Gå til innhold

Forslag til gamer-oppsett for høsten 2011

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bruke det siste som er igjen av sommerferien på å kjøpe deler og sette sammen et gamer-oppsett som kan funke rimelig bra ytelsesmessig (i hvert fall gjennom det påfølgende halvåret). Hovedsakelig er det spill som for eksempel ”Skyrim” jeg ønsker å kjøre med god ytelse fra systemet.

Det er svært lenge siden jeg har oppdatert meg noe særlig på PC-fronten, så ettersom jeg er rimelig blank, hadde jeg satt stor pris på om noen av dere som har litt mer peiling kunne komme med forslag til et oppsett for meg. Budsjettet ligger på mellom 10.000 og 13.000. Ideelt sett vil jeg nok holde meg så nærme 10K som mulig, men dersom jeg kan få noe skikkelig igjen for å legge i 3000 ekstra, gjør jeg gladelig det.

Inkludert i prisen må det med andre ord være skjerm, Windows 7 Home Premium og all annen innmat. Brukbare høyttalere, tastatur og mus har jeg allerede.

Viktige momenter for min personlige bruk;

Har enorme mengder ekstern lagring, både USB 2.0 og 3.0 disker, så det er viktigere for meg å ha gode tilkoblingsmuligheter enn store mengder intern lagring. En rask SSD-disk med plass til det nødvendigste av spill, programmer og OS, er egentlig det eneste jeg trenger, sånn rent lagringsmessig.

Jeg kommer til å koble maskinen til stereoanlegget via en USB-tilkoblet DAC. Dette betyr minimal bruk av maskinens egne lydutganger, og da eventuelt bare 3,5mm outputen til hodetelefoner. Hvis noen har erfaring med hvor mye lydkortet har å si når man bruker en DAC til å konvertere signalet, ”feel free to share them”. Trenger uansett bare et høyst akseptabelt lydkort.

Skjermkort har jeg ikke peiling på lenger, så her baserer jeg meg på at dere kan langt mer enn meg. Det viktigste for min del er at det har minst én HDMI og minst én DVI-utgang. Kommer til å koble maskinen både til TV’en og til den medfølgende PC-skjermen samtidig, og da bruker jeg HDMI til TV’en og DVI til PC-skjermen. Ellers må det selvsagt innfri ytelsesmessig, og takle nye og kommende spill (i rimelig tid fremover), på en høyst akseptabel måte.

Prosessor og minne; her kommer jeg enda en gang til kort hva mine egne kunnskaper angår. Jeg kommer til å bruke PC’en til mye multitasking, gjerne med en del krevende oppgaver samtidig (bl.a.) spill, så viktig at det ikke blir noen flaskehalser her. Vil ha gode oppgraderingsmuligheter når det gjelder minne i framtiden, så foretrekker ”store” og få brikker, fremfor ”små” og mange.

Diskstasjonen bør både lese og skrive Bluray-plater, da jeg har en stor samling av filmer i dette formatet som jeg gjerne vil spille av på PC’en. I tillegg vil jeg kunne brenne backup-disker i Bluray-formatet.

Når det gjelder hovedkort, PSU og kabinettet i seg selv, er følgende momenter viktige for meg. Hovedkortet kan godt være litt stort, og det skal være rom for oppgraderingsmuligheter av for eksempel minne. Angående PSU’en så er det viktig at den klarer å forsyne systemet med nok strøm til at den ikke blir en flaskehals, og at den sørger for at alle komponenter yter optimalt. Jeg har liten eller ingen peiling på hvor mye strøm om trengs for å drive de forskjellige komponentene, men ser helst at PSU’en er såpass kraftig at den klarer fremtidige oppgraderinger, samt at den klarer å drive flere harddisker enn én enkelt SSD, som er utgangspunktet for systemet.

Hva kabinett angår, så er jeg en fan av et nøytralt utseende med smarte løsninger. Er ikke viktig for meg at det skal ha ”den” gamer-looken, med gjennomsiktige glassplater på sidene og full pakke. Aller helst ser jeg at det er svart, gjerne er litt stort og romslig, har støtte for hot-swap av harddisker, har et godt viftesystem og som tidligere nevnt gjerne USB 3.0-tilkoblinger i front.

Sist men ikke minst, hva skjerm angår; Vil ha en skjerm på 24 tommer, støtte for full HD, LED-standarden og HDMI, DVI og VGA-inngang. I tillegg bør den egne seg godt til FPS-spill (altså god nok responstid til at det ikke blir noe etterslep). Utover dette har jeg ingen krav til skjermen. Tilleggsfunksjoner som innebygde høyttalere eller USB-hub er av mindre betydning, da jeg ikke kommer til å benytte meg av disse funksjonene.

Da nå mine primærspesifikasjoner for maskinen er oppsummert, hadde jeg satt meget stor pris på om noen kom med et utkast til et oppsett. Tar gjerne forslag fra flere hold, og vil gjerne ha noen begrunnelser for hvorfor jeg skal velge akkurat disse delene.

Takker på forhånd! ;)

-Molotov

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...