Antatra Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Da hendelsene skjedde på fredag, angrepet på regjeringsbygningene og Utøya, var det flere som naturlig nok reagerte. Det jeg vil ta opp her er de tendensene jeg mener kom tydelig frem i tiden før vi visste hva som egentlig skjedde. Slik jeg opplevde det, både rundt meg på arbeidsplassen, i familien, på facebook og i media, var at ansvar fort ble ilagt muslimske ekstremister. I og for seg forståelig, da det er denne typen angrep de er kjent for. Dette må være greit. Likevel, var det en del som reagerte med en styrke og kraft at jeg reagerte. Det ble i noen tilfeller oppfordret til "å gjøre noe" med innvandringen og innvandrere generelt. Rasistiske uttalelser og oppfordring om vold var vel det som gikk igjen. Så, til poenget; Slik jeg ser det var denne forutinntattheten og reaksjonene som kom, et bilde på noe av tendensene i samfunnet vårt i dag. Det er en del av befolkningen med et fremmedhat og et syn på innvandrere, som ikke er bra. Ironien i det hele er at handlingene som ble utført, også er drevet av samme syn. Om enn, i en ekstrem grad. Vi tar selvfølgelig avstand fra handlingene, men tar vi avstand fra synet som handlingene begrunnes i? Merk; Jeg har tatt lignende diskusjon på Facebook, og har selvfølgelig mottatt blandet tilbakemelding. Mye på grunn av følelser som naturlig nok fremdeles er i sving. Derfor; Prøv å hold deg saklig. Flytt denne til oppslagstavlen, om det er mer naturlig. Endret 25. juli 2011 av Antatra 8 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg har venner som er både jøder og muslimer, og for meg spiller hudfarge og religion ingen rolle (selv om religion forsåvidt er en uting, som aldri noensinne har ført til noe gunstig): alle mennesker er like mye verdt. Men jeg hadde ikke hatt noe i mot en drastisk reduksjon (eller en stopp) i innvandringen til Norge. Det er nok mennesker her nå, og vi burde heller fokusere på å aktivisere de arbeidsledige og integrere de nyankomne. Bør jeg drepes, kastreres eller tvangssendes på AUF-bootcamp fordi jeg mener det? Jeg er redd det "ABB" har gjort, som jeg tar fullstendig avstand fra, vil føre til at ytringsfriheten innskrenkes, og sånne som meg stemples som "potensielle ABB'er". Det er én ting jeg tror på, og det er ytringsfriheten. Jeg syns at det å kalle Gro for "landsmo®deren" og AUF for "Stoltenberg-jugend" er akseptabelt innenfor ytringsfrihetens rammer - selv om begge begrepene kan fremstå bestialske og sinnssvake akkurat i disse dager. Denne "landsmo®deren"-setningen, som mediene har fokusert mye på, den fremstår jo som en besvarelse på noe noen andre har sagt. For noen uker siden hadde det at den r'en var lagt til i parentes fremstått nesten humoristisk. Jeg har selv kjørt en Stoltenberg-kritisk stil i forumet her, og jeg har kommet med en del Hitlersammenligninger i DLD-debatten. Etter alt jeg vet kan PST holde øye med alt jeg skriver her. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Er rystet over media og det norske folk som rett etter hendelsen ble kjent nermest enstemt var ute med fordommer og hat mot muslimer. Endret 25. juli 2011 av BadCat 2 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg tenkte også det samme da jeg leste gjennom noen av innleggene her på diskusjon.no. Noen av de første innleggene etter terrorangrepet var ren og skjær rasisme mot muslimer og andre religioner. Det er helt forkastelig at folk relaterer et hvert terrorangrep til muslimer. Jeg syntes også det var litt ironisk da det viste seg at Breivik hadde nettopp det samme synet, bare i en mye sterkere grad. Hvorfor er det så vanskelig for oss å akseptere folk som er annerledes? Hvorfor kan vi ikke bare leve harmonisk sammen i det fantastiske demokratiet Norge faktisk er? 1 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Det eneste som kunne vært verre med denne tragiske situasjonen er om en muslim utførte massakren. Ser for meg både økt polarisering av samfunnet og mange flere fordommer. 1 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Har flere ganger nevnt her på forumet at hvis man er mot stadig mere innvandring så sett de ansvarlige til veggs. De ansvarlige er ikke disse som kommer til landet enten det er fra krig, sult, eller annen nød. De ansvarlige er de som til enhver tid er den styrende makt. Dette betyr ikke at disse skal henrettes, sprenges eller påføres annen fysisk og psykisk skade. Man kan stille dem til ansvar ved valgurnene, ved å stille kritiske spørsmål vedrørende deres politikk og disposisjoner. Tror nok mange vil bli mere redd for dette nå, og vi får ett lukket samfunn. Der ingen finner tilhørighet i ett parti fordi de skal være så politisk korrekt i og etter en tid som dette. Man får dermed mere av dette "grums" som man i første instans ville bli kvitt. AP har godt under 30% av de som gir sine stemmer, vil tro det er 20 - 30% som til ett hvert valg ikke stemmer. Godt over 50% av de jeg har kontakt med, er i mot denne innvandring som har funnet sted de siste 30 åra. Ingen av dem anser jeg som rasister. Har ikke lest dette dokument denne drapsmann har lagt ut, men jeg har sett at flere av hans meninger ligger ikke langt unna de jeg selv har. Dog med en himmelvidt forskjell i hvordan man løser dette. Ikke med vold, men med politisk arbeide og vise bla AP at de tar feil, noe som kan være meget, meget vanskelig. Endret 26. juli 2011 av Vårbris 3 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg syns det er litt trist at det å ønske innvandringsstopp er synonymt med å være "fremmedhater". Jeg personlig har venner som kommer fra alle verdens hjørner, og jeg har venner fra Iran, Ghana og Kaukasus-området som ikke kan norsk - de snakker jeg engelsk med når jeg er med! Jeg har gjort mer for integreringen av "utlendinger" enn de fleste her, antar jeg, men jeg stemples altså som fremmedhater kun fordi jeg ønsker innvandringsstopp. Jeg er verken fremmedfrykter eller fremmedhater, jeg er fremmedMETT. Om denne ufattelige tragedien som en enkelt mann har utført skal føre noe godt med seg, så håper jeg at den politiske debatten, når den tas opp igjen, er basert på mer toleranse og mindre drittslenging enn tidligere. Politikerne har hatt en tendens til å istedenfor si hva deres eget parti mener, så har de sagt hvor sykt teite "de andre" er.. VG burde dessuten slutte med tegneserien "Sex og Singel-Siv" - eller kanskje de også skal lage en tegneserie med navn "Landsmo[r]deren", hvor Gro i ren Dexter Morgan-stil sporer opp FrP-medlemmer? Ikke det nei. VG har forpestet den politiske debatten i en årrekke, kun for å bli kvitt stempelet som en "FrP-avis". Jeg vil minne alle om at ytringsfriheten også gjelder i dag, og at alt jeg har skrevet i denne posten med god margin er innenfor hva som kan aksepteres. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg vet det er mange som er negative til islam her i Norge, men jeg merket også virkelig rasismen flyte på internett i starten av terror angrepet. Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det selv, eller, jo. Jeg trodde selv det var muslimer som bombet oss fra starten av, dette ikke pga fordommer, men pga etterdommer (erfaring). Men nå skal det sies at jeg er for både ytringsfrihet og religionsfrihet så for alt jeg bryr meg for folk tro på hva dem vil, og samtidig ytre hva dem vil. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 Mitt håp er som flere andre har nevnt, at vi åpner for å ta opp dette til debatt. Hvor en kan unngå usakligheter, men få mene at innvandring ikke er noe en ønsker, og bli respektert for det. Men det er jo klart at folk er redde for å uttale seg etter en slik hendelse, og det er synd. Det vil nok ta litt tid før en tar dette opp til politisk debatt. Det er ikke til å legge under en stol at flere i Norge har fått nok av innvandring, og det må en få lov å mene. Fordelen med å åpne for slik debatt er jo at ekstreme kan få luftet seg på andre måter enn en utflukt på Utøya. Dette til tross, så synes jeg ikke innvandringspolitikken i dag er noe problem. Det er bare mulighetene for å fremme sitt (negative)syn på innvandring som ikke alltid blir møtt med den sakligheten og respekten den fortjener. Det forutsetter jo også at de som er negative til innvandring viser samme saklighet og respekt i sine ytringer. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Antatra: Det kommer aldri til å gå. Politisk korrekthet og ord med misvisende eller dobbelt betydning er virkemidler som er alt for godt etablert til at det noen gang vil gå an å si hva man mener uten å bli satt i bås. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Slik jeg opplevde det, både rundt meg på arbeidsplassen, i familien, på facebook og i media, var at ansvar fort ble ilagt muslimske ekstremister. I og for seg forståelig, da det er denne typen angrep de er kjent for. Dette må være greit. Det er forståelig ja, men langt fra greit i mine øyne. Hver enkelt bør gå inn i seg selv å tenke på hvordan man bør oppføre seg, for det er en alt for vanlig tendens til at man forhåndsdømmer og hopper til forhastede konklusjoner. I tillegg kommer problemet med massesuggesjon som forsterker hele effekten. Det går inflasjon i sinne og man må være litt sintere enn den forrige som har uttalt seg. Hva blir resultatet av dette? Masse unødvendig hetsing av uskyldige! Dette bør vi holde oss for gode til. Da jeg i går hørte om noen med eksotisk utseende som hadde blitt banket opp fredags kveld når de bevegde seg rundt i byen, følte jeg at dette var temmelig uverdig i forhold til at nordmenn normalt liker å fremstå som avbalansert og intelligente. De som ble banket hadde ikke tilknytning til (eller skyld i) hendelsen og burde ikke vært rørt. Selv om det hadde vært et muslimsk angrep er det lite sannsynlig at disse hadde hatt noe skyld i saken. 3 Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg trodde selv det var muslimer som bombet oss fra starten av, dette ikke pga fordommer, men pga etterdommer (erfaring). Er det ikke sånn at tendensen ganske lenge har vært en del mer nyansert? Har hørt at: - Islamister dreper stort sett andre muslimer. - Når vestlige dør i terror, er det oftest utført av vestlige terrorister. Det er jo uansett ikke dét inntrykket man får i mange medier, jeg trodde jo selv også ganske lenge at det var militante islamister. Uten at jeg dermed synes jeg er så fremmedfiendtlig. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg syns det er litt trist at det å ønske innvandringsstopp er synonymt med å være "fremmedhater". Er nok blitt slik fordi det kun er et lite mindretall som har en nogenlunde renhårig offentlig holdning i spørsmålet, mens media/nettet oversvømmes av en stor bærme folk som øser ut mer og mindre rasistisk grums og annet søppel som går mot grupper/etnisitet osv. 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hvorfor skulle man ta avstand fra egne meninger bare fordi en med delvis samme meninger gjør noe grusomt? Det henger ikke på greip. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg trodde selv det var muslimer som bombet oss fra starten av, dette ikke pga fordommer, men pga etterdommer (erfaring). Jeg var også redd for at det var muslimer, men det var nok en kortsiktig slutning basert på senere års hendelser. Jeg er egentlig gammel nok til å vite bedre. Nesten all terror i Europa i moderne tid har vært utførst av vestlige, enten det var IRA, RAF, ETA eller andre. Massakren vil bli brukt mot folk med lignende meninger. Det er ikke rettferdig, men det er uungåelig. Her på forumet vil vi ikke innføre noen øket sensur av slike meninger i den politiske debatten. Men en stund fremover er det kanskje ikke noe sjakktrekk å si at Stoltenberg burde vært skutt for landsforræderi (slik folk faktisk har gjort her på forumet.) Geir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Men en stund fremover er det kanskje ikke noe sjakktrekk å si at Stoltenberg burde vært skutt for landsforræderi (slik folk faktisk har gjort her på forumet.) Geir Link? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Nei. Jeg vil ikke henge ut enkeltbrukere. I hvert fall ikke så lenge jeg er administrator. Selv om jeg var fristet på lørdagen til å lage en sitatsamling fra gamle poster. Geir Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Er rystet over media og det norske folk som rett etter hendelsen ble kjent nermest enstemt var ute med fordommer og hat mot muslimer. Både NRK og TV2 var moderate i sine konklusjoner, derimot spekulerte de, men det var jo ikke lange før det ble rapportert at det var en etninsk nordisk mann som stod bak. Internasjonale medier derimot tok en stund før de sluttet å legge sylden på jihadister... -frank Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Nei. Jeg vil ikke henge ut enkeltbrukere. I hvert fall ikke så lenge jeg er administrator Tenkt over at brukeren kan ha blitt enda mer radikalisert (farlig) siden tidspunktet han skrev det om Stoltenberg? Endret 26. juli 2011 av Mr.M Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Nei. Jeg vil ikke henge ut enkeltbrukere. I hvert fall ikke så lenge jeg er administrator Tenkt over at brukeren kan ha blitt enda mer radikalisert (farlig) siden tidspunktet han skrev det om Stoltenberg? Da får han rapportere det til politiet, og ikke nysgjerrige smågutter i forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå