Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ungdomsleder har noe mer ansvar i en massaker enn et hvilket som helst annet yrke, det være seg drosjesjofør, baker eller journalist.

Vet ikke med deg, men tar du ansvar for en gruppe så føler en ett ansvar. Og det gjør nok EP også. Spørsmålet er, slik jeg føler det, om han levde opp til det ansvaret. Etter mitt skjønn, nei. For den store majoritet her inne oppførte han seg eksemplarisk visst.

Det var sikkert noen bosniske ungdomsledere i Srebrenica for litt over 16 år siden, de feilet vel så til de grader også?

Feilet og feilet. De ligger 6 fot under dog.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke med deg, men tar du ansvar for en gruppe så føler en ett ansvar. Og det gjør nok EP også. Spørsmålet er, slik jeg føler det, om han levde opp til det ansvaret. Etter mitt skjønn, nei. For den store majoritet her inne oppførte han seg eksemplarisk visst.

En ungdomsleder har ikke noe ansvar i en krigssone.

Virker som enkelte her innbiller seg at det å være ungdomsleder innebærer at man oppfører seg som Rambo.

Lenke til kommentar

Virker som enkelte her innbiller seg at det å være ungdomsleder innebærer at man oppfører seg som Rambo.

Har h*n noe ansvar hvis det er brann? Ikke utdannet brannmann vel?

Hva om en skoleklasse var nær bomben i Oslo, ville det da tatt seg ut å stikke fra klassen? Er en like mye krigssone det.

Og slik kan man fortsette for hendelse etter hendelse.

Det er få, og iallefall ikke jeg, som krever noe Rambotakter. Men det er synd du mener det kun finnes Rambo og flukt i denne sammenheng.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen situasjon var slik som Utøya. Oslo var hvertfall ikke det. Ja det var krigssone, men ikke noen massaker.

For eksempel så skal ikke sivile begi seg inn i røykfulle hus. Det skal man overlate til brannmenn. AUF-lederen lot politiets anti-terror gruppe ta seg av Utøya. Det var det eneste riktige.

En ungdomsleder har ikke dette ansvaret du spør etter i en situasjon som Utøya, med massaker og våpendesperado.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Har h*n noe ansvar hvis det er brann? Ikke utdannet brannmann vel?

Hva om en skoleklasse var nær bomben i Oslo, ville det da tatt seg ut å stikke fra klassen? Er en like mye krigssone det.

Og slik kan man fortsette for hendelse etter hendelse.

Det er få, og iallefall ikke jeg, som krever noe Rambotakter. Men det er synd du mener det kun finnes Rambo og flukt i denne sammenheng.

Så det er elevrådsrepresentanten som skal risikere sitt eget liv for å redde medelever?

EP sine valg har ingen ting å si for hans fremtidige karriere, og det vil være politisk selvmord for enhver rivaliserende politiker som vil prøve å trekke inn dette i en politisk debatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

''ett råd slutt å spille spill''

Det er ikke jeg som bruker urealistiske eksempler som virker inspirert av tv-spill-logikk.

Reality quiz:

1- når kom turistbåtene og reddet folk som hadde svømt i en time?

2-visste turistene om skytingen og følte de seg jaget og var traumatisert?

3-ba EP folk svømme med stemmen eller tekstmeldinger?

(Bonusspørsmål- Reddet dette liv?)

4-Hvor mange var det om bord på den upansrede fergen?

(Bonusspørsmål: hvor mange fergevegger på rad ville ABB sin rifle penetrert og skadet /drept folk gjennom; cirka 2, 3 eller 4?)

5-når kjørte den lite manøvrerbare fergen fra land?

6-visste de på fergen hvor mange skyttere det var?

7-Har du blitt beskutt med skarpe skudd i en massakre eller har noen relevant erfaring med sammenlignbare situasjoner?

8-gjorde fergepassaskjerene alt de kunne for å få proffesjonell hjelp til utøya (kontaktet departementer i tillegg til politiet)?

9-er upansrede mini-ferger godt egnede redningsfartøy?

(Husk at det ikke går an å klatre opp i fergen fra utsiden uten å bli dradd opp med tau fra innsiden)

10-Hvor mange druknet?

Bonusspørsmål- dersom vi antar at fergen kunne reddet 1 menneske ut av sjøen i minuttet av dem i vannet de første 15 minuttene - 50 meter / 2 svømmeminutter fra land (inkludert 10% av de druknede) og at ABB bare drepte 5 i båten og halvparten av dem i vannet på vei til båten og to tredeler av dem som har panikk på land på

øya nær båten før den måtte flyktet og ikke lengre var sjødyktig, ville det vært verdt det i antall reddete menneskeliv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen kommer sammenligningen: 'abb var bare som en brann eller bombe'.

Nei. Nei, nei. Flammer kan ikke drepe deg 400 meter unna en øy uten forvarsel dersom det brenner i en bygning på øya.

En bombe sprenger ikke 500 ganger med dødlig presisjon og 400 meters rekkevidde.

Ingen av delene kan ha medhjelpere, slik ABB fikk dem om bord på båten som hjalp ABB med ammunisjonsbaggen til å tro før han begynte massakren.

Lenke til kommentar

@norskgoy: Slik kan man fortsette med hendelse etter hendelse - oppkonstruerte hendelser som ikke har noe med situasjonen på Utøya å gjøre.

Det blir bare for dumt å sitte hjemme i sofaen og teoretisere over hvordan man mener noen burde opptrådt i en ekstrem situasjon der utfallet for den enkelte i stor grad var styrt av tilfeldigheter. Tilfeldigheter som gjorde at noen ble myrdet med kaldt blod, mens noen overlevde. Tilfeldigheter som gjorde at AUF-lederen befant seg akkurat der han var, møtte akkurat de menneskene han møtte, som ga han den informasjonen han fikk, som påvirket han til å handle akkurat som han gjorde, i kaoset som oppsto de første minuttene etter at massemorderen kom til Utøya.

Hadde han spist én brødskive mer til lunsj tidligere på dagen, så kunne tilfeldighetene like gjerne ført til at han måtte flyktet over øya og lagt på svøm, gjemt seg sammen med andre, eller blitt skutt i skogen. Tilfeldighetene ville at ett av de antatt viktigste målene for terroristen fikk muligheten til å komme seg i sikkerhet sammen med en gruppe, og at han ikke fikk "muligheten" til å bli en død helt slik noen her tydeligvis ønsker seg.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Bonusspørsmål: hvor mange fergevegger på rad ville ABB sin rifle penetrert og skadet /drept folk gjennom; cirka 2, 3 eller 4?)

Først og fremst, dersom breivik hadde kastet riflen mot fergen, hadde han nok ikke klart å kaste riflen i nærheten av fergen.

Dersom vi snakker om kulene, med mindre han hadde kuler utarmert med uran, ville ikke ABB sine kuler penetrert en eneste vegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ekstra bonusspørsmål:

- Visste de på fergen at massemorderen hadde med seg en tung koffert?

- Kan noen ha tenkt på at kofferten kunne ha inneholdt et håndholdt rakettvåpen eller RPG?

- Hva ville virkningen av f.eks en M72 vært på fergen og de som var i den?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, dersom breivik hadde kastet riflen mot fergen, hadde han nok ikke klart å kaste riflen i nærheten av fergen.

Dersom vi snakker om kulene, med mindre han hadde kuler utarmert med uran, ville ikke ABB sine kuler penetrert en eneste vegg.

Jøss, det er imponerende kunnskap du besitter, nå, mange uker etter at det skjedde, mens du har alle faktaene på bordet. AUF-lederen visste ikke noe om dette du nå forteller om.

Skulle det være et slags argument for noe...?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, det er imponerende kunnskap du besitter, nå, mange uker etter at det skjedde, mens du har alle faktaene på bordet. AUF-lederen visste ikke noe om dette du nå forteller om.

Skulle det være et slags argument for noe...?

Du misforstår, jeg pekte bare ut at Red frostraven selv har mange fakta-feil i sin "reality-sjekk"

Jeg vet selv at om jeg hadde vært i en situasjon som på utøya, hadde jeg nok vært i sjokk også. Jeg er selv forsiktig med å være etterpåklok.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

I løpet av den siste tiden har det vært vanskelig å tenke på akkurat denne situasjonen, spesielt når jeg har soldatutdanning. Å forlate øyen, slik AUF-lederen gjorde, hadde ikke engang vært et alternativ for meg. Jeg ville satt alle andre i en båt før jeg ville tenkt på meg selv. Hvis noen kan reddes, så har JEG en plikt til å gjøre det jeg må overfor meg selv. Ingen andre har det. Jeg har heller ingen rett til å laste noen andre for å redde seg selv.

Ingen kan sitte å si hva han burde ha gjort og ikke. Det kan være fryktelig mye rart vi ikke kjenner til. Derfor er det å kritisere noen for å redde seg selv, helt forkastelig. Med de omstendighetene og historiene vi kjenner er det veldig lett å sitte på utsiden og si hva man burde ha gjort.

Edit: Jeg får uansett en veldig vond følelse i meg hver gang jeg tenker på EP. Det har jeg fått helt fra jeg så det første intervjuet med han etter hendelsen. Problemet er bare at han har for meg blitt ansiktet på de som stakk..

Endret av Ciryaher
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I løpet av den siste tiden har det vært vanskelig å tenke på akkurat denne situasjonen, spesielt når jeg har soldatutdanning. Å forlate øyen, slik AUF-lederen gjorde, hadde ikke engang vært et alternativ for meg. Jeg ville satt alle andre i en båt før jeg ville tenkt på meg selv. Hvis noen kan reddes, så har JEG en plikt til å gjøre det jeg må overfor meg selv. Ingen andre har det.

Var sikkert flere som hadde en slik holdning, men de historiene får vi nok ikke høre. :(

Lenke til kommentar

I løpet av den siste tiden har det vært vanskelig å tenke på akkurat denne situasjonen, spesielt når jeg har soldatutdanning. Å forlate øyen, slik AUF-lederen gjorde, hadde ikke engang vært et alternativ for meg. Jeg ville satt alle andre i en båt før jeg ville tenkt på meg selv. Hvis noen kan reddes, så har JEG en plikt til å gjøre det jeg må overfor meg selv. Ingen andre har det.

Var sikkert flere som hadde en slik holdning, men de historiene får vi nok ikke høre. :(

Nei, dessverre, alle de som døde til ingen nytte kan ikke fortelle historiene sine...

Lenke til kommentar

Alle de gode menn'a er døde

Lenke til kommentar

For eksempel så skal ikke sivile begi seg inn i røykfulle hus. Det skal man overlate til brannmenn. AUF-lederen lot politiets anti-terror gruppe ta seg av Utøya. Det var det eneste riktige.

Dersom han gjorde det eneste riktige, da mener du altså at alle dem som utførte heltemodige handlinger for å redde andre gjorde noe feil?

Du mener at i en nødsituasjon skal man tenke på seg selv og kun seg selv?

Endret av 2xjohn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...