coyoteulf Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Ser du for deg Erna Solberg, Obama, Bill Gates, annen random leder gjøre noe anderledes i samme situasjon? Eskil Pedersen kan ikke sammenlignes med noen av disse. Han er leder og ansvarlig for BARN OG UNGDOM. Hvordan hadde det sett ut hvis en lærerne på en barneskolen lot skolen brenne ned med barna inni fordi de bare tenkte på å redde seg selv? 6 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Ser du for deg Erna Solberg, Obama, Bill Gates, annen random leder gjøre noe anderledes i samme situasjon? Eskil Pedersen kan ikke sammenlignes med noen av disse. Han er leder og ansvarlig for BARN OG UNGDOM. Hvordan hadde det sett ut hvis en lærerne på en barneskolen lot skolen brenne ned med barna inni fordi de bare tenkte på å redde seg selv? Han er da slettes ikke ansvarlig, med mindre han skrev seg opp som sikkerhetsansvarlig i forkant. Er klassens elevrådsrepresentant noe mer ansvarlig i en krisesituasjon enn en vanlig elev? jobben til læreren i bildet du tegner faller på politet og eventuelt sikkerhetsansvarlige ved utøya. 1 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Han er da slettes ikke ansvarlig, med mindre han skrev seg opp som sikkerhetsansvarlig i forkant. Er klassens elevrådsrepresentant noe mer ansvarlig i en krisesituasjon enn en vanlig elev? jobben til læreren i bildet du tegner faller på politet og eventuelt sikkerhetsansvarlige ved utøya. Så du mener ikke at det følger med et visst ansvar når man er en voksen leder for en barne- og ungdomsorganisasjon? Det er vel der uenigheten ligger. Det er nok riktig at det FORMELLE ansvaret alltid ligger hos det offentlige. Men man har likevel et moralsk ansvar for sikkerheten når man er voksen og leder en gjeng barn. 1 Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Tror de fleste store lederne i verden hadde gjort som EP om rådgiveren hadde ringt og sagt at han/hun må komme til båten med en gang for å berge livet sitt. Som sagt så visste de ikke en gang om ABB var der for å drepe alle eller for å ta EP spesielt. Kom med en god definisjon på hvordan du skal redde noen når du selv ikke er utstyrt med noe annet enn det alle andre har, du er hovedmål og motstanderen er utstyrt med skytevåpen? Ser du for deg Erna Solberg, Obama, Bill Gates, annen random leder gjøre noe anderledes i samme situasjon? For å si det slik: Er det rart at det går til helvete med denne planeten når vi har "ledere" som Erna Solberg eller Obama høyt oppe i systemet? Hva slags noble dyder kjenner disse personene til? Hva annet tenker de egentlig på bortsett fra sitt eget, feite ego? Jeg er for ordentlige ledere. Ikke slike utspekulerte pseudo-"ledere" som lurer seg til makten gjennom sluhet og velsmurt talerør, istedenfor gjennom mot, noble personlige bragder på vegne av folket, personlige offer og høysinn, noe som karakteriserer en sann, naturlig leder. Svært så mange gode mennesker med fin etterklokskap som er tøffe bak tastaturet i dag, da. Hadde dere vært på Utøya og vært leder i et ungdomsparti, hadde dere vel gjort alt riktig. Dere hadde sikkert visst alt om situasjonen, og løpt rundt omkring på øya for å plukke opp livredde ungdommer, for deretter å bli skutt selv. For det er dét som hadde skjedd. Hadde ikke Eskil tatt i mot beskjeden om å bli med båten, hadde han ikke levd i dag. Det finnes høyere og edlere dyder å strebe etter enn å redde sitt eget skinn. Han og de andre 8 som rømte i den båten med en kapasitet for 50 personer skulle ha kjempet for å redde så mange som mulig. Om Eskil hadde dødd, ville han dødd en usedvanlig ærefull og vakker død, og han ville blitt husket for sin uselviske og heroiske handling når det gjaldt som mest. Isteden gjorde han alt for å redde sitt eget skinn, men til hvilken pris? Jeg ville ikke klart å se meg selv i speilet igjen etter noe slikt. Det minste han kan gjøre er å gi fra seg ledervervet til en av de som utmerket seg der ute og viste at de hadde en nobel natur. Han er da slettes ikke ansvarlig, med mindre han skrev seg opp som sikkerhetsansvarlig i forkant. Er klassens elevrådsrepresentant noe mer ansvarlig i en krisesituasjon enn en vanlig elev? jobben til læreren i bildet du tegner faller på politet og eventuelt sikkerhetsansvarlige ved utøya. Jo, som leder er han øverste ansvarlig i AUF. Han er ikke et vanlig medlem, med en lederposisjon kommer alltid et spesielt ansvar! Det er noe av det som en leder må ta på kjøpet. I en krisesituasjon må en leder vise at han har så sterk solidaritet med sine folk (i dette tilfellet de vanlige AUF-medlemmene) at han kan være villig til å dø for dem. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Enkelte av våre brukere har gitt uttrykk for at de mener AUF-lederen burde blitt på Utøya og organisert deltagerne slik at flere liv kunne blitt reddet. Andre har påpekt at han ble omtrent dyttet ned i en båt og evakuert og at hans handlinger ikke er klandreverdige. Hva mener dere? Selv mener jeg at ingen av oss kan sette oss inn i situasjonen. Han var ikke noen leir-leder og har så vidt jeg vet ikke noen trening i å håndtere noen slik situasjon. Jeg synes det er forkastelig å sitte å være "sofa-helt" og spekulere i hvor mange han kunne reddet. Generelt forstått og vurdert vil jeg si at alle ledere bør være "skipper på skuta" - og det er generelt uvanlig at skipperen forlater sitt skip, og eller enda verre; blir dyttet ned i livbåten sin. Greit nok, fordi han kan stå til rette nå, men likevel tror jeg han for alltid har ved sin handling gjort seg til fremtidig "politisk krøpling" Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Han er rent avskum. 4 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Han hadde to valg: - Dø som en "helt", uten å kunne være til noen hjelp. - Å flykte, som gjorde at han overlevde som en "pyse". Han hadde et viss ansvar. Men han er uansett ikke ansvarlig for at ABB drepte de andre på øya. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Han hadde to valg: - Dø som en "helt", uten å kunne være til noen hjelp. - Å flykte, som gjorde at han overlevde som en "pyse". Han hadde et viss ansvar. Men han er uansett ikke ansvarlig for at ABB drepte de andre på øya. Har ikke hevdet at han er ansvarlig for Breiviks handlinger, men han var helt klart ansvarlig for sin egen feige opptreden. I den lederposisjonen han hadde var det helt uakseptabel oppførsel, noe som ikke fortjener den minste respekt. Morsomt at du skriver "helt" i anførselstegn. Godt eksempel på moderne, middelmådig, forkastelig relativisme, hvor ikke engang heltens mot og noble bragder blir æret og priset i særlig grad. Pedersen har vist at han når det virkelig gjelder kun tenker på seg selv. Er det slike "ledere" vi ønsker? Endret 21. november 2011 av Wyrd Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 han er en leder, og har et viss ansvar. sier ikke at han er trent opp av ypperste klasse spesial soldater osv. sier bare at han kunne i det minste ha prøvd og gjort noe, og ikke stukket av på den måten han gjorde, det er ihvertfall ikke det jeg definerer som en leder. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 vet dere hva som er litt morsomt? det er det at det var pga meg at denne tråden i det hele tatt ble oppretta og det var fordi jeg var ALENE om å si det PLUTSELIG ALLE sier nå i en anna tråd angående denne terroismen som skjedde og denne mannen der og dermed ble det separert fra den tråden. gå på første sida i denne tråden og les. finn mitt innlegg og se hvilken mottakelse jeg fikk på det da jeg sa det at bare vent til det har gått litt tid så skjønner alle det. og vips her er vi 2 Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 vet dere hva som er litt morsomt? det er det at det var pga meg at denne tråden i det hele tatt ble oppretta og det var fordi jeg var ALENE om å si det PLUTSELIG ALLE sier nå i en anna tråd angående denne terroismen som skjedde og denne mannen der og dermed ble det separert fra den tråden. gå på første sida i denne tråden og les. finn mitt innlegg og se hvilken mottakelse jeg fikk på det da jeg sa det at bare vent til det har gått litt tid så skjønner alle det. og vips her er vi Folk går i flokk. Sensuren var sterk rundt 22 juli. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) vet dere hva som er litt morsomt? det er det at det var pga meg at denne tråden i det hele tatt ble oppretta og det var fordi jeg var ALENE om å si det PLUTSELIG ALLE sier nå i en anna tråd angående denne terroismen som skjedde og denne mannen der og dermed ble det separert fra den tråden. gå på første sida i denne tråden og les. finn mitt innlegg og se hvilken mottakelse jeg fikk på det da jeg sa det at bare vent til det har gått litt tid så skjønner alle det. og vips her er vi Litt høye tanker om deg selv nå tror jeg. Det var mange som lurte på hva som skjedde med EP og ferga. Men innlegg og tråder ble sletta over en lav sko. Endret 22. november 2011 av coyoteulf Lenke til kommentar
bicboj Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hva skulle Eskild Pedersen gjort? Han hadde like lite peiling på hva som skjedde som alle, og det var umulig og vite hvor mange terrorister som befant seg på øya. Hadde nok bare lagt til nok et dødsfall i massakren. Når det gjelder å fylle opp båten var det ikke mange som sto og ventet på bryggen, som noen skrev, og Pedersen uttalte selv at han ble dyttet ned i båten. Pedersen var på ingen måte trent til slike situasjoner, hadde ingen erfaringer med liknende før, og var på ingen måte en sikkerhetsansvarlig. Det er lett å kritisere fra tastaturet. 4 Lenke til kommentar
augi2323 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hva skulle Eskild Pedersen gjort? Han hadde like lite peiling på hva som skjedde som alle, og det var umulig og vite hvor mange terrorister som befant seg på øya. Hadde nok bare lagt til nok et dødsfall i massakren. Når det gjelder å fylle opp båten var det ikke mange som sto og ventet på bryggen, som noen skrev, og Pedersen uttalte selv at han ble dyttet ned i båten. Pedersen var på ingen måte trent til slike situasjoner, hadde ingen erfaringer med liknende før, og var på ingen måte en sikkerhetsansvarlig. Det er lett å kritisere fra tastaturet. Enig! Og det er lett å være "etterpåklok". Ingen visste på dette tidspunktet hva som skjedde. Noen antok at det var et statskupp. Da ville det være naturlig at de viktigste lederne på det sittende regjeringspartiet kom seg fortest mulig i sikkerhet. Endret 22. november 2011 av augi2323 4 Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hva skulle Eskild Pedersen gjort? Han hadde like lite peiling på hva som skjedde som alle, og det var umulig og vite hvor mange terrorister som befant seg på øya. Hadde nok bare lagt til nok et dødsfall i massakren. Når det gjelder å fylle opp båten var det ikke mange som sto og ventet på bryggen, som noen skrev, og Pedersen uttalte selv at han ble dyttet ned i båten. Pedersen var på ingen måte trent til slike situasjoner, hadde ingen erfaringer med liknende før, og var på ingen måte en sikkerhetsansvarlig. Det er lett å kritisere fra tastaturet. Enig! Og det er lett å være "etterpåklok". Ingen visste på dette tidspunktet hva som skjedde. Noen antok at det var et statskupp. Da ville det være naturlig at de viktigste lederne på det sittende regjeringspartiet kom seg fortest mulig i sikkerhet. ABB har som sagt også gjort det klart at Pedersen var et hovedmål. 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hva skulle Eskild Pedersen gjort? Han hadde like lite peiling på hva som skjedde som alle, og det var umulig og vite hvor mange terrorister som befant seg på øya. Hadde nok bare lagt til nok et dødsfall i massakren. Når det gjelder å fylle opp båten var det ikke mange som sto og ventet på bryggen, som noen skrev, og Pedersen uttalte selv at han ble dyttet ned i båten. Pedersen var på ingen måte trent til slike situasjoner, hadde ingen erfaringer med liknende før, og var på ingen måte en sikkerhetsansvarlig. Det er lett å kritisere fra tastaturet. Enig! Og det er lett å være "etterpåklok". Ingen visste på dette tidspunktet hva som skjedde. Noen antok at det var et statskupp. Da ville det være naturlig at de viktigste lederne på det sittende regjeringspartiet kom seg fortest mulig i sikkerhet. Trent? Trenger man være trent for å hjelpe noen i nød? Du brekker beinet? Nei, hjelp får du ikke før en professor i ortopedi er på plass! EP var iallefall elskeverdig nok til å sende sms til ungdom som fortalte at de burde svømme ut. Om det er et statskupp så er faktisk ikke EP noen av de "viktige" lederene, for å si det veldig enkelt. Men i hans statskupptanker, er det veldig merkelig å flykte til de samme som bedriver statskupp. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Enig! Og det er lett å være "etterpåklok". Ingen visste på dette tidspunktet hva som skjedde. Noen antok at det var et statskupp. Da ville det være naturlig at de viktigste lederne på det sittende regjeringspartiet kom seg fortest mulig i sikkerhet. Merkelig at den på Utøya, kanskje en av dem i landet, som sitter på mest informasjon tror det er statskupp. Er det noen som burde visst at det ikke dreide seg om noe slikt så var det ham. Han har jo sagt at han var i telefon med flere av landets ledere både før og under flukten sin. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Vel, for å komme med mitt synspunkt på trådstarters spørsmål:Jeg mener at en leder som flykter med halen mellom beina mangler mot og ærefølelse, og dermed ikke er noen "leder". Jeg akter ikke å klandre ham som menneske for det han valgte å gjøre, men han klarte å demonstrere at han ikke har et heroisk lederhjerte. En leder flykter ikke fra farer - så lenge hans menn er i fare, blir han, og går ned med skipet om nødvendig. Om han dør, gjør han et godt og nobelt eksempel for alle andre. Fe dør, frender dør, en selv dør på samme vis; men ordets glans skal aldri dø i ærefullt ettermæle. Så mange moderne mennesker har dessverre glemt at det finnes høyere og edlere verdier her i verden enn å redde sitt eget skinn for enhver pris. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. En leder skal ikke være en helt. En leder skal utføre lederoppgavene han er satt til. En leder for et ungdomsparti skal lede ungdomspartiet, og det skal ikke forventes at han har vært trent i antiterroroperasjoner. Ledere skal ikke være nødt til å ofre livet. Det er ingenting nobelt med å la seg drepe til ingen nytte. EP er langt mer nyttig som levende, fordi han kan komme med detaljer som det som skjedde fra sitt unike ståsted. Det er direkte ufyselig av deg å oppfordre folk til å begå selvmord. Skam deg. 5 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 han fikk tlf fra ferga altså og i tillegg stakk han bare av uten å dra med seg andre eller hjelpe andre fy faen for en sopp altså... Dette er altså løgn. For det første ble han dratt med på fergen av andre. For det andre var det åtte andre personer på fergen. For det tredje ventet de for å se om det var andre som kunne være med. For det fjerde var det ikke EP som hadde kommandoen på fergen, for det var styrmannen. Sopp? Ja, det virker som en god beskrivelse på visse andre her. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå