vidarkri Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Alle som har sett første pressekonferansen med EP etter massakren kan ikke ha unngått å få med seg ubehaget hans da han svarte på hva han så og hvordan han opplevde situasjonen. Han så ingenting, han hørte bare skuddene. Hvordan kunne han vite at situasjonen var så alvorlig at han burde forlate øya? Jeg kan ikke skjønne at noen kan forsvare måten han handlet på her. Hvis han bare hadde svømt iland, så ville det vært forståelig, men han tar ferga! Folk glemmer hvilke betingelser som råder da han beslutter å evakuere, og konkluderer med at ethvert forsøk på å hjelpe ville vært nytteløst og suicidalt. Mulig det. Men det kan ikke EP vite på det tidspunktet han forlater øya! En persons handlinger må bedømmes utfra tilgjengelig informasjon på tidspunktet handlingen finner sted. Og han kunne UMULIG anta at ferga skulle bli ubrukelig for andre enn ham selv! En enkel øvelse: sammenlign måten EP handlet på med hvordan campingfolket med sine båter opptrådte. Campingfolket (som ikke har noen tilknytning til AUF-møtet) drar TIL øya vel vitende om alvoret i situasjonen, mens EP drar FRA øya FØR han vet hvor alvorlig det er. Man kan ikke forlange heltedåder fra folk, og at man berger seg selv først er menneskelig. Men ikke når det går på bekostning av andre. Jeg har sett EP holde tale under plakater med Ap-rosa og slagordet 'Alle skal med'. Ironien er for åpenbar og tragisk til å påpeke. Det har ikke slått deg at mannen var litt grønn i ansiktet over han akkurat hadde mistet 83(Anslått antall drepte på det tidspunktet) venner og partifeller? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Men særlig beundringsverdig er det knapt. Jeg synes det er eksepsjonelt beundringsverdig. Jeg synes alt alle gjorde på Utøya er beundringsverdig. Det var ikke jeg som lagde den hypotetiske situasjonene, men hvis du skal få dette til å fungere så må du også sammenligne EP med DELTA styrken. Det noen har gjort i denne tråden, er å misforstå hva ungdomsleder betyr. Det er en stor feil å tro at en ungdomsleder er en anti-terror ekspert som er trent på ekstreme situasjoner slik at kun de riktige valgene blir tatt. En ungdomsleder har aldri bedt om å havne i en terrorsituasjon, og handlingene til dette voldsofferet er dermed uklanderlige. En ungdomsleder har det samme ansvaret som en hvilken som helst annen person, enten det er postmann, vekter eller taxisjofør. Endret 27. juli 2011 av Abigor 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Det er ikke feigt å gjøre alt man kan for å overleve. Uavhengig av Utøya og det som skjedde der, synes jeg det generelt er feigt å løpe fra noen som trenger hjelp for å redde seg selv. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Det er ikke feigt å gjøre alt man kan for å overleve. Uavhengig av Utøya og det som skjedde der, synes jeg det generelt er feigt å løpe fra noen som trenger hjelp for å redde seg selv. Det er jeg enig i, men i tilfeller hvor det er en gal mann med automatgevær i nærheten vil det ikke være særlig smart å præve å hjelpe. Da vil begge dø 4 Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Det er ikke feigt å gjøre alt man kan for å overleve. Uavhengig av Utøya og det som skjedde der, synes jeg det generelt er feigt å løpe fra noen som trenger hjelp for å redde seg selv. En av de som var på Utøya fortalte at de var flere som gjemte seg inne i en fjellsprekk, og at de så andre bli skutt utenfor men at de ikke torde å hjelpe de skadde/drepte i frykt for selv å bli skutt. Var de også feige? 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Uavhengig av Utøya og det som skjedde der, synes jeg det generelt er feigt å løpe fra noen som trenger hjelp for å redde seg selv. Hvis det å bli igjen for å hjelpe andre øker sjansen betraktelig for at du selv omkommer, ser jeg virkelig ikke på det som feigt å løpe. 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Det er ikke feigt å gjøre alt man kan for å overleve. Uavhengig av Utøya og det som skjedde der, synes jeg det generelt er feigt å løpe fra noen som trenger hjelp for å redde seg selv. Det er jeg enig i, men i tilfeller hvor det er en gal mann med automatgevær i nærheten vil det ikke være særlig smart å præve å hjelpe. Da vil begge dø Ok da, det er bare feigt å løpe hvis det ikke er noe farlig?! 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ok da, det er bare feigt å løpe hvis det ikke er noe farlig?! Den eneste feigingen på Utøya var ABB, som brukte våpen til å drepe forsvarsløse mennesker. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Det er ikke feigt å gjøre alt man kan for å overleve. Uavhengig av Utøya og det som skjedde der, synes jeg det generelt er feigt å løpe fra noen som trenger hjelp for å redde seg selv. En av de som var på Utøya fortalte at de var flere som gjemte seg inne i en fjellsprekk, og at de så andre bli skutt utenfor men at de ikke torde å hjelpe de skadde/drepte i frykt for selv å bli skutt. Var de også feige? Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig. Og de følte seg sikkert også feige. Men de var ikke feige. 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ok da, det er bare feigt å løpe hvis det ikke er noe farlig?! Den eneste feigingen på Utøya var ABB, som brukte våpen til å drepe forsvarsløse mennesker. Ingen tvil om han var den største feigingen i alle fall! 3 Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig. Du svarte ikke helt på spørsmålet. Tenker du på dem, i den situasjonen de var i der og da, som feige? Uavhengig av deg selv, hvor gammel du er eller hva du selv har opplevd. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig. Og de følte seg sikkert også feige. Men de var ikke feige. De var bare livredde, og det er forståelig. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig. Du svarte ikke helt på spørsmålet. Tenker du på dem, i den situasjonen de var i der og da, som feige? Uavhengig av deg selv, hvor gammel du er eller hva du selv har opplevd. De var livredde også, og med god grunn! Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du? Edit: De var i alle fall mindre modige... Endret 27. juli 2011 av trn100 1 Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 De var livredde også, og med god grunn! Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du? Jeg synes guttungen på 11 var kjempemodig, men hvis du hadde spurt ham hadde han nok heller ville vært gjemt i en fjellsprekk enn å stå foran en utilregnelige morder. Og det var pga flaks at han ikke ble skutt, ikke på grunn av mot. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du? Han gjorde noe utrolig som ikke forventes av noen, selv ikke av personer så «gamle» som deg. Det kreves en god del mot for å snakke slikt til noen som skyter og dreper alle rundt deg, inkludert faren din. Hvis han ikke var i sjokk, eller ikke forsto alvoret i situasjonen. Det er jo også mulig. Endret 27. juli 2011 av Runar 4 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 De var livredde også, og med god grunn! Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du? Jeg synes guttungen på 11 var kjempemodig, men hvis du hadde spurt ham hadde han nok heller ville vært gjemt i en fjellsprekk enn å stå foran en utilregnelige morder. Og det var pga flaks at han ikke ble skutt, ikke på grunn av mot. Uansett hvem du spør ville de nok ha valgt seg et annet sted ja. Og modig var det selv om det kanskje bare vare flaks at han overlevde, uten at jeg skjønner helt hva det har med saken å gjøre? 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du? Han gjorde noe utrolig som ikke forventes av noen, selv ikke av personer så «gamle» som deg. Det kreves en god del mot for å snakke slikt til noen som skyter og dreper alle rundt deg, inkludert faren din. Hvis han ikke var i sjokk, eller ikke forsto alvoret i situasjonen. Det er jo også mulig. Selvsagt er det mulig... Men han forstod nok alvoret, selv om han var i sjokk. Det han sa tyder på det i alle fall. Ellers er det som du er inne på nok lettere for folk som har levd en stund å akseptere at livet kan slutte når som helst... 1 Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er som sagt 50'tsh om ikke så lenge... Hvis jeg hadde gjemt meg i en fjellsprekk mens jeg så at 15 åringer ble drept foran meg, så ja, da hadde jeg følt meg feig. Du svarte ikke helt på spørsmålet. Tenker du på dem, i den situasjonen de var i der og da, som feige? Uavhengig av deg selv, hvor gammel du er eller hva du selv har opplevd. De var livredde også, og med god grunn! Men i forhold til guttungen på 11, vel... Hva synes du? Edit: De var i alle fall mindre modige... Du mener altså at den riktige avgjørelsen for samtlige på utøya ville vert å gå fram fra skjulestedene sine og si til ABB "Ikke skyt meg, du har skutt nok i dag"? Slik at de kan være modige og slippe å være feige? Det handler da mye mer om situasjon en hvem som er modig eller ikke modig. 1 Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Uansett hvem du spør ville de nok ha valgt seg et annet sted ja. Og modig var det selv om det kanskje bare vare flaks at han overlevde, uten at jeg skjønner helt hva det har med saken å gjøre? Om jeg ikke tar feil mener du at ungdommene som ikke gikk ut av fjellsprekken for å hjelpe vennene sine var feige, enda det hadde blitt den sikre død for dem? De var ikke allerede et åpenbart mål for morderen slik denne guttungen var. Hva det var som fikk ham til å gjøre det vet ikke jeg, men han hadde ingenting å tape i motsetning til dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå