Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

At EP skulle være igjen på øya må settes i sammenheng om flere liv hadde blitt spart hvis han gjorde det. Jeg klarer ikke få meg til å si at han må bli igjen pga sin lederstilling, da EP umulig kunne forutse en slik situasjon når han tok på seg vervet til å være AUF leder. Med tanke på at EP ikke er trent i noe kontra terrorisme så er det umulig for meg å tror at EP hadde noe spesiell leder kunnskap i denne situasjonen til å kunne redde flere liv. Hvis ABB hadde sett EP og vist hvem det var så hadde nok også EP mistet livet. Det hadde vært en familie til i sorg.

Under denne kaotiske situasjonen så vet jeg heller ikke om det hadde vært noe spesielt lurt å fylle opp båten til randen med folk, da dette hadde vært et enkelt mål for ABB. Og hva hadde "burde", "skulle" og "kunne" mafiaen skrevet om EP på dette forumet?

Jeg har ingen tro på at EP hadde vært igjen hadde reddet flere liv, så det er likegodt han reiste.

Nja. Det er jo mange andre personer på øya som har vist mot under særs spesielle omstendigheter. De kunne heller ikke forutse, like lite som EP. Men handlingene deres var forskjellige selv om forutsetningene kanskje var litt annerledes som gjorde at handlingene videre ble som de ble.

Det er merkverdig dog at båten EP var på dro en halvtime seilas unna, mens campingturister på fastlandet kastet seg i båtene i farkoster som ikke akkurat var noe panserskip i forhold til ferjen. Så fylle til randen ble gjort av disse fra fastlandet. Så hvorfor skulle ikke ferjen klart noe annet. Å påpeke at han ikke var kaptein på båten er et halmstrå, som ikke unnskylder EP på noen som helst måte.

Som en kuriositet er EP sin tanke om at det forekom statskupp. Som om en halvtimes reise hadde ungått hans tilfangetakelse hvis det faktisk var et statskupp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er ikke mulig å ha en diskusjon med fullt lovlige meningsytringer, når forumledelsen sitter som skjulte brukere å sletter innlegg som folk skriver fortløpende, og stenger ned tråder (og truer med dette ofte), det blir ingen god debatt ut av det, dessverre. Lengre skal jeg ikke dra det. Det får være mine siste ord i denne tråden.

Takk for meg!

Hepp!

Usaklige personangrep og hets har aldri vært tillatt i forumet, velbegrunnet kritikk derimot er greit.

Ytringsfrihet forutsetter også ytringsansvar, noe som vi krever av våre brukere. Det er ikke slik at ytringsfriheten er grenseløs i et privat forum.

Admin.

Lenke til kommentar

Så hvorfor skulle ikke ferjen klart noe annet. Å påpeke at han ikke var kaptein på båten er et halmstrå, som ikke unnskylder EP på noen som helst måte.

Hvorfor skal vi diskutere AUF-lederen da? Dersom du har kritikk til at ferja ikke hjalp andre som flyktet fra øya, så må den kritikken rettes mot kapteinen. AUF-lederen hadde ingenting med ferja å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vær så snill, ikke synk så lavt som noen her gjør.. Sitte bak en PC-skjerm, trygt og godt i godstolen å kritisere en fyr for å ha berget sitt eget liv mens folk ble skutt ned rundt ham... Han var heller ikke kaptein på båten, han hadde null styring på det som skjedde..

De som kritiserer AUF-lederen burde tenke seg om.. Det er en stor fornærmelse for dem som gikk igjennom det de gjorde der ute.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nja. Det er jo mange andre personer på øya som har vist mot under særs spesielle omstendigheter. De kunne heller ikke forutse, like lite som EP. Men handlingene deres var forskjellige selv om forutsetningene kanskje var litt annerledes som gjorde at handlingene videre ble som de ble.

All ære til de som har vist mot. Folk er forskjellige og reagerer forskjellig i slike situasjoner. Det som forundrer meg er at personer i sofaen har klart å rettferdiggjøre for seg selv at de kan være dommer over menneskelige reaksjoner i stress situasjoner.

Det er merkverdig dog at båten EP var på dro en halvtime seilas unna, mens campingturister på fastlandet kastet seg i båtene i farkoster som ikke akkurat var noe panserskip i forhold til ferjen. Så fylle til randen ble gjort av disse fra fastlandet. Så hvorfor skulle ikke ferjen klart noe annet. Å påpeke at han ikke var kaptein på båten er et halmstrå, som ikke unnskylder EP på noen som helst måte.

Unnskylder EP for å redde sitt eget liv? Hvor er dette kravet om at du må være en helt kommer fra?

Som en kuriositet er EP sin tanke om at det forekom statskupp. Som om en halvtimes reise hadde ungått hans tilfangetakelse hvis det faktisk var et statskupp.

Det lurte faktisk jeg også på, så han var ikke alene om det. Jeg skjønner ikke logikken. Hvis det var et statskupp så må du anta at det lykkes og du blir fanget så du kan like godt være igjen for å dø? Hva om han fluktet for å kunne reorganisere seg og sloss tilbake? Det hadde ihvertfall "skulle", "burde" og "kunne" mafiaen gjort.

Tror du at hvis EP hadde blitt igjen så hadde han reddet flere liv?

Endret av 404415
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så hvorfor skulle ikke ferjen klart noe annet. Å påpeke at han ikke var kaptein på båten er et halmstrå, som ikke unnskylder EP på noen som helst måte.

Hvorfor skal vi diskutere AUF-lederen da? Dersom du har kritikk til at ferja ikke hjalp andre som flyktet fra øya, så må den kritikken rettes mot kapteinen. AUF-lederen hadde ingenting med ferja å gjøre.

Javel? Så de 8 andre kan karaktriseres som hodeløse høns?

Lenke til kommentar

All ære til de som har vist mot. Folk er forskjellige og reagerer forskjellig i slike situasjoner. Det som forundrer meg er at personer i sofaen har klart å rettferdiggjøre for seg selv at de kan være dommer over menneskelige reaksjoner i stress situasjoner.

Selvfølgelig. Det er jo en behendig måte å avkle all kritikk på. "You have not walked in my shoes"-argumentet. Og det er forsåvidt sant, eksakt kan jeg forsåvidt si til ditt forsvar av EP. Men, en kan sammenligne de handlinger som ble gjort av deltakerene som faktisk var oppi det. Det er faktisk mulig. Og EP kommer ikke bra ut.

For oss utenfor kan også si følgende; ble det gjort handlinger opp til det punkt man ikke kan laste en person. Dette er lovverket bygget på f.eks ved ulykker, da det er forbudt å få "hetta" og stikke av. Selv om det selvsagt sees mildt på om man har den forklaringen. Mange personer utførte handlinger som overgår langt det en kan forvente av gode handlinger. Det er "benchmarken".

En leder i AUF er faktisk en person som med all sannsynlighet blir satt i en posisjon i fremtiden som vil ha vidtrekkende konsekvenser for mange. Og, selv om de færreste har blitt testet slik som de på Utøya, så er det faktisk noen som stiger frem, mens andre går i glemmeboken. EP, til nå, bør etter min mening gå i glemmeboken. Og ja, folk reagerer forskjellig, og det er helt greit. Men en skal da heve de som viser karakterstyrke. Og EP, viste ikke akkurat det i en tid da andre stod opp å viste dette. Enkelte døde, enkelte overlevde. Men de prøvde iallefall etter beste evne. Og mer kan en ikke forlange.

Unnskylder EP for å redde sitt eget liv? Hvor er dette kravet om at du må være en helt kommer fra?

Jeg har iallefall ikke sagt at det er galt av EP å redde sitt eget liv. Og helt, tja, en skal iallefall prøve etter beste evne. En halvtimes seilas er ikke å prøve vil jeg hevde. Intet mer.

Det lurte faktisk jeg også på, så han var ikke alene om det. Jeg skjønner ikke logikken. Hvis det var et statskupp så må du anta at det lykkes og du blir fanget så du kan like godt være igjen for å dø? Hva om han fluktet for å kunne reorganisere seg og sloss tilbake? Det hadde ihvertfall "skulle", "burde" og "kunne" mafiaen gjort.

Tror du at hvis EP hadde blitt igjen så hadde han reddet flere liv?

Vel.

Du mener altså at AUF har planlagt motstand mot et eventuelt statskupp? Sloss tilbake...artig.

Eneste jeg krever, er at EP, burde ha prøvd etter beste evne. Som mange andre, både på Utøya og på fastlandet gjorde. Intet mindre, intet mer.

Lenke til kommentar

Vær så snill, ikke synk så lavt som noen her gjør.. Sitte bak en PC-skjerm, trygt og godt i godstolen å kritisere en fyr for å ha berget sitt eget liv mens folk ble skutt ned rundt ham... Han var heller ikke kaptein på båten, han hadde null styring på det som skjedde..

Nå sier vel forsåvidt EP at han ikke så noe som helst. Men at han ble "dratt" med i båten. Og kaptein, vel, det er noe som heter å stå opp for det riktige, sikkert noe EP har fortalt i sine taler titt og ofte. Vel, praksisen kom brutalt for EP, det virker som om han feilet i forhold til det, mens andre AUF`ere klarte det med bravur og mer til.

De som kritiserer AUF-lederen burde tenke seg om.. Det er en stor fornærmelse for dem som gikk igjennom det de gjorde der ute.

Så EP er inkarnasjonen for alle som var på Utøya? Hva med privatpersonene som dro avgårde i plastbåter...de var altså ikke i fare?

Lenke til kommentar

Nei, det du forventer er at mennesker i sjokk nødvendigvis skal kunne handle rasjonelt.

Nei. Men det er vel ingen som har hevdet at EP var i sjokk. Isåfall er det merkelig i EP sitt tilfelle hvordan dette sjokket forsvant fort senere på kvelden, eller allerede i båten en halvtimes reise oppover innsjøen.

Lenke til kommentar

Norskgoy.. du kan ikke forvente at folk opptrer som helter slik det er i film. Virkeligheten er noe helt annet. Du er kanskje ikke moden nok til å forstå det. Og Han gjorde som mange andre, flyktet for livet, så du fornærmer de aller fleste som overlevde der ute. Lavmål det du driver med her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Norskgoy.. du kan ikke forvente at folk opptrer som helter slik det er i film. Virkeligheten er noe helt annet. Du er kanskje ikke moden nok til å forstå det. Og Han gjorde som mange andre, flyktet for livet, så du fornærmer de aller fleste som overlevde der ute. Lavmål det du driver med her.

Helt korrekt at jeg ikke gjør. Dog, forventer iallefall at man prøver. Finnes det faktisk noen andre som gjorde det EP gjorde? Dvs reise avgårde. Det bør faktisk være et moment å tenke på. Lavmål er det å si at EP flyktet en halvtimes reise nordover er greit, mens andre i plastbåter gjorde det motsatte. Hvis en skal applaudere det siste, så skal en ikke forsvare det første.

Lenke til kommentar

Det som fremkommer i reportasjen som er linket før i tråden så var det kapteinen som bestemte at de skulle holde seg midtfjords og kjøre en halvtime til han mente de var trygge.

EP har ikke noe med det å gjøre, å påstå noe i den retningen er undermåls.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håper du er tilstede ved neste terrorangrep i dette landet, du har tydeligvis ekspertise på hvordan man skal opptre. Folk er ikke alltid rasjonelle når de blir utsatt for slike situasjoner, syns du krever litt mye av disse menneskene der du sitter bak pcskjermen din. Skammelig å gi en av de mange der ute som flyktet noen skyldfølelse..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som fremkommer i reportasjen som er linket før i tråden så var det kapteinen som bestemte at de skulle holde seg midtfjords og kjøre en halvtime til han mente de var trygge.

Så hvis en kaptein velger å seile forbi noen som er ferd med å drukne, så har en altså ikke plikt til å prøve å omgjøre den beslutningen?

Båten var på vei over til fastlandssiden, da noen (ikke spesifisert i noen aviser) sa at det skulle være flere politifolk (to til). Altså en statskuppide. Go figure.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3199182.ece

http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article1670192.ece

Lenke til kommentar

Å påstå at ikke AUF lederen har diskutert med kapteinen og påvirket beslutningen er ekstremt naivt!

Lenke til kommentar

Jeg håper du er tilstede ved neste terrorangrep i dette landet, du har tydeligvis ekspertise på hvordan man skal opptre. Folk er ikke alltid rasjonelle når de blir utsatt for slike situasjoner, syns du krever litt mye av disse menneskene der du sitter bak pcskjermen din. Skammelig å gi en av de mange der ute som flyktet noen skyldfølelse..

Nei, det er helt klart at man ikke kan vite hvem som er rasjonelle eller ei. Dog, en leder, som sannsynlighvis kan ende opp som statsminister har ikke den luksusen. Spesielt, når plastbåter av minste karakter drar nært opp til øya slik at de blir beskutt, mens EP ligger på dørken i en båt av jern.

Så kan du spørre deg hvorfor helt ukjente mennesker på fastlandet anså det som sin menneskelige plikt til å gjøre det de gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg tror at med å redde seg selv, hadde AUF-lederen maksimal uttelling med det antall han kunne redde.

Der som kritiser hans oppførsel, hva stemmer dere på. Er dere medleme i sportsklubber, sykklubber, vinklubber eller annet. Vet deres ledere hva dere forlanger av dem?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er helt klart at man ikke kan vite hvem som er rasjonelle eller ei. Dog, en leder, som sannsynlighvis kan ende opp som statsminister har ikke den luksusen.

Hva får deg til å tro at noen av norges statsministere hadde vist større mot i samme situasjon?

En politikers rolle er ikke å risikere å miste livet i en kaotisk situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...