Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Jeg er leder for en stor bedrift.... jeg får beskjed om at det brenner i bygget og det er livsfare.... jeg gir bangen i å gi de andre beskjed, da de er så langt unna, jeg kommer meg ut i trygghet mens mange andre dør, muligens kunne jeg fått gitt dem beskjed, men jeg er ikke sikker på det.....

Er jeg da en god leder?

Ifølge dette forum, ja

Jeg er jo ikke brannmann og ikke trent til å takle slike situasjoner når det er så farlig....

Ville jeg i dette tilfelle blitt stilt for retten, JA

Hvordan er dette i nærheten av sammenlignbart?

Hva mener du AUF-lederen skulle gjort, siden du er så kritisk? Begått selvmord ved å bli igjen på øya?

Å være politisk ungdomsleder i en terrorsituasjon, det er akkurat det samme som om man skulle vært baker eller drosjesjofør. Ingen av delene har noen forutsetning for å mestre slike situasjoner.

En leder skal vise holdninger selv om det er til fare for eget liv og helse men når en leder setter sitt eget skinn foran 700 andre, så er han ikke verdig leder lenger, jeg har full respekt for at han flykter unna så langt han kan, men når han gjør dette så viser han også at han setter seg selv over andre og ikke er villig til å ofre seg for å redde andre.

Hvorfor krever du at en flygeleder skal ha slike holdninger? Det er da totalt irrelevant for jobben?

Jeg krever ikke at en flygeleder skal ha slike holdninger, fordi det ikke er nødvendig i hans jobb, men en flygeleder må ikke være en feiging.....

Det er totalt unødvendig for en politisk ungdomsleder å ha slike holdninger heller. AUF-lederen var ikke noe større feiging enn kapteinen på ferja. Synes du kapteinen var en feiging? Eller alle de andre som var på båten? Hvorfor er det kun AUF-lederen som får gjennomgå, når han ikke hadde noe med ferja å gjøre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan male på om at EP ikke snudde båten til du blir grønn i trynet, faktum er at han ikke hadde noen kommando eller autoritet på dette fartøyet da det ansvaret ligger hos kapteinen av båten derfor så er alt du kommer med what if's og etterpåklokskap tatt ut av løse lufta.

Nei, det argumentet er like dårlig nå som før. Ser du noen drukne når du seiler forbi og båtfører mener at det ikke er noen vits å hjelpe til er man pliktig til å få omgjort den beslutningen så langt det kan gjøres. Om man ikke er villig til å anse at man har ansvar selv om man ikke er båtfører så blir man en mester på ansvarsfraskrivelse.

Så hvis du hadde vært om bord på båten og skipperen nekter å snu fartøyet så hadde du slått ham ned eller drept ham? Argumentene dine er så lite gjennomtenkt at det blir umulig å ta deg seriøst.

Slike innlegg som du kommer med her kalles normalt for trolling på nettfora.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8KNN5m3B

Jo takk. Leste det flere ganger. Og likevel står jeg ved mitt tilsvar.

:thumbup:

Hjerteligst

Frode Langset

Lenke til kommentar

Jeg er leder for en stor bedrift.... jeg får beskjed om at det brenner i bygget og det er livsfare.... jeg gir bangen i å gi de andre beskjed, da de er så langt unna, jeg kommer meg ut i trygghet mens mange andre dør, muligens kunne jeg fått gitt dem beskjed, men jeg er ikke sikker på det.....

Er jeg da en god leder?

Ifølge dette forum, ja

Jeg er jo ikke brannmann og ikke trent til å takle slike situasjoner når det er så farlig....

Jeg har hørt om mange branner i bedriftsbygninger, men jeg kan ikke huske noe tilfelle hvor bedriftslederen personlig har gått rundt i bygget for å advare/sjekke, ihvertfall ikke på større bedrifter. Så hadde vert fint om du kunne gi eksempler på bedriftsledere som har gjort det. Ellers må vi vel kanskje konkludere med at alle ledere som har blitt utsatt for en farlig situasjon er dårlige ledere?

Og om man er bedriftsleder for en bedrift som gjør det svært bra, men velger å ikke sette seg selv i fare for å redde andre, er man ikke da egentlig en god leder men et mindre godt menneske? Man gjør det jo tross alt svært godt innenfor det feltet man er leder i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Haraldino-> Nå kan jeg bare snakke for meg selv men jeg har aldri stemt Arbeiderpartiet eller hatt noen form for utpregede sympatiserende holdinger mot denne siden av norsk politikk.

Denne diskusjonen dreier seg ikke om politiske holdninger men om at noen forumbrukere tydeligvis ikke var tilstede da normal folkeskikk og respekt ble utdelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8KNN5m3B

Er jeg da en god leder?

Ifølge dette forum, ja

Skulle alle løpe rundt i det brennende bygget og forsøke å redde hverandre? Dette blir jo aldeles tøvete. Brenner det i bygget, så skal du komme deg ut. Rop brann for å varsle de nærmeste og utløs eventuelt brannalarmen hvis det er mulig. Slik gjør du arbeidet for brann- og redningsmannskapet emklere. Da slipper de å løpe rundt i bygget for å lete etter deg og dine medhelter.

Og nei. Du vil ikke kunne stilles for retten for å redde deg selv ut av et brennende bygg.

Hvorvidt man er en god leder eller ikke avgjøres ikke av dumdristige eller heltemodige gjerninger. Folk som tar store sjanser er ikke nødvendigvis gode ledere for andre. Kanskje heller tvert i mot.

Lenke til kommentar

One more time would like to say and make it clear.

People can't judge someone for being coward , not those ones who stayed at Utøya till the end of the nightmare never mind those ones who were not there at all. So, he rescued his own life and this is good and we should be happy about him.

But the question of being leader is closed for him. I can't see myself following the person like him. Leader is someone who you trust and believe, someone who is an example for you and a hero (in any context of this word). People get leaders that they deserve. So everybody here can answer to himself if he wants to have a leader like this EP and if he would follow him and vote for him. And that's all that matters. I have a son that is the same ages as those young people from Utøya. I would NEVER EVER let him go on any camping like this knowing that EP is there as a leader.

And for administrator : I don't think my comment should be deleted as a treat. I say about my feelings and MY opinion about EP. That is a topic here, isn't it?

I am fully agree with you! You are probably Russian ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8KNN5m3B

Ærlig talt: EP var leder i et ungdomsparti. Det var sikkert mange andre ledere der også, f. eks. for frimerkeklubben, elevrådet, en speidergruppe, et håndballlag eller hva vet jeg. Felles for dem alle er at de var deltakere i et arrangement på Utøya. At man plutselig får spesielle ansvar når en terrorist angriper bare fordi man er leder for et ungdomsparti i stedet for en frimerkeklubb er fulstendig tøvete. Hvis noen virkelig mener at AUF-lederen gjorde noe moralsk forkastelig synes jeg man bør stå frem med fullt navn her og nå og vise at man faktisk tør å stå for det man selv sier. For meg blir alt annet ren feighet. Denne anonymiteten er også et særs godt tegn på at man selv aldri vil kunne fungere som en god leder.

Hjerteligst

Frode Langset

Endret av Slettet-8KNN5m3B
Lenke til kommentar

Alvorlig

Dette er ikke en konkurranse i høflighet....

Dette er også en særdeles alvorlig problemstilling, da vi snakker om en person som muligens kan bli leder for Norges største parti og dermed den mest innflytelsesrike personen i dette land.... å sammenligne dette med en leder for en frimerkeklubb er jo helt borti natten...

Om man står fram med fullt navn eller ikke har ingenting med saken å gjøre, spørsmålet mitt er om vi vil ha en fremtidig leder med de holdninger som EP viser, dette har overhode ikke noe med om man er anynym eller står fram med fullt navn.

Jeg er særdeles skremt av utsiktene til å ha en fremtidig leder for landet slik som dette...

Og slutt å gjøre ham til et offer, han sier selv han så absolutt ingenting

Det er utrolig mange tøffe historier og mange på Utøya som har vist ekstremt heltemot og som har stått frem i en usannsynlig tøff situasjon, jeg er sikker på at disse aldri vil få noen karriere i AP fordi de ikke er gode nok i snakketøyet, desverre....

Hvorfor gikk de ikke rundt øyen med fergen og la den på baksiden av øyen, den er laget av meget tykt stål og med stor sikkerhet skuddsikker, den kunne vært en barreiere for skuddbanen til ABB og tjent som en "redningsplanke" for veldig mange av de som var i vannet.... flere kunne helt sikkert blitt reddet på denne måten, men... til det trengs det folk med mot, jeg er ikke sikker på om jeg har det selv, men jeg er heller ikke en leder for en så stor mengde...

Mye mere kunne vært gjort for å redde liv enn det som faktisk skjedde...

