Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Så dette fortalte han. Likevel haiket matrosen på båten og to andre tilbake til stedet. Hvorfor gjorde de det?

Og hvorfor haiket Eskil Pedersen som trodde at politiet gjorde statskupp (hvor skjør er man da??) til nærmeste politistasjon?

Henger ikke på greip overhodet.

WB 2xjohn:

De tok fergen til en plass de trodde var trygg, dette tok ca 30 min. Fra der delte de seg opp der 6 stk haiket til politistasjonene på hønefoss.

De tre siste ble kjørt tilbake, vet du hvem som kjørte de tilbake og når dette skjedde?

Endret av 404415
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså., at EP kom seg vekk fra øyen mener jeg er rett og rimelig, han kunne ikke ha gjort noe til eller fra.

Men jeg stusser litt på dette statskupp-greiene. Er det virkelig noen i dette landet som bekymrer seg for det? Blir spennende å se dokumentaren for å se om han forklarer dette dypere.

Støtter denne. Jeg har forståelse for at EP ville bort fra øya, dette kan han ikke klandres for... men handlingene hans etter at fergen la fra kai, er skandaløse.

Forøvrig interessant å lese om statskupp- og Mossad-teorien til AUF'erne, jeg begynner å lure på hva de lærer på denne øya. Hadde Glenn Beck kanskje litt rett når han sammenlignet AUF med Hitlerjugend? Jeg bare spør.

Lenke til kommentar

WB 2xjohn:

De tok fergen til en plass de trodde var trygg, dette tok ca 30 min. Fra der delte de seg opp der 6 stk haiket til politistasjonene på hønefoss.

De tre siste ble kjørt tilbake, vet du hvem som kjørte de tilbake og når dette skjedde?

Ja, Eskil Pedersen som tror at politiet i Norge gjør statskupp haiker til nærmeste politistasjon. Ikke akkurat det jeg ville gjort dersom jeg hadde vært så villfaren at jeg trodde noe slikt.

De andre haiker tilbake for å hjelpe - til tross for at de tror at det står flere terrorister der. Eller tror de det?

Skjønner du at dette ikke henger på greip?

• Liker 2
Lenke til kommentar

WB 2xjohn:

Ja, Eskil Pedersen som tror at politiet i Norge gjør statskupp haiker til nærmeste politistasjon. Ikke akkurat det jeg ville gjort dersom jeg hadde vært så villfaren at jeg trodde noe slikt.

De andre haiker tilbake for å hjelpe - til tross for at de tror at det står flere terrorister der. Eller tror de det?

Dette blir å legge skylda på de overlevende karer. Dette strider mot all sund fornuft. Jeg er motstander av bedrevitere og sofahelter som tror de kunne gjort det så forpult mye bedre, og irriterer meg over at denne tråden eksisterer i det hele tatt. Det finnes mer interessante ting å diskutere, enn å legge skylda på de overlevende etter en slik katastrofe... Gjerningsmannens skyld, blir mer og mer svekket desto mer dere legger skylda på disse uskyldige menneskene som ikke hadde noen annen mulighet enn å flykte. Jo mer dere påstår det motsatte, jo mer fratar dere den virkelige gjerningsmannen skylden.. Jeg syntes det er moralsk forkastelig, og liker ikke denne diskusjonen. Så jeg kommer neppe til å kommentere den igjen... Idioti vil jeg kalle det...

Nå melder jeg meg ut.... så får dere som er så mye bedre enn de overlevende skryte på dere hva dere ville ha gjort som ville ha reddet dem alle, og fått has på gjerningsmannen...Vær så god, men j jeg stikker!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lavmål..........

Gripende fortellinger fra de fire AUF'ere på Tv2 dokumentaren, inkludert Eskil Pedersen.

Kun de som var på Utøya kan begripe den usikkerhet og frykt som rådet, tror ikke vi skal kritisere noen for de avgjørelser som ble tatt.

Helt enig. Personlig syntes jeg denne debatten er så lavmål at jeg melder meg ut....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg denne debatten er så lavmål at jeg melder meg ut....

Det sa du for et innlegg siden også.

Det må være lov å diskutere handlingene til en som med all sannsynlighet vil bli statsminister i dette landet en gang i fremtiden. Eller skal forummoderatorene gå berserk igjen med delete- og banhammeren?

Lenke til kommentar

WB 2xjohn:

Akkurat så du vet ikke hvem som kjørte de tilbake og hva tid dette skjedde etter de kom iland.

Det er faktisk mulig å ha forskjellige meninger om hva som foregår, noen tror kanskje det er et statskupp noen gjør det ikke.

Det ser jo ut til at han skipperen er innfødt og kjenner folk som bor rundt der, og han har vel da antagelig snakket med folk han stoler på som sier at det er trygt å komme tilbake. Det er ingen automatikk i at de fra AUF skal stole på dette.

EP sier jo også selv at det var ingen logikk i å reise til politiet når du trodde at det var statskupp, men det er jo per "default" jævlig vanskelig å vite hva du skal gjøre i en slik situasjon.

Lavmål..........

Gripende fortellinger fra de fire AUF'ere på Tv2 dokumentaren, inkludert Eskil Pedersen.

Kun de som var på Utøya kan begripe den usikkerhet og frykt som rådet, tror ikke vi skal kritisere noen for de avgjørelser som ble tatt.

Helt enig. Personlig syntes jeg denne debatten er så lavmål at jeg melder meg ut....

Problemet med denne debatten er at folk tror den er politisk (og har femten sekker med fordommer med seg inn i den) når den egentlig handler om moral. Egentlig burde den bli flyttet til religion og filosofi.

Endret av 404415
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være lov å diskutere handlingene til en som med all sannsynlighet vil bli statsminister i dette landet en gang i fremtiden. Eller skal forummoderatorene gå berserk igjen med delete- og banhammeren?

Bryter vel noen løfter nå. Men jeg velger å svare på spørsmål rettet til meg selv.

Nei for all del bare babble i vei det, hvor mye bedre dere ville ha taklet denne situasjonen.... Men jeg melder meg ut, fordi denne diskusjonen er så tåpelig at jeg ikke ser noen grunn til å overbevise tåpene om at det de driver med er å fra ta den virkelige gjerningsmannen skylda når de holder på sånn som de gjør, og IKKE forstår hva slags kaos som var på øya, og at de faktisk IKKE hadde noen annen mulighet enn å forte seg å berge sitt eget liv... Denne etterpåklokskapen orker jeg bare ikke sitte å lese..... Jeg har bedre ting å finne på... Dette er lavmål...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har pågått over 25 sider, og selv om en del innlegg har forsvunnet (for brudd på retningslinjer, VVP etc.) sier det tross alt sitt om hvor liberale forumet har vært i denne saken.

Å diskutere moderering i denne tråden er off topic, og det skal ikke finne sted. Ta det i tilbakemeldingsforumet.

Lenke til kommentar

Så dokumentaren i går, og synes Eskil Pedersen gjorde en forbausende god figur. Han pleier å ha en arrogant og bedrevitende holdning, men den hadde han dempa betydelig.

At han var i fullstendig panikk under Utøya-angrepet er tydelig. Men dette frikjenner ham likevel ikke for det ansvaret han tar på seg når han velger å bli leder for en ungdomsorganisasjon. Som leder SKAL du holde hodet kaldt, og ta ansvar for dem du leder. Klarer du ikke dette, er du ikke egnet som leder. Og det er ingenting galt med det.

Og før det begynnes med "han er ikke opplært i terror og bla bla". Det har ingenting å si. Du kan og skal likevel ta ansvar.

Et spørsmål som ikke ble besvart er hvorfor flere av dem som var på båten valgte å haike tilbake til Utvika, selv om de angivelig trodde at det var flere terrorister der. Og hvorfor Eskil Pedersen ikke var blandt dem.

Lenke til kommentar

Dette blir å legge skylda på de overlevende karer. Dette strider mot all sund fornuft. Jeg er motstander av bedrevitere og sofahelter som tror de kunne gjort det så forpult mye bedre, og irriterer meg over at denne tråden eksisterer i det hele tatt. Det finnes mer interessante ting å diskutere, enn å legge skylda på de overlevende etter en slik katastrofe... Gjerningsmannens skyld, blir mer og mer svekket desto mer dere legger skylda på disse uskyldige menneskene som ikke hadde noen annen mulighet enn å flykte. Jo mer dere påstår det motsatte, jo mer fratar dere den virkelige gjerningsmannen skylden.. Jeg syntes det er moralsk forkastelig, og liker ikke denne diskusjonen. Så jeg kommer neppe til å kommentere den igjen... Idioti vil jeg kalle det...

Nå melder jeg meg ut.... så får dere som er så mye bedre enn de overlevende skryte på dere hva dere ville ha gjort som ville ha reddet dem alle, og fått has på gjerningsmannen...Vær så god, men j jeg stikker!

Og du er da ikke en like stor sofahelt? Når du "godkjenner" EP sine handlinger i ditt hode? Ville du i sofaen din fordømt om en hadde brukt en annen som skjold f.eks? Eller kunne du ikke sagt noe på det, siden du ikke var der. Og for å trekke det opp på organisatorisk nivå, hvordan kan da f.eks AUF anklage Israel når de ønsker beskyttelse mot selvmordsbombere, har AUF opplevd det mener du?

Argumentet om sofahelter, og at man ikke var der, rekker ganske kort.

Å påpeke at ABB er den skyldige er vel strengt tatt et banalt poeng som ingen bestrider.

Lenke til kommentar

Argumentet om sofahelter, og at man ikke var der, rekker ganske kort.

Allikevel er det mer enn tilstrekkelig for å avfeie motargumentene.

Du og dine meningsfeller har en antikvarisk og barnslig naiv forestilling av hva det vil si å være en leder. En politisk leder har et ansvar som begynner og slutter med det politiske - under krigshandlinger og ekstreme livstruende situasjoner er det kun spesielt trente folk man kan begynne å kreve ting av. Sånn er det bare.

Etter deres logikk så vil det være restaurantsjefens ansvar å organisere kaoset dersom restauranten plutselig blir beleiret med skudd. Dette henger ikke på greip en plass. I en slik situasjon kan det vel så gjerne være vaskedama som tar ansvar og organiserer; det kommer helt an på hva slags egenskaper som ligger latent i folk.

Få nå dette inn i hodet, da.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Et spørsmål som ikke ble besvart er hvorfor flere av dem som var på båten valgte å haike tilbake til Utvika, selv om de angivelig trodde at det var flere terrorister der. Og hvorfor Eskil Pedersen ikke var blandt dem.

Jeg tror at de på fergen hadde forskjellig oppfatning av hva som foregikk.

Det er tydelig at skipperen er innfødt og kjenner folk i område, han hadde antagelig snakket med folk han stolte på der som sa det var trygt å komme tilbake. De seks andre har muligens ikke trodd at det var trygt eller stoppet en bil og reist til politiet før denne informasjonen forelå.

Lenke til kommentar

Etter deres logikk så vil det være restaurantsjefens ansvar å organisere kaoset dersom restauranten plutselig blir beleiret med skudd. Dette henger ikke på greip en plass. I en slik situasjon kan det vel så gjerne være vaskedama som tar ansvar og organiserer; det kommer helt an på hva slags egenskaper som ligger latent i folk.

Få nå dette inn i hodet, da.

Nei, i følge vår logikk så vil det være klasseforstanderens ansvar å organisere kaoset dersom skoleklassen blir angrepet. Men det mener ikke du er naturlig?

Lenke til kommentar

Jeg tror at de på fergen hadde forskjellig oppfatning av hva som foregikk.

Det er tydelig at skipperen er innfødt og kjenner folk i område, han hadde antagelig snakket med folk han stolte på der som sa det var trygt å komme tilbake. De seks andre har muligens ikke trodd at det var trygt eller stoppet en bil og reist til politiet før denne informasjonen forelå.

Ja, det var jo en fin vill spekulering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...