Gå til innhold

Oppgradere en T60

Anbefalte innlegg

Jeg fikk løst ut en gammel T60 modell fra thinkpad serien og har klødd fingrene mine med å tukle med maskinen og oppgradere den til det maksimale bare for moro. Jeg har da skiftet ut ram brikkene, men det var ikke så mye å bryne seg på.

Jeg har da ønsker om å skifte CPU, nettverkskort og annet hvis mulig for å oppgradere det til det maksimale som er mulig for pcen med tanke på alder og tilgjengeligheten på delene som må anskaffes.

Men jeg ville forhøre meg med de som er vel aktive med å bytte ut deler og oppgradere de og motta tips til hvor jeg kan skaffe meg delene, hvordan jeg skal gå fram for å finne ut hva jeg krever. Om det er noen anbefalte verktøy og materiale som jeg må skaffe meg også kunne vært fint å vite noe om.

Håper på aktiv hjelp fra dere. Og takker for de som tar seg tid til å gi meg råd.

Hilsen TyfonKnut

Statistikk som kan hjelpe:

post-239613-0-03846900-1311595599_thumb.png

post-239613-0-72568200-1311595605_thumb.png

Endret av Tyfonknut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en T60, som har tatt kvelden. Det er dog lite en kan gjøre med det, slik du tenker deg. Nettverkskortet som en T60 har er av de bedre, så jeg ser ikke noen grunn til å endre på den. Leste en test for ikke lenge siden, da en rad bærbare maskiner var testet opp mot trådløse nett, og i den testen vant en 4 år gammel T61 testen, foran helt nye maskiner. Tror neppe at du har mer å hente der, bare nye drivere.

Tror også alt det andre er loddet fast, så det er ikke enkelt. Men en fungerende T60 vil fortsatt være en kapabel maskin i dag. Husker min, at den ikke hadde noen problemer med BF2, eller tilsvarende spill, men jeg hadde et annet skjermkort enn ditt.

Maskinen min var også den første bærbare med IPS panel som overhodet ble levert til bærbare. Dog gikk det ikke lange tiden før bl.a. lysstyrken ble svakere. Det var enkelt og greit en MØKKAMASKIN med like møkka support fra Lenovo/IBM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CPU kan oppgraderes. Den kraftigste CPUen som støttes i din maskin er Intel T7600. Ytelsesøkningen er moderat (rundt 30% i rene prosessorintensive oppgaver), men den gir deg også støtte for 64-bits operativsystem om det er ønskelig (dog vil du ikke kunne utnytte mer enn 3GB ram uansett ettersom brikkesettet ikke støtter mer).

Trådløst nettverkskort kan oppgraderes til ett som støtter 802.11n om maskinen ikke allerede er utstyrt med det, og om det er viktig for deg.

Hvordan ulike deler byttes kan du lese om i hardware maintenance manual som du finner her:

http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/42t7844_04.pdf

Her finner du også delenummeret (FRU) til alle deler som leveres originalt av Lenovo. Søk etter FRU-nummeret på ebay eller google for å finne steder som selger disse (du kan bestille fra Lenovo også, men prisen er vesentlig høyere enn ebay).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...