Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Mener du å si at interne prosesser i bare ett av våre politiske partier skal bli bestemmende for det helhetlige politiske Norge? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Skal bli.. hehe det er vel heller slik at det er tilfellet allerede. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Angående saken på Aftenposten: Dette skjedde på MS Torbjørn For meg virker det nå klarere at ledelsen i AUF (Eskil Pedersen med nære rådgivere) håndterte de vanskelige minuttene meget dårlig. Det er jeg tilbøyelig til å være enig i. Men jeg synes likevel at mye av kritikken som har vært rettet mot AUF, og særlig mot Eskil Pedersen personlig, er grovt urettferdig og fullstendig malplassert. Det er liksom ikke måte på hvor mye skyld og ansvar enkelte legger på Eskil Pedersen - ikke nok med at han blir fremstilt som en udugelig politiker, det blir nærmest fremstilt som farlig å være i nærheten av ham fordi han håndterte denne situasjonen dårlig. AUF-ledelsen var åpenbart ikke forberedt på at det skulle komme en våpendesperado til Utøya. Vel, jeg skulle likt å se hvilke andre organisasjoner som har laget planer for hva de skal gjøre hvis en våpendesperado angriper sommerleiren deres. AUFs landsmøte har valgt Eskil Pedersen til leder fordi de mener han er en dyktig politiker, de har aldri tiltenkt ham en rolle som sjef for et geværtropp i strid. Som jeg har sagt tidligere i tråden: Det var ikke Eskil Pedersen som drepte, det var ikke Eskil Pedersen som satt i PST og arkiverte varslene fra Global Shield, det var ikke Eskil Pedersen som prøvde å frakte 9 politimenn i en liten gummibåt. Og jeg synes kritikken mot AUF-lederen blir ekstra motbydelig når den kommer fra en høyre-side som kanskje heller burde brukt tiden på å tenke over egen retorikk omkring innvandring. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Skal bli.. hehe det er vel heller slik at det er tilfellet allerede. Nope Lenke til kommentar
YNWA32 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Angående saken på Aftenposten: Dette skjedde på MS Torbjørn For meg virker det nå klarere at ledelsen i AUF (Eskil Pedersen med nære rådgivere) håndterte de vanskelige minuttene meget dårlig. Og jeg synes kritikken mot AUF-lederen blir ekstra motbydelig når den kommer fra en høyre-side som kanskje heller burde brukt tiden på å tenke over egen retorikk omkring innvandring. kan bekrefte at jeg er på venstresiden i norsk politikk Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ser for meg at denne tråden snart blir låst siden den vekker såpass harme i de kretser som styrer skuta som kalles Norge at t.o.m personer som tilhører andre partier blir kastet fra sine verv om de kommer med kritikk rundt dette og siden diskusjon.no er underlagt de samme kreftene som krever blodsoffer og ledelsen her er av den samme servile sorten. Før du trekker konspirasjonsteoriene dine alt for langt, så bør du notere deg at det er FrP selv som har sparket Knut Røe-Berntsen. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Angående saken på Aftenposten: Dette skjedde på MS Torbjørn For meg virker det nå klarere at ledelsen i AUF (Eskil Pedersen med nære rådgivere) håndterte de vanskelige minuttene meget dårlig. Og jeg synes kritikken mot AUF-lederen blir ekstra motbydelig når den kommer fra en høyre-side som kanskje heller burde brukt tiden på å tenke over egen retorikk omkring innvandring. kan bekrefte at jeg er på venstresiden i norsk politikk For all del, innlegget mitt generelt og det avsnittet spesielt var ment mer som en generell kommentar til kritikken av Eskil Pedersen enn som kritikk av deg. Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ser for meg at denne tråden snart blir låst siden den vekker såpass harme i de kretser som styrer skuta som kalles Norge at t.o.m personer som tilhører andre partier blir kastet fra sine verv om de kommer med kritikk rundt dette og siden diskusjon.no er underlagt de samme kreftene som krever blodsoffer og ledelsen her er av den samme servile sorten. Før du trekker konspirasjonsteoriene dine alt for langt, så bør du notere deg at det er FrP selv som har sparket Knut Røe-Berntsen. ..for noe han har sagt om landets største feiging som tilfeldigvis er leder i AUF. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Ser for meg at denne tråden snart blir låst siden den vekker såpass harme i de kretser som styrer skuta som kalles Norge at t.o.m personer som tilhører andre partier blir kastet fra sine verv om de kommer med kritikk rundt dette og siden diskusjon.no er underlagt de samme kreftene som krever blodsoffer og ledelsen her er av den samme servile sorten. Før du trekker konspirasjonsteoriene dine alt for langt, så bør du notere deg at det er FrP selv som har sparket Knut Røe-Berntsen. ..for noe han har sagt om landets største feiging som tilfeldigvis er leder i AUF. Ja, og "rakettforskeren" ble altså "grounded" av sine egne - er det ett tydelig nok signal? Lenke til kommentar
RoaldN Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Politikk består stort sett i å kaste dritt om de andre partiene.. forøvrig så ser ikke jeg personlig på hans uttalelser som drittkasting men heller en sannferdig observasjon om feigskiten Eskil Pedersen. Angående landets øverste politiske ledelse og deres kontroll over norsk presse så illustreres det best ved dette videoklippet hvor Gahr Støre vrir seg og forlanger å starte intervjuet på nytt når han blir konfrontert om en av hans mange løgner. Dette landet er hinsides korrupt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Politikk består stort sett i å kaste dritt om de andre partiene.. forøvrig så ser ikke jeg personlig på hans uttalelser som drittkasting men heller en sannferdig observasjon om feigskiten Eskil Pedersen. Angående landets øverste politiske ledelse og deres kontroll over norsk presse så illustreres det best ved dette videoklippet hvor Gahr Støre vrir seg og forlanger å starte intervjuet på nytt når han blir konfrontert om en av hans mange løgner. Dette landet er hinsides korrupt. Hvor liten er det mulig å bli? huh, bare ett "terroranslag" - hva skjer hvis vi får dem hver dag? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Etter å ha lest litt om hva som skjedde på båten må jeg si meg enig i at de taklet situasjonen veldig dårlig, og antagelig kunne gjort en stor forskjell om de heller hadde truffet gode beslutninger. Paranoiaen om statskupp fra hele politiet virker seærlig tåpelig. Men å komme med feighetsbeskyldninger synes jeg blir alt for drøyt. At en politiker ikke klarer seg særlig bra i en stridslignende situasjon er ikke særlig rart, og jeg tviler ærlig talt på at mange av hans kritikere hadde taklet det noe bedre. For meg står dette igjen som en situasjon der jeg ikke synes det Eskil Pedersen mfl. gjorde var galt, men at han viste klart at han ikke er en god leder under press. Hadde han vært det kunne han antagelig ha reddet mange liv, men det er det også flere som kunne. Han fortjener ikke kjeft og å bli kalt en feiging, men han fortjener heller ikke noen ros for hvordan han taklet situasjonen. 6 Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Tenker på kapteien, for en sterk mann! Vite at samboeren din er skutt, at datteren din er der en plass! Og likevel klare å gjøre noe! Tror jeg hadde lakt med ned å vært hysterisk! Tror nok ikke jeg hadde klart å gjort det samme selv, men brukeren Hvafaen kritiserer han jo for å la passasjerene ha innflytelse på valget han tok. Slutt å legg ord i min munn! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg syns det å stikke av med den båten er en egoistisk handling av en 27 år gammel mann. Det å stikke av med ferga som har blitt etablert som transportmiddel for alle deltagerne er kritikkverdig. Spesielt når båten ikke ble umiddelbart returnert til øya/leia for å redde flere! Det du gjør her er å oppfordre en politisk motstander til å begå selvmord. Slikt hører mer hjemme i hodet til folk som Breivik enn noe annet. Hæ? skjønner ingen ting av hva du mener. Ser heller ikke hvor du kobler meg sammen med Brevik. Jeg sier jo her at flere folk kunne ha sluppet unna hvis båten var tilgjengelig. Breivik ville jo at flest mulig folk IKKE skulle slippe unna... Flere kunne ikke ha sluppet unna fordi Breivik var like i nærheten av båten, og sto tilfeldigvis med ryggen til da ti personer kom seg ombord og avgårde. Hadde de blitt på stedet, hadde de sannsynligvis blitt skutt. Med andre ord: Å si at de skulle bli igjen er som å si at de skulle latt seg skyte. Derfor sier jeg at du oppfordrer til selvmord. Det ville vært resultatet. Hvor mange mener du forresten de burde ventet på før båten dro fra land? Alle på øya? Eller hva mener du egentlig? Er det ikke riktig å dra når det ikke er flere i nærheten som kan være med, og morderen er like ved? Det var båtføreren som styrte båten. Hva er poenget ditt? Poenget mitt er (som du sikkert ser selv.), at en voksen mann dro med båten som hadde transportert et lass med barn. Det ble tatt en avgjørelse i båten om at man ikke skulle gjøre noe annet enn å kjøre båten så langt unna man klarte. EP har selv sagt at han oppfordret folk via tlf til å svømme, mens han selv hadde rute for land. Vel framme forlot de båten og dro. EP hadde altså rådet folk til å legge på svøm, men han gadd ikke å bruke båten han selv satt i for å hente opp barna i vannet, derav egoistisk. Jeg skjønner fortsatt ikke poenget ditt. For det første er fakta som jeg forklarte over. For det andre dro de ikke mot land med en gang, men holdt seg tvert imot borte fra land fordi de trodde det var flere drapsmenn. For det tredje har du ikke bevist at de kom over noen i vannet underveis. For det fjerde er det sannsynligvis umulig å få folk opp fra vannet på grunn av høy ripe på båten. For det femte vil det å stoppe båten være selvmord etter det de ombord kan bedømme, siden Breivik hadde kikkertsikte og kunne plukket dem ned fra avstand. Jeg syns dere begge to kan ta dere en dose "ytrings-ansvar", dere har plukket fra hverandre innleggene mine, og legger argumenter i min munn. Dere driver denne debatten på helt feil grunnlag. Værsåsnill å henvis meg til et sted der man kan diskutere bruken av denne båten uten å bli sammenlignet med ABB. Selvfølgelig er det skippern som fysisk kjørte båten. Men det er ansvarsfraskrivelse å mene at de i båten ikke var med på avgjørelsene. Jeg forventer mer av en politisk leder enn en fergefører. Du legger alt ansvaret på EP, noe som er ganske ufyselig. AUF lederen får mye fokus i akkurat denne diskusjonen fordi han til dagelig faktisk er øverste lederen i den klubben som ble angrepet. Det gir han faktisk et overordnet ansvar i mine øyne. Jeg skjønner selvfølgelig at AUF lederen ikke er ansvarlig for noe av det som har skjedd. Mitt poeng er at AUF lederen kunne ha bedret situvasjonen. (og at han var en fjott før, under, og etter utøya.) En politisk leder har ikke automatisk kompetanse innenfor sikkerhet og beredskap. Derfor hadde de fått inn andre som tok seg av sikkerheten. AUF-lederen hadde altså ikke ansvaret for dette. Jeg er etterpåklok når jeg sier at han kunne ha medvirket i å sende båten tilbake. Men jeg står på mitt, og sier at det er rart at det ikke skjedde. For det er en såpass ulogisk at det ikke skjedde. Det er bare rart hvis du mener det er greit å la seg henrette. Det var båtføreren som styrte båten. Hva er poenget ditt? Kapteinen sier han vil snu og kjøre tilbake til Utøya. Det blir en diskusjon, men kapteinen overtales til å kjøre videre. De «motiverte» ham til å fortsette, sier en annen i avhør. Takk for at du bekrefter at det var båtføreren som styrte båten (og tok de endelige avgjørelsene om hvor den skulle), så hva var poenget ditt? 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Angående saken på Aftenposten: Dette skjedde på MS TorbjørnFor meg virker det nå klarere at ledelsen i AUF (Eskil Pedersen med nære rådgivere) håndterte de vanskelige minuttene meget dårlig. På hvilken måte? Har forståelse for at man nøler med å dra tilbake til kaia etter at man tror at det "kommer to til". Men å bruke en slik omvei med en så verdifull ressurs som en slik ferje er i et redningsarbeid er for meg helt uforståelig. Dette er den "dårlige håndteringen" du viser til over? Du har ingen forståelse for at man kjører unna land når man tror det kan være flere drapsmenn der? Eiendommelig tankegang... Samtidig virker det klart at det var AUF-ledelsen og ikke kapteinen som ville så langt bort fra øya som mulig. Jeg kan ikke forestille meg at det var "vanlige" AUF`ere som overtalte kapteinen til å kjøre vekk. Det må ha vært Eskil Pedersen med rådgiverne sine. AUF-ledelsen? Det var ca. ti personer på båten. EP var bare en av disse. Hvem var de andre i ledelsen? Og hvorfor går du ut ifra at de andre ikke var med på å overtale kapteinen? Her viser du jo bare at du forkaster alle fakta som ikke stemmer overens med hatet ditt mot EP. 3 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Ser for meg at denne tråden snart blir låst siden den vekker såpass harme i de kretser som styrer skuta som kalles Norge at t.o.m personer som tilhører andre partier blir kastet fra sine verv om de kommer med kritikk rundt dette og siden diskusjon.no er underlagt de samme kreftene som krever blodsoffer og ledelsen her er av den samme servile sorten. Det som kommer frem er ikke kritikk, men ren hets. AUF-ledelsen var åpenbart ikke forberedt på at det skulle komme en våpendesperado til Utøya. Vel, jeg skulle likt å se hvilke andre organisasjoner som har laget planer for hva de skal gjøre hvis en våpendesperado angriper sommerleiren deres. AUF-ledelsen hadde allerede tenkt på sikkerheten, og hentet inn ekstern kompetanse for ivareta denne. 3 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 http://nrk.no/227/dag-for-dag/eskil-pedersen-i-bbc-intervju-1.8073490 EP husker ikke detaljene rundt diskusjonen om båten skulle snu eller ikke. Nye opplysninger i saken er at det ble ringt fra øya til båten og de ble bedt om å snu. Sjokerende! Dette er ikke hets av EP, men en saklig debatt om hvordan en framtredene og offentlig person oppførte seg ovenfor den grusome situvasjonen. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 http://nrk.no/227/da...ervju-1.8073490 EP husker ikke detaljene rundt diskusjonen om båten skulle snu eller ikke. Nye opplysninger i saken er at det ble ringt fra øya til båten og de ble bedt om å snu. Sjokerende! Dette er ikke hets av EP, men en saklig debatt om hvordan en framtredene og offentlig person oppførte seg ovenfor den grusome situvasjonen. http://www.dagbladet.no/2012/04/15/nyheter/politikk/anders_behring_breivik/eskil_pedersen/utoya/21121109/ Lignende sak i Dagbladet. Så vidt jeg vet har det også kommet frem at kapteinen ville snu, og at Eskil hadde telefonkontakt med Støre på vei over, ergo "visste" at det ikke var snakk om statskupp? Han visste også om bomben i Oslo, og tenkte nok at det var terrorisme, som oss andre. Gjerningsmannen har fortalt i avhør at jeg var hovedmålet hans på Utøya. Han hadde studert meg og ville drepe meg. Det er viktig å få med. Som om dette er relevant! Nok et forsøk på å sno seg unna ubehagelige spørsmål. Dette er ting som har kommet frem LENGE etter at avgjørelsen ble tatt, og kan ikke ha hatt noen innvirkning på Eskils avgjørelse om å stikke av med ferga. Lenke til kommentar
Prinz Poldi Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Trist at dette blusser opp igjen. Uavhengig om dere er enige med Eskil Pedersen politisk eller ikke, han fortjener på ingen måte å bli dratt frem i offentligheten som en syndebukk etter 22. juli. Sånn som folk snakker skulle du tro dette var en sersjant som dro fra sine soldater i en krissituasjon. Eskil Pedersen fikk en kaotisk telefon som lød "Løp! Løp!", løp ut av bygget og så to voksne mennesker, en av dem en politimann, skutt og drept. Tenk litt på det. Svært, svært få her i landet har opplevd noe så dramatisk, og ytterst få, kanskje bare spesialsoldater fra FSK og MJK har fått opplæring og vet hva som kreves i en sånn situasjon. Det må gå an å se ting utenfra noen ganger også, ikke bare sitte bak skjermen og lire av seg dritt. Endret 15. april 2012 av Hegland 3 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Og hvorfor går du ut ifra at de andre ikke var med på å overtale kapteinen? Fordi det var Eskil som var lederen deres, og dermed burde ha det siste ordet. Eller denne rådgiveren hans virker å ha bestemt en del, hvem nå det kan være... Lederen får en telefon om å løpe, han blir liksom dratt ned i båten, han vet ikke hvem som overtaler kapteinen til å fortsette... Dette minner veldig om ansvarsfraskrivelse. Endret 15. april 2012 av Frankline 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå