Gå til innhold

Oppgradering av Gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer nå å oppgradere pc'n min ettersom den begynner å ha 3 år på samvittigheten.

Jeg kjører nå:

Asus P5Q Pro Hovedkort. Dette MÅ byttes ut ettersom det ikke lenger kommer ut driveroppdateringer til win7.

Intel Core2Duo E8500 3,16GHz. Dette må også oppgraderes.

Asus Radeon HD 4870 1GB. Dette vurderes oppgradert. Har troen på at dette vil tåle spill som kommer i nærmeste fremtid. Spiller mest spill som Crysis, CoD, Battlefield. Så det sier seg selv at jeg trenger en del krefter til å dra dette knirkefritt på full grafikk. Jeg lurer også på om dette er klart for Direct x 11?

Jeg benytter meg av 8 GB Ram. Alle av samme type brikke.

Det jeg har sett på er:

Hovedkort: ASUS Maximus IV Extreme, Socket-1155.

Eller muligens et rimeligere alternativ: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

Sier seg selv kanskje hvem som anbefales her(?)

Prosessor: Intel Core i5-2500K

Vil dette kunne dra de nevnte spillene på full grafikk uten problemer? Jeg spiller på en 22" så oppløsningen vil vel være rundt 1900-1200, eller 1600-1000. Noe rundt der?

Har dere noen kommentarer eller andre forslag er jeg takknemlig for det!

Takk for all tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD4870 støtter opptil DX10.1, ikke DX11. Men nå er det ikke mange spill som benytter DX11, noen få har litt ekstra eyecandy på DX11.

Husk at 1155 bruker DDR3, så du må skifte minne også.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=980

Mest populære hovedkortet til 1155 for tiden, er Asus P8Z68-V Pro.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=871638

Ja, etter litt søking på nettet så har jeg faktisk kikket på dette hovedkortet. Så jeg tror faktisk jeg skal gå for dette. + i5 2500K.

Vil disse brikkene passe bra? Eller har du andre forslag? skal ha 6-8GB Helst ikke så dyrt.

http://cdon.no/elektronikk/corsair_core_i7%252fi5%252fi2_8gb_kit_pc3-12800%2c_1600mhz%2c_4x240_dimm-13149623

Jeg ser også da etter et skjermkort. hovedsaklig mellom 1000-2000,-

Jeg har kikket på:

Asus Geforce GTX 570 Directcu II (Overkant dyrt, men er på kampanje til 2490 fortiden)

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB

ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU

Sleng gjerne opp noen linker og anbefalinger.

Endret av Chipsmaster
Lenke til kommentar

nå ville jeg ha ventet til Bulldozer kommer, den kommer på markede den 19. septermber, det er noe jeg ville ventet på :)

det hovedkortet du har du bruker bare ddr2, dagens nye hovedkort bruker ddr3 langt raskere enn ddr2

Lenke til kommentar

Lenge å vente til September, og det er uansett lite som indikerer at Bulldozer vil bli så mye heftigere enn i5 2500k.

Stikkord:

-i5 2500k

-Asus P8Z68-V Pro

-GTX570/HD6970. Førstnevnte bør ikke være referansekort pga. elendige VRM. Asus DCII, MSI TwinFrozrIII, Gainward Phantom er f.eks gode ikke-referansekort som man kan overklokke/overvolte ute å risikere katastrofe. Skal man ikke overklokke kan man dog gå for et referansekort.

Husk at du også må ha nok futt i strømforsyningen i tilfeller GTX570 el. Minimum 550 kvalitets-watt med minst 36A på 12V-linjen er et krav.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert på skjerkort men etter denne sammenlikningen å bedømme seg det ut som HD6970 slår GTX570 greit, untatt på "Teknologi"

Grafisk prosessor / leverandør

AMD Radeon HD 6970

NVIDIA GeForce GTX 570

Klokkehastighet

890 MHz

732 MHz

Videominne

2 GB

1.25 GB

Teknologi

GDDR5 SDRAM 256-bit

GDDR5 SDRAM 320-bit

Memory Clock Speed

5.5 GHz

3.8 GHz

Her er det Gainward sin Nvidia og Asus sin AMD som det ble linket til over her.

Endret av Chipsmaster
Lenke til kommentar

Tanke på pris er HD6970 noe dyrere en GTX570, Er forskjellen stor på disse kortene? Hvem vil være best?

Spar penger ved å kjøpe en HD6950 og flash den til HD6970.

Noe å hugse dersom du skal overklokke GPU; en flashet HD6950 kan ikke øke Core-Voltage. (Med MSI-Afterburner i allefall)

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Tanke på pris er HD6970 noe dyrere en GTX570, Er forskjellen stor på disse kortene? Hvem vil være best?

Noe å hugse dersom du skal overklokke GPU; en flashet HD6950 kan ikke øke Core-Voltage. (Med MSI-Afterburner i allefall)

Uhm, Flashe? Er det forno? Hva trengs til det?

Lenke til kommentar

Uhm, Flashe? Er det forno? Hva trengs til det?

Her er en film:

Som Linus sier; Dersom du skulle mislykkes kan du bare stille på bryteren og vips, du har dine gamle BIOS tilbake :)

Kort og godt: Du gjør din 6950 til en 6970

Lenke til kommentar

Det du ikke sier noe om er at det kun er referansekort som har denne dual-BIOS bryteren. Hvor mye nytte det strengt tatt er i denne funksjonen kan jo diskuteres, men det som er rimelig sikkert er at man kan oppnå samme ytelse ved å overklokke kortet, noe som forøvrig også er mye tryggere på kort uten dual-BIOS.

Videre Chipsmaster, så har GTX570 og HD6970 nærmest lik ytelse i spill. Fordelen med HD6970 er at det har mer VRAM/videominne og Eyefinity, noe som gjør det veldig godt egnet til et flerskjermoppsett. GTX570 på sin side har kun 1280MB VRAM, men innehar funksjoner som PhysX og Cuda.

GTX570, som er et gulle godt kort har dessverre fått et litt dårlig rykte pga. at referansekortene har ganske svake spenningsregulatorer, noe som kan bidra til at de dør under overklokking. Derfor bør du se på et ikke-referansekort hvis du går for GTX570. Asus GTX570 DirectCUII, MSI GTX570 TwinFrozrIII og Gainward GTX570 Phantom er gode eksempler på ikke-referanse som også har veldig gode kjøleløsninger. Jeg har personlig to stk. GTX570 (Ett referanse Gigabyte og ett Asus DCII) og har aldri hatt noen problemer med dem overhodet verken ved overklokking eller normal bruk så at det er et godt kort kan jeg skrive under på. HD6970 på sin side har jeg aldri prøvd, men dette skal også være et veldig godt kort.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...