phnx85 Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 En kompis av meg har MiniRC som han vil lage neonlys under som på The Fast and the Furious. Siden jeg ikke har hørt om så små neonlys så var mitt beste forslag å montere 3-4 slike LED's under hver side av bilen. Det står hvor mye Amp disse LED'ene trenger men det står ikke hvor mye volt de trenger. Det står heller ikke resistans så jeg kan ikke regne det ut. Noen som vet hvor mye volt de trenger? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Reagerer alltid litt når noen spør "hvor mye volt de trenger" om LED, ikke alle som forstår den vesentlige forskjellen mellom LED og lyspære. Hvis du kobler spenning rett på en LED uten strømbegrensing så brenner den av. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Reagerer alltid litt når noen spør "hvor mye volt de trenger" om LED, ikke alle som forstår den vesentlige forskjellen mellom LED og lyspære. Hvis du kobler spenning rett på en LED uten strømbegrensing så brenner den av. Hmm.. Hvis du reagerer sånn, hvorfor forteller du ikke den vesentlige forskjellen? Hvis du leser hva jeg skriver så ser du at jeg vet hvor mye A de trekker, men siden det ikke står Resistanse så kan jeg ikke regne ut volten. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 OK, var bare ikke sikker på om dette var kjent for deg eller ikke. Du kan ikke "regne ut volten" på en LED. Spenningen er fast, men forskjellig på forskjellige typer LED. I dette tilfelle 3.5V, ganske typisk for blå LED. Du vet strømmen, og kan velge en strømforsyning, la oss anta 5V. Regnestykket blir da (5V - 3.5V) / 30mA = 50 ohm. For 12V: (12 - 3.5) / 30mA = 283 ohm. Du kan selvsagt avvike litt fra utregnet motstand, strømmen trenger ikke være nøyaktig 30mA. En lyspære har en tilnærmet lineær karakteristikk, dvs at du kan justere spenningen og da vil strømmen variere helt tilsvarende. Slik er det ikke med LED, det er en halvleder med ulineær karakteristikk. Du justerer strømmen, spenningen varierer meget lite i arbeidsområdet. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 OK, var bare ikke sikker på om dette var kjent for deg eller ikke.Du kan ikke "regne ut volten" på en LED. Spenningen er fast, men forskjellig på forskjellige typer LED. I dette tilfelle 3.5V, ganske typisk for blå LED. Det viste jeg ikke Du vet strømmen, og kan velge en strømforsyning, la oss anta 5V. Regnestykket blir da (5V - 3.5V) / 30mA = 50 ohm. For 12V: (12 - 3.5) / 30mA = 283 ohm. Du kan selvsagt avvike litt fra utregnet motstand, strømmen trenger ikke være nøyaktig 30mA. Planen var å bruke et batteri som strømkilde, da disse LED'ene skal monteres i en RC-bil. Det skal brukes 6 LED, 3 på hver side av bilen. Vil det si at en trenger en spenningskilde som leverer 180mA? Vil et 9V batteri klare å drive dette? (9V - 3,5V) / (6 * 30mA) = 0,03 ohm Det virker jo som om det 9V batteri ville vært perfekt til denne jobben..? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Skal du bruke flere LED så er det enklest å koble dem i serie. Men med kun 9V så kan du bare ha 2 og 2 i serie. Da får du (9V - 2*3.5V) / .03 = 66 ohm. Du må ha 3 slike kretser (dvs 3 motstander). Du skal altså ikke koble flere LED direkte i parallell. Dette vil trekke 90mA. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Rart- her står det mye fint om resistans og forskjellig. Ser fornuftig ut, bortsett fra at jeg har koblet LEDs rett på batteri i mange år- og det har funket helt fint, uten at de har brent opp.. Kan noen forklare hvorfor jeg har fått til det? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Skal du bruke flere LED så er det enklest å koble dem i serie. Men med kun 9V så kan du bare ha 2 og 2 i serie. Da får du (9V - 2*3.5V) / .03 = 66 ohm. Du må ha 3 slike kretser (dvs 3 motstander). Du skal altså ikke koble flere LED direkte i parallell.Dette vil trekke 90mA. Altså jeg må bruke 3 stk 9V batteri før å kjøre 6 LED? Er det ikke mulig å fler en 2 LED i serie? Lenke til kommentar
Jammer Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Nei, du kobler to og to i serie og deretter disse tre koblingene i paralell. Da vil du få en krets som bruker 90 mA (batteriet vil vare lenger), og en koblingsmotstand på ca 22 ohm. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Rart- her står det mye fint om resistans og forskjellig. Ser fornuftig ut, bortsett fra at jeg har koblet LEDs rett på batteri i mange år- og det har funket helt fint, uten at de har brent opp..Kan noen forklare hvorfor jeg har fått til det? Er jo mange typer batteri. Det er alltid en grense for hvor mye strøm de kan levere. Bruker du et batteri med passe indre motstand slik at strømmen begrenser seg selv så går det jo bra. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Nei, du kobler to og to i serie og deretter disse tre koblingene i paralell. Da vil du få en krets som bruker 90 mA (batteriet vil vare lenger), og en koblingsmotstand på ca 22 ohm. Å denne kretsen kan kjøres på et 9V batteri? Lenke til kommentar
Jammer Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 I teorien burde dette ikke være noe problem, men som Hårek nevnte, så er det en indre motstand i alle batterier. Denne motstanden vil variere på de forskjellige batteritypene, men jeg vil tro at ved bruk av et godt alkalisk batteri som er beregnet på litt mer strømhungrige applikasjoner, så vil det ikke være noe problem å bruke denne kretsen. Prøv deg fram med hvilken motstand du trenger. Hvis den indre motstanden er høy er det ikke sikkert du trenger en ekstra motstand i det hele tatt. En annen løsning kunne jo være åbruke tre oppladbare (1,2 V) AA batterier i serie (1,2*3=3,6 V), og koble alle diodene i paralell. Denne "batteripakken" vil jo bli noe større, så det spørs hvor stor bilen til kompisen din er. :wink: Lenke til kommentar
Novec Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 En helt annen sak: Det kan lønne seg å sette LEDene bak en mattpusset list av plast/plexi for å få et jevnere lys under hele bilen, ikke bare på tre punkter. Da blir det litt mer neon-look :-) Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 En helt annen sak: Det kan lønne seg å sette LEDene bak en mattpusset list av plast/plexi for å få et jevnere lys under hele bilen, ikke bare på tre punkter. Da blir det litt mer neon-look :-) Takk for tipset! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Kanskje du også skulle vurdere å velge noen andre lysdioder. SMD komponenter er veldig små og vanskelig å lodde, spesielt hvis du er uvant med å lodde og ikke har riktig verktøy. Trengs en loddebolt med fin spiss og tynn tråd med loddetinn. Bare for å nevne det, dioder er avhengig å kobles med rett polaritet. Hvis du bytter pluss og minus så lyser det ikke (men det skader ikke). Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Vil bare tipse deg om at det aldri lyser så godt som du tror. Jeg har også montert en lignende løsning og det ble overraskende dårlig resultat desverre. Det blir fint i mørket, men det er jo så godt som aldri mørkt på en vei, så gatelykterne lyser som regel sterkere! Men for all del, det hadde vært kult hvis du fikk det til Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 3. august 2003 Forfatter Del Skrevet 3. august 2003 Kanskje du også skulle vurdere å velge noen andre lysdioder. SMD komponenter er veldig små og vanskelig å lodde, spesielt hvis du er uvant med å lodde og ikke har riktig verktøy. Trengs en loddebolt med fin spiss og tynn tråd med loddetinn.Bare for å nevne det, dioder er avhengig å kobles med rett polaritet. Hvis du bytter pluss og minus så lyser det ikke (men det skader ikke). Det er ikke noe problem, har byttet LED på telefonen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå