Gå til innhold

VPN på Server 2008?

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et VPN system som skal brukes hos en kunde. Målet er følgende:

- Klientene skal på en enkel måte kunne logge seg på VPN'et.

- Klientene skal kunne pinge alle maskiner i VPN'et, enten med netbios navn, eller fullverdig DNS navn.

- Når klienten har koblet til skal det være mulig for en maskin på innsiden av VPN'et å kunne pinge klienten ved bruk av netbios navn, eller fullverdig DNS navn.

Systemet kommer som sagt til å kjøre Server 2008 standard. Om det går med å bare benytte MS løsninger så vil det være positivt.

Jeg vil gjerne unngå å bruke wins server.

Jeg har prøvd å få til noe med Microsoft sin VPN løsning, men jeg fikk aldri DNS serveren lokalt til å oppdatere oppføringene når en klient koblet seg til. Det kunne gått med statiske oppføringer, men det blir unødvendig komplisert for de som skal administrere systemet, så at det fungerer dynamisk er et krav.

Når det gjelder servere så har jeg mest kunnskap i linux verden, og ikke så mye på Windows siden. De grunnleggende tingene går greit (som å sette opp en basic DNS server), men når det kommer til AD begynner jeg å slite litt. Så om noen har en guide jeg kan følge hadde jeg vært meget takknemlig.

Håpet er at jeg iløpet av uka kan vise et "proof of consept" system, samt skrive en detaljert prosedyre for hvordan å sette det opp mot vårt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...