Gå til innhold

Partiet for meg.


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg sitter og lurer på om partiet jeg har valgt virkelig er partiet jeg bør støtte. Derfor setter jeg opp mine politiske syn og håper på hjelp.

 

Listen er ikke satt opp etter hvor viktige de er. De er satt opp tilfeldig.

 

- Positiv til innvandring. Jeg er positiv til innvandring, selv om jeg føler at det må begrenses til de som trenger det mest. Jeg vil kutte kontantstøtte, og heller gi innvandrerbarn gratis barnehage. Dette tror jeg kan være positiv for integrering på lang sikt.

 

- Positiv til EU. Jeg er positiv til EU. Nordmenn innser ikke at vi som EØS-medlem må følge alle EUs direktiver, og derfor bare vil ha positive ringvirkninger av et medlemskap. Vi vil få 8-9 seter i EU-parlamentet, og kan derfor påvirke direktiver. Jeg er også positiv til å legge ned tollmurene.

 

- Negativ til Euro. Ved et medlemskap ville jeg satt meg imot innføring av Euroen. Jeg mener at en valuta skal reflektere et lands økonomi, noe Euroen ikke gjør. Tyskland har en sterk økonomi, og deres valuta bør være sterk, og like stabil som norsk Krone, sveitsisk Franc og britisk Pund. Det blir helt feil at Tyskland skal ha samme valuta som Irland, Hellas og Portugal, som er land med langt svakere og ustabil økonomi.

 

- Sette faste skatterammer. Jeg mener det er urettferdig med prosentskatt. Jeg synes ikke det er riktig at en som tjener 2 millioner skal skatte mer enn en som tjener 300K, når førstnevnte ikke er noen større utgiftspost enn sistnevnte.

 

- Endre bilavgiften. Jeg er for miljøvern. Det er viktig for meg. Derfor mener jeg at bilavgiften må fjernes, slik at man kjøper nyere, mer miljøvennlige biler. Bilavgiften ble satt for å begrense bilbruken. Det gjør den ikke. Nordmenn kjører masse bil. Jeg vil heller sette en ny form for veiavgift, som gjerne koster mye mer enn i dag. Denne vil koste det samme, uavhengig av biltype. Dette håper jeg vil gjøre at man kjører mindre bil, men når man gjør det, skjer det i mer miljøvennlige biler.

 

- Utbygge kollektivtrafikken. Dette henger sammen med miljøet. Jeg vil gjøre det enklere å kjøre kollektivt. Jeg vil satse på hyppigere avganger i distriktene, og satse mer på t-bane i Osloregionen. Jeg vil at man skal kunne kjøre t-bane fra Ski, Asker, Lørenskog og andre forsteder i Osloregionen, for så å enkelt kunne sette seg på en ny t-bane, trikk eller buss til andre områder i Oslo. Dette gjelder selvsagt ikke bare Oslo, men resten av landet. Jeg mener dog at Oslo er den eneste byen som er stor nok for en t-bane.

 

- Bygge ut veinettet. Jeg mener det bare er tull at vi skal kjøre på smale, hullete og humpete veier i Norge. Jeg vil ha motorvei fra Trondheim til Kristiansand via Oslo, og fra Trondheim til Kristiansand, via Bergen og Stavanger. I tillegg vil jeg ha motorvei fra Oslo til Bergen. Det er bare tull at Oslo-Bergen skal være en av Europas mest trafikkerte innenlandsruter.

 

- Bygge hurtigtog. Jeg vil ha hurtigtog i de samme områdene som motorvei, i tillegg til andre deler av landet. Helst helt til Tromsø. Dette er for å redusere behovet for innenlandsflyvninger. Selv om selve flytiden er kortere enn tiden man bruker på tog, tror jeg det kan forsvares, ettersom man bruker mye tid og energi på flyplasser.

 

- Stramme inn på trygdeordningene. Noen trenger trygd. Disse skal selvsagt få det. Men jeg mener det er litt for mange som ikke gidder å jobbe. Disse skal ikke få trygd.

 

- Øke lønningene i offentlige stillinger. Lærere tjener godt, men i for eksempel polityrket er lønningene for lave. Politibjentente, det vil si de patruljerende, lever i konstant fare for å bli drept på jobben. De håndterer farlige kriminelle, uten en gang å bære håndvåpen. Jeg mener politibetjente bør lønnes 500K i året, og få tillatelse til å bære et etthåndsvåpen.

 

- Sikre regjerningsbyggene bedre. Det måtte jo komme, nå som vi har fått se et terrorangrep i Norge. Jeg vil at regjeringskontorene skal bygges som et eget kompleks, med høye gjerder rundt. Det skal være 2-5 porter i området, alle overvåket av bevæpnet politi.

 

- Innføre livstidsstraff. Jeg mener at man har rett til å få en ny sjanse. Men enkelte skal ikke få det. Anders Behring Breivik må få livstid.

 

- Endre kommunesystemet. Jeg mener at en kommune ikke definerer en by. Defor mener jeg at kommunene skal gjøres større, med flere byer liggende i samme kommune. Derfor mener jeg at tettstedet Oslo skal defineres som en by, med hele Osloregionen som egen kommune. I tillegg mener jeg at flere andre byer kan ligge i samme kommune. For eksempel tenker jeg at Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy bør være en kommune. Den trenger ikke ta navn fra noen av stedene, men heller ta et nøytralt navn. Jeg er ikke fremmed for å nummerere kommuner, slik at de ikke har noe navn, men et nummer.

 

- Innføre førskole. Jeg mener at det skal ansettes utdannede lærer i hver barnehage, slik at alle 5-åringer får et slags skoletilbud i barnehagen. På denne måten lærer barna å lese, skrive og enkel regning før de begynner på skolen. Dette tror jeg fører til bedre resultater i skolen. Dette året skal være gratis og obligatorisk.

 

- Frata kommunene ansvar. Jeg mener at alle offentlgie skoler, sykehus og omsorgssentre skal få 100% av sine bevilgninger sentralt fra Staten. Dette blir da fordelt utifra antall elever/pasienter/beboere. Dette vil føre til større rettferdighet.

 

- Fjerne avgifter. Voksne mennesker skal få bestemme selv. Derfor er det tullete at tobakk, alkohol og andre varer skal ha avgifter. Fjern dem.

 

- Reduser momsen. Jeg vil at alle varer og tjenester skal ha en moms på 10%. Noen ting skal vi også fjerne moms på. Dette er ting som kollektivtransportbilletter, kinobilletter, teaterbilletter, operabilletter osv.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare nevne det at vi faktisk har livstidsdom i praksis her i Norge. Det er ingen øvre grense for forvaring. Breivik kommer aldri til å bli en fri mann igjen.

 

Nå må vi ikke gjøre denne tråden til en debattråd. Forvaring er ikke en lur metode å bruke, uten at jeg vil utdype dette mer,

Lenke til kommentar

Det du beskriver er en blanding av omtrent alle partiene fra FrP til Rødt.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil bygge motorveier i alle retninger når du vil begrense bilbruken, eller hvorfor alle biler skal betale det samme i veiavgift, både elbiler som ikke forurenser, og svære forurensende diesel-SUVer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har altfor forskjellige verdier, ingen partier idag vil øke innvandringen, fjerne bilavgiften, og samtidig er positiv til eu og at man skal ha en flat skatt, utbygge kollektivtrafikken og styrke veinettet, øke straffer, bygge hurtigtog og samtidig lage store gjerder og mer bevoktning av regjeringsbygningene og andre viktige bygninger.

 

Hvor skal du få pengene fra? Blir vi med i eu så forsvinner alle verdiene sørover, mindre skatt i statskassen, øke statlig styring, bruke penger vi ikke har på bevoktning og veier og kollektivtrafikk..

 

Det virker som du er kommunist og vil at vi skal være med i EUSSR. SV eller AP er nok partier for deg.

Lenke til kommentar

Mye av det du skriver er FrP-politikk også.

Du må nok rett og slett finne noen kjernespørsmål og velge parti utifra hvilke temaer som interesserer deg mest.

 

 

Jeg finner f.eks tiltalende punkter ved partier fra AP til FrP.

(Alt til venstre for AP og til høyre for FrP skygger jeg greit unna).

