Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya

Anbefalte innlegg

Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig.

Du svarte ikke helt på spørsmålet. Tenker du på dem, i den situasjonen de var i der og da, som feige? Uavhengig av deg selv, hvor gammel du er eller hva du selv har opplevd.

De var livredde også, og med god grunn!

Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du?

Edit: De var i alle fall mindre modige...

Du mener altså at den riktige avgjørelsen for samtlige på utøya ville vert å gå fram fra skjulestedene sine og si til ABB "Ikke skyt meg, du har skutt nok i dag"? Slik at de kan være modige og slippe å være feige?

Det handler da mye mer om situasjon en hvem som er modig eller ikke modig.

Nei, jeg mener IKKE at "samtlige" på Utøya burde ha gjort det. Jeg mener heller ikke at de burde ha tatt med hver sin gunner så de kunne skyte seg selv hvis det oppstod problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvem du spør ville de nok ha valgt seg et annet sted ja. Og modig var det selv om det kanskje bare vare flaks at han overlevde, uten at jeg skjønner helt hva det har med saken å gjøre?

Om jeg ikke tar feil mener du at ungdommene som ikke gikk ut av fjellsprekken for å hjelpe vennene sine var feige, enda det hadde blitt den sikre død for dem? De var ikke allerede et åpenbart mål for morderen slik denne guttungen var. Hva det var som fikk ham til å gjøre det vet ikke jeg, men han hadde ingenting å tape i motsetning til dem.

Det vi snakker om her er at noen, tildels ganske så voksne, 9 personer, reiser avgårde med en båt som rommer 50 samtidig som andre barn/ungdommer drukner i forsøket på å redde seg unna.

Les overskriften!

Jeg mener heller ikke at de burde ha tatt med hver sin gunner så de kunne skyte seg selv hvis det oppstod problemer.

Hvem er det som mener det da? Ingen her i tråden slik jeg har sett.

Har jeg sagt at noen andre mener det? Les igjen du også...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vi snakker om her er at noen, tildels ganske så voksne, 9 personer, reiser avgårde med en båt som rommer 50 samtidig som andre barn/ungdommer drukner i forsøket på å redde seg unna.

Og som vi har gjentatt flere ganger, er det mulig at disse ni personene hadde omkommet hvis de skulle fylle opp båten før de dro.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Les overskriften!

Det er mange her som hevder at de som dro med båten var feige fordi de ikke hjalp til, selv om det er høyst uvisst hvordan de kunne hjulpet til om i dt hele tatt. En del av disse hadde dessuten like før sett sine kjære bli henrettet like foran øynene på dem. De var nok også livredde, og det tror jeg du vet. Da synes jeg ikke det er en avsporing å spørre om andre som selv har innrømt at de lot være å hjelpe er like feige i dine øyne. Eller har du alllerede bestemt deg for hvem du er ute etter å ta?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være nødvendig å klandre offrene i denne saken. Det er nok mange av dem som opplevde hendelsene på Utøya som i dag klandrer seg selv for ting de kunne ha gjort anderledes. Hvorfor skal vi som sitter trygt bak tastaturet legge stein til byrden ved å lete etter syndebukker blant mennesker som flykter for livet fra en våpendesperado?

Det er ikke heltemodig å få panikk og løpe for livet, men det er en 100% natulig menneskelig reaksjon, og noe en svært stor andel av befolkningen (inkludert "sofaheltene" her på forumet) ville ha gjort under lignende omstendigheter. Dette er situasjoner der den logiske delen av hjernen kobler ut, og instinktene tar over. Det finnes en liten prosentandel av mennesker som reagerer anderledes og klarer å bevare roen -og all ære til dem-, men dette er heldigvis ikke en nødvendig egenskap for å bli god politiker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eller har du alllerede bestemt deg for hvem du er ute etter å ta?

Det er jo ikke vanskelig å se at de har gjort. Eskil Pedersen skal tas fordi han, som leder for AUF, ikke forlot øya som sistemann eller ofret seg selv, mens de andre som var på båten skal tas fordi [noen av] de var voksne, og dermed skulle ha ofret seg selv i et forsøk på å stoppe den syke mannen. Eller de skulle ha risikert å ofre seg selv i et forsøk på å fylle opp båten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Les overskriften!

Det er mange her som hevder at de som dro med båten var feige fordi de ikke hjalp til, selv om det er høyst uvisst hvordan de kunne hjulpet til om i dt hele tatt. En del av disse hadde dessuten like før sett sine kjære bli henrettet like foran øynene på dem. De var nok også livredde, og det tror jeg du vet. Da synes jeg ikke det er en avsporing å spørre om andre som selv har innrømt at de lot være å hjelpe er like feige i dine øyne. Eller har du alllerede bestemt deg for hvem du er ute etter å ta?

Jeg er, som jeg har forsøkt å si flere ganger, ikke ute etter å TA noen som helst, og har også sagt at jeg forstår den frykten da jeg har opplevd den selv. Jeg sier også over at ingen vet om det hadde gjort noen forskjell om båten hadde ventet, det får vi aldri vite.

Jeg sier at JEG hadde følt meg feig om jeg stakk av fra en haug med folk som trengte hjelp for å redde mitt eget liv.

Har jeg sagt at noen andre mener det? Les igjen du også...

Hvorfor nevnte du det da?

??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier at JEG hadde følt meg feig om jeg stakk av fra en haug med folk som trengte hjelp for å redde mitt eget liv.

Og det gjør nok de også. Men det betyr ikke at de kunne handlet annerledes. Og da ser jeg ikke helt poenget med å legge sten til byrden disse menneskene allerede bærer på ved å antyde at man selv ville gjort ting så mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen politisk lederfigur er hevet over kritikk.

Men akkurat denne politiske lederfiguren er ikke bare en politisk lederfigur. Han er også et voldsoffer.

Det er naturligvis uverdig å mase igjen og igjen om at et voldsoffer er "feigt". Det er kvalmende og direkte forstyrrende.

Men det er et fritt land.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er heller ingen stor fan av ham som politiker, men forstår ikke helt hva det har med hendelsene på Utøya å gjøre. Vi har ingen holdepunkter for å si at det var hans avgjørelse at ferja skulle dra, eller at noen som var der ble nektet å bli med.

• Liker 4
Lenke til kommentar

>Jeg er heller ingen stor fan av ham som politiker, men forstår ikke helt hva det har med hendelsene på Utøya å gjøre. Vi har ingen holdepunkter for å si at det var hans avgjørelse at ferja skulle dra, eller at noen som var der ble nektet å bli med.

Det er korrekt at man skal være forsiktig med å uttale seg bastant om ting man ikke har førstehånds kjennskap til, men nå er dette et diskusjonsforum, og ikke et fora hvor debattantene må veie ethvert ord på gullvekt, og ergo kan man ikke forvente samme grad av saklighet her som det man f.eks. får fra politiets pressetalsmenn.

Enhver hendelse hvor en politiker opptrer har noe med hans/hennes renomme som poliker å gjøre, det er ikke slik at når man plutselig havner i en krisesituasjon, så er man fristilt fra den rollen man med vitende og vilje går inn i. Når man har valgt å bli en politisk leder har man også valgt å bli en offentlig person, og alt man gjør vil dermed blir brukt både for og imot denne personen.

Om det som kommer frem i media stemmer angående hva som skjedde i forbindelse med Eskil sin rømming fra Utøya, så står det i sterk kontrast til den 'skarpheten' som AUF-lederen ellers fremviser i sitt politiske virke.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Om det som kommer frem i media stemmer angående hva som skjedde i forbindelse med Eskil sin rømming fra Utøya, så står det i sterk kontrast til den 'skarpheten' som AUF-lederen ellers fremviser i sitt politiske virke.

På hvilken måte mener du? For det første, vi vet som sagt ikke hvem sin avgjørelse det var å forlate øya. Skal han i tilfelle holdes ansvarlig for noe noen andre har bestemt? For det andre, alternativet hadde vært å vente på kaien uten noe sted å gjemme seg i håp om at den neste som kom ikke var mannen med automatvåpen som akkurat hadde drept bla skipperens kone. Med ni ekstra liv tapt som mulig resultat. Som sagt, jeg tror rett og slett han hadde flaks - selv om det nå begynner å se ut som det beste for hans rykte var at han ble enda et offer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...