Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

AUF-lederen gjorde det eneste riktige i den situasjonen. Spør politiet!

Og politiet har alltid rett? Politiet ba campingturistene om å holde seg unna øya ettersom den ikke var klarert av Delta. De valgte å ignorere denne meldingen, og reddet på den måten mange menneskeliv.

Ettersom du mener AUF-lederen gjorde det rett i å ikke delta i redningsarbeidet, mener du at campingturistene skulle ha fulgt oppfordringen fra politiet og blitt på land?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så for ens egen overlevelse så er alt lov?

Javel. Godt for deg.

Det har jeg aldri sagt.

Foruten det dårlige moralfilosofiske grunnlaget for en slik tanke så er den også på siden av det man faktisk beskriver. Nemlig, det ville ikke akkurat vært noe ekstrem fare for liv ved å plukke opp svømmere hvis en ikke dro tett opp til land.

Du forstår ikke det moralfilosofiske grunnlaget og resten du sier er basert 100% på etterpåklokskap.

Hvis EP var i ekstrem fare, hva var da de som faktisk plukket opp folk i sjøen under beskytning? Trippelekstremfare?

De var i fare og det har jeg aldri benektet. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du mener det hadde vært riktig å utsette flere for fare.

Det vet du. Det er ikke skipperen, fordi han er på vei over til det vanlige stedet rett ovenfor øya.

Beklager, men jeg skjønner ikke hva du prøve å si her. Kan du fortelle hvordan du mener denne fergen har reist, gjerne med kildehenvisning. Vi starter med at ABB går ombord.

Fra: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3199182.ece

"Først var de på vei over til landssiden, men de byttet raskt retning. Behring Breivik hadde nemlig informert om at det ville komme ytterligere to politimenn etter ham. Disse opplysningene gjorde at de ikke visste hva som ventet dem der, og valgte heller å dra nordover.- Vi turde ikke legge til kai ved landssiden. Det kunne stå personer der. Vi kjørte nordover i nesten en halvtime, sier han."

Forstår deg nå. Så lenge det er en minste risiko for å bli skadet så er det helt ok å la andre dø.

Fin moral forresten.

Det har jeg aldri sagt.

Det har jeg jo skjønt. "En flis i finger, sorry da kan jeg ikke hjelpe deg med å slå av saga som skjører løs på armen"-benchmark har en tendens til å bli sett litt rart på.

Stråmennene dine har gjort det tydelig at du ikke skjønner min benchmark. Fordi ...

Godt, da gjør du iallefall villig til å gjøre mer enn EP. Selv med det som er kommentert rett ovenfor.

... her er du plutselig enig med benchmarken min! Takk for at du tydeliggjør poenget mitt med at du ikke forstår.

Prøve var da referert til EP som ikke prøvde.

Kan være vanskelig å tenke litt abstrakt, det kan jeg forstå, men prøv iallefall.

Jeg snakker om hvordan du kan praktisk nyttiggjøre deg av de forskjellige "benchmarkene". Du må ha et rammeverk som fungerer uansett hva situasjon det er. Hvis du lager et rammeverk i ettertid av situasjonens, så kan du umulige bruke den til å treffe riktige valg når du er oppi situasjonen.

Eeeh. Jo. Derfor man faktisk hyller mennesker, som f.eks de som dro ut i sine små fritidsbåter. Ingen som hyller EP for noe slikt er det vel?

Det er helt greit å hylle mennesker som gjorde en fantastisk jobb, men det er logisk feil å behandle dette svart/hvit. Det er ikke enten er du helt eller så er du feig. Som mange andre på øya så reddet EP livet sitt fra en situasjon han ikke var med på å skape, så han trenger hverken å hylles eller dømmes.

Var noen av de andre trent for situasjonen? Eller var de det?

Kan vel ikke være så vanskelig å svare.

Angående planken, så har du iallefall prøvd. I en slik situasjon ville jo EP latt alle drukne, hvis en skal bruke hans handlinger ved Utøya.

Det vet jeg ikke, til min kjennskap så var det ingen som hadde slik trening. Poenget med planke historien var at det er ingen vits at 5 dør når en kan redde seg _pga_ at ingen kan svømme.

Erm jo. Du har beskrevet det mange ganger. Men gang på gang er du faktisk villig til å legge alt til EP sin gunst. De som eventuelt ville blitt plukket opp?

Nei, jeg argumenterer utfra hva som er riktig å gjøre. Jeg gir blanke i enkelt personer. De som eventuelt ville blitt plukket opp hva!?

Mener du virkelig at de som ville bli plukket opp ikke ville det? Fordi ifølge EP så kunne det være 2 til på andre siden? pleeeeease....

Selvfølgelig ikke. Det jeg mener er at hvis de hadde plukket oppe folk og det hadde vært flere gjerningsmenn så hadde de i fergen vært i stor fare, sannsynlige hadde de vært tryggere i vannet.

Absolutt. Og skulle det være flere av din type der ute, så er EP heltemodig statsministerkandidat om noen år.

Du vet ingenting om meg.

Gi meg heller Giske-matrosen og skipperen, og noen andre som da faktisk dro tilbake igjen anyday. Eller en hel haug med AUF`ere på øya som utføre dåder som langt overgår EP på alle moralske plan.

Du har egentlig tydeliggjort at du ikke skjønner så mye av hva jeg mener med moral. Du har ikke gjort rede for hvorfor du krever at alle skal utføre dåder som overgår hverandre. Det var egentlig den første benchmarken din. At folk må overgår hverandre i gode handlinger. Den ytterste konsekvens av en slik benchmark er at alle ofrer seg for alle og du står igjen og kaller de som overlevde for feig. "Skyt meg!, Nei! Jeg må overgå, skyt heller meg!"

Endret av 404415
Lenke til kommentar

Som nevnt er det naturlig at AUF lederen "stakk av".

I naturen "stikker" ofte lederen for en gruppe av når fare oppstår.

Er velkjent at når en gruppe Sjimpanser blir angrepet fra bakken, er lederen for gruppen å finne høyest i treet mens de som befinner seg lengre nede på rangstigen får ta støyten og er mellom denne leder og den akutte fare.

Ingenting skulle tilsi at vi mennesker reagerer anderledes hvis man bare bruker sine urgamle instinkter.

Som tidligere nevnt hadde jeg gått av som leder etter en situasjon som dette.

Uansett om jeg flyktet i redsel, av instinkt eller rett og slett for å berge livet.

Jeg kunne rett og slett ikke fortsatt som leder etter en slik tragedie, dette er mine egne vurderinger hvis jeg hadde vært i samme situasjon.

Jeg selv ville ha følt at jeg hadde sviktet i en situasjon der andre virkelig trengte min hjelp og støtte.

Det ville ha vært der og da jeg hadde måttet vise mine lederegenskaper.

Å stå frem i ettertid, å knytte never, og mane til kamp når alt er overstått blir liksom ikke det samme, synes nå jeg da.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Så for ens egen overlevelse så er alt lov?

Javel. Godt for deg.

Det har jeg aldri sagt.

Vel, du nevnte at det er ok å stikke av hvis det er en risiko.

Du forstår ikke det moralfilosofiske grunnlaget og resten du sier er basert 100% på etterpåklokskap.

Den er basert på erfaring. Som moralske regler ofte er. Den er til og med vevd inn i lovverket, ved at f.eks det er forbudt å stikke fra en ulykke. Det er bygget på samme lest, at en skal hjelpe.

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#12

Så kan du sikkert kverrulere på at da er man ikke selv i fare.

Moralgrunnlaget er allikevel bygget på samme lest. En plikter å gjøre det en kan. Sett opp mot EP, og andre gjør så skal det godt gjøres å hevde at EP gjør noe som helst for å hjelpe. Det blir enda mer spesielt ved at EP og 5 andre drar til Hønefoss, mens resten drar tilbake til fastlandssiden der ferjeleiet er.

De var i fare og det har jeg aldri benektet. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du mener det hadde vært riktig å utsette flere for fare.

For å redde de som er på vei til en mulig død? Hva ellers...

Det vet du. Det er ikke skipperen, fordi han er på vei over til det vanlige stedet rett ovenfor øya.

Beklager, men jeg skjønner ikke hva du prøve å si her. Kan du fortelle hvordan du mener denne fergen har reist, gjerne med kildehenvisning. Vi starter med at ABB går ombord.

Fra: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3199182.ece

"Først var de på vei over til landssiden, men de byttet raskt retning. Behring Breivik hadde nemlig informert om at det ville komme ytterligere to politimenn etter ham. Disse opplysningene gjorde at de ikke visste hva som ventet dem der, og valgte heller å dra nordover.- Vi turde ikke legge til kai ved landssiden. Det kunne stå personer der. Vi kjørte nordover i nesten en halvtime, sier han."

Les uthevet skrift. Og hintet vil åpenbare seg for deg.

Altså er det ikke skippern som plutselig finner ut av at man må føre ferjen nordover. For hvorfor ellers føre ferjen mot de angivelige 2 politimennene. Det er da åpenbart at skippern ikke har denne informasjonen før man er et stykke på vei mot fastlandssiden.

Og hvem andre er det da som har denne informasjonen?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/slottet-var-ocksa-terrormal

Her gjør altså EP noen krumspring, på grunn av følgende;

1. Skytingen skal ha startet 5 minutter etter ABB gikk på land. Uansett tid, det skal ha startet relativt raskt etter ankomst Utøya.

2. EP kan selvsagt ikke vite at mange trodde det var statskupp på den tiden.

3. Grunnen til dette er selvsagt at ABB starter å skyte ca 17.15-17.20 og ferjen forlater 17.25 ifølge Giske fra nettavislinken.

4. De eneste som da kan komme opp med statskuppideen er da de som er med i båten. Skippern er det da åpenbart ikke. 9 var det på båten, så da er vi nede i 8 stykk. Giske er det heller ikke. Da er vi nede i 7. Siden skippern, Giske og en til drar tilbake så er det er da åpenbart at 3 av de tror da ikke på statskuppideen. Og vi er da nede i 6. De 6 dro til Hønefoss politikammer. Et politi EP mener, selv da når han er på politistasjonen, kan være med i et statskupp. Det må altså være noen blant disse som kom opp med statskuppideen og det med 2 ekstra politifolk på den andre siden.

Forstår deg nå. Så lenge det er en minste risiko for å bli skadet så er det helt ok å la andre dø.

Fin moral forresten.

Det har jeg aldri sagt.

Det er konsekvensen av det du skriver.

Det har jeg jo skjønt. "En flis i finger, sorry da kan jeg ikke hjelpe deg med å slå av saga som skjører løs på armen"-benchmark har en tendens til å bli sett litt rart på.

Stråmennene dine har gjort det tydelig at du ikke skjønner min benchmark. Fordi ...

Godt, da gjør du iallefall villig til å gjøre mer enn EP. Selv med det som er kommentert rett ovenfor.

... her er du plutselig enig med benchmarken min! Takk for at du tydeliggjør poenget mitt med at du ikke forstår.

Javel. Hvis jeg skulle vært enig med deg må bety at jeg mener EP prøvde. Noe jeg opplagt ikke gjør. Som poengtert under.

Prøve var da referert til EP som ikke prøvde.

Kan være vanskelig å tenke litt abstrakt, det kan jeg forstå, men prøv iallefall.

Jeg snakker om hvordan du kan praktisk nyttiggjøre deg av de forskjellige "benchmarkene". Du må ha et rammeverk som fungerer uansett hva situasjon det er. Hvis du lager et rammeverk i ettertid av situasjonens, så kan du umulige bruke den til å treffe riktige valg når du er oppi situasjonen.

Javel. Som å hjelpe i nød er noe som forandrer seg. Iallefall prøve og se om det er mulig.

Det er faktisk ikke noe som forandrer seg. EP prøvde ikke, sammen med 5 andre.

Det er helt greit å hylle mennesker som gjorde en fantastisk jobb, men det er logisk feil å behandle dette svart/hvit. Det er ikke enten er du helt eller så er du feig. Som mange andre på øya så reddet EP livet sitt fra en situasjon han ikke var med på å skape, så han trenger hverken å hylles eller dømmes.

Jo det er faktisk ganske enkelt. Gjør etter beste evne. EP gjør etter beste evne å komme seg stadig lengre vekk. EP dømmes fordi han er leder, fordi han ikke en eneste gang gjør noe som kan hjelpe andre og fordi han stadig ved enhver anledning kommer seg lengre vekk. I full visshet om at de som har valgt han som leder drepes og skades.

Det vet jeg ikke, til min kjennskap så var det ingen som hadde slik trening. Poenget med planke historien var at det er ingen vits at 5 dør når en kan redde seg _pga_ at ingen kan svømme.

Nettopp, og da faller ditt argument om at EP ikke er trent til slike situasjoner. Og vi er da tilbake på moralske retningslinjer.

Plankehistorien din betyr defacto at du har rett til å sparke de andre vekk, om det er mulig til å dele planken.

Mener du virkelig at de som ville bli plukket opp ikke ville det? Fordi ifølge EP så kunne det være 2 til på andre siden? pleeeeease....

Selvfølgelig ikke. Det jeg mener er at hvis de hadde plukket oppe folk og det hadde vært flere gjerningsmenn så hadde de i fergen vært i stor fare, sannsynlige hadde de vært tryggere i vannet.

Ja, det er langt tryggere å ligge utslitt i vannet enn i en båt som holder deg over vannet og laget av jern.

Du vet ingenting om meg.

Godt, da har vi iallefall fått det åpenbare klarert.

Du har egentlig tydeliggjort at du ikke skjønner så mye av hva jeg mener med moral. Du har ikke gjort rede for hvorfor du krever at alle skal utføre dåder som overgår hverandre. Det var egentlig den første benchmarken din. At folk må overgår hverandre i gode handlinger. Den ytterste konsekvens av en slik benchmark er at alle ofrer seg for alle og du står igjen og kaller de som overlevde for feig. "Skyt meg!, Nei! Jeg må overgå, skyt heller meg!"

Jeg kaller EP feig. Jeg kaller ikke de som barrikaderte seg inne i husene for feige. Fordi forskjellene i risiko er så enorme. EP var ikke i en situasjon der han kunne bli skutt. Mens de som barrikaderte seg var.

De som ofrer seg for andre hedres selvsagt meget sterkt. Det gjør alle samfunn. Det er ytterst få samfunn som krever at en skal gjøre det, og ingen gjør det heller her. Selv om du i en eller annen fantasi tror at andre mener så. Dog, de fleste samfunn, inkludert dette samfunnet her i landet krever at man prøver å hjelpe til, i det minste. Det skal hardt gjøres å hevde at EP prøvde.

Lenke til kommentar

@norskgoy

Jeg begynner virkelig å lure på om du har en personlig agenda på gang ang. EP?

Om så er tilfelle så anser vi postene dine som sofistikert hetsing og personjag i et offentlig fora.

Fakta: EP hadde ingen juridisk myndighet, hverken å overstyre mannskapet på fergen og/eller å ta over kommandoen onboard. Alt annet hadde selvfølgelig vært mytteri. Men, om så har hendt, gjenstår å se når alle undersøkelser er ferdige og mer fakta ligger på bordet.

Og nei, jeg stemmer hverken AP eller andre partier i Norge siden jeg er Finsk statsborger.

Mvh

Jarmo

• Liker 5
Lenke til kommentar

Burde han blitt lenger? Er manifestet en korrekt virkelighetsoppfattelse?

Jeg kommer ikke til å diskutere det på et A-pressen eid forum......

Hvorfor skriver du noe i det hele tatt da? Oppmerksomhetssyk?

Mange brukere har forsvunnet på mistenkelig vis de siste 10 dagene. Kontoer slettes fortløpende uten noen økninger i det som visstnok kalles advarselsnivå.

Lenke til kommentar

Mange brukere har forsvunnet på mistenkelig vis de siste 10 dagene. Kontoer slettes fortløpende uten noen økninger i det som visstnok kalles advarselsnivå.

OT i tråden, men om du savner noen så har jeg alle loggene. Sendt meg PM eller ta den saken opp i rett kategori.

Og videre med ontopic nå..

Lenke til kommentar

Vel, du nevnte at det er ok å stikke av hvis det er en risiko.

Og du må jo selvfølgelig vurdere risikoen og ta valg utfra det. Risikoen her er at du mister livet ditt.

Den er basert på erfaring. Som moralske regler ofte er. Den er til og med vevd inn i lovverket, ved at f.eks det er forbudt å stikke fra en ulykke. Det er bygget på samme lest, at en skal hjelpe.

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#12

Så kan du sikkert kverrulere på at da er man ikke selv i fare.

Tuller du med meg? Sammenligner du skytingen på utøya med en ulykke? En trafikkulykke? Dette var en kaldblodigmorder som gikk rundt og henrettet folk. En ulykke er et uhell uten intensjoner. Se heller på hvilke lover ABB kan bli dømt under for å se alvoret i hvilken fare de var under, som f.eks folkemord.

Moralgrunnlaget er allikevel bygget på samme lest. En plikter å gjøre det en kan. Sett opp mot EP, og andre gjør så skal det godt gjøres å hevde at EP gjør noe som helst for å hjelpe. Det blir enda mer spesielt ved at EP og 5 andre drar til Hønefoss, mens resten drar tilbake til fastlandssiden der ferjeleiet er.

Du er helt på bærtur. Ingen sivile som er pliktig til å risikere livet sitt for noenting.

For å redde de som er på vei til en mulig død? Hva ellers...

Ved å selv reise inn i en mulig død. Logisk.

Les uthevet skrift. Og hintet vil åpenbare seg for deg.

Altså er det ikke skippern som plutselig finner ut av at man må føre ferjen nordover. For hvorfor ellers føre ferjen mot de angivelige 2 politimennene. Det er da åpenbart at skippern ikke har denne informasjonen før man er et stykke på vei mot fastlandssiden.

Og hvem andre er det da som har denne informasjonen?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/slottet-var-ocksa-terrormal

Her gjør altså EP noen krumspring, på grunn av følgende;

1. Skytingen skal ha startet 5 minutter etter ABB gikk på land. Uansett tid, det skal ha startet relativt raskt etter ankomst Utøya.

2. EP kan selvsagt ikke vite at mange trodde det var statskupp på den tiden.

3. Grunnen til dette er selvsagt at ABB starter å skyte ca 17.15-17.20 og ferjen forlater 17.25 ifølge Giske fra nettavislinken.

4. De eneste som da kan komme opp med statskuppideen er da de som er med i båten. Skippern er det da åpenbart ikke. 9 var det på båten, så da er vi nede i 8 stykk. Giske er det heller ikke. Da er vi nede i 7. Siden skippern, Giske og en til drar tilbake så er det er da åpenbart at 3 av de tror da ikke på statskuppideen. Og vi er da nede i 6. De 6 dro til Hønefoss politikammer. Et politi EP mener, selv da når han er på politistasjonen, kan være med i et statskupp. Det må altså være noen blant disse som kom opp med statskuppideen og det med 2 ekstra politifolk på den andre siden.

Det er jo ikke om det virkelig var et statskupp eller ikke som var faren her, det var om det faktisk var flere gjerningsmenn. Disse to ekskluderer ikke hverandre. Det kan fortsatt være flere gjerningsmenn selv om det ikke var et statskupp. Informasjonen om at det var flere gjerningsmenn kom fra ABB, ikke pga spekulasjoner om det var et statskupp.

EP og de andre kom på båten, sier at det kan være flere gjerningsmenn på brygga på fastlandet. Da reiser du ikke dit. Og igjen har du scenarioet med at disse gjerningsmennene kan få fatt i båter og ta igjen fergen. Faktisk så kan du argumentere for at EP og de på fergen er helter. De kjørte avgårde for å lokke andre gjerningsmenn med seg med livet som innsats.

Det er konsekvensen av det du skriver.

Nei det er det ikke. Du vurderer risiko iforhold til hva du oppnår. Dør du og de du skal redde så har du ikke oppnådd noe (utenom å prøve).

Javel. Hvis jeg skulle vært enig med deg må bety at jeg mener EP prøvde. Noe jeg opplagt ikke gjør. Som poengtert under.

Nei, du er her enig med min måte å ta valg på. Du har virkelig problemer med å se forskjellen på virkeligheten og eksempler mine ser det ut til. Rammeverket er å reddet mest mulig liv og skape minst mulig lidelse. For å oppnå dette så har du to valg, enten å ligge mellom øya og fastlandet for å plukke opp folk eller redde de ni som var ombord. Med tanke på at det mulig var flere gjerningsmenn er risikoen for de ombord i fergen alt for stor til å ligge stille ute i fjorden. Jeg tror heller ikke at det var noen som svømte på dette tidspunktet, så det hadde vært en veldig rar avgjørelse uansett. "Vi venter her til det skjer noe".

Javel. Som å hjelpe i nød er noe som forandrer seg. Iallefall prøve og se om det er mulig.

Det er faktisk ikke noe som forandrer seg. EP prøvde ikke, sammen med 5 andre.

Med rammeverket så mener jeg uansett situasjon, ikke bare det som skjedde på utøya. Hvis du står utenfor en bygg og det brenner. I høyre vindu er det to unger og i venstre vindu er det to voksne, hvem redder du og hvorfor? Det er kanskje temmelig opplagt at du skal redde ungene, men vet du hvorfor? Jo, fordi du skal gjøre valg som redder mest liv og minsker lidelse. Du velger å redde ungene og satser på at de voksne kommer seg ut selv så du redder alle fire. Det samme gjelder utøya og fergen. Hva hadde skapt minst lidelse og død. At fergen ble eller at fergen reiste? Med tilgjengelig informasjon så var det riktig at fergen reiste.

Jo det er faktisk ganske enkelt. Gjør etter beste evne. EP gjør etter beste evne å komme seg stadig lengre vekk. EP dømmes fordi han er leder, fordi han ikke en eneste gang gjør noe som kan hjelpe andre og fordi han stadig ved enhver anledning kommer seg lengre vekk. I full visshet om at de som har valgt han som leder drepes og skades.

... og igjen så vil du at de skal risikere livet sitt, bare denne gangen etter beste evne.

Nettopp, og da faller ditt argument om at EP ikke er trent til slike situasjoner. Og vi er da tilbake på moralske retningslinjer.

Plankehistorien din betyr defacto at du har rett til å sparke de andre vekk, om det er mulig til å dele planken.

Argumentet mitt angående EP sin trening var at siden EP ikke har trening så vil han ikke være noe ressurs hvis han ble igjen på øya. Derfor så burde han gå ombord fergen hvis han fikk mulighet til det.

Plankehistorien har du missforstått. Poenget med plankehistorien var at siden ingen hadde trening (kunne svømme), og en klarte å komme seg av øya (få planken), så skulle han ikke være igjen på øya fordi alle andre manglet trening (slippe planken fordi ingen kunne svømme).

Mulig jeg har missforstått deg også her. Du lurte på om andre hadde trening, det eneste jeg kunne se som et gyldig argument for å spørre om noe slikt var at du kanskje mente at EP skulle være igjen fordi ingen andre heller hadde slik trening. Som jeg er uenig i, litt enklere, hvis du har fem kokker som ikke kan lage mat så hjelper det ikke å hente inn en kokk til som ikke kan noe.

Ja, det er langt tryggere å ligge utslitt i vannet enn i en båt som holder deg over vannet og laget av jern.

Igjen så glemmer du flere gjerningsmenn. Hvor trygg er du når det kommer opp en båt på siden av fergen og skyter alle som ligger på dette jernet?

Jeg kaller EP feig. Jeg kaller ikke de som barrikaderte seg inne i husene for feige. Fordi forskjellene i risiko er så enorme. EP var ikke i en situasjon der han kunne bli skutt. Mens de som barrikaderte seg var.

Her konkluderer du med etterpåklokskap. Ingen viste hva fare de var i.

... Dog, de fleste samfunn, inkludert dette samfunnet her i landet krever at man prøver å hjelpe til, i det minste. Det skal hardt gjøres å hevde at EP prøvde.

Nei, du tar feil. Det er ingen som krever at du prøver å hjelpe til hvis livet ditt er i fare.

Hvis det blåser til orkan ute på sjøen og en båt er i fare. Tror du da redningsskvadronen PRØVER å fly ut? De må jo ifølge deg ihvertfall PRØVE.

Endret av 404415
Lenke til kommentar

Kan jo være for å gjøre folk oppmerksommme på hva slags forum de befinner seg i? Tror ikke alle som deltar er klar over de eierforhold dette forumet har og hvilke begrensinger det medfører.

Og det er vel noe av kjernen i problemet: En kar som Breivik ville mest saannsynelig blitt gjemt bort/kastet ut/sensurert i et forum som dette, for senere å dukke opp igjen på langt verre vis...

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Kan jo være for å gjøre folk oppmerksommme på hva slags forum de befinner seg i? Tror ikke alle som deltar er klar over de eierforhold dette forumet har og hvilke begrensinger det medfører.

Og det er vel noe av kjernen i problemet: En kar som Breivik ville mest saannsynelig blitt gjemt bort/kastet ut/sensurert i et forum som dette, for senere å dukke opp igjen på langt verre vis...

Så forum som dette er muligens skyld i at folk som Breivik gjør som de gjør? Eller misforstod jeg noe der :)

Lenke til kommentar

Faktisk så kan du argumentere for at EP og de på fergen er helter. De kjørte avgårde for å lokke andre gjerningsmenn med seg med livet som innsats.

Mener du det seriøst??

Det er vel ikke noe mindre seriøst enn å drive å spekulere i om EP kunne gjort noe mer med den båten de flyktet i, sammen med mange andre. Basert på det vi finner i media, noe som aldri er tilstrekkelig informasjon til å trekke masse konklusjoner.

Jeg personlig tviler på at han kunne gjort noe med båten, da kapteinen styrte showet, og han ville aldri snudd etter å ha sett sin samboer bli skutt ned. De i små privatbåter så aldri noe til hva som skjedde på øya.

Lenke til kommentar

Så forum som dette er muligens skyld i at folk som Breivik gjør som de gjør? Eller misforstod jeg noe der :)

Jeg tror ingen andre enn Breivik selv har skyld i de handlingene han begikk, men et forum bør være et sted hvor man møter radikale meninger med motargumenter og ikke med sensur. Nå har jeg aldri opplevd å bli kneblet selv, men på basis av hva andre har ytret her i tråden kan det virke som om problemet eksisterer. Men som sagt, min egen personlige erfaring er at det stort sett gjøres en god modereringsjobb her.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen andre enn Breivik selv har skyld i de handlingene han begikk, men et forum bør være et sted hvor man møter radikale meninger med motargumenter og ikke med sensur. Nå har jeg aldri opplevd å bli kneblet selv, men på basis av hva andre har ytret her i tråden kan det virke som om problemet eksisterer. Men som sagt, min egen personlige erfaring er at det stort sett gjøres en god modereringsjobb her.

Absolutt enig, var det første jeg tenkte når denne tragedien var et faktum, alle må gjøre sitt bidrag på nettforum. Har sett noen med radikale syn blitt litt kneblet her, og hele tråder blitt fjernet, men ofte så er skylden at folk sjikanerer og bruker en usaklig tone. Spørsmålet er vel om slikt bare burde tillates eller ei :) Point taken.

Lenke til kommentar

Faktisk så kan du argumentere for at EP og de på fergen er helter. De kjørte avgårde for å lokke andre gjerningsmenn med seg med livet som innsats.

Virkelig? Wow! Skjønner at det ikke skal mye til for å bli sett på som en helt i dine øyner.

Lenke til kommentar

Mener du det seriøst??

Hvis jeg skal ha et åpent sinn og ikke forhåndsdømme noen så ser jeg ingen grunn til å ikke vurdere den vinklingen også.

Virkelig? Wow! Skjønner at det ikke skal mye til for å bli sett på som en helt i dine øyner.

Risikere livet sitt ved å lokke til seg mordere vil kvalifisere til helt hos meg, hva med deg?

Endret av 404415
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...