Grunnen til denne kritikken mot EP er fordi han feilaktig i ettertid står frem som en stor leder, dersom han hadde krøpet til korset og sagt at det han gjore var feil eller vist tegn til anger så ville all denne ktritikken falt på sin egen urimelighet

Endret av haraldino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden, men jeg har dette å si:

At Pedersen ville bort fra øya så fort som mulig, er forståelig... at fergen, som tar 50 personer, ikke ble brukt til å redde ungdommen som la på svøm, er en skandale. Flere ungdommer druknet som følge av at båtene som campingturistene brukte under redningsaksjonen, ikke tok mer enn 10-12 personer.

Hvor var fergen, når den trengtes mest? Dette må Pedersen svare for, før eller senere.

Nei, det må han slettes ikke da han ikke hadde kommandoen på dette fartøyet.

Kapteinen derimot kan muligens måtte gi en forklaring rundt dette i forbindelse med en evt. etterforskning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to handlinger, foruten din, som er grove.

Den groveste er å bruke andre som skjold. Den andre, er ikke å prøve. Den første er utilgivelig i alle aspekter. Den andre kan unnskyldes om man går i sjokk, altså medisinsk sjokk. Kroppen reagerer ikke. EP kan med sine handlinger ikke sies å være i sjokk.

Du har ikke definert noen gode handlinger, det eneste du sier her er hva du ikke skal gjøre.

Isåfall er det bare å miste ledere. En leder som forlater åsted, selv om en kan trygt være i sikkerhet i stor grad, bør strengt tatt se ann sin egen lederevne.

Det er urimelig å kritisere EP for at han ikke kunne forutse at han kanskje var trygg.

Angående ledere som forlater åstedet. Syns du det var riktig av kongen og regjeringen og rømme til England under andre verdenskrig? Husk at vi ikke snakker om EP nå, men generelt om ledere.

Å være i en båt lagd av stål/jern midt i mellom Utøya og fastlandet er å risikere livet over alle støvelskaft?

Det er jo hva som skjedde, men det er jo ikke det du vil. Du ville jo at han skulle reise tilbake eller være igjen på øya. Så hva var det han skulle prøve på, med livet som innsats?

Trenger jeg å kjenne EP? Trenger jeg å kjenne de fra campingplassen som forlot det absolutt trygge fastlandet for å seile sin plastbåter mot Utøya for å redde ungdommer som svømte ut? Mener du virkelig at man må kjenne for å hedre disse? Det må du jo gjøre siden jeg ikke har "lov" til å hevde at EP stakk av, mens andre strømmet til.

Ja, scenarioet blir artig fordi, han stikker altså av fra Utøya, i en tro om at det er statskupp. Som et statskupp ville blitt noe mindre blodig når han satte sin fot på fastlandet.

Du er jo fullstendig urimelig. Du argumenterer utfra hvilke valg EP burde gjøre utfra alle fakta vi kjenner idag. På dette tidspunktet så var det usikkert på hvor mange det var, hva våpen de hadde og hva motivet var. Alt var kaos. Så, hvis det var et statskupp og utøya var under angrep så er det jo rett å anta at EP var et mål og han burde komme seg bort derifra.

Beviset er de fra campingplassen som gjorde det motsatte.

Det eneste dette beviser er at folk er forskjellige. De på campingplassen var heller ikke målet for ABB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alvorlig

Dette er ikke en konkurranse i høflighet....

Dette er også en særdeles alvorlig problemstilling, da vi snakker om en person som muligens kan bli leder for Norges største parti og dermed den mest innflytelsesrike personen i dette land.... å sammenligne dette med en leder for en frimerkeklubb er jo helt borti natten...

Om man står fram med fullt navn eller ikke har ingenting med saken å gjøre, spørsmålet mitt er om vi vil ha en fremtidig leder med de holdninger som EP viser, dette har overhode ikke noe med om man er anynym eller står fram med fullt navn.

Jeg er særdeles skremt av utsiktene til å ha en fremtidig leder for landet slik som dette...

Og slutt å gjøre ham til et offer, han sier selv han så absolutt ingenting

Det er utrolig mange tøffe historier og mange på Utøya som har vist ekstremt heltemot og som har stått frem i en usannsynlig tøff situasjon, jeg er sikker på at disse aldri vil få noen karriere i AP fordi de ikke er gode nok i snakketøyet, desverre....

Hvorfor gikk de ikke rundt øyen med fergen og la den på baksiden av øyen, den er laget av meget tykt stål og med stor sikkerhet skuddsikker, den kunne vært en barreiere for skuddbanen til ABB og tjent som en "redningsplanke" for veldig mange av de som var i vannet.... flere kunne helt sikkert blitt reddet på denne måten, men... til det trengs det folk med mot, jeg er ikke sikker på om jeg har det selv, men jeg er heller ikke en leder for en så stor mengde...

Mye mere kunne vært gjort for å redde liv enn det som faktisk skjedde...

Grunnen til denne kritikken mot EP er fordi han feilaktig i ettertid står frem som en stor leder, dersom han hadde krøpet til korset og sagt at det han gjore var feil eller vist tegn til anger så ville all denne ktritikken falt på sin egen urimelighet

Det som for meg fremstår som helt ufattelig er at selv etter at det er fremlagt en reportasje som viser i klartekst at det var kapteinen som var autoritet/leder på skuta, så klarer dere allikevel å anklage EP for noe han ikke var ansvarlig for.

Jeg ser absolutt argumentet med at båten kunne blitt disponert på en annen måte, MEN dette har ikke noe med EP å gjøre, ei heller kan han klandres for avgjørelser tatt av andre, i dette tilfellet kapteinen på skuta.

All kritikken dere fremlegger her er egentlig rettet mot kapteinen, IKKE Eskil Pedersen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det han gjorde var riktig. Han flyktet. Alle som flyktet fra Utøya gjorde det riktige. Man skal ikke angre for å ha overlevd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

One more time would like to say and make it clear.

People can't judge someone for being coward , not those ones who stayed at Utøya till the end of the nightmare never mind those ones who were not there at all. So, he rescued his own life and this is good and we should be happy about him.

But the question of being leader is closed for him. I can't see myself following the person like him. Leader is someone who you trust and believe, someone who is an example for you and a hero (in any context of this word). People get leaders that they deserve. So everybody here can answer to himself if he wants to have a leader like this EP and if he would follow him and vote for him. And that's all that matters. I have a son that is the same ages as those young people from Utøya. I would NEVER EVER let him go on any camping like this knowing that EP is there as a leader.

And for administrator : I don't think my comment should be deleted as a treat. I say about my feelings and MY opinion about EP. That is a topic here, isn't it?

I am fully agree with you! You are probably Russian ...

No, I am not. But i was born in USSR and I know very well the consequences of the wrong picked up leaders. There is nothing wrong to feel sorry for people ( as many here do) but there is nothing wrong to admire strong people as well. Eivind Rindal is one of them and could be a good leader. He didn't plan for this , he just born to be a strong leader.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det han gjorde var riktig. Han flyktet. Alle som flyktet fra Utøya gjorde det riktige. Man skal ikke angre for å ha overlevd.

Hvis du virkelig leser det jeg skriver så har jeg aldri kritisert ham for dette.

Endret av haraldino
Lenke til kommentar

Helt riktig, de som kom ombord var mennesker som ble skutt etter/så mennesker som ble skutt og løp til båten. Da samlet de som var der og forlot området og så ingen som lå i vannet på det tidspunktet (folk hadde ikke begynt å ta til vannet). Derfor er det ikke sammenlignbart med å bevisst ignorere mennesker som ligger i vannet.

Sammenligningen holder, fordi EP skriver "svøm ut".

Trekker hvilken teori i tvil? At skipperen hadde sett kona si bli drept og tenkte "jeg og disse ungdommene må komme oss vekk herfra"?

Da hviler det vel strengt tatt et større ansvar på EP og de som var igjen.

Lenke til kommentar

Så hvis du hadde vært om bord på båten og skipperen nekter å snu fartøyet så hadde du slått ham ned eller drept ham? Argumentene dine er så lite gjennomtenkt at det blir umulig å ta deg seriøst.

Slike innlegg som du kommer med her kalles normalt for trolling på nettfora.

Klart alt er trolling når man ikke er enig med deg.

Nå er det du som tar drepe i din munn, jeg gjør det ikke og det er å trekke det langt ut over sidelinjen. Men ja, jeg mener hvis så var tilfelle, at man passerer, er det faktisk en plikt til gjøre alt en makter til å omgjøre avgjørelsen.

Er det umulig å få til, helt greit.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

man kan se til en del andre land, også i Europa....

Hva som skjer når det velges ledere som setter sitt eget beste og sitt eget ego overfor hva som er til det beste for landet, resultatet er slettes ikke bra.... oftest er dette hva vi sammenligner med eller kaller korrupte land...

Vi kan fort komme dertil også dersom vi ikke velger riktige ledere

Endret av haraldino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...