aklla Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er jeg bare 50'tish, men jeg sluttet å løpe fra problemene i 15 års alderen... Jeg løper heller ikke fra problemer, men en bevæpnet mann som allerede hadde skutt flere av mine venner hadde jeg nok løpt fra. Kan ikke si jeg skammer meg for å si det heller. Det ville jeg aldri kunne ha levd med! Kanskje jeg bare har bedre venner... Du hadde antagelig ikke levd med alternativet heller... Men, heller dø enn å løpe, ikke sant? 4 Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er jeg bare 50'tish, men jeg sluttet å løpe fra problemene i 15 års alderen... Jeg løper heller ikke fra problemer, men en bevæpnet mann som allerede hadde skutt flere av mine venner hadde jeg nok løpt fra. Kan ikke si jeg skammer meg for å si det heller. Det ville jeg aldri kunne ha levd med! Kanskje jeg bare har bedre venner... Hva skal det bety? At hvis dine venner var blitt drept foran øynene dine så ville du ønsket å bli drept også? Det er jo tross alt det du sier. Lenke til kommentar
Gretcheen Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Jeg løper heller ikke fra problemer, men en bevæpnet mann som allerede hadde skutt flere av mine venner hadde jeg nok løpt fra. Kan ikke si jeg skammer meg for å si det heller. Det ville jeg aldri kunne ha levd med! Kanskje jeg bare har bedre venner... Det er ekstremt lett å si nå. For å sette det i et perspektiv: Min kompis var samlet på et lite rom, såkalte "lillesalen", sammen med flere. Der ser han gjerningsmannen skyte hans nye kompis foran øynene. Han skjønte han måtte komme seg unna for å overleve. Så han løp for livet. Hva ville du gjort? Stått der? Forsøkt å få med deg den allerede beskutte kompisen (og alle andre i rommet) og løpt ut døra, for deretter å ha blitt drept selv? Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Nei, dette kan ikke sammenlignes. Godt du ser det selv, og da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt nevner det. Om du hadde vært der, hadde du nok forstått. Eskil var ikke feig i det hele tatt. Han grep muligheten som alle andre, og det høres ut som dere heller skulle sett han død. Endret 27. juli 2011 av Madam Mim 8 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå er jeg bare 50'tish, men jeg sluttet å løpe fra problemene i 15 års alderen... Jeg løper heller ikke fra problemer, men en bevæpnet mann som allerede hadde skutt flere av mine venner hadde jeg nok løpt fra. Kan ikke si jeg skammer meg for å si det heller. Det ville jeg aldri kunne ha levd med! Kanskje jeg bare har bedre venner... Hva skal det bety? At hvis dine venner var blitt drept foran øynene dine så ville du ønsket å bli drept også? Det er jo tross alt det du sier. Hva skal det bety? At hvis dine venner ligger sårede og roper om hjelp, har du et dødsønske om du snur og og forsøker å hjelpe? Moralen er? 1 Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Hva skal det bety? At hvis dine venner ligger sårede og roper om hjelp, har du et dødsønske om du snur og og forsøker å hjelpe? Moralen er? Det er ganske mange som har fortalt historier om at de måtte løpe fra andre, både skadde og døde, for å overleve selv. Er du like sint på alle sammen? 5 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg løper heller ikke fra problemer, men en bevæpnet mann som allerede hadde skutt flere av mine venner hadde jeg nok løpt fra. Kan ikke si jeg skammer meg for å si det heller. Det ville jeg aldri kunne ha levd med! Kanskje jeg bare har bedre venner... Det er ekstremt lett å si nå. For å sette det i et perspektiv: Min kompis var samlet på et lite rom, såkalte "lillesalen", sammen med flere. Der ser han gjerningsmannen skyte hans nye kompis foran øynene. Han skjønte han måtte komme seg unna for å overleve. Så han løp for livet. Hva ville du gjort? Stått der? Forsøkt å få med deg den allerede beskutte kompisen (og alle andre i rommet) og løpt ut døra, for deretter å ha blitt drept selv? Kan dette sammenlignes med tragedien på Utøya? NEI, på ingen måte!! Men jeg er iallefall ikke feig!! Nei, dette kan ikke sammenlignes. Godt du ser det selv, og da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt nevner det. Om du hadde vært der, hadde du nok forstått. Eskil var ikke feig i det hele tatt. Han grep muligheten som alle andre, og det høres ut som dere heller skulle sett han død. Nå har jeg aldri vært i en askkurat sånn situasjon, rimelig nok, men jeg har vært i lignende situasjoner, så jeg er ganske så trygg på hva jeg hadde gjort. Men jeg forstår hva som blir sagt her og at folk blir redde. Det motet den guttungen på 11 oppviste fortjener dermed enda mer respekt, og som sagt, hvis jeg skulle måtte velge en leder, vil det ikke være en som løper når det blir alvor... Kan jo godt være at det er en fandenivoldsk innstilling og at det er "problemet" mitt. Som sagt over, jeg har også vært redd... 1 Lenke til kommentar
404415 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080827 Lenke til kommentar
Elgringo Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Pjassop: Dette var jo ingen krigssituasjon i et land. Dette skjedde på en øy med barn, ungdommer og voksne. Samme om man er politiker, leder e.l. Man har uansett et ansvar å beskytte ungene. Det var akkurat som en krigssituasjon. Du hadde panikkslagen ungdom som kom løpende inn i båten og skrek om at de måtte legge fra kai, noe båtføreren gjorde. AUF-lederen var ikke den som beordret båten fra kai. Videre gjorde dette at åtte andre menneskeliv ble reddet. Hadde de blitt ved kai, hadde de sannsynligvis vært døde nå, alle sammen. Hvilken hensikt skulle det tjene? Det er mange som kommer inn i et voldtektsmottakk og sier de har blitt voldtatt. Og voldtekt skjer i krig også. Så vær snill pjaopp. Ikke sammenlign Uøya med Krig. Krig er noe helt annet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ja, jeg følger med og vurdererer å stenge denne tråden. Ikke pga. retten eller begrensinger til ytringsfrihet og legitime spørsmål/svar men pga. økende OT og dritkasting mellom brukere. Noen går endog så langt at de angriper enkelte brukere på samme grunnlag som noen andre blir beskyttet mot, snakk om dobbelmoral og dårlig diskusjonsforståelse. Mulig denne tråden er opprettet/splittet ut noen mnd. for tidlig. Disse spm og svar vil komme, før eller senere, når pressen ikke har noe annet å skrive om. Tipper jeg.. Mvh Jarmo 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 a. Redde de barna som kunne reddes eller b. Ville begå ritualselvmord ved å hoppe inn i flammehavet og la de sjokk-rammede barna dø når flammehavet sprer seg til den andre siden av barnehagen? Hadde det vært mine barn, så hadde jeg gått inn vel vitende at jeg antagelig ikke kom ut igjen i live, fordi jeg måtte ha prøvd! Hadde jeg ikke prøvd, og mine unger brenner inn, hadde jeg etter all sannsynlighet tatt mitt eget liv etterpå, da jeg ikke har klart å leve med at jeg ikke prøvde.. Lenke til kommentar
TillR Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ifølge ham selv på pressekonferansen ble han dratt ned til båten og evakuert, og at han kun hadde hørt skudd, ikke sett noe. At han da velger å forlate øya på en båt som kunne tatt med mange flere er ikke spesielt imponerende, uansett hva han vet på det tidspunktet. Og ganske sikkert visste han ikke omfanget. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Nå har jeg aldri vært i en askkurat sånn situasjon, rimelig nok, men jeg har vært i lignende situasjoner, så jeg er ganske så trygg på hva jeg hadde gjort. Kan du venligst fortelle mer om denne hendelsen du har opplevd som du synest er sammenlignbar med den verste hendelsen Norge har opplevd siden andre verdenskrig? Sa jeg ikke nettopp at jeg IKKE hadde vært i en akkurat lik situasjon? Med lignende mente jeg at jeg har opplevd en venn av meg som ble skutt på nært hold... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 ..det høres ut som dere heller skulle sett han død.. Jeg ønsker ikke å se noen død, hverken han eller noen andre..! Men jeg skulle ønske å se at han prøvde iallefall, uavhengig om han ville ha i dødt forsøket eller ei.. Lenke til kommentar
FreshFruit Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Ifølge ham selv på pressekonferansen ble han dratt ned til båten og evakuert, og at han kun hadde hørt skudd, ikke sett noe. At han da velger å forlate øya på en båt som kunne tatt med mange flere er ikke spesielt imponerende, uansett hva han vet på det tidspunktet. Og ganske sikkert visste han ikke omfanget. Joda, han kunne valgt å bli stående igjen på kaia når skipperen fortalte om hvordan den falske politimannen han akkurat hadde fraktet over til øya nettopp hadde drept en sivil politimann og hans samboer foran øynene hans og foran datteren deres. Sånn sett hadde han et valg, ja jeg ser den. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 ..det høres ut som dere heller skulle sett han død.. Jeg ønsker ikke å se noen død, hverken han eller noen andre..! Men jeg skulle ønske å se at han prøvde iallefall, uavhengig om han ville ha i dødt forsøket eller ei.. Så det du etterlyser er en viss type oppførsel, helt uavhengig av om det er rasjonelt eller ikke? AtW 3 Lenke til kommentar
404415 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Hadde det vært mine barn, så hadde jeg gått inn vel vitende at jeg antagelig ikke kom ut igjen i live, fordi jeg måtte ha prøvd! Hadde jeg ikke prøvd, og mine unger brenner inn, hadde jeg etter all sannsynlighet tatt mitt eget liv etterpå, da jeg ikke har klart å leve med at jeg ikke prøvde.. Så moralen er at det er bedre å dø og øke lidelsen til din familie og venner en det å leve med sin egen skyldfølelse? Du ofrer deg ikke for noen, dette er et rent egoistisk valg. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Hadde det vært mine barn, så hadde jeg gått inn vel vitende at jeg antagelig ikke kom ut igjen i live, fordi jeg måtte ha prøvd! Hadde jeg ikke prøvd, og mine unger brenner inn, hadde jeg etter all sannsynlighet tatt mitt eget liv etterpå, da jeg ikke har klart å leve med at jeg ikke prøvde.. Så moralen er at det er bedre å dø og øke lidelsen til din familie og venner en det å leve med sin egen skyldfølelse? Du ofrer deg ikke for noen, dette er et rent egoistisk valg. Ja, det er akkurat det det er, fordi man ikke liker å ha skyldsfølelse så er man villig til å ofre liv. Man er altså villig til ofre andre menneskers liv for å slippe å leve med skyldsfølelse. Er det en opprførsel å trakte etter? AtW 1 Lenke til kommentar
TillR Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 - Jeg skrev til ham og spurte hvor han var og hva som skjedde. Han svarte at han var i trygghet og at han ikke visste noe mer. Jeg svarte med å spørre: «hva skal vi gjøre?» Da svarte AUF-lederen: «Legg på svøm utover». 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Så moralen er at det er bedre å dø og øke lidelsen til din familie og venner en det å leve med sin egen skyldfølelse? Du ofrer deg ikke for noen, dette er et rent egoistisk valg. Jeg tror.. du skal komme deg ut av puberteten.. og få egne barn før du uttaler deg såpass bombastisk.. Du svarer ikke på spørmålet. En ting er hva du ville gjort i virkeligheten, det vet ingen, men din hypotese er faktisk akkurat slik han poenterer, du er villig til å ofre liv for å slippe skyldsfølelse. Er det en gode måte å "løse" en slik situasjon? AtW 4 Lenke til kommentar
404415 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Hadde det vært mine barn, så hadde jeg gått inn vel vitende at jeg antagelig ikke kom ut igjen i live, fordi jeg måtte ha prøvd! Hadde jeg ikke prøvd, og mine unger brenner inn, hadde jeg etter all sannsynlighet tatt mitt eget liv etterpå, da jeg ikke har klart å leve med at jeg ikke prøvde.. Så moralen er at det er bedre å dø og øke lidelsen til din familie og venner en det å leve med sin egen skyldfølelse? Du ofrer deg ikke for noen, dette er et rent egoistisk valg. Ja, det er akkurat det det er, fordi man ikke liker å ha skyldsfølelse så er man villig til å ofre liv. Man er altså villig til ofre andre menneskers liv for å slippe å leve med skyldsfølelse. Er det en opprførsel å trakte etter? AtW Slutt å endre den hypotetiske situasjonen etter at du har fått et svar du ikke liker. Denne situasjonen gjelder sitt liv, ikke andres liv. Hvis vi skal videreføre dette eksempelet til EP sin reaksjon på øyen, så hadde spørsmålet vært om EP skulle være igjen selv om det var hans sikre død. Endret 27. juli 2011 av 404415 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå