Gå til innhold

SOS rasisme forsøker å spille politisk mynt på tragedien.

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede forklart at bare fordi en massemorder har en gitt mening, så gjør ikke dette at meningen blir mer eller mindre riktig.

Derfor var jeg også opptatt av å vise hvordan meningen i seg selv var riv ruskende gal. At den ikke hører hjemme i et demokrati av noe slag, og kun er logisk i hodet til en massemorder.

Å insistere på at "vi har redegjort for meningene våre", som om det faktisk var tilfelle, forandrer ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har allerede forklart at bare fordi en massemorder har en gitt mening, så gjør ikke dette at meningen blir mer eller mindre riktig.

Derfor var jeg også opptatt av å vise hvordan meningen i seg selv var riv ruskende gal. At den ikke hører hjemme i et demokrati av noe slag, og kun er logisk i hodet til en massemorder.

Å insistere på at "vi har redegjort for meningene våre", som om det faktisk var tilfelle, forandrer ikke det.

Hvilken konkret mening er det du snakker om her egentlig? Det er forskjell på å f.eks. mene at "islam er en trussel mot vestlige demokratier", og å mene at "muslimer må henrettes". Den siste er ulovlig. Den første er ikke det.

Lenke til kommentar

Er nok ikke ulovlig å mene det heller, så lenge man ikke går rundt å truer folk personlig. Selv da er det sjeldent vi faktisk straffer noen, heller enn å eskortere dem bort (jamf. diverse høyreekstreme tullinger som har talt på markeringer i Oslo).

Som sagt - meningen i seg selv er et problem. Her er et faktisk eksempel på en samtale jeg hadde en gang: "Jeg er kritisk til innvandring" - flott. Hvordan er du kritisk, da? "Jeg vil ikke ha svartinger inn". ...litt vanskelig å oppfylle, hva med å argumentere for en mer konservativ holdning til aksept av innvandrere. At man krever at opphold over lengere tid er betinget på arbeidsforhold. Eller at politisk asyl blir restriktivt? "Jaaaa....". Ønsket ditt er herved oppfylt - under Bondevik og Arbeiderpartiet - gå så å vær ikke en rasistisk tulling lenger.

Kom meg unna uten å få en på trynet og. Men hva betyr retorikken - det er spørsmålet. Hva er målet man ønsker å oppnå. Hvis det faktisk er å renske skandinavia for folk som er brune i huden - ja så kan man ha baller nok til å si det. Hvis ikke, så har vi det problemet at vagt uttalte meninger uten substans blir brukt til å maskere hva som faktisk blir sagt.

Bare hør på hvor fantastisk resonnementet er: "jeg kan ikke egentlig si hva jeg mener, for da blir jeg undertrykt av den politiske eliten". Hva faen betyr det? Bor vi i Hitler-tyskland? Nei. Bor vi i Libya? Nei.

Men allikevel så sitter vi og tar vare på en relativt stor gjeng som går rundt og er "systemkritisk" og skeptisk til "venstresidens forkrøpling av landet". :thumbdown: Utakknemlige rasshøl. Send dem hjem!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ulovlig å f.eks. oppfordre til drap, så hvis man ytrer slike meninger offentlig kan det føre til straffereaksjoner.

Men uansett, en mening blir ikke mer eller mindre riktig avhengig av hvem som mener det. Bare fordi ABB mener noe så betyr ikke det at det er galt å mene det. Om det er galt å mene noe er uavhengig av om ABB mener det samme eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...