Gå til innhold

ex-nikonist vurderer sterkt sonys nye SLT modell, trenger hjelp til objektiver

Anbefalte innlegg

Tidligere d300 bruker vurderer sterkt sonys nye slt toppmodell (a77 ?) paa grunn av det jeg tror er vesentlig bedre video egenskaper enn andre ikke SLT kameraer i +-10000,- klassen

Av optikk ser jeg for meg:

Tammy 17-50 f2.8; et objektiv som er bare bra til prisen, og vil virke som hovedsaklig “paa hver dag objektiv”

Sigma 50-150 f2.8; for bruk til innendoers sport for guttungene mine, lyssterkt og grei autofokus

Av andre objektiv jeg vurderer er 35mm og 85mm gjerne f1.8 for de gangene jeg trenger mere lyssterke objektiver, men her har jeg null erfaring og trenger raad.

Hvilke alternativer finnes det for Nikons 70-300 4.0-5.6 vr paa Sony siden til saann ca samme pris?

Blitz maa man jo ha, og muligheten for traadloes styring er ett absolutt must.

Hva skal man i tilfelle gaa for her, Sony/Sigma/Meca til ca +-2500,-?

Er det eventuelt andre objektiver som burde vurderes?

Har ingen problemer med aa kjoepe brukt i tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saa med andre ord, jo mere lyssterkt, jo bedre?

Ikke nødvendigvis. Det er ikke alltid at du ønsker å filme på største blenderåpning. Smal dybdeskarphet er bare en av mange utrykksformer man bruker. Også ved filming.

Så hvis video er viktig, så ønsker du nok AF på alle blenderåpningene. Alternativet er å velge å fokusere manuellt. Da er det mange kameraer som kan konkurrere med SLT serien.

Lenke til kommentar

Blir nok interessant aa se paa iso/autoiso mulighetene, og velge objektiv ut i fra dette. Lanskje man ikke trenger "bedre enn" f4. Dette blir bare spekulasjon for oeyeblikket, blir interessant aa se real life tester i slutten av neste maaned eller september.

Lenke til kommentar

Jeg hektet meg på dette utsagnet:

Tidligere d300 bruker vurderer sterkt sonys nye slt toppmodell (a77 ?) paa grunn av det jeg tror er vesentlig bedre video egenskaper enn andre ikke SLT kameraer i +-10000,- klassen

Og da særlig den kommentaren som jeg har uthevet.

Lenke til kommentar

@gwh: SLT-serien til Sony har bedre videoegenskaper kun knyttet til PD-AF på åpen blender. På alle andre områder er Canon, Nikon og Panasonic GH2 bedre. Største problemet i forhold til f.eks Canon 60D, 7D og Nikon D7000 (men også GH2) er så vidt jeg har erfart manglende muligheter til full manuell kontroll av lukker, blender og ISO. Jeg prøvde selv A55, men fant faktisk ut at min 550D egnet seg bedre, tross mangel på fungerende AF. I de fleste tester skårer også Canon 60D, Nikon D7000 og Panasonic GH2 bedre enn nåværende SLT serie.

Om Sony forbedrer de klare manglene som faktisk SLT-serien har på video så vil jeg si at det vil bli et reelt alternativ. Dvs at full manuell kontroll må implementeres, bedre CD-AF på nedblendet, og bedre lydkontroll. Mye mulig de klarer relativt mye av dette (alt) og i tillegg andre ting - skal bli spennende å se.

For den som ønsker "point-and-shoot" video i dag er Panasonic GH2 etter min mening det klart beste alternativet.

Nå vil også Canon kommer med ny versjon av 5D (5D mkIII) og Nikon med nye toppmodeller i løpet av høsten.

Og tomsi42 sitt retoriske spørmål "Hva er det du egentlig er ute etter?", synes jeg er særdeles relevant og ikke off-topic. Hvordan du har tenkt å bruke det som videokamera er særdeles relevant for valg av kamera og optikk. Selv om man har kamera med virkelig fungerende AF, som GH2, er det tilfeller der manuell fokus er eneste måten å få til det rette filmatiske uttrykket - og da bør man ha objektiv med god manuell fokus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Av optikk ser jeg for meg:

Tammy 17-50 f2.8; et objektiv som er bare bra til prisen, og vil virke som hovedsaklig “paa hver dag objektiv”

Sigma 50-150 f2.8; for bruk til innendoers sport for guttungene mine, lyssterkt og grei autofokus

Har ingen erfaring med disse på Sony, men hadde disse da jeg brukte Canon. Begge er gode objektiver, der det eneste jeg hadde å utsette på Tamronen var noe treg og bråkete AF, men for min del var ikke det så farlig. Sigmaen hadde jeg en del fokustrøbbel med, men da jeg fikk ordnet det så hadde jeg lite å utsette på det.

Av andre objektiv jeg vurderer er 35mm og 85mm gjerne f1.8 for de gangene jeg trenger mere lyssterke objektiver, men her har jeg null erfaring og trenger raad.

Jeg ville hatt det du nevner, en 35 mm og en 85 mm. Sony har en 35/1.8 som skal være bra og som jeg skulle ønske kunne brukes på FF. De har ingen 85/1.8, men en 85/2.8 og to forskjellige 85/1.4 (en zeiss og en Minolta). Jeg ville vurdert 85/2.8 siden den er svært god, liten og lett. For min del ville 35 mm og 85 mm dekket ganske mye av behovet.

Hvilke alternativer finnes det for Nikons 70-300 4.0-5.6 vr paa Sony siden til saann ca samme pris?

Sony har to forskjellige:

Sony SAL 75-300 og Sony SAL 70-300 G.

Har ikke brukt noen av disse, men den siste skal være svært god. VR har du i huset, så den trenger du ikke.

Er det eventuelt andre objektiver som burde vurderes?

Kikk etter brukte Minolta AF objektiver. Disse kan være billige og de jeg har brukt har vært bra. Et eksempel er Minolta AF 70-210/f4 eller Beercan som den kalles. Denne er svært god og billig, men har en AF som krever at man har god tid...

Lenke til kommentar

Jeg hektet meg på dette utsagnet:

Og da særlig den kommentaren som jeg har uthevet.

Har jeg svart litt ufint her, ber jeg om unnskyldning for det.

Videobruk vil hovedsakelig vaere to ting.

Litt generelt med unger som holder paa inne og ute, og der tenker jeg tamronen.

I sportshall med gutter som spiller basket og noe turning. Fotball er paa vei ogsaa... saa mine fritidsproblemer har ungene ordnet.

Saa hurtig fokus lock er en essensiell ting som jeg ser etter ogsaa.

Ser nok at det med stoerste blender kan skape litt kroell for meg.

Skal se paa GH2 ogsaa, men er egentlig ikke ute etter p&s video med grei fotodel.

Er ute etter knallgodt fotodel med bra videodel til ca 10000.-

Lenke til kommentar

Har jeg svart litt ufint her, ber jeg om unnskyldning for det.

Ingen problemer - tror vi snakket litt forbi hverandre her.

Videobruk vil hovedsakelig vaere to ting.

Litt generelt med unger som holder paa inne og ute, og der tenker jeg tamronen.

I sportshall med gutter som spiller basket og noe turning. Fotball er paa vei ogsaa... saa mine fritidsproblemer har ungene ordnet.

Saa hurtig fokus lock er en essensiell ting som jeg ser etter ogsaa.

Jeg er usikker på om noen kameraer med video som er egnet til slik bruk - særlig innendørs sportshaller kan være en utfordring.

Ser nok at det med stoerste blender kan skape litt kroell for meg.

Skal se paa GH2 ogsaa, men er egentlig ikke ute etter p&s video med grei fotodel.

Er ute etter knallgodt fotodel med bra videodel til ca 10000.-

Kanllgod fotodel med grei video i den prisklassen er egentlig Canon EOS 60D, Nikon D7000 og Panasonic GH2. Sony A77 vil nok havne i samme selskap.

Fotodelen på GH2 er klart på høyde med det meste av dSLR. Tror tomsi42 som har brukt mye ulikt kan skrive under på det. By the way, jeg er canonist.

Det stemmer at fotodelen i GH2 er meget bra. Det er derfor jeg har kjøpt den; jeg har f.eks. hatt Canon før og synes GH2 er vel så bra.

Jeg er usikker om det finnes noe på markedet som er velegnet til trådstarterens ønsker. Ser vi kun på fotodelen, så synes jeg listen over objektiver er bra; jeg hadde både Tamron 17-50mm og Sigma 50-150mm på Canon og fikk veldig gode resultater med de. Og to objektiver jeg ville vurdert tungt hvis jeg skulle bytte til Canon, Nikon eller Sony (Er usikker på om de finnes til Pentax). Men rask AF for video av sportsbegivenheter er det vel kun Sony SLT kan levere. Men da på åpen blender. Det er nok ikke et problem innendørs; men jeg ser at det kan bli problematisk ute i sterk sol.

Det som foreløpig utelukker GH2, er objektivutvalget. Det som mangler er de raske zoom-objektivene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...