Så grunnen til at jeg i dag er med i FrP og ikke f.eks Venstre, er at FrP er mest Israel-vennlig(et viktig punkt for meg).

 

Det er derimot mange spørsmål jeg er veldig enig med venstre i, så hvis FrP hadde blitt anti-Israel, og Venstre hadde blitt pro-Israel, ville jeg gått over til Venstre.

 

Kanskje litt simpelt, men slik er de fleste velgere, de har enkelte temaer man er spesielt engasjert for, og velger det partiet som samenfaller best med temaet de brenner mest for, hvor de velger parti fra et knippe av partier som uansett er spiselige for velgeren i utgangspunktet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det du beskriver er en blanding av omtrent alle partiene fra FrP til Rødt.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil bygge motorveier i alle retninger når du vil begrense bilbruken, eller hvorfor alle biler skal betale det samme i veiavgift, både elbiler som ikke forurenser, og svære forurensende diesel-SUVer.

 

Det er det jeg tenker selv og. Jeg passer ikke inn i noe som helst. Når det gjelder motorveier er det fordi det er tryggere og mer bærekraftig. Når det gjelder elbiler har du misforstått. Tenk på batteriet i en Toyota Prius. Nikkelet hentes ut på miljøfiendtlige måter i Canada, sendes til Norge hvor det bygges, sendes til Japan hvor det settes i bilen, og så shippes rundt om til hele verden. En elbil er heller ikke miljønøytral. Det spørs jo hvor strømmen kommer fra. I Norge kommer strømmen i all hovedsak fra vannet, hvilket er bra, mens det i Kina kommer fra kull.

 

Du har altfor forskjellige verdier, ingen partier idag vil øke innvandringen, fjerne bilavgiften, og samtidig er positiv til eu og at man skal ha en flat skatt, utbygge kollektivtrafikken og styrke veinettet, øke straffer, bygge hurtigtog og samtidig lage store gjerder og mer bevoktning av regjeringsbygningene og andre viktige bygninger.

 

Hvor skal du få pengene fra? Blir vi med i eu så forsvinner alle verdiene sørover, mindre skatt i statskassen, øke statlig styring, bruke penger vi ikke har på bevoktning og veier og kollektivtrafikk..

 

Det virker som du er kommunist og vil at vi skal være med i EUSSR. SV eller AP er nok partier for deg.

 

Jeg vil ikke øke innvandringen, ei heller redusere. Hvor tror du pengene kommer fra? Oljen, selvfølgelig. I tillegg må vi redusere bistanden til u-land. Det stemmer ikke at pengene sendes sørover i EU. Man kan nekte, noe Finland har gjort. Vi har MASSE penger. Jeg er slettes ingen kommunist, og AP og SV tror jeg ikke stemmer for meg. Tror du de vil ha redusert skatt, EU-medlemskap, lavere moms og null avgifter?

Lenke til kommentar

Høyre, definitivt. Spesiellt de økonomiske spørsmålene tipper mot Høyre.

 

Jeg mener at statens hovedmål er å tilby like regler for alle, det vil si at vi alle skal konkurrere på like vilkår ut fra våre forrutsetninger. Det vil også si at noen må subsidieres, men disse kan ikke forvente samme høye levestandard som hardtarbeidende mer tallentfulle mennesker - ikke fordi de ikke fortjener det, men fordi ressursrike mennesker også trenger intenciver for å gjøre en innstas for felles beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hanske, det høres ut som om du er veldig interessert i miljø, og på en ikke-religiøs måte.

(Jeg kaller gjerne de som kun bryr seg om CO2-utslipp når kreftfremkallende stoffer omgir oss hver dag i plast osv, folk som skriker hydrogenbiler! når hydrogenet må fremstilles ved hjelp av olje/gass/kull, osv...rett og slett folk som lever i en slags hippie verden og tror de gjør så utrolig mye for miljøet, mens de egentlig ikke gjør en dritt, kanskje annet enn å lede folk på villspor fra mer akutte problemer og faktiske realistiske løsninger på problemer, de kaller jeg for religiøse miljø folk).

 

Hvis dette er en kjernesak for deg, og du er enig med FrP i at kjernekraft og forskning på dette vil være sentralt for en ikke-foruresende energiforsyning, vil definitivt FrP ha en miljøpolitikk du vil like.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det her du spør om, men jeg foreslår at du ser litt nærmere på det du sier at du mener.

 

Viktigst av alt, du sier at de med høy lønn ikke skal betale mer i skatt. Mener du at de fattigste skal betale mer, eller skal vi foreta drastiske kutt i de offentllige utgiftene? Det her henger dessverre ikke på greip.

 

Du vil ha en mva på 10 %. Hvordan tenker du at staten skal få inntekter da, eller skal vi foreta drastiske kutt?

 

Mange av dine idéer er svært kostbare, men du vil ikke ha avgifter, du vil ha langt lavere mva og antagelig et lavere skattenivå generelt.

 

Det her er et regnestykke som skal gå opp, og ditt gjør ikke det. Uvettig bruk av oljepenger er ikke løsningen, og er noe som bare FrP tror er forsvarlig.

 

Jeg tror også at du burde se nærmere på effekten av avgiftene våre, de har faktisk en viktig funksjon.

 

Når du har fått tenkt litt på dette, så kan du sette opp en ny liste. En som er litt realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du beskriver er en blanding av omtrent alle partiene fra FrP til Rødt.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du vil bygge motorveier i alle retninger når du vil begrense bilbruken, eller hvorfor alle biler skal betale det samme i veiavgift, både elbiler som ikke forurenser, og svære forurensende diesel-SUVer.

 

Det er det jeg tenker selv og. Jeg passer ikke inn i noe som helst. Når det gjelder motorveier er det fordi det er tryggere og mer bærekraftig. Når det gjelder elbiler har du misforstått. Tenk på batteriet i en Toyota Prius. Nikkelet hentes ut på miljøfiendtlige måter i Canada, sendes til Norge hvor det bygges, sendes til Japan hvor det settes i bilen, og så shippes rundt om til hele verden. En elbil er heller ikke miljønøytral. Det spørs jo hvor strømmen kommer fra. I Norge kommer strømmen i all hovedsak fra vannet, hvilket er bra, mens det i Kina kommer fra kull.

At komponenter blir produsert og sendt rundt om i verden gjelder alle biler. Derfor er Prius og andre miljøbiler mer miljøvennlig, fordi de slipper ut mindre eller ingen eksos i tillegg.

 

I Norge er 99 % av all elektrisitet produsert på en miljøvennlig og bærekraftig måte. Hva som skjer i Kina eller andre steder er irrelevant for Norsk politikk.

 

Husk også at det er mye lettere å begrense forurensingen når den kommer fra få lokasjoner, f.eks. bilfabrikkene. Derfor vil en elbil bli så klimanøytral som det går an, i hvertfall intil vi endrer produksjonsmetoder.

 

Likevel, hvis jeg skal velge et parti du vil trives med tror jeg Høyre er det som kommer nærmest :)

Lenke til kommentar

Jeg får hoppe inn i diskusjonen selv. Det første jeg tenkte etter å ha lest over det første innlegget ditt var at det hørtes ut som Siv Jensen i forrige valgkamp, på den måten at du nevner alt du vil ha uten å tenke på økonomien. Ja, vi har oljen, men vi kan ikke bare bruke alle de pengene heller, fordi oljen vil en dag ta slutt. Vi har gjort rett i å tenke langsiktig med oljepengene, og slik bør det fortsette å være. Det er umulig å kutte ned momsen og fjerne formueskatt og samtidig forbedre veier, øke lønningene i offentlige stillinger og forbedre kollektivtrafikken. Det handler om prioriteringer, og først når du har gjort rede for hva du brenner sterkest for, kan vi hjelpe deg. Men jeg vet det er vanskelig. Neste valg blir mitt første, og selv om jeg har vært politisk interessert i all min tid, er jeg fortsatt usikker på hva jeg skal stemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser gode poeng både hos RV, AKPml, men der er ting jeg ikke liker.

 

I hovedgrunn er det fri innvandring.

 

Først og fremst må vi assimilere de innvandrere vi har fått til landet, og sette strengere grenser for opphold.

 

Ellers synes jeg mere sosial likhet er ett moment som har meget stor betydning for meg.

 

Derfor ramler alle de partier som er i sentrum ut av bildet, dette gjelder også Høyre ( partiet for de nyrike ) og AP - det nye Høyre for mange.

 

De har hatt flere 10 år i førersetet og ulikhetene har bare blitt større, støre sosiale forskjeller og større press på de som faller utenfor.

 

Ellers kunne ett sosialnasjonalistisk parti vært ett alternativ, men uten de ekstreme tedenser.

 

Er mot oljeutvinning i nord, grunnet miljøhensyn.

 

Har ikke sett noe av de penger eller annet som har kommet Norge til gode fra dette.

For min del kunne Norge like gjerne vært foruten olje i det hele tatt.

 

Noe som sikkert faller enkelte tungt for hjerte, da de har hentet sin rikdom derfra.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg sitter og lurer på om partiet jeg har valgt virkelig er partiet jeg bør støtte. Derfor setter jeg opp mine politiske syn og håper på hjelp.

 

Listen er ikke satt opp etter hvor viktige de er. De er satt opp tilfeldig.

 

- Positiv til innvandring. Jeg er positiv til innvandring, selv om jeg føler at det må begrenses til de som trenger det mest. Jeg vil kutte kontantstøtte, og heller gi innvandrerbarn gratis barnehage. Dette tror jeg kan være positiv for integrering på lang sikt.

 

- Positiv til EU. Jeg er positiv til EU. Nordmenn innser ikke at vi som EØS-medlem må følge alle EUs direktiver, og derfor bare vil ha positive ringvirkninger av et medlemskap. Vi vil få 8-9 seter i EU-parlamentet, og kan derfor påvirke direktiver. Jeg er også positiv til å legge ned tollmurene.

 

- Negativ til Euro. Ved et medlemskap ville jeg satt meg imot innføring av Euroen. Jeg mener at en valuta skal reflektere et lands økonomi, noe Euroen ikke gjør. Tyskland har en sterk økonomi, og deres valuta bør være sterk, og like stabil som norsk Krone, sveitsisk Franc og britisk Pund. Det blir helt feil at Tyskland skal ha samme valuta som Irland, Hellas og Portugal, som er land med langt svakere og ustabil økonomi.

 

- Sette faste skatterammer. Jeg mener det er urettferdig med prosentskatt. Jeg synes ikke det er riktig at en som tjener 2 millioner skal skatte mer enn en som tjener 300K, når førstnevnte ikke er noen større utgiftspost enn sistnevnte.

 

- Endre bilavgiften. Jeg er for miljøvern. Det er viktig for meg. Derfor mener jeg at bilavgiften må fjernes, slik at man kjøper nyere, mer miljøvennlige biler. Bilavgiften ble satt for å begrense bilbruken. Det gjør den ikke. Nordmenn kjører masse bil. Jeg vil heller sette en ny form for veiavgift, som gjerne koster mye mer enn i dag. Denne vil koste det samme, uavhengig av biltype. Dette håper jeg vil gjøre at man kjører mindre bil, men når man gjør det, skjer det i mer miljøvennlige biler.

 

- Utbygge kollektivtrafikken. Dette henger sammen med miljøet. Jeg vil gjøre det enklere å kjøre kollektivt. Jeg vil satse på hyppigere avganger i distriktene, og satse mer på t-bane i Osloregionen. Jeg vil at man skal kunne kjøre t-bane fra Ski, Asker, Lørenskog og andre forsteder i Osloregionen, for så å enkelt kunne sette seg på en ny t-bane, trikk eller buss til andre områder i Oslo. Dette gjelder selvsagt ikke bare Oslo, men resten av landet. Jeg mener dog at Oslo er den eneste byen som er stor nok for en t-bane.

 

- Bygge ut veinettet. Jeg mener det bare er tull at vi skal kjøre på smale, hullete og humpete veier i Norge. Jeg vil ha motorvei fra Trondheim til Kristiansand via Oslo, og fra Trondheim til Kristiansand, via Bergen og Stavanger. I tillegg vil jeg ha motorvei fra Oslo til Bergen. Det er bare tull at Oslo-Bergen skal være en av Europas mest trafikkerte innenlandsruter.

 

- Bygge hurtigtog. Jeg vil ha hurtigtog i de samme områdene som motorvei, i tillegg til andre deler av landet. Helst helt til Tromsø. Dette er for å redusere behovet for innenlandsflyvninger. Selv om selve flytiden er kortere enn tiden man bruker på tog, tror jeg det kan forsvares, ettersom man bruker mye tid og energi på flyplasser.

 

- Stramme inn på trygdeordningene. Noen trenger trygd. Disse skal selvsagt få det. Men jeg mener det er litt for mange som ikke gidder å jobbe. Disse skal ikke få trygd.

 

- Øke lønningene i offentlige stillinger. Lærere tjener godt, men i for eksempel polityrket er lønningene for lave. Politibjentente, det vil si de patruljerende, lever i konstant fare for å bli drept på jobben. De håndterer farlige kriminelle, uten en gang å bære håndvåpen. Jeg mener politibetjente bør lønnes 500K i året, og få tillatelse til å bære et etthåndsvåpen.

 

- Sikre regjerningsbyggene bedre. Det måtte jo komme, nå som vi har fått se et terrorangrep i Norge. Jeg vil at regjeringskontorene skal bygges som et eget kompleks, med høye gjerder rundt. Det skal være 2-5 porter i området, alle overvåket av bevæpnet politi.

 

- Innføre livstidsstraff. Jeg mener at man har rett til å få en ny sjanse. Men enkelte skal ikke få det. Anders Behring Breivik må få livstid.

 

- Endre kommunesystemet. Jeg mener at en kommune ikke definerer en by. Defor mener jeg at kommunene skal gjøres større, med flere byer liggende i samme kommune. Derfor mener jeg at tettstedet Oslo skal defineres som en by, med hele Osloregionen som egen kommune. I tillegg mener jeg at flere andre byer kan ligge i samme kommune. For eksempel tenker jeg at Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy bør være en kommune. Den trenger ikke ta navn fra noen av stedene, men heller ta et nøytralt navn. Jeg er ikke fremmed for å nummerere kommuner, slik at de ikke har noe navn, men et nummer.

 

- Innføre førskole. Jeg mener at det skal ansettes utdannede lærer i hver barnehage, slik at alle 5-åringer får et slags skoletilbud i barnehagen. På denne måten lærer barna å lese, skrive og enkel regning før de begynner på skolen. Dette tror jeg fører til bedre resultater i skolen. Dette året skal være gratis og obligatorisk.

 

- Frata kommunene ansvar. Jeg mener at alle offentlgie skoler, sykehus og omsorgssentre skal få 100% av sine bevilgninger sentralt fra Staten. Dette blir da fordelt utifra antall elever/pasienter/beboere. Dette vil føre til større rettferdighet.

 

- Fjerne avgifter. Voksne mennesker skal få bestemme selv. Derfor er det tullete at tobakk, alkohol og andre varer skal ha avgifter. Fjern dem.

 

- Reduser momsen. Jeg vil at alle varer og tjenester skal ha en moms på 10%. Noen ting skal vi også fjerne moms på. Dette er ting som kollektivtransportbilletter, kinobilletter, teaterbilletter, operabilletter osv.

 

Hva tenker dere?

 

Oppdatert liste. Sakene som opptar meg minst er strøket. Hva mener dere nå?

Lenke til kommentar

Fremdeles Høyre :)

 

Moby_duck: Å spare oljepengene har ingen reell hensikt. Lenge før oljen går tom, har norge funnet andre området å satse på. Vi skal selvsagt ikke bruke alt, men det går fint an å bruke mer av oljepengene, og betale mindre i skatt og avgifter. Når det er sagt, er veinettet har blitt dårligere de siste årene, kollektivtrafikken er blitt værre og dyrere (i bergen i hvertfall) og Politiet er fremdeles underbetalt og underbemannet. Altså motsatt av det du påstår i din forrige post.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Fremdeles Høyre

 

Har prøvd å lete litt, men ikke funnet noe konkret svar: Hvordan stiller Høyre seg med tanke på innvandringspolitikken? Jeg er for mer privatisