Gå til innhold

Oppgrade grafikkort på m17x r3

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte nylig en m17x r3 når jeg var i USA - Jeg kjøpte 3D versjonen, med påfølgende grafikkort 460m, og 16GB ram, SSD harddisk, bluray, 120hz 1920 - 1080 HD og 2820 i7 prosessor.

Hovedsakelig er jeg kjempefornøyd med laptopen, men når jeg spiller spill i 3D får jeg ofte veldig hodepine, og jeg opplever at 460m ikke tillater meg å spille på høyeste grafikk nivå på nyere spill, noe som betyr at jeg med 100% sannsynlighet, må belage meg på å spille på lavt grafikknivå på spill som kommer ut om et par måneder (Bf3 f.eks - ikke bokstavelig talt).

Spørsmålet mitt er derfor hvorvidt det er mulig å oppgradere grafikkortet, og hvor mye dette vil koste/hvor jeg kan gjøre dette og til slutt hvilket grafikk kort dere annbefaler: 6970 eller GTS 485m.

Tusen takk for all evt. hjelp, setter pris på det! :)

PS: Vet at det vil føre til at jeg ikke vil kunne spille 3D hvis jeg velger 6970, men det er ikke så farlig for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke mulig å oppgradere skjermkortet på den bærbare pcen din. Ta bare et søk i hvilken som helst norsk prisguide og se hvor mange "bærbare" skjermkort du klarer å finne. Trolig er skjermkortet ditt loddet fast i hovedkortet.

Tror pcen din vil kunne kjøre BF3 greit med høy grafikk, men legg merke til at de snakker om "desktop" versjonen av skjermkort og ikke "mobile" versjonen som sitter i din maskin.

Recommended System Requirements Battlefield 3.

Processor: Quad-core Intel or AMD CPU

RAM: 4GB

Graphics card: DirectX 11 Nvidia or AMD ATI card, GeForce GTX 460, Radeon Radeon HD 6850

Graphics card memory: 1 GB

Hard drive: 15 GB for disc version or 10 GB for digital version

Lenke til kommentar

Ikke hør på Norp, han vet ikke hva han snakker om.

Det er fint mulig å oppgradere skjermkortet, men de er veldig dyre. Du kan f.eks kjøpe et ATI 6970M her. Du kan også sjekke notebookreview.com om det noen til salgs der. Så har du jo såklart Ebay.

Av 6970M og 485M er førstnevnte klart billigere samtidig som ytelsen er nesten identisk. Hvordan det er med 3D med ATI kortet vet jeg ikke. Jeg har selv 485M, og det er et kjempebra skjermkort. Ca dobbel ytelse i forhold til 460M.

Nå har 580M kommet ut, men det kortet er veldig dyrt. Koster 800US dollar om man kjøper det fra Clevo. Om kortene fra Clevo vil fungere i din vet jeg ikke. ATI 6990M er også på vei, men det kan ta en stund.

Lenke til kommentar

Ikke hør på Norp, han vet ikke hva han snakker om.

Det er fint mulig å oppgradere skjermkortet, men de er veldig dyre. Du kan f.eks kjøpe et ATI 6970M her. Du kan også sjekke notebookreview.com om det noen til salgs der. Så har du jo såklart Ebay.

Av 6970M og 485M er førstnevnte klart billigere samtidig som ytelsen er nesten identisk. Hvordan det er med 3D med ATI kortet vet jeg ikke. Jeg har selv 485M, og det er et kjempebra skjermkort. Ca dobbel ytelse i forhold til 460M.

Nå har 580M kommet ut, men det kortet er veldig dyrt. Koster 800US dollar om man kjøper det fra Clevo. Om kortene fra Clevo vil fungere i din vet jeg ikke. ATI 6990M er også på vei, men det kan ta en stund.

Så var tilfeldigvis dette en maskin der man kan oppgradere skjermkortet på, men ikke kom å si her at man dette er standard på bærbare maskiner. Uansett er virker det jo nesten umulig å få taki et kort fra en "normal" nettbutikk og kjøper du det fra utlandet har du svært begrenset garanti, i motsetning til om du skulle kjøpe det i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg så at Dell i sommer gikk ut med at ihvertfall GTX 560M nå er kompatibelt med Alienware M17x (og M18x).

Jeg har en M17x med core 2 duo prosessor og 2 x GTX 260M (SLI) og har ett par spørsmål ang effekt av en evnt oppgradering av skjermkort.

Vil ett skjermkort i GTX 5xx serien kunne kjøres på en maskin med core2duo prosessor med 4 gig ram?

Hvis ja, vil det være nok å gagne på å oppgradere/bytte ut disse GTX 260M (1024 MB x 2) kortene i SLI med ett stk GTX 560M (evnt GTX 570M om også det skulle være kompatibelt)?

Eller er jeg avhengig av å ha SLI også på disse nyere kortene i GTX 5xx serien for å få en merkbar forbedring? Er nemlig redd for at vifta i maskinen setter en stopper for SLI i 5xx serien.

Håper noen som kan, gidder å svare meg på dette :)

Lenke til kommentar

Joda, de vil nok gledelig selge inn nytt/nye skjermkort og bytte det for meg de -mot ett klekkelig honorar.. Så syntes det er greit å få en vurdering av en nøytral part før jeg evnt tar meg bryet og utgiftene med det. For eks ifra en som har samme maskin og som har oppgradert den eller undersøkt dette.

Lenke til kommentar

560m vil ikke kunne kjøres på en M17X R1 nei. Du må holde deg til 200 serien, 285m f. eks. Det går og ann å kjøre 280m med biosen fra 285m. Det vil ikke lønne seg å oppgradere heller, siden prosessoren din ikke vil yte kortene justice. 280m kan kjøpes for 350 dollar stk. Må også kjøpe en lengre SLI kabel. Ville heller solgt maskinen på finn, for så å kjøpe en m17X R3 fra USA på sider som Hidevolution. Selv med moms og toll avgift, sparer man flere tusen kroner på å handle i utlandet.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at GTX 560M kan brukes i den forrige generasjonen M17x.

Hvor er da evnt flaskehalsen, prosessoren? vifta? fysisk plassmangel? At 5xx serie skjermkortene bruker GDDR5 og ikke GDDR3 ram?

BIOS, strømstyring, hovedkort - i tillegg til at kjøleren må temmelig sikkert modifiseres for at den skal få skikkelig kontakt - disse kortene er ikke 100% fysisk helt like. Selve grensesnittet er vel likt (altså selve koblingen til hovedkortet) - men det er også alt.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. "Oppgradere" til GTX 280M blir jo ikke aktuelt, 260 og 280 er så godt som identiske kort. Virker som at Hidevelution er en rimeligere løsning enn å kjøpe rett ifra Dell men det blir allikevel brått ca 20000,- for en high-end gaming laptop kontra prisen på ett par-tre tusen i nytt skjermkort.. :/

Jeg får sende Dell en mail for å få en bekreftelse på det og heller håpe på positivt svar :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Ser at eg er litt sein her men bedre en aldri. Det er fult mulig å oppgradere kortet ditt med 560m/580m siden de og er mxm 3.0b type som din 460m. Du kan ikke brukke noe ati/amd kort siden dell har gjørt det sperret på ein eller annen vei og det henger nok med 120hz skjermen. Om du hadde vanlig 60hz skjerm då kunne ati/amd vært alternativ.

Lenke til kommentar

Dessverre så er det ikke tilstrekkelig at kortene har samme grensesnitt mot hovedkortet, i en bærbar. Som jeg har nevnt i min tidligere post. Hadde det vært så enkelt, hadde jeg oppgradert mitt GTX 280M for lenge siden - det kan jeg altså ikke uten videre, selv om det har kommet sterkere mobile skjermkort med samme type MXM kobling senere. GTX 285M skulle nok gå helt greit, men det er egentlig ingen oppgradering å snakke om - en lett overklokking, så har jeg samme ytelse fra 280M.

Hvis man er en smule fingernem, uredd og liker en liten utfordring, kan man nok få det til, på et vis. Det vil kreve i tillegg til nytt skjermkort, en modifisering/utbytting av kjøleelement, og - kanskje det største hinderet - en ny BIOS. Den må man i de fleste tilfeller mekke selv, da prosusenten neppe kommer med oppdaterte BIOS'er for skjermkort som maskinen i utgangspunktet ikke støtter. Det finnes folk som har fått GTX 480M til å fungere i en maskin maken til min, men bare etter et betydelig arbeid, og med hjemmesnekret BIOS. Det var også noen som solgte et oppgraderingssett spesiellt for min maskin, med GTX 480M + nytt kjølelement. Heldigvis er kjølingen i min maskin også i stand til å ta seg av den økte varmeutviklingen - det er temmelig sjeldent

Men det hele blir litt for omstendelig, og dyrt, til at jeg gidder.

Strømstyring, fysisk utforming, BIOS. I tillegg kommer det at nye skjermkort kanskje ikke blir tilstrekkelig kjølte av det eksisterende kjølesystemet. Alt i alt ... bytte av skjermkort (eller prosessor) i en bærbar er langt fra like greit som i en stasjonær maskin.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

thomit om du leser alex0204 sitt post igjen vil du legge seg merke at han nevner 460m som opprinnelig grafikk kort. Det i seg selv sier at hans m17 utgave er den siste. Det vil si r3 utgave som igjen har støtte for siste innen MXM standard.

Og sist men ikke minst om du går inn på linken her: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00w7v01&c=uk&l=en&s=dhs&cs=ukdhs1&model_id=alienware-m17x-r3&cid=pd_ukdhsalnwm17xr3n00w7v01

og velger graphics card på siden da vil du se tre valg:

1) 2GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 580M

2) 2GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD 6990M

3) 1.5GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 560M [included in Price]

Men som nevnt tidligere i min første svar 6970/6990m faller ut på grunn av 120hz skjerm han har i sinn laptop.

Endret av jmhdj
Lenke til kommentar

Nei - MXM er bare en standard for selve koblingen mot hovedkortet, altså sokkelen, hvis vi skal overføre til stasjonær terminologi. Resten av skjermkortet - når det gjelder bærbare - er ikke standardiserte i utforming. Selv om han har en Alienware M17x-R3, med GTX 460M, så er det slett ikke sikkert - faktisk lite trolig - at det er helt den samme maskinen innvendig, som de M17x-R3 som blir levert med GTX 560M, GTX 580M eller HD 6990M. Det hjelper lite at koblingen mot hovedkort (MXM) er det samme, hvis ikke kjølesystemet passer, for eksempel.

Når man bestiller en slik maskin, så får man en barebone maskin som i utgangspunktet har et kjølesystem som er fysisk utformet alt etter hvilket skjermkort man bestiller. Når Dell får en bestilling på en maskin med GTX 580M, så settes det inn en litt annen kjøler enn om det var et HD 6990M som var bestilt. Skjønner? Det er altså bare det området av kjøleren som skal være i kontakt med de forskjellige punktene på skjermkortet som skal kjøles, som er litt annerledes. fra kort til kort. Ellers er de like. Det er det samme med Clevo's maskiner - bestiller du en P170 med GTX 580M, så får du en maskin med kjøling utformet for dette kortet. Bestiller du samme maskin, men med HD 6990M, så får du en maskin med kjøler tilpasset dette kortet. Meg bekjent går det ikke direkte å bruke et kjølesystem som er tilpasset GTX 460M, til et GTX 560M, uten å modifisere litt, eller å skaffe seg kjøleribbe beregnet på nettop GTX 560M først. Jeg tror man kan benytte samme kjøler på GTX 560M og GTX 580M, dog - men dette vet jeg ikke sikkert. Jeg har hørt (rykter) om folk som har byttet fra GTX 460M til GTX 560M ved hjelp av litt lodding og spesialtilpassede kjølepads, og ved å bruke BIOS fra nyere modeller - men bare å ta ut det gamle kortet og sette inn et nytt, sånn uten videre - det går sannsynligvis ikke.

Nå er det riktignok færre problemer med maskinene fra Clevo og Alienware enn med andre produsenter, rett og slett fordi de i utgangspunktet er beregnet på å huse en rekke forskjellige skjermkort, etter ønske - men heller ikke disse er helt fri for dikkedarer når man vil oppgradere skjermkort eller prosessor. Men de er tross alt de eneste produsentene jeg vil anbefale noen å prøve å oppgradere. De fleste maskinene fra andre produsenter - der løper man j*****g fort inn i problemer, og det vil neppe svare seg med alt bryderiet og pengene, for den lille ekstra ytelsen man får.

Jeg kjøpte selv min egen maskin i den tro at det skulle være rimelig greit å oppgradere til nyere Nvidia-kort, når de etterhvert kom. Dette hadde jeg lest meg fram til på diverse nettforum. Jeg har nå lært mer, og funnet ut at det aldri er helt så greit - selv om sokkelen er den samme ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...