Gå til innhold

Orddeling - Er det så vanskelig?

Burnski

Anbefalte innlegg

Jeg ser at veldig mange på forumet deler ord som ikke skal deles. Dette irriterer meg litt, fordi denne feilen er så enkel å unngå.

Så her er oppskriften:

1) Ikke del opp sammensatte ord som politimann, diskusjonsforum, massemedium og datamaskin.

1.5) Ikke begå feil som politi mann, diskusjons forum, masse medium eller data maskin.

2) ?

3) ?

4) Profit

5) Legg inn syrlig innlegg som kommenterer gramatisk feil i dette innlegget og kaller meg dum.

^_^

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig her. Slike skrivefeil irriterer meg også, samtidig som jeg skjønner det. Ja, det er enkelt; for de som kan det. Da jeg var mindre hadde ikke jèg heller helt kontroll på orddelingskunsten. ;) De fleste er sikkert ikke klar over at de skriver feil heller.

Jeg synes man skal ha forståelse for at ikke alle kan like mye om gramatikk og rettskriving, selv om vi helst kunne tenke oss at alle skrev feilfritt. Folk er forskjellige og kan forskjellige. Slik er det bare og slik vil det bestandig være.

Men for å begrense dette litt kan man jo prøve å lære de som ikke kan dette. En veiledning kan nok lære mange forumbrukere noe nytt.

• Tips:

• Merkenavn (og egennavn) skal avsluttes med bindestrek når du binder sammen med andre ord.
    Eksempel: "Jeg skal kjøpe meg et Canon-speilreflekskamera (eller Canon-SLR-kamera)".

• Akronymer eller rekursive akronymer skal avsluttes med bindestrek når akronymet bøyes.
    Eksempel: "PC-en står på pulten" eller "HP-PC-en er min". Her så man et eksempel hvor flere akronymer blir satt sammen, man skal altså ikke spare på bindestrekene. De er det nemlig nok av. ;)

• Et godt tips for folk som sliter med dette er å prøve å si ordene hver for seg med mellomrom. Altså, si "data maskin" med tydelig pause mellom ordene. Du hører da at dette høres unaturlig ut. Deretter kan du si det på vanlig måte. Du vil da uttale ordet raskere, uten pause.

Folk har sjeldent problemer med dette i uttale, men når det kommer til skriving så blir ting litt vanskeligere. Et annet gøyalt ord du kan prøve er agurkbiter. Deler du det opp blir det "agurk biter". Prøv å si det, du hører fort at det blir noe helt annet enn det du egentlig mente. Problemet med slike orddelingsfeil er at folk oppfatter teksten din annerledes enn det du mente å si. Utsagnet ditt blir altså ikke tolket slik du ønsker.

Oppsummering:

•  
    RETT:
  • Stuebord
  • Canon-speilreflekskamera
  • PC-en
  • HP-PC
  • HP-PC-en
  • Datamaskin
  • Agurkbiter

•  
    FEIL:
  • Stue bord
  • Canon speilreflekskamera
  • PC en
  • HP PC
  • HP PC en
  • Data maskin
  • Agurk biter (nei, agurker biter ikke. De er helt ufarlige!)

Jeg er ingen språkekspert, så skyt meg om jeg tar feil. :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Orddeling er egentlig ikke riktig uttrykk nei. Det omfatter det å dele ord over flere linjer med bildestrek. Særskriving er når man deler et ord opp. For eksempel "i følge" som kan bety at noe komme i følge med noe med tilsvarende kontekst. Man kan skrive ifølge, da kan man bruke det i en kontekst som tilsier at noe som blir sagt er ifølge en annen. "Jeg ankommer i følge med min venn" og "Ifølge min bror steg bensinprisene idag".

Det riktige uttrykket her er vel ikke orddeling, men samskriving. ;)

Tror dette skal være ganske så riktig. :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Orddeling er egentlig ikke riktig uttrykk nei. Det omfatter det å dele ord over flere linjer med bildestrek. Særskriving er når man deler et ord opp. For eksempel "i følge" som kan bety at noe komme i følge med noe med tilsvarende kontekst. Man kan skrive ifølge, da kan man bruke det i en kontekst som tilsier at noe som blir sagt er ifølge en annen. "Jeg ankommer i følge med min venn" og "Ifølge min bror steg bensinprisene idag".

Det riktige uttrykket her er vel ikke orddeling, men samskriving. ;)

Tror dette skal være ganske så riktig. :)

Hah, akkurat samme eksempel som wikipedia gitt :roll:

Lenke til kommentar

5) Legg inn syrlig innlegg som kommenterer gramatisk feil i dette innlegget og kaller meg dum.

Legg inn (et) syrlig innlegg som kommenterer grammatiske feil i dette innlegget, og kaller meg dum. :tease:

Neida, jeg kjenner stadig på denne frustrasjonen du snakker om. Det kan selvsagt ha noe med at jeg er lærer på ungdomstrinnet, og ikke ønsker å "ta med meg jobben hjem". Jeg gjør i det minste alt jeg kan for å lære den kommende generasjonen å unngå slike feil. :)

PS: Jeg er ikke norsklærer, så dere må gjerne rette innlegget mitt med rød penn om dere ønsker, det finnes sikkert noen obskure rettskrivingsregler jeg også har bommet på. :D

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...