Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Men i hellvette da... er det seriøst noen som mener han burde blitt der og stirret ned i geværløpet til han tullingen? Hva skulle han gjort? Kastet småstein på han?

Jeg (og samtlige av tastaturheltene) hadde IKKE risikert eget liv for noen andre som jeg overhode ikke hadde noe forhold til. Venner og familie, ja, men en vilt fremmed som jeg møtte for 5 minutter siden på AUF leir? Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er helt klart at man ikke kan vite hvem som er rasjonelle eller ei. Dog, en leder, som sannsynlighvis kan ende opp som statsminister har ikke den luksusen.

Hva får deg til å tro at noen av norges statsministere hadde vist større mot i samme situasjon?

Intet. Han er ikke testet på samme måte. Men andre AUF`ere har blitt.

http://www.dagbladet.no/2011/08/01/nyheter/utoya/terror/innenriks/terrorisme/17519239/

En politikers rolle er ikke å risikere å miste livet i en kaotisk situasjon.

Det er vel forsåvidt ingens rolle å risikere livet. Men, fremdeles blir det da merkelig at mennesker i plastbåter mener noe annet. En politiker er et menneske sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8KNN5m3B

Hvis noen utenom terroristen selv viser feighet her, så må det være de som anonymt kritiserer og/eller stiller spørsmålstegn ved at AUF-lederen dro fra Utøya. Vis at du i det minste har såpass mot at du tør å stå frem med fult navn før du begyner å snakke som om du selv er i stand til å gjøre heltegjerninger eller mener andre bør kunne gjøre det. Uten det blir du bare en liten fjert som gjemmer seg bak gardinen.

Hjerteligst

Frode Langset

Endret av Slettet-8KNN5m3B
Lenke til kommentar

Men i hellvette da... er det seriøst noen som mener han burde blitt der og stirret ned i geværløpet til han tullingen? Hva skulle han gjort? Kastet småstein på han?

Nei, men å stikke av en halvtimes seilas nordover. Det er ikke å prøve å hjelpe engang.

Jeg (og samtlige av tastaturheltene) hadde IKKE risikert eget liv for noen andre som jeg overhode ikke hadde noe forhold til. Venner og familie, ja, men en vilt fremmed som jeg møtte for 5 minutter siden på AUF leir? Nei.

Med den salven kan du jo forklare de som var på campinplassen og fastboende, som dro i sine små plastbåter avgårde.

Lenke til kommentar

Nei, det du forventer er at mennesker i sjokk nødvendigvis skal kunne handle rasjonelt.

Nei. Men det er vel ingen som har hevdet at EP var i sjokk. Isåfall er det merkelig i EP sitt tilfelle hvordan dette sjokket forsvant fort senere på kvelden, eller allerede i båten en halvtimes reise oppover innsjøen.

Det er da vel ikke nødvendig å hevde? :) Det vil være svært naturlig å være i sjokk i en slik situasjon, det er ikke uvanlig at dette gir seg når avstanden til trusselen øker og tiden går. Det kan ta alt fra ti minutter til flere dager, avhengig av situasjon, person og mange andre faktorer.

Hvis noen utenom terroristen selv viser feighet her, så må det være de som anonymt kritiserer og/eller stiller spørsmålstegn ved at AUF-lederen dro fra Utøya. Vis at du i det minste har såpass mot at du tør å stå frem med fult navn før du begyner å snakke som om du selv er i stand til å gjøre heltegjerninger eller mener andre bør det. Uten det blir du bare en liten fjert som gjemmer seg bak gardinen.

Hjerteligst

Frode Langset

Nå er jeg ingen motstander av å poste under fullt navn (:)), men jeg syns det er viktig at folk får poste anonymt om de ønsker det. Om ikke annet tror jeg en del er mer ærlige..

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8KNN5m3B

Nei, det du forventer er at mennesker i sjokk nødvendigvis skal kunne handle rasjonelt.

Nei. Men det er vel ingen som har hevdet at EP var i sjokk. Isåfall er det merkelig i EP sitt tilfelle hvordan dette sjokket forsvant fort senere på kvelden, eller allerede i båten en halvtimes reise oppover innsjøen.

Det er da vel ikke nødvendig å hevde? :) Det vil være svært naturlig å være i sjokk i en slik situasjon, det er ikke uvanlig at dette gir seg når avstanden til trusselen øker og tiden går. Det kan ta alt fra ti minutter til flere dager, avhengig av situasjon, person og mange andre faktorer.

Hvis noen utenom terroristen selv viser feighet her, så må det være de som anonymt kritiserer og/eller stiller spørsmålstegn ved at AUF-lederen dro fra Utøya. Vis at du i det minste har såpass mot at du tør å stå frem med fult navn før du begyner å snakke som om du selv er i stand til å gjøre heltegjerninger eller mener andre bør det. Uten det blir du bare en liten fjert som gjemmer seg bak gardinen.

Hjerteligst

Frode Langset

Nå er jeg ingen motstander av å poste under fullt navn (:)), men jeg syns det er viktig at folk får poste anonymt om de ønsker det. Om ikke annet tror jeg en del er mer ærlige..

:)

Greit å være ærlig. Men det er ekstra ille å være så feig at man beskylder andre for å være feig når man selv er en enda større feiging. Det kreves adskillig mindre mot å stå frem her med fult navn og dermed stå inne fult og helt for sin mening enn det motet de tydeligvis krever av andre. Forøvrig støtter jeg fult og helt opp om muligheten til å poste anonymt, men altså ikke når man beskylder andre for å være feige, og spesielt ikke de som selv antyder at de selv nok ville hatt større mot. Anonymiteten viser jo nettopp det motsatte. Her risikerer de null og niks, men tør altså allikevel ikke. Snakk om tøffinger! (som bare har det i kjeften)

Hjerteligst

Frode Langset

Lenke til kommentar

Det som fremkommer i reportasjen som er linket før i tråden så var det kapteinen som bestemte at de skulle holde seg midtfjords og kjøre en halvtime til han mente de var trygge.

EP har ikke noe med det å gjøre, å påstå noe i den retningen er undermåls.

Å påstå at ikke AUF lederen har diskutert med kapteinen og påvirket beslutningen er ekstremt naivt!

I motsetning til dere selvutnevnte dommere så påstår jeg altså ingenting, men baserer mine observasjoner på de få faktaopplysninger som har fremkommet i pressen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om sjokkteorien er til EP sin gunst forsåvidt. Hvis det medisinske sjokket var et faktum ville det gjort han ute av stand til å reagere. Isåfall er det en ærlig sak, men det er vel ikke det som er oppe som en mulighet her. For sjokket (i legmannens sin betydning) var iallefall ikke hardt nok til at statskupplanene kunne diskuteres. Noe som altså må ha vært et poeng siden båten var på vei til landsiden rett ovenfor øya før den dro nordover.

For min del, tror jeg EP sine handlinger gjør at AP aldri, aldri, vil nominere han videre opp i systemet. Hvis de allikevel skulle gjøre det i fremtiden, vil de bli noe hult når han skal holde tale om "vi må være modige, og jobbe for hverandre" som er en slager i politiske taler. På godt og ondt havnet EP i en situasjon som han vil bli målt opp imot. Og med tanke på hva andre mennesker gjorde i samme situasjon, så vil jeg hevde EP kommer særdeles dårlig ut.

Lenke til kommentar

Nei, men å stikke av en halvtimes seilas nordover. Det er ikke å prøve å hjelpe engang.

Som sakt, han ble skutt på av en psyko med halvautomat. Det krever trening for å ikke få panikk i slike situasjoner, og man kan ikke forvente at en leder ie t ungdomsparti skal gjøre noe annet enn en hvilket som hellst vanlig mann.

Med den salven kan du jo forklare de som var på campinplassen og fastboende, som dro i sine små plastbåter avgårde.

De er hverdagshelter :) Jeg er ikke det.

Lenke til kommentar

Som sakt, han ble skutt på av en psyko med halvautomat. Det krever trening for å ikke få panikk i slike situasjoner, og man kan ikke forvente at en leder ie t ungdomsparti skal gjøre noe annet enn en hvilket som hellst vanlig mann.

Men en kan forvente at private personer, uten noen som helst binding til de som var på øya gjør det motsatte? De ble også beskutt i sine plastbåter, og de var ikke trent de heller. Ferja ser slik ut;

http://www.newpage.no/assets/images/Bilde%20130.jpg

Det vet du ikke. Kanskje, kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Men en kan forvente at private personer, uten noen som helst binding til de som var på øya gjør det motsatte? De ble også beskutt i sine plastbåter, og de var ikke trent de heller. Ferja ser slik ut;

Jeg tror ikke så mange av disse folkene selv innså hvilken fare de faktisk var i når de reddet disse ungdommene. Og godt er det siden det reddet liv.

Jeg forventer ikke at noen skal ofre sit eget liv for å prøve å redde mitt, spesielt i en slik situasjon der AUF lederen ikke har NOE å stille opp med. Normalt ville jeg sakt at "han blir en bra AP politiker, som er ute etter å redde eget skinn først og fremst", men i denne saken stiller det seg anderledes. Et forsøk på å redde liv hadde endt med en kule i panna og hadde tatt ABB 10 sec.

Nei jeg har heldigvis aldri vært i en situasjon der det har vært nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Det er jo en behendig måte å avkle all kritikk på. "You have not walked in my shoes"-argumentet. Og det er forsåvidt sant, eksakt kan jeg forsåvidt si til ditt forsvar av EP. Men, en kan sammenligne de handlinger som ble gjort av deltakerene som faktisk var oppi det. Det er faktisk mulig. Og EP kommer ikke bra ut.

For oss utenfor kan også si følgende; ble det gjort handlinger opp til det punkt man ikke kan laste en person. Dette er lovverket bygget på f.eks ved ulykker, da det er forbudt å få "hetta" og stikke av. Selv om det selvsagt sees mildt på om man har den forklaringen. Mange personer utførte handlinger som overgår langt det en kan forvente av gode handlinger. Det er "benchmarken".

Du kan sammenligne hva handlinger som ble gjort, men hvis ingen aktiv hjalp ABB så ser jeg ingen gale handlinger. Angående benchmarken din så må du definere hva du mener med "gode handlinger".

En leder i AUF er faktisk en person som med all sannsynlighet blir satt i en posisjon i fremtiden som vil ha vidtrekkende konsekvenser for mange. Og, selv om de færreste har blitt testet slik som de på Utøya, så er det faktisk noen som stiger frem, mens andre går i glemmeboken. EP, til nå, bør etter min mening gå i glemmeboken. Og ja, folk reagerer forskjellig, og det er helt greit. Men en skal da heve de som viser karakterstyrke. Og EP, viste ikke akkurat det i en tid da andre stod opp å viste dette. Enkelte døde, enkelte overlevde. Men de prøvde iallefall etter beste evne. Og mer kan en ikke forlange.

Ingen som er uenig i at noen viser stort mot i slike situasjoner, men jeg vil påstå at verdier du ser i en leder er foreldet. Hvis det er slik at 'mot' og 'heltedåder' skulle være et krav for å være leder i dette landet, så hadde vi mistet mange ledere.

Jeg har iallefall ikke sagt at det er galt av EP å redde sitt eget liv. Og helt, tja, en skal iallefall prøve etter beste evne. En halvtimes seilas er ikke å prøve vil jeg hevde. Intet mer.

Prøve hva da? Prøve hva da med livet som innsats?

Vel.

Du mener altså at AUF har planlagt motstand mot et eventuelt statskupp? Sloss tilbake...artig.

Jeg kjenner ikke EP så jeg vet ikke hva han er i stand til. Her viser du jo fint fordommene dine. Du har ingen problemer med å stemple EP som feig, men når et plausibelt scenario der EP er modig og sloss tilbake blir foreslått, så er det plutselig bare 'artig'. Kjenner du EP?

Eneste jeg krever, er at EP, burde ha prøvd etter beste evne. Som mange andre, både på Utøya og på fastlandet gjorde. Intet mindre, intet mer.

Så du vil at EP skal prøve på et eller annet med livet som innsats. Da er vi uenige. Jeg tror ikke han hadde vært til noe spesiell hjelp.

Lenke til kommentar

Greit å være ærlig. Men det er ekstra ille å være så feig at man beskylder andre for å være feig når man selv er en enda større feiging. Det kreves adskillig mindre mot å stå frem her med fult navn og dermed stå inne fult og helt for sin mening enn det motet de tydeligvis krever av andre. Forøvrig støtter jeg fult og helt opp om muligheten til å poste anonymt, men altså ikke når man beskylder andre for å være feige, og spesielt ikke de som selv antyder at de selv nok ville hatt større mot. Anonymiteten viser jo nettopp det motsatte. Her risikerer de null og niks, men tør altså allikevel ikke. Snakk om tøffinger! (som bare har det i kjeften)

Hjerteligst

Frode Langset

Det kan vel være risiko for injuriesøksmål i noen tilfeller, men det er vel mest en digresjon. Jo, du har kanskje et poeng. Men jeg tror ikke det vil gi oss noen mer luftig debatt om vi krever åpent navn.

Men dersom dette ender som en diskusjon om anonym posting tror jeg det hører hjemme et annet sted, ok? :)

Vet ikke helt om sjokkteorien er til EP sin gunst forsåvidt. Hvis det medisinske sjokket var et faktum ville det gjort han ute av stand til å reagere. Isåfall er det en ærlig sak, men det er vel ikke det som er oppe som en mulighet her. For sjokket (i legmannens sin betydning) var iallefall ikke hardt nok til at statskupplanene kunne diskuteres. Noe som altså må ha vært et poeng siden båten var på vei til landsiden rett ovenfor øya før den dro nordover.

Sjokk kan tross alt manifestere seg på flere måter. Jeg tror faktisk du tar poenget mitt, men forsøker å være vrang. Det skal du få lov til. :)

For min del, tror jeg EP sine handlinger gjør at AP aldri, aldri, vil nominere han videre opp i systemet. Hvis de allikevel skulle gjøre det i fremtiden, vil de bli noe hult når han skal holde tale om "vi må være modige, og jobbe for hverandre" som er en slager i politiske taler. På godt og ondt havnet EP i en situasjon som han vil bli målt opp imot. Og med tanke på hva andre mennesker gjorde i samme situasjon, så vil jeg hevde EP kommer særdeles dårlig ut.

Dette minner meg litt om da John Kerry prøvde å bli president. Mannen ble tildelt en Silver star, en Bronze Star og tre Purple Hearts under Vietnamkrigen. Han utfordret en mann som tilbragte samme tidsrom med å forsvare Texas luftrom mot den Nord-Vietnamesiske hæren, og han ble svertet til det ugjenkjennelige av tidligere veteraner, også folk fra egen enhet, fordi han etter krigen sto frem som aktivist mot krigen.

Eskil Pedersen har ikke gjort noe galt. Han er et voldsoffer, og å kritisere voldsoffer for deres handlinger mens de opplevde en traume er fortsatt skammelig. Men det er et fritt land.

Du kommer nok til å bli skuffet. Dersom Eskil Pedersen ikke nomineres og velges inn på Stortinget, for så å bli statssekretær i ett eller annet departement og så kanskje statsråd ila. ti år, vil jeg bli veldig overrasket. Og jeg tror du vil finne at det norske folk kanskje har et litt mer nyansert syn på Eskil Pedersen enn det du har.

Jeg var ikke der, det tror jeg ikke du var heller. Det er en stor psykologisk forskjell på å være på øya der folk skytes, og å være et annet sted enn der det skytes. Det vil ikke forbause meg om det er et mindre psykologisk hinder å ikke være der når skytingen begynner, når man snakker om å ha evnen til å reagere rasjonelt og heltemodig.

Sansynligvis er han nok ikke en helt. De færreste av oss er det. Selv om vi alle ønsker å kunne være det.

Jeg tror til og med at det er folk i denne tråden som skulle ønske de var der, for å kunne organisere motstanden mot Anders Behring Breivik. I så fall ville de enten være helter, eller døde. Sistnevnte er det jeg tror.

• Liker 3
Lenke til kommentar

One more time would like to say and make it clear.

People can't judge someone for being coward , not those ones who stayed at Utøya till the end of the nightmare never mind those ones who were not there at all. So, he rescued his own life and this is good and we should be happy about him.

But the question of being leader is closed for him. I can't see myself following the person like him. Leader is someone who you trust and believe, someone who is an example for you and a hero (in any context of this word). People get leaders that they deserve. So everybody here can answer to himself if he wants to have a leader like this EP and if he would follow him and vote for him. And that's all that matters. I have a son that is the same ages as those young people from Utøya. I would NEVER EVER let him go on any camping like this knowing that EP is there as a leader.

And for administrator : I don't think my comment should be deleted as a treat. I say about my feelings and MY opinion about EP. That is a topic here, isn't it?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke feigt å flykte fra en bevæpnet massmorder.

En leder kan bety så mangt.

AUF-lederen vil ikke lenger kunne ha denne jobbe:

avinor.jpg

fordi han opplevde norges værste massaker?

Jeg ser det er noen som har misforstått hva leder innebærer. Lederargumentet blir fortsatt brukt, selv om det er helt feil.

Å være politisk ungdomsleder gir deg nøyaktig det samme ansvaret som en baker eller en drosjesjofør i tilfellet med Utøya. Det blir like usakelig som å si at man er uskikket til å bake brød dersom man flykter fra en bevæpnet massemorder. Det er irrelevant.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at i en slik kaotisk situasjon, så er det bare om å gjøre og komme seg vekk fortest mulig. Dette være seg "vanlige" AUF'ere eller lederen. Han hadde ikke tjent noe på å ha blitt jaget rundt eller stått opp mot tiltalte. Og EP sendte ut meldinger til mange ute på øya, og jeg har tro på at det hjalp mange - om ikke så for å fysisk redde livet, men som en støtte.

Når det er sagt så syns jeg det er ufattelig beundringsverdig med de som gjorde disse små forskjellene som kanskje sparte noen liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om AUF,s leder tenkte rasjonelt.

For de fleste kan det å være rasjonell, dèt å flykte, for andre kan det være å vise handling og mot.

Jeg synes at en bør kan kreve av en leder at han/hun viser noen av disse egenskaper, uten at en skal forlange at han/hun med dèt bør være en selvmordskandidat.

Avhengig også av situasjon.

Ser AUF,s leder trodde det var ett statskupp.....

Har han fått noen kritikk for dèt?

Her er jo flere som fikk kritikk fordi de trodde det var muslimske terrorister, eller linket opp mot Libya deltagelsen.

Jeg synes han hverken viste mot eller handling i denne tragedie.

Faktisk vet jeg ikke om han fikk noen av de andre med seg i denne ferje, var jo mange barn også på Utøya.

Derimot vil jeg si at andre som var på Utøya under hele denne tragedie viste både heltemot, omsorg og handling, der de støttet sårede og hjalp andre med skjuleplass.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8KNN5m3B

Ut i fra det mange synes å mene her er altså gutta i spesialstyrken de beste statsminister- og partilederemnene? Dere har nok sett for mye cowboyfilmer.

Lenke til kommentar

Det er ikke feigt å flykte fra en bevæpnet massmorder.

En leder kan bety så mangt.

AUF-lederen vil ikke lenger kunne ha denne jobbe:

avinor.jpg

fordi han opplevde norges værste massaker?

Jeg ser det er noen som har misforstått hva leder innebærer. Lederargumentet blir fortsatt brukt, selv om det er helt feil.

Å være politisk ungdomsleder gir deg nøyaktig det samme ansvaret som en baker eller en drosjesjofør i tilfellet med Utøya. Det blir like usakelig som å si at man er uskikket til å bake brød dersom man flykter fra en bevæpnet massemorder. Det er irrelevant.

EP var som AUF leder ansvarlig for arrangementet og dermed de som var der.

Hvis ikke vi kan forvente lederskap fra ham i en ekstremsituasjon (fordi han ikke er militær) så kan vi heller ikke forvente det samme fra ham i en potensiell fremtidig nasjonal ledersituasjon, det er enkelt å være leder når ting er enkelt, men i en krig... vil han ikke kunne vise lederskap

Norge er i krig allerede nå, vi er i en konstant kamp mot terror fra alle kanter og da trenger vi ledere som ikke flykter unna for å redde sitt eget skinn, men som kan stå frem og vise lederskap

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...