Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Jeg håper at jeg ville ha kjempet i mot. Det gjør jeg virkelig.

 

Men i motsetning til enkelte er jeg av den oppfatning at jeg ikke vet.

 

Det er mange nordmenn som har blitt beskutt, både i Afghanistan og som FN-tropper, og i Norge, som offer for kriminelle handlinger. Det er også noen som har trening for slike situasjoner.

 

Jeg har aldri blitt beskutt. Jeg har ingen trening for skarpe situasjoner. Så jeg kan ikke annet en håpe at jeg ville ha forsøkt å stoppe mannen.

 

Sansynligvis ville jeg fått panikk som alle andre. AUF-lederen stakk, så vidt vi vet, heller ikke av. Han ble dyttet i en båt etter egne utsagn.

 

Spekulative bakvaskelser av AUF-lederen er uverdige. Og de gir en stygg smak i munnen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan godt finne eksempler på mer ekstreme situasjoner der vanlige mennesker har risikert livet.

Det kan du helt sikkert...

Men, hva har det å si?

At en person reagerer på en måte er ikke det samme som at en annen person reagerer på den måten.

Felles er at begge prøver å gjøre det beste ut av situasjonen de er i.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt finne eksempler på mer ekstreme situasjoner der vanlige mennesker har risikert livet.

 

...og igjen kan vi da konkludere med at mennesker reagerer forskjellig. Mennesker med jevnlig og riktig trening vil trolig reagere raskere og mer rasjonelt enn noen som ikke har slik trening. Fremdeles ser jeg ikke linken til AUF-lederen, som såvidt meg bekjent ikke har noen slik trening.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt finne eksempler på mer ekstreme situasjoner der vanlige mennesker har risikert livet.

 

Og man kan finne ekstremt mange andre eksempler hvor vanlig mennesker har rømt. Du trekker fram scenarioer hvor man kan ta valget å sette seg selv i fare for en ganske klar og oversiktelig situasjon (en person fanget i en bil og man har muligheten til å hjelpe), i forhold til en svær øy hvor en våpendesperado skyter og man har null oversikt over hva som skjer, og likevel forventer en særdeles urealistisk heltedåd.

Lenke til kommentar

Ledere er ikke overmennesker. Jeg tror ikke AUF er et stort selskap med en gammeldags og veldig sentralisert maktstruktur, hvor alt ansvar ligger på lederen, og det er bra. At kapteinen skal gå ned med skipet er det få dag som ville tenkt i hans situasjon, det er rett og slett en utdatert idé. Jeg vil ikke være dobbeltmoralsk og kritisere ham.

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for deg Simon Aldra, du er klok.

 

Rampage. Det må ikke være en urealistisk heltedåd. Man kan kanskje bevege seg vekk fra skytingen, men plukke med seg de som sitter stille og sannsynligvis vil bli funnet av galningen. Må ikke være verre enn det.

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for deg Simon Aldra, du er klok.

 

Rampage. Det må ikke være en urealistisk heltedåd. Man kan kanskje bevege seg vekk fra skytingen, men plukke med seg de som sitter stille og sannsynligvis vil bli funnet av galningen. Må ikke være verre enn det.

Du merker kanskje at det er mye lettere å si slikt når man i ettertid vet at det var EN angrepsmann, at han SAKTE OG BESTEMT gikk rundt på øya. Dersom man ikke vet dette, noe man ikke visste der og da, så ser man fort at det blir mye vanskeligere å ta "den riktige" avgjørelsen som du så lett resonerer deg fram til nå som du vet svært mye om hendelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har det jo vist seg at mange av dem som ble reddet var godt i 20-årene. Kan man ikke like godt rette kritikken mot dem i så fall? Jeg synes det er leit og trist at man i dette forumet skal legge en form for skyld på Eskil, som for alt vi vet, faktisk kan ha bli dratt inn i båten av andre (som da faktisk tok et ansvar for å redde noen). En generell diskusjon om kursing av ledere, sikkerhetsopplegg rundt slike arrangementer osv ønsker jeg velkommen, men en kritikk og hets av Eskil i etterpåklokskapens navn synes jeg blir vel feigt og unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hatty. Det er lov å prøve. Altså, det er mange veldig unge mennesker som trenger hjelp fra voksne.

Jeg håper jeg ville vært en av de som tok ansvar.

Jeg er helt enig og jeg tror de aller aller fleste ville prøvd å hjelpe, og man ser jo det godt på alle båtene som strømma til. Men alle kan ikke hjelpe alltid og vi vet ingenting om hvilke situasjon disse faktisk har vert i og hvilke informasjon de satt på der og da.

 

Selv håper jeg også at jeg ville prøvd å ta ansvar i en slik situasjon, og hadde jeg sett en mulighet for å redde noen så hadde jeg nok gått svært langt for å gjøre det. Men jeg inrømmer uten skam at jeg ikke hadde sprunget blindt inn i en svært farlig situasjon uten å ha noe form for oversikt og plan.

 

Det var nok mange på den øya som tok svært heltemodige avgjørelser og som tok mye ansvar. Og det blir feil å klandre de overlevende som gjerne ikke hadde så mye valg der og da som det i ettertid kan se ut som om de hadde.

 

Ut fra det jeg har hørt har flere av barna ringt og sendt melding til denne AUF lederen for å spørre hva de skulle gjøre, hvorpå han straks har bedt dem om å svømme eller gjemme seg, for det vi vet kan hans råd om å legge på svøm ha redda svært mange.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om deg og meg. Du ville helt sikkert stukket av?

 

Hva er egentlig formålet med dette? Noen av oss ville handlet rasjonelt, andre ville ikke. De med trening ville hatt større muligheter til å unngå panikk, men svært få mennesker her i Norge har vært borti noe i dette omfanget, muligens de få som befant seg i New York utenfor eller inne i twin towers 11.september og enkelte i ekstreme krigssituasjoner.

Lenke til kommentar

Å løpe rett mot morderen er selvfølgelig idiotisk.. Du tror ikke det er andre muligheter?

 

Hatty, det du sier henger på greip.

 

Igjen, hva er egentlig formålet med denne diskusjonen? At Eskil må ta sin hatt og gå av i skam over "feigheten" sin? Eller er det egentlig et symptom på at mange føler en sterk frustrasjon og famler etter halmstrå for å fordele "skylden" etter eget forgodtbeffinende?

Lenke til kommentar

Å løpe rett mot morderen er selvfølgelig idiotisk.. Du tror ikke det er andre muligheter?

 

Hatty, det du sier henger på greip.

 

Nei, jeg kan ikke se for meg at det er andre muligheter. Hva skulle dette ha vært?

 

Bruk fantasien din litt. Det finns en mellomting. Hva det er finner du ikke ut før du har muligheten. Kanskje kan du gjøre noe, kanskje ikke.

 

Hightow: Det er ingen i tråden som har bearbeidet noen på den øya enda, selv om det er det den handler om..

Lenke til kommentar

Bruk fantasien din litt. Det finns en mellomting. Hva det er finner du ikke ut før du har muligheten. Kanskje kan du gjøre noe, kanskje ikke.

 

Hva er mellomtingen da? Jeg greier ikke å tenke meg hva man kunne gjort. Man er fastlåst på en liten øy i over en time med en iskal tungt bevæpnet morder som har ett mål for øyet, og det er å drepe flest mulig.

 

Du som har så god fantasi kan jo kanskje hjelpe oss uten god fantasi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...