Gå til innhold

Militære lover?

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at noen her får bøter osv for ting som skjer på leir og det fikk meg til å lure på hvor mye makt militærpolitiet har ovenfor folk som avtjener verneplikt osv? Jeg vil jo ikke tro det bare bare er å illegge masse bøter selv innenfor militæret? Har militæret sitt eget rettsystem om det virkelig skulle gå galt av gårde eller blir sakene sendt over til sivile domstoler? Lurer litt på dette rundt militært lovverk. For noe må vel kunne hindre maktsyke MPere og befal osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Militærpolitiet (MP) har rett til å ilegge bøter (refs) i forhold til militær straffelov. Her er det snakk om overtramp av regler, eksempel; konsumere alkohol på leir, om dette blir oppdaget vil det bli rapportert videre, tatt alkoholtester og avhør. Militærpolitiet vil deretter komme med en anbefaling i forhold til straff, men det er befalet ditt som bestemmer hva straffen blir.

Hvis du føler at du blir urettmessig behandlet, eller straffet så har alle i forsvaret en tillitsvalgt å gå til som vil ta saken videre.

Om det skjer noe mer alvorlig så vil saken bli tatt videre til sivil domstol. Med straf som går utenom forsvaret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er litt feil på en måte. MP skal håndheve og etterforske brudd på forsvaretes "lover" (type: disiplinærreglementet, rusmiddeldirektivet, ol). Men det er ikke de som er refselses myndighet (den som gir deg straffen / boten, osv). Se på MP som politiet, og komp.sjef / leirsjef / enda høyere + et nemd (for større saker) som domstolen.

Det militære "lovverket" er kun for egne sære regler, type drikke på leir hvis du er menig, eller å runke på dass (800.- refs). Det har ingen effekt / nytte hos i det sivile samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...