er leder for.

Det må vel være lov til å si at det er forskjell på folk, og at Eskil definitivt ikke tilhører den modigste andelen, selv om man ikke har vært i akkurat hans sko? Andre valgte å risikere livet for å redde barn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må vel være lov til å si at det er forskjell på folk, og at Eskil definitivt ikke tilhører den modigste andelen, selv om man ikke har vært i akkurat hans sko? Andre valgte å risikere livet for å redde barn...

Det er det helt fair å si, jeg er tilogmed helt enig i det du sier. Eskil Pedersen kunne gjort mer for å redde ungdommene som var på øya, men situasjonen og omstendighetene på Utøya var av den aller mest ekstreme sorten, og ingen vet hvordan man selv ville handlet før man faktisk blir satt i den gitte situasjon. Noen får panikk, noen får sammenbrudd, noen blir paranoide, noen får tunnelsyn og klarer å tenke klart. Eskil Pedersen ble ikke valgt til leder av AUF fordi han var den kandidaten som best visste hvordan man overrumpler en vepnet terrorist. Han var som alle andre, et offer for et bestialsk angrep og var en av de heldige som kom fra det med livet i behold. Jeg ønsker ikke å spekulere i hva han har sagt i ettertid, da bare det å antyde at det finnes andre skyldige parter enn ABB for 22. juli gir meg en dårlig smak i kjeften, og det er noe folk burde holde seg for gode til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg HVA Eskil Pedersen kunne gjort bedre? Altså konkrete eksempler? Synes det er helt latterlig at det i hele tatt er et tema!

Når du opplever et slikt drama på nært hold blir man helt paralysert, så å være sekunder fra å få en kule i hodet burde få alle og enhver til å forstå at man kun tenker på seg selv. Hadde jeg holdt min aller kjæreste kjære i hånden på et slikt tidspunkt, hadde jeg sluppet og kun tenkt på meg selv. Det er det man gjør. Man setter alltid sitt eget liv foran andre når man er i livsfare. Jeg har selv vært i en situasjon hvor livet sto på spill og er evig takknemlig for at jeg ikke spilte helt, det kunne gått svært dårlig. Å være leder i en politisk ungdomsorganisasjon gjør ikke at du skal gå foran å beskytte alle medlemmene, å ta en kule for de. Det er det dere som mener EP burde gjort mer faktisk sier, at han skulle ofret sitt eget liv for andre. Det blir bare så fryktelig feil. Det er ikke Titanic, hvor kapteinen skal gå ned med skipet. I tillegg, Jens Stoltenberg ble evakuert i sikkerhet som om han var en liten skatt som måtte være trygg, hadde han vært på Utøya da det skjedde ville det samme hendt der også, og skulle vi klandret han for å ikke gå forran, samlet folket i sikkerhet? - Nei, vi ville alle vært takknemlig for at han var i sikkerhet. Jeg blir bare så opprørt over at noen virkelig kan mene at Eskil skulle ofret sitt eget liv i en slik kaotisk og usikker situasjon! Det er en så motbydelig holdning at det som mener det virkelig burde skamme seg!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det helt fair å si, jeg er tilogmed helt enig i det du sier. Eskil Pedersen kunne gjort mer for å redde ungdommene som var på øya, men situasjonen og omstendighetene på Utøya var av den aller mest ekstreme sorten, og ingen vet hvordan man selv ville handlet før man faktisk blir satt i den gitte situasjon. Noen får panikk, noen får sammenbrudd, noen blir paranoide, noen får tunnelsyn og klarer å tenke klart. Eskil Pedersen ble ikke valgt til leder av AUF fordi han var den kandidaten som best visste hvordan man overrumpler en vepnet terrorist. Han var som alle andre, et offer for et bestialsk angrep og var en av de heldige som kom fra det med livet i behold. Jeg ønsker ikke å spekulere i hva han har sagt i ettertid, da bare det å antyde at det finnes andre skyldige parter enn ABB for 22. juli gir meg en dårlig smak i kjeften, og det er noe folk burde holde seg for gode til.

*Klappklapp* Helt rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hele situasjonen blir merkeligere av at MS Thorbjørn visstnok er et pansret landgangsfartøy, som ville vært svært nyttig å ha i vannet mellom Utøya og land. Også for politiet.

Kapteinen ønsket å ha ferga liggende slik i vannet utenfor Utøya, men han ble motivert av "noen" til å reise videre. På et senere tidspunkt ville han bruke ferga til å hjelpe til, og han skal ha jobbet hardt og vært en av de siste til å forlate øya om natta. Dette var bra gjort, særlig sett i forhold til at han hadde mistet sin samboer, Monica Bøsei.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg HVA Eskil Pedersen kunne gjort bedre? Altså konkrete eksempler? Synes det er helt latterlig at det i hele tatt er et tema!

Når du opplever et slikt drama på nært hold blir man helt paralysert, så å være sekunder fra å få en kule i hodet burde få alle og enhver til å forstå at man kun tenker på seg selv. Hadde jeg holdt min aller kjæreste kjære i hånden på et slikt tidspunkt, hadde jeg sluppet og kun tenkt på meg selv. Det er det man gjør. Man setter alltid sitt eget liv foran andre når man er i livsfare. Jeg har selv vært i en situasjon hvor livet sto på spill og er evig takknemlig for at jeg ikke spilte helt, det kunne gått svært dårlig. Å være leder i en politisk ungdomsorganisasjon gjør ikke at du skal gå foran å beskytte alle medlemmene, å ta en kule for de. Det er det dere som mener EP burde gjort mer faktisk sier, at han skulle ofret sitt eget liv for andre. Det blir bare så fryktelig feil. Det er ikke Titanic, hvor kapteinen skal gå ned med skipet. I tillegg, Jens Stoltenberg ble evakuert i sikkerhet som om han var en liten skatt som måtte være trygg, hadde han vært på Utøya da det skjedde ville det samme hendt der også, og skulle vi klandret han for å ikke gå forran, samlet folket i sikkerhet? - Nei, vi ville alle vært takknemlig for at han var i sikkerhet. Jeg blir bare så opprørt over at noen virkelig kan mene at Eskil skulle ofret sitt eget liv i en slik kaotisk og usikker situasjon! Det er en så motbydelig holdning at det som mener det virkelig burde skamme seg!

Hva kunne han gjort verre?

Noen hadde nok droppet å kjøre ferga så langt avgårde som mulig fordi de var klar over at det fortsatt var barn igjen som kunne hatt bruk for den. Som sagt, det finnes mange eksempler på mennesker som har vært villige til å sette sitt eget liv i fare for å redde andres. Et nærliggende eksempel kan være de som var på campingplassen rett ved som dro ut for å redde folk som lå i vannet mens det ble skutt mot dem. Disse var modige mennesker. Eskil var ikke et slikt menneske.

Som sagt er det tåkelegging og halvløgner i media som provoserer meg, når man får vite hva som faktisk har hendt. Det er greit å ikke være noen helt, men da bør man heller ikke prøve å sno seg unna kritiske spørsmål i media. Jeg legger ingen skyld på Eskil for de livene som gikk tapt, men jeg synes likevel at han fortjener kritikk for å stikke av med eneste fluktbåt. Med din logikk kan man heller ikke kritisere f.eks de ansatte på Costa Concordia som stakk av med halvtomme livbåter. De var i en forferdelig situasjon med fare for eget liv, og valgte å redde sitt eget liv fremfor å risikere det for å redde andre, barn inkludert.

Lenke til kommentar

Har vell vært snakk om at de kunne plukket opp overlevende i vannet, eller dratt til nærmeste havn for å støtte redningsarbeidet, samt politiaksjonen. Jeg er helt enig i at man ikke skal klandre Eskil Pedersen for hvordan han taklet situasjonen, men han viste seg samtidig at han ikke er noen god leder under press, og jeg vet for min egen del at jeg ikke ville klart å skulle se andre i øynene som leder om jeg selv handlet som han. Ellers er jeg uenig i din vurdering av hva man gjør i slike situasjoner. Noen reagerer slik du skriver, og tenker kun på seg selv. Mange andre vil prøve å hjelpe, og når en selv er utenfor fare gjøre alt en kan for å støtte de som står igjen, eksempelvis med ferjen. At du ville sluppet dine kjæreste for å redde deg selv er mest av alt trist for deg og dine, men det er faktisk veldig mange av oss som ikke er i samme båt. Det er ikke snakk om å ofre seg for andre, men å akseptere en grad av risiko for å hjelpe andre. Men som sagt så synes jeg ikke Eskil Pedersen skal klandres, fordi hans reaksjon er helt forståelig og naturlig. Jeg håper bare ikke han ender opp med å vinne politisk på dette, slik jeg får inntrykk av, fordi det mener jeg er ufortjent.

Godt svar! Jeg er enig i dette. Problemet er at han vrir og vender på ting for å fremstille seg selv som et offer (noe han med godvilje er), og å vri bort fokus fra hva som faktisk hendte.

Lenke til kommentar

Å spekulere i hva han har sagt i ettertid betyr ikke nødvendigvis at man antyder at det finnes andre skyldige parter enn ABB. Det kan også bety at man synes det er galt når en leder vrir og vender på sannheten for å komme best mulig ut av det karrieremessig. Han er en offentlig person og må tåle kritikk for sin håndtering.

Edit:

Fant en

av det berømmelige "første intervjuet" av Eskil.

Kort oppsummert: "Jeg hørte skudd, så ingenting, kom meg i båten og kom meg i sikkerhet"

I tåkedisen mellom hovudhuset og ferjeleiet får han auge på to døde kroppar, politimannen Trond Berntsen og «Mor Utøya» – Monica Bøsei.

– Eg hugsar ei kjensle av at nokon stod bak meg, og at eg kunne bli skoten kva tid som helst. Så sprang eg inn på båten som låg ved brygga. Det var åtte personar om bord frå før, som ropa til meg at eg måtte leggja meg flat, fortel Pedersen.

Dette hadde vel vært naturlig å nevne når noen spør deg om du har sett noe?

Endret av pifler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som en del har påpekt ville skje er nå i emning. Det at det interne oppgjøret er på trappene. Først gjennom Pracon sin bok, og nå sist Ihler sitt intervju i BBC.

Den hardeste dommen er altså de som er i samme organisasjon. Som er et ganske så likt mønster fra andre store katestrofer av ymse årsaker.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vært litt uenig i "anklagene" mot EP her, men i går kom det for meg fram for første gang at de ble ringt opp i fra folk på øya om at de måtte snu, men nektet. Det forandrer mitt synspunkt på saken ganske drastisk i hvert fall.

Greit, du stikker av fordi du er livredd, eneste fornuftige å gjøre er å gå i båten. EP kunne aldri ha gjort noe fornuftig på øya uten midler til å uskadeligjøre ABB. Etter dette burde de på båten kjøre rundt og redde folk, da båten visstnok var relativt godt beskyttet kontra glassfiberbåter som gjorde det. Her velger de altså å stikke av, dette var en stor feil, men når de likevel ikke kommer tilbake etter telefoner i fra desperate folk på øya. er i mine øyne ubegripelig.

Kan ikke fatte og begripe at de klarte å ikke snu for å hjelpe når desperate folk ringer om hjelp når de blir skutt på...

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere vært litt uenig i "anklagene" mot EP her, men i går kom det for meg fram for første gang at de ble ringt opp i fra folk på øya om at de måtte snu, men nektet. Det forandrer mitt synspunkt på saken ganske drastisk i hvert fall.

Greit, du stikker av fordi du er livredd, eneste fornuftige å gjøre er å gå i båten. EP kunne aldri ha gjort noe fornuftig på øya uten midler til å uskadeligjøre ABB. Etter dette burde de på båten kjøre rundt og redde folk, da båten visstnok var relativt godt beskyttet kontra glassfiberbåter som gjorde det. Her velger de altså å stikke av, dette var en stor feil, men når de likevel ikke kommer tilbake etter telefoner i fra desperate folk på øya. er i mine øyne ubegripelig.

Kan ikke fatte og begripe at de klarte å ikke snu for å hjelpe når desperate folk ringer om hjelp når de blir skutt på...

utifra hvor unnvikende EP var på si hvem som sa hva på båten er min personlig mening at det var EP som stod for de avgjørelsene ang båten og ikke snu, kan tenke meg han ropte kjør kjør kjør..

alt som har kommet fram i media tenkte jeg dagen jeg leste om at lederen stakk av i båten med så få folk..

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 måneder kan føles lenge for noen. Og vi som var der merker godt at samfunnet har gått videre. 22.juli omtales på en annen måte, det er litt lettere å snakke om, Norge har til en viss grad vent seg til tanken om hendelsene som utspant seg den fredagen i fellesferien. Å klare å venne seg til tanken om selv det mest grusomme er en forutsetning for å gi videre. Derfor er det også grunnleggende veldig bra at ting normaliseres. Samtidig er 8 måneder for mange av oss som stod midt oppe i det, ikke spesielt lang tid. Og under rettsaken vil grusomhetene igjen komme til overflaten, og de 8 månedene, som også har leget våre sår vil fordunste: vi vil bli dratt tilbake til den forferdelige dagen i fjor sommer.

Kjenner jeg blir litt irritert når dette er skrevet av samme mann som man ser på youtube-vidoen over, og som har fått kritikk fra mange hold for å flykte fra øya med eneste fluktrute, og rakk å oppdatere facebook-statusen sin til at han var i sikkerhet og sende et par SMS til andre i panikk om at de skulle legge på svøm. Det finnes mange forferdelige historier fra utøya, men Eskils er vel kanskje den minst forferdelige av dem alle, sett utenfra.

Lenke til kommentar

Hvem som stod bak vet vi ingenting om forsåvidt. Men man kan spekulere uten blygsel.

Kapteinen: ville tilbake under tur, gikk tilbake senere.

Matrosen Giske: ukjent om ville tilbake, gikk tilbake senere.

EP; ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

EP rådgiver; ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

X1:ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

X2:ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

X3:ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

X4:ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

X5:ukjent om ville tilbake under tur, dro til Hønefoss.

Uansett;

I denne perioden svømte folk ved MS «Thorbjørn» uten å bli plukket opp.

- Da så de at båten Thorbjørn la fra kai

En jente forteller i politiavhør at hun og flere andre var midt i fjorden, da MS «Thorbjørn» la fra kai på Utøya.

En annen jente forteller at hun og andre svømte mot land fra Stoltenberget, og møtte ferga da de hadde kommet halvveis over

Lenke til kommentar

EP husker ikke detaljene rundt diskusjonen om båten skulle snu eller ikke. Nye opplysninger i saken er at det ble ringt fra øya til båten og de ble bedt om å snu. Sjokerende!

Dette er ikke hets av EP, men en saklig debatt om hvordan en framtredene og offentlig person oppførte seg ovenfor den grusome situvasjonen.

Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med dette. De samlet sammen alle de kunne få tak i på båten. Hadde de ikke dratt avgårde, hadde de sannsynligvis blitt drept.

Spørsmål til de som argumenterer med at de burde ventet: Hvor lenge burde båten ha ventet med å forlate øya? Til alle på hele øya var ombord?

Husk at de så Breivik fra båten. Hadde båten blitt værende hadde de sannsynligvis måttet forlate den og bevege seg inn på øya igjen. Hadde de blitt på båten og den hadde ligget fortøyd, så hadde de vært fanget når Breivik kom dit.

Og hvorfor går du ut ifra at de andre ikke var med på å overtale kapteinen?

Fordi det var Eskil som var lederen deres, og dermed burde ha det siste ordet. Eller denne rådgiveren hans virker å ha bestemt en del, hvem nå det kan være...

Lederen får en telefon om å løpe, han blir liksom dratt ned i båten, han vet ikke hvem som overtaler kapteinen til å fortsette... Dette minner veldig om ansvarsfraskrivelse.

Hvorfor mener du at han skal kunne vite alt? Han er en person som hadde sine ting å holde på med. Han ringte jo som kjent rundt. Mener du helt seriøst at han burde fått med seg absolutt alle ord absolutt alle på båten sa til enhver tid?

Lenke til kommentar

Trist at dette blusser opp igjen. Uavhengig om dere er enige med Eskil Pedersen politisk eller ikke, han fortjener på ingen måte å bli dratt frem i offentligheten som en syndebukk etter 22. juli. Sånn som folk snakker skulle du tro dette var en sersjant som dro fra sine soldater i en krissituasjon. Eskil Pedersen fikk en kaotisk telefon som lød "Løp! Løp!", løp ut av bygget og så to voksne mennesker, en av dem en politimann, skutt og drept. Tenk litt på det. Svært, svært få her i landet har opplevd noe så dramatisk, og ytterst få, kanskje bare spesialsoldater fra FSK og MJK har fått opplæring og vet hva som kreves i en sånn situasjon. Det må gå an å se ting utenfra noen ganger også, ikke bare sitte bak skjermen og lire av seg dritt.

Nei, det var jo en kaptein som flyktet fra et synkende cruiseskip her forleden og. Ikke alle kan være modige heller. Det jeg reagerer på først og fremst er tåkeleggingen og halvløgnene i media i etterkant. Det er også forskjell på å stikke av fra en katastrofe, og å stikke av med det eneste fluktfartøyet mens det fortsatt er barn på øya, som du er leder for.

Det er slike som deg som ødelegger for enhver saklig kritikk. Du fremstiller det som om EP omtrent stjal båten, kastet alle de andre av, og seilte avgårde helt alene.

Andre som risikerte livet for å redde barn hadde ikke nettopp løpt forbi gjerningsmannen, og så ham ikke rett bortenfor seg. De som brukte båtene sine til å plukke opp folk fra vannet var aldri jaget av en kaldblodig morder, og kunne når som helst dra tilbake til tryggheten. For de som faktisk var på øya var det ikke noe trygt sted. Men menneskehaterne mener visst at alle på båten skulle latt seg henrette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...