HattyBusk Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Mens den ene av de velger å konfrontere ABB (resultatet vet vi jo), så velger den andre å stikke av raskest mulig. Politimannen i sivil, han prøvde iallefall, det kan ikke sies om EP! Konfronterte egentlig politimannen ABB da?? Det jeg har oppfattet er at ABB sånn omtrent ut av det blå henrettet begge der og da.. Det blir sagt at politimannen, etter å ha sett Mor Utøya bli skutt, kasta sønnen sin (trolig 8 åringen som ABB senere valgte å ikke skyte) i sikkerhet bak to jenter og storma mot ABB. Men hadde du forventet noe annet av en voksen erfaren politimann? AUF-lederen er også voksen, glem ikke det. Han er 27 år gammel. Politimannen var 50 år. Begge hadde de samme forutsetningene for lykkes/mislykkes... dvs begge var ubevæpnet, og uten noen form for beskyttelseutstyr.. Mens den ene av de velger å konfrontere ABB (resultatet vet vi jo), så velger den andre å stikke av raskest mulig. Politimannen i sivil, han prøvde iallefall, det kan ikke sies om EP! Om man ser bort fra polititreninga og generell erfaring med farlige situasjoner som politimannen sansynligvis hadde. Og ser vekk ifra omstendingheter som at politimannen muligens var i nærheten når det begynte, at det sansynligvis var kaotisk i de første sekundene etter at det begynte fordi det var en del folk i nærheten, mens EP måtte ha komt seg usett helt inn på ABB sansynligvis alene. Og egentlig se vekk ifra alle andre omstendigheter bortsett ifra at det er samme gjerningsmann, så har du helt rett i at de hadde samme forutsettninger for å lykkes. Det er sansynligvis en svært heroisk ting politimannen har gjort, og det har nok redda flere ved at det nok har gitt dem lenger tid på å komme seg vekk. Men noe av det som gjør denne handlinga heroisk er nettopp at han har gjort noe eksepsjonelt, noe vi ikke forventer av alle. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Da kutter vi ut personhets, ingen er tjent med det. En post fjernet. http://www.nettavisen.no/nyheter/article3199216.ece 1 Lenke til kommentar
haraldino Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Er det slik at noen personer er hevet over kritikk i dette landet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Er det slik at noen personer er hevet over kritikk i dette landet? Det er ikke det som er saken her. Kom gjerne med kritikk mot hvem dere vil, men da skal den underbygges i fakta og ikke i synsing, what if's og trolling som har vært tilfelle i denne tråden. 99% av alt som har vært postet her faller i kategorien injurier og har ikke vært basert på fakta. Lenke til kommentar
haraldino Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Er det slik at noen personer er hevet over kritikk i dette landet? Det er ikke det som er saken her. Kom gjerne med kritikk mot hvem dere vil, men da skal den underbygges i fakta og ikke i synsing, what if's og trolling som har vært tilfelle i denne tråden. 99% av alt som har vært postet her faller i kategorien injurier og har ikke vært basert på fakta. ok, hva kaller du en general som forlater sine soldater i felten? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Det var et ungdomsmønstring i et politisk ungdomsparti som var på Utøya, ikke et militært kompani. Det er ikke sammenlignbart. Som sagt det som har blitt fremlagt i denne tråden har ikke vært basert på annet en tankespinn i og med at det ikke er noen som vet hva som skjedde. Artikkelen som Jarmo postet belyser derimot nøyaktig det jeg antok var tilfelle og som som jeg har postet her før, det var skipperen på skuta som tok avgjørelsen om at båten skulle dra da den gjorde, IKKE Eskil Pedersen som mange feilaktig har fremlagt påstander om her inne. 1 Lenke til kommentar
haraldino Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Det endrer ikke på det faktum at lederen forduftet med halen mellom beina, jeg ville kanskje gjort det samme, men da ville jeg heller ikke vært kvalisfisert til å være leder... En leder for en organisasjon har et ansvar, hvis han forlater dette bør han også gå av som leder.... Det ville jeg gjort EP er dermed ikke kvalifisert til å være leder lenger spør du meg Endret 1. august 2011 av haraldino Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Konfronterte egentlig politimannen ABB da?? Det jeg har oppfattet er at ABB sånn omtrent ut av det blå henrettet begge der og da.. Det sto noe i media at hun «Mor Utøya» hadde en form for mistanke til ABB. Og at hun gikk til Trond Berntsen, med sine mistanker. Og at han gikk ut for å møte/snakke med ABB. Hvorpå han kaster noen barn til side, for deretter å bli skutt rett ned. Jepp.. jeg visste om at Monica fikk mistanken, og at hennes innsats der sannsynligvis reddet svært mange. Men at han kastet noen barn til side hadde jeg gått glipp av... Forderdelig det der.. huff... Men seriøst da.. hva skulle EP gjort med saken da?? Spytta noen AP argumenter etter han og håpt at han besvimte?? 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) @Haraldino->Det er igjen dine ord(tankespinn) da det så vidt meg bekjent ikke foreligger noen fakta om hva som skjedde da båten forlot Utøya. Inntil det foreligger fakta om at noen har gjort noe klanderverdig på Utøya så bør folk holde meningene sine for seg selv, for det er kun meninger eller tankespinn eller hva man velger å kalle det. I et demokratisk samfunn så er man uskyldig inntil det motsatte er bevist og her foreligger det ingen inkriminerende beviser pr dags dato. Endret 1. august 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå skal alle være klar over at omboard på båten er det kaptein/skipsfører/skipper som har kommandoen og har siste ordet. 2 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå skal alle være klar over at omboard på båten er det kaptein/skipsfører/skipper som har kommandoen og har siste ordet. Så hvis du oppdager at det ligger en uti vannet som er på vei å drukne, og skipsføreren gir en god beng i det, så skal man altså være fornøyd med slikt? Kommando kan overføres, og påvirkes. Lenke til kommentar
Margosha Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 The point is not what he did but what he does now and what he'll do. Facts are on the table already - it is his own words and his own silence about what happened. There is nothing more he would like or will say coz there is nothing to be proud of. Every his word can make it only worse now. He claims to be a victim and, trust me ( you will see yourself soon ), he will use this disaster as the good point to do his career in future. So the discussion here is about his future career and if people want to have the leaders like this. We can't garantee for us not to do or to do sth in critical situation. But when the nightmare is over we can control what we do and say. And he does not seem to be ashamed of being not a hero and he will never leave the post he got by bla bla activities. Yes, he is not a military guy but he talks about wars and fights. It is easy to say but not to do. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nå skal alle være klar over at omboard på båten er det kaptein/skipsfører/skipper som har kommandoen og har siste ordet. Så hvis du oppdager at det ligger en uti vannet som er på vei å drukne, og skipsføreren gir en god beng i det, så skal man altså være fornøyd med slikt? Kommando kan overføres, og påvirkes. Det er ikke min oppgave å spekulere hvilke tanker/meninger folk omboard hadde, der og da. Tipper vi vil få mer info (etterhvert) når etterforskningen går videre. Men, såvidt jeg vet så har enhver båtfører plikt til å hjelpe andre i havsnød. Om dette er/var relevant der og da, vet jeg ikke noe om. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 det var skipperen på skuta som tok avgjørelsen om at båten skulle dra da den gjorde, IKKE Eskil Pedersen som mange feilaktig har fremlagt påstander om her inne. Nå skal alle være klar over at omboard på båten er det kaptein/skipsfører/skipper som har kommandoen og har siste ordet. Det er helt riktig gutter, det er kapteinen som er sjefen om bord i båten. Det er da ingen som har betvilt det, er det? Men det er EP som har det siste ordet om han vil bli med ombord, eller bli igjen med sine egne, er det ikke? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Og det veit vi ingenting om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Og det veit vi ingenting om. Var han under tvang? Er det det du sier? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Eskil Pedersen har ikke villet kommentere ferden. AUF-lederen har vært tydelig på at han ikke ønsker å dele sin opplevelse på detaljnivå med resten av Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Ja.. jeg lurer på hvorfor det? Jeg har også nemlig sett denne tidligere.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 ok, hva kaller du en general som forlater sine soldater i felten? Vi kaller det off-topic for denne tråden og allerede påpekt flere ganger at hva mener om en bestemt politiker, ikke er tema for tråden. Dette handler om hva AUF-lederen burde gjort, dette er ikke en tråd for de som ønsker benytte et terrorangrep til å slå politisk mynt. Det blir nok av anledninger til å diskutere politikere som stiller til valg, denne tråden er ikke en av dem. Gjør også oppmerksom på at IP-adresser er synlige for oss, man bør dermed ha en god forklaring når to brukere poster samme off-topic-innlegg fra samme IP. Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemelding på moderering gjøres på pm eller i tilbakemeldingsforumet vårt. Igjen ber jeg om at brukere klarer å respektere trådens tema og de føringer som er satt, vi har begrenset med kapasitet. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Og det veit vi ingenting om. Var han under tvang? Er det det du sier? Jeg veit ikke og det er heller ikke opp til meg å spekulere i den slags da jeg finner det under min verdighet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå