Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Du får ha meg unnskyldt, hvafaen, men jeg gidder ikke dechiffrere innlegget ditt for å skrive et skikkelig svar. Lær deg å bruke quote-taggene dersom du vil diskutere her.

Han har også sagt at det ikke var noen andre i nærheten av båten da de dro:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3202674.ece

Det er ikke rart at ingen er der når lederne av leiern er de første som løper til båten. Han sier selv at han løp forbi to voksne personer som lå på bakken. Om de var levende eller ikke sjekket han aldri. Eskil Pedersen var førstemann som løp forbi to potensielt sårede og stakk av uten å ta dem eller 600 barn med.

Det er et egoistisk valg å stikke av på den måten, sier ikke at det er feil. Men det er ikke et valg tatt av en leder.

En god leder organiserer og passer på de under han lenge før han tenker på seg selv. Førstemann på og siste mann ut. En kaptein forlater aldri sitt skip.

Jeg har ikke barn, kommer heller ikke til å få noen på en stund. Men, jeg kommer aldri til å sende ungen min på en øy med Eskil. Makan til ansvarsfraskrivelse!

Hvis du har tenkt å beskytte ungene dine 100% mot sinnsyke massemordere, så tror jeg du kan bruke kreftene bedre på andre måter enn å unngå øyer med Eskil Pedersen. ;)

Hvor paranopid er du hvis du tror jeg frykter massemordere når man sender bort barna sine? Jeg snakker om at her er det voksne mennesker som har overlatt barna sine til en ansvarsperson. Som innstinktivt reagerer med å stikke av med den eneste transportmuligheten fra øya.

Men gjort er gjort og spist er spist. Sånn kan det gikk kan man si. Eskil er ingen leder, lykke til videre

Eskil Pedersen er kanskje ingen hærfører, men å gå derfra til at han ikke er noen leder er meningsløst.

Dette har jeg argumentert for over

Det må være lov for en politiker å navngi en annen politiker, spesielt på sinn egen Facebook! Dette er knebling!

Hva for noe er knebling? Selvfølgelig er det lov å navngi en annen politiker. Nå har jo Røe-Bernsen gjort mer enn å "navngi" Eskil Pedersen, viktigere er det at det selvfølgeling også er lov for andre å "navngi" Knut Røe-Bernsen og å kalle ham for eksempel en helvetes tulling. Det er også lov for lederen av FrPs bystyregruppe å be ham ta fri. Noe annet ville være - tada - knebling.

Dette er politisk arbeid fra FRP mannen. Dette er helt klart at 2. juli komisjonen må se på den ansvarsløse bruken av båten! Jeg mener det er helt feil bruk av båten, og forventer en utalelse fra komisjonen på dette. Det at INGEN andre politikere tar opp dette viser hvor tabu belagt kritikk er.

Her er det ingen som har bedt noen ta fri, hvis du hadde lest linken jeg hadde linket til, istede for å komme med din egen link som er ufulstending. Ville du vert mer skikket til å diskutere denne delen.

Jeg siterer egen link:

- I den anledning har han av helsemessige årsaker bedt seg fritatt for sine verv i partiet inntil videre. Det har styret i Bamble Frp akseptert og gitt ham permisjon, sier Flølo.

Det er absolutt ingen som har blitt permitert her, noen har tatt sykemelding ... Avisene labler dette helt feil .

Dagbladet skriver: "Røe-Berntsen har inntil videre bedt seg fritatt for sine verv i Fremskrittspartiet. Dette har styret i Bamble Frp akseptert, og gitt ham permisjon, forteller Bamble-ordføreren. " Hvor har du det fra at dette er feil?

{

Det at du har valgt å følge en kilde som tydelig ordlegger seg i en annen retning en den siterte er ditt problem, ikke mitt.

Dersom han virkelig er sykmeldt på grunn av dette, så høres det forøvrig veldig ut som misbruk av sykepengeordningen.

Hvis FRP'ere får navnet sitt smørt til i avisa så er det missbruk. Men når en AP ordfører tar seg sykemelding fordi media har meldt at han har missbrukt et barn så er det greit?

Håper dette gjør det enklere for deg å svar meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke rart at ingen er der når lederne av leiern er de første som løper til båten.

Eskil Pedersen var ikke leder for leiren. Han er leder for AUF som arrangerte leiren, men han var der bare tilfeldig den dagen og hadde ikke noe direkte ansvar for organisering av leiren.

Jeg har ikke barn, kommer heller ikke til å få noen på en stund. Men, jeg kommer aldri til å sende ungen min på en øy med Eskil. Makan til ansvarsfraskrivelse!

Hvis du har tenkt å beskytte ungene dine 100% mot sinnsyke massemordere, så tror jeg du kan bruke kreftene bedre på andre måter enn å unngå øyer med Eskil Pedersen. ;)

Hvor paranopid er du hvis du tror jeg frykter massemordere når man sender bort barna sine?

Eehm, det er du som er paranoid når du sier du ikke vil sende ungene dine på en øy med Eskil Pedersen, ikke jeg som er paranoid når jeg sier din frykt er tåpelig.

Eskil Pedersen håndterte kanskje denne situasjonen dårlig. Det betyr ikke at sommerleire med Pedersen i seg selv er farlige - så lenge det ikke oppstår like ekstreme situasjoner igjen. Men da er det den ekstreme situasjonen du bør frykte, ikke "en øy med Eskil Pedersen".

Det må være lov for en politiker å navngi en annen politiker, spesielt på sinn egen Facebook! Dette er knebling!

Hva for noe er knebling? Selvfølgelig er det lov å navngi en annen politiker. Nå har jo Røe-Bernsen gjort mer enn å "navngi" Eskil Pedersen, viktigere er det at det selvfølgeling også er lov for andre å "navngi" Knut Røe-Bernsen og å kalle ham for eksempel en helvetes tulling. Det er også lov for lederen av FrPs bystyregruppe å be ham ta fri. Noe annet ville være - tada - knebling.

Dette er politisk arbeid fra FRP mannen.

Helt greit. Men det er også politisk arbeid å si at han er på jordet. Kritikk er ikke det samme som knebling!

Seriøst, jeg er drittlei folk som roper opp om "knebling" og "angrep på ytringsfriheten" med en gang de møter litt motstand for meningene sine. Bli voksen, skaff dere baller, og slutt å være så jævla hårsåre.

Dette er helt klart at 2. juli komisjonen må se på den ansvarsløse bruken av båten! Jeg mener det er helt feil bruk av båten, og forventer en utalelse fra komisjonen på dette. Det at INGEN andre politikere tar opp dette viser hvor tabu belagt kritikk er.

Kommisjonen har forlengst sagt at den skal se på bruken av båten. Det er ganske enkelt ikke sant at "INGEN andre politikere tar opp dette".

Jeg siterer egen link:

- I den anledning har han av helsemessige årsaker bedt seg fritatt for sine verv i partiet inntil videre. Det har styret i Bamble Frp akseptert og gitt ham permisjon, sier Flølo.[/b]

Og her står det altså klart og tydelig at han har fått permisjon. Du er på jordet når du sier han er sykemeldt og klager over at avisene "labler dette helt feil" når de kaller det permisjon.

Dersom han virkelig er sykmeldt på grunn av dette, så høres det forøvrig veldig ut som misbruk av sykepengeordningen.

Hvis FRP'ere får navnet sitt smørt til i avisa så er det missbruk. Men når en AP ordfører tar seg sykemelding fordi media har meldt at han har missbrukt et barn så er det greit?

Eeeeeh, hvafaen? Har jeg sagt noe som helst om AP ordførere her? Seriøst, hold deg til det jeg skriver om denne saken, ikke begynn å kritiser meg for hva du tror jeg mener om helt andre ting.

Lenke til kommentar

Har du mista det helt eller? Venligst følg diskusjonen, og tenk litt på hva du svarer på... Virker som du diskuterer bare for å diskutere, og glemmer hvorfor.

Det er ikke rart at ingen er der når lederne av leiern er de første som løper til båten.

Eskil Pedersen var ikke leder for leiren. Han er leder for AUF som arrangerte leiren, men han var der bare tilfeldig den dagen og hadde ikke noe direkte ansvar for organisering av leiren.

Greit, glem at han var leder for partiet da. Glem at han er en rollefigur. Glem at han er voksen. Poenget mitt står fortsatt etter din komentar, selvfølgelig var det ingen andre der når han var førstemann bort i båten. 3 min etter første skudd falt hadde båten forlatt øya.

Hvor paranopid er du hvis du tror jeg frykter massemordere når man sender bort barna sine?

Eehm, det er du som er paranoid når du sier du ikke vil sende ungene dine på en øy med Eskil Pedersen, ikke jeg som er paranoid når jeg sier din frykt er tåpelig.

Eskil Pedersen håndterte kanskje denne situasjonen dårlig. Det betyr ikke at sommerleire med Pedersen i seg selv er farlige - så lenge det ikke oppstår like ekstreme situasjoner igjen. Men da er det den ekstreme situasjonen du bør frykte, ikke "en øy med Eskil Pedersen".

"på en øy" er en figure of speach. Det er en bonus at det passer til denne saken. Jeg omformulerer meg så du kanskje forstår:

"Jeg kommer aldri til å sende ungen min til et sted avskåret fra omverden med EP. Det har han vist for dårlig dømmekraft til"

EDIT:

Jeg ser at du har selv valgt å ikke sitere hele innlegget mitt. Du mangler

Jeg snakker om at her er det voksne mennesker som har overlatt barna sine til en ansvarsperson. Som innstinktivt reagerer med å stikke av med den eneste transportmuligheten fra øya.

Hvorfor fortsetter du å følge feil poeng, når jeg sier ifra hva jeg snakker om?

Dette er politisk arbeid fra FRP mannen.

Helt greit. Men det er også politisk arbeid å si at han er på jordet. Kritikk er ikke det samme som knebling!

Seriøst, jeg er drittlei folk som roper opp om "knebling" og "angrep på ytringsfriheten" med en gang de møter litt motstand for meningene sine. Bli voksen, skaff dere baller, og slutt å være så jævla hårsåre.

Hadde jeg sagt noe sånt noe, ville jeg passa på at jeg diskuterte poengene i diskusjonen, ikke min egen hårsårhet.

Kritikk blir knebling når det blir vinklet på den måten. Overskriften i artiklen het:

"Frp-politiker permittert etter Eskil-hets" FEIL, Hets er et neggativt ord som har blitt slengt på. Det å kalle en lovlig politisk mening for hets er en måte å bli kneblet på!

Dette er helt klart at 2. juli komisjonen må se på den ansvarsløse bruken av båten! Jeg mener det er helt feil bruk av båten, og forventer en utalelse fra komisjonen på dette. Det at INGEN andre politikere tar opp dette viser hvor tabu belagt kritikk er.

Kommisjonen har forlengst sagt at den skal se på bruken av båten. Det er ganske enkelt ikke sant at "INGEN andre politikere tar opp dette".

åkei, da forventer jeg at du legger fram noen kilder som støtter det du sier? Det er ganske vanlig. Det sitter bare sivile i komisjonen og så langt er det ingen politikere som har tatt opp dene saken med folket.

Jeg siterer egen link:

- I den anledning har han av helsemessige årsaker bedt seg fritatt for sine verv i partiet inntil videre. Det har styret i Bamble Frp akseptert og gitt ham permisjon, sier Flølo.[/b]

Og her står det altså klart og tydelig at han har fått permisjon. Du er på jordet når du sier han er sykemeldt og klager over at avisene "labler dette helt feil" når de kaller det permisjon.

Han har fått permisjon pga helsemessige årsaker. (mest sansynelg stor blest om han som person). aka sykemelding

I avisen sto det "Frp-politiker permittert etter Eskil-hets", noe som forteller en helt annen historie. Nemelig at FRP ledelsen ser så negativt og alvorlig på hans utspill at han måtte straffes, eller ikke bli assosiert mer med FRP. Noe som ikke er tillfelle i det hele tatt, ergo "feil label".

Eeeeeh, hvafaen? Har jeg sagt noe som helst om AP ordførere her? Seriøst, hold deg til det jeg skriver om denne saken, ikke begynn å kritiser meg for hva du tror jeg mener om helt andre ting.

Undskyld? følger du med?

Jeg argumenterte at sykemeldingen i denne saken er like gyldig som alle andre sykemeldinger som andre politikere har tatt etter at de har blitt eksponert for media.

Du må ikke tro at alle politikere som sykemelder seg har feber.

God Jul

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

Har du mista det helt eller? Venligst følg diskusjonen, og tenk litt på hva du svarer på... Virker som du diskuterer bare for å diskutere, og glemmer hvorfor.

Takk i like måte.

Og en ting til: Vær så snill og følge konvensjonene for "typografi" på forumet. Din uortodokse bruk av tagger gjør det unødvendig klønete å svare deg.

Greit, glem at han var leder for partiet da. Glem at han er en rollefigur. Glem at han er voksen. Poenget mitt står fortsatt etter din komentar, selvfølgelig var det ingen andre der når han var førstemann bort i båten. 3 min etter første skudd falt hadde båten forlatt øya.

Det er nesten litt morsomt at du kritiserer meg så mye for å skifte tema, når du selv skifter tema stadig vekk. Du påstod opprinnelig at Eskil Pedersen ikke prøvde å hjelpe. Jeg påpekte at dette er feil, det var bare ingen i nærheten han kunne hjelpe da han dro. Og det poenget står uavhengig av din kommentar om at "selvfølgelig var det ingen når han dro så fort".

Dette med om han er "leder for leiren" eller ikke er ingen liten uvesentlighet. Så vidt jeg forstår er hele budskapet ditt her at Eskil Pedersen har sviktet sitt ansvar som leder. Men han hadde altså ikke den leder-funksjonen du har trodd at han har.

Eskil Pedersen var ikke leder for leiren på Utøya. Når du omtaler ham som leder, så viser du at du enten ikke har peiling på temaet du diskuterer, eventuelt at du ikke har motforestillinger mot å snakke usant for å kritisere AUF.

Se på dette som et råd, ikke som kritikk: hvis poengene dine er gode, så får du mer gjennomslag ved å være ærlig og nøyaktig enn ved å blande inn overdrivelser og unøyaktigheter. Og motsatt, hvis du trenger å ty til usannheter for å få frem poenget, så er poenget antagelig ikke særlig godt.

"på en øy" er en figure of speach. Det er en bonus at det passer til denne saken. Jeg omformulerer meg så du kanskje forstår:

"Jeg kommer aldri til å sende ungen min til et sted avskåret fra omverden med EP. Det har han vist for dårlig dømmekraft til"

Og jeg omformulerer svaret mitt så du kanskje forstår: Hvis du skal unngå alle som kanskje gjorde noe galt i forbindelse med 22.juli, så er det veldig mange andre enn Eskil Pedersen du bør holde ungene vekke fra.

Problemet på Utøya, det virkelig store problemet, har veldig lite med Eskil Pedersen å gjøre. Det var ikke Eskil Pedersen som fikk varsel fra Global Shield om at noen importerte bombekjemikalier. Det var ikke Eskil Pedersen som drepte. Det var ikke Eskil Pedersen som sto på fastlandet og ventet på beredskapstroppen. Det var ikke Eskil Pedersen som ikke tok grep for å skaffe helikopter med en gang bomben gikk av i Oslo. Det var ikke en gang Eskil Pedersen som sto til rors på MS Torbjørn da fergen forlot Utøya.

Det var veldig mange som kunne ha handlet litt annerledes og kanskje reddet noen liv. Eskil Pedersen er kanskje blant dem. Det er helt greit å diskutere det - men fokuset du har på ham er sterkt overdrevet og tillegger ham et ansvar han ikke fortjener.

Kritikk blir knebling når det blir vinklet på den måten. Overskriften i artiklen het:

"Frp-politiker permittert etter Eskil-hets" FEIL, Hets er et neggativt ord som har blitt slengt på. Det å kalle en lovlig politisk mening for hets er en måte å bli kneblet på!

Og jeg gjentar: Slutt å være så jævla hårsår.

Forøvrig mener jeg "knebling" er et mye mer negativt ord enn "hets". Det er et større problem at folk blir uriktig beskyldt for å kneble andre enn at folk blir uriktig beskyldt for hets.

Han har fått permisjon pga helsemessige årsaker. (mest sansynelg stor blest om han som person). aka sykemelding

En sykmelding er noe man får fra en lege. FrPs bystyregruppen har ikke myndighet til å "sykmelde" noen.

Mannen er permittert. Slutt å påstå noe annet. Du bare dummer deg ut.

Undskyld? følger du med?

Jeg argumenterte at sykemeldingen i denne saken er like gyldig som alle andre sykemeldinger som andre politikere har tatt etter at de har blitt eksponert for media.

Ja, jeg følger med. Følger du med selv? Argumentet ditt inneholdt dette retoriske spørsmålet: "Men når en AP ordfører tar seg sykemelding fordi media har meldt at han har missbrukt et barn så er det greit?"

Men nei, å sykmeldes uten å være syk er ikke greit for AP-ordførere heller.

Altså: Du argumenterte på en måte som forutsetter at jeg mener det er greit at AP ordførere er sykemeldt på tilsvarende grunnlag. Det har du ingen grunn til å tro at jeg mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg syns det å stikke av med den båten er en egoistisk handling av en 27 år gammel mann. Det å stikke av med ferga som har blitt etablert som transportmiddel for alle deltagerne er kritikkverdig. Spesielt når båten ikke ble umiddelbart returnert til øya/leia for å redde flere!

Det du gjør her er å oppfordre en politisk motstander til å begå selvmord.

Slikt hører mer hjemme i hodet til folk som Breivik enn noe annet.

Jeg syns det å stikke av med den båten er en egoistisk handling av en 27 år gammel mann.

Var skipperen en 27 år gammel mann, altså? :hmm:

Eskil Pedersen (født 6. mars 1984 i Skien)

Hva får deg til å tro at skippern ville kjørt båten sin til noe annet sted en havna si?

Det var båtføreren som styrte båten. Hva er poenget ditt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Hele saken er flau for FRPere og alle de andre svake menneskene der ute som kritiserer et korrekt valg.

Skal vi ikke heller si at beslutningen om å tøffe langt av gårde med 10 personer i den store ferjen var et særdeles uheldig valg, spesielt for de 600 ungdommene som var igjen på øya.

Nei, det var ikke et uheldig valg. Alternativet var å la seg henrette av en psykotisk morder. Det var faktisk ti personer som reddet livet på den båten.

Men han har flere ganger sagt at han ikke så noe.

Han har vel sagt at han ikke så noen bli skutt. Ikke at han ikke så noe.

Hmm, kanskje det var det han mente, men det var ikke det han sa. Jaja

Hvor har du det fra at han sa noe annet? Du må enten komme med kilder, eller så må du gi deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg syns det å stikke av med den båten er en egoistisk handling av en 27 år gammel mann. Det å stikke av med ferga som har blitt etablert som transportmiddel for alle deltagerne er kritikkverdig. Spesielt når båten ikke ble umiddelbart returnert til øya/leia for å redde flere!

Det du gjør her er å oppfordre en politisk motstander til å begå selvmord.

Slikt hører mer hjemme i hodet til folk som Breivik enn noe annet.

Hæ? skjønner ingen ting av hva du mener. Ser heller ikke hvor du kobler meg sammen med Brevik. Jeg sier jo her at flere folk kunne ha sluppet unna hvis båten var tilgjengelig. Breivik ville jo at flest mulig folk IKKE skulle slippe unna...

Jeg syns det å stikke av med den båten er en egoistisk handling av en 27 år gammel mann.

Hva får deg til å tro at skippern ville kjørt båten sin til noe annet sted en havna si?

Poenget mitt er (som du sikkert ser selv.), at en voksen mann dro med båten som hadde transportert et lass med barn. Det ble tatt en avgjørelse i båten om at man ikke skulle gjøre noe annet enn å kjøre båten så langt unna man klarte. EP har selv sagt at han oppfordret folk via tlf til å svømme, mens han selv hadde rute for land. Vel framme forlot de båten og dro. EP hadde altså rådet folk til å legge på svøm, men han gadd ikke å bruke båten han selv satt i for å hente opp barna i vannet, derav egoistisk.

Ja, jeg følger med. Følger du med selv? Argumentet ditt inneholdt dette retoriske spørsmålet: "Men når en AP ordfører tar seg sykemelding fordi media har meldt at han har missbrukt et barn så er det greit?"

Men nei, å sykmeldes uten å være syk er ikke greit for AP-ordførere heller.

Altså: Du argumenterte på en måte som forutsetter at jeg mener det er greit at AP ordførere er sykemeldt på tilsvarende grunnlag. Det har du ingen grunn til å tro at jeg mener.

jaja, som du sikkert har merket så er det flere enn deg som siterer innleggene mine. Det avsnittet er ment som en avsluttning av hele saken. Da saken handler om frp/ap. Hvis du ikke tåler å diskutere litt bredere enn akkurat ms thorbjørn tema, bør du holde la vær å komentere de delene som går uttafor.

Jeg syns dere begge to kan ta dere en dose "ytrings-ansvar", dere har plukket fra hverandre innleggene mine, og legger argumenter i min munn. Dere driver denne debatten på helt feil grunnlag. Værsåsnill å henvis meg til et sted der man kan diskutere bruken av denne båten uten å bli sammenlignet med ABB. Selvfølgelig er det skippern som fysisk kjørte båten. Men det er ansvarsfraskrivelse å mene at de i båten ikke var med på avgjørelsene. Jeg forventer mer av en politisk leder enn en fergefører.

AUF lederen får mye fokus i akkurat denne diskusjonen fordi han til dagelig faktisk er øverste lederen i den klubben som ble angrepet. Det gir han faktisk et overordnet ansvar i mine øyne. Jeg skjønner selvfølgelig at AUF lederen ikke er ansvarlig for noe av det som har skjedd. Mitt poeng er at AUF lederen kunne ha bedret situvasjonen. (og at han var en fjott før, under, og etter utøya.)

Jeg er etterpåklok når jeg sier at han kunne ha medvirket i å sende båten tilbake. Men jeg står på mitt, og sier at det er rart at det ikke skjedde. For det er en såpass ulogisk at det ikke skjedde.

OG Pjassop, Du bør forklare deg om innlegget ditt om oppfordring til selvmord og sammenligningen med Brevik. Du kommer med helt syke antagelser og påstander som er så ekle at det er til å bli kvalm av. SPY I TRYNET DITT! gå å vask deg og renvask meg samtidig...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kapteinen sier han vil snu og kjøre tilbake til Utøya. Det blir en diskusjon, men kapteinen overtales til å kjøre videre. De «motiverte» ham til å fortsette, sier en annen i avhør.

Lenke til kommentar

Kapteinen sier han vil snu og kjøre tilbake til Utøya. Det blir en diskusjon, men kapteinen overtales til å kjøre videre. De «motiverte» ham til å fortsette, sier en annen i avhør.

Så du sier at det er kapteinen sin skyld og ikke Eskil Pedersen?

Lenke til kommentar

Tenker på kapteien, for en sterk mann! Vite at samboeren din er skutt, at datteren din er der en plass! Og likevel klare å gjøre noe! Tror jeg hadde lakt med ned å vært hysterisk!

Tror nok ikke jeg hadde klart å gjort det samme selv, men brukeren Hvafaen kritiserer han jo for å la passasjerene ha innflytelse på valget han tok.

Lenke til kommentar

Angående saken på Aftenposten: Dette skjedde på MS Torbjørn

For meg virker det nå klarere at ledelsen i AUF (Eskil Pedersen med nære rådgivere) håndterte de vanskelige minuttene meget dårlig.

I ettertid har Eskil Pedersen uttalt i intervju at de (AUF-ledelsen som var på båten) trodde dette var et statskupp. Dette sammen med det man kan lese i denne saken tyder på at man kunne håndert ting veldig anderledes.

Har forståelse for at man nøler med å dra tilbake til kaia etter at man tror at det "kommer to til". Men å bruke en slik omvei med en så verdifull ressurs som en slik ferje er i et redningsarbeid er for meg helt uforståelig.

Samtidig virker det klart at det var AUF-ledelsen og ikke kapteinen som ville så langt bort fra øya som mulig. Jeg kan ikke forestille meg at det var "vanlige" AUF`ere som overtalte kapteinen til å kjøre vekk. Det må ha vært Eskil Pedersen med rådgiverne sine.

Endret av YNWA32
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forståelse for at man nøler med å dra tilbake til kaia etter at man tror at det "kommer to til". Men å bruke en slik omvei med en så verdifull ressurs som en slik ferje er i et redningsarbeid er for meg helt uforståelig.

Har ikke lest nettversjonen av artikkelen, men om det er den samme som stod i papirutgaven i går, så tok vel kapteinen omvegen for at han hadde en bekjent i pst som bodde der?

edit:

"Ifølge avhørene skal noen i båten ha sagt at de ikke kan snu, de hadde snakket med politiet som rådet dem til å dra vekk. I tillegg sier kapteinen til sin kollega at gjerningspersonen hadde rifle med kikkertsikte. Det var ikke trygt å komme nærmere land."

....

"Det er nå kapteinen får en idé. Ifølge avhør skal han ha fortalt i båten at han kjenner noen i nærheten som har tilgang på våpen. En brannmann eller en i PST. Han ringer denne og ber ham komme på brygga på Skoglund, nær Storøya, der båten etter ca. 30 minutter legger til land."

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Ser for meg at denne tråden snart blir låst siden den vekker såpass harme i de kretser som styrer skuta som kalles Norge at t.o.m personer som tilhører andre partier blir kastet fra sine verv om de kommer med kritikk rundt dette og siden diskusjon.no er underlagt de samme kreftene som krever blodsoffer og ledelsen her er av den samme servile sorten.

Lenke til kommentar

POLISFÖRHÖR vs PEDERSENS INTERVJUER

I - Statskuppen

¤ Omständighet 1

Förhörsutdrag

"De snakker om hva som har skjedd. Flere sier: «En mann utkledd som politi skyter.»... Flere forstår ikke hva som skjer... Norge er under angrep, og politiet er involvert, tror noen" (min understrykning)

Pedersen 30/7

- Vi trodde det var en maktovertakelse der politi og forsvaret var involvert.*1

¤ Omständighet 2

Förhörsutdragen

"AUF-lederen ringer mektige venner" (på färjan)

Pedersen 30/7

"Vi trodde at landet var under angrep. At vi var i krig"*2

II - Fruktan för polis och PST

Förhörsutdrag

"De kjører og kjører... Det er nå kapteinen får en idé. Ifølge avhør skal han ha fortalt i båten at han kjenner noen i nærheten som har tilgang på våpen. En brannmann eller en i PST... ... AUF-lederen sier i avhør at de ikke kunne stole på kapteinens kamerat, hvis han var fra PST."

Dagbladet.no

Etter... turen over Tyrifjorden ble AUF'erne fra båten kjørt til Hønefoss politistasjon og plassert i et lukket rom sammen med tjenestefolk fra politiet og Politiets sikkerhetstjeneste (PST). *3

ADDENDUM - Kaptenen som beslutsfattare?

NRK-intervju med Johannes Dahlen Giske

- Hur var den beslutningen om o dra?

- ... Ja tror det var rätt och slätt en slags sån "vi må dra", folk som ropte.

Om det var Eskil eller rådgivarn hans eller nån andre som sa de, det vet jag icke.*4

Förhörsutdrag

"Ifølge flere er kapteinen nå «ute av seg». 50–100 meter fra land forteller han at kona er skutt. Kapteinen sier han vil snu og kjøre tilbake til Utøya. Det blir en diskusjon, men kapteinen overtales til å kjøre videre. De «motiverte» ham til å fortsette, sier en annen i avhør."

KÄLLOR

*1 30/7 -11, adressa.no/nyheter/innenriks/article1670093.ece

*2 30/7 -11, dagbladet.no/2011/07/30/nyheter/innenriks/terrorangrepet/17496518/

*3 30/7 -11, dagbladet.no/2011/07/30/nyheter/innenriks/terrorangrepet/17496518/

*4 26/7 -11, svt.se/2.22584/1.2488315 , tid 01:31

Förhörsutdrag: aftenposten.no/nyheter/iriks/Dette-skjedde-p-MS-Thorbjrn-6736431.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser for meg at denne tråden snart blir låst siden den vekker såpass harme i de kretser som styrer skuta som kalles Norge at t.o.m personer som tilhører andre partier blir kastet fra sine verv om de kommer med kritikk rundt dette og siden diskusjon.no er underlagt de samme kreftene som krever blodsoffer og ledelsen her er av den samme servile sorten.

Dette forstod jeg ingenting av. Vil du utdype?

Lenke til kommentar

Dette forstod jeg ingenting av. Vil du utdype?

http://www.dagbladet.no/2012/01/07/nyheter/leder/kastes/frp/brak/19696120/

http://no.wikipedia.org/wiki/Diskusjon.no

"Forumet er heleid av Mediehuset Tek som er eid av A-pressen og Edda Media"

Endret av RoaldN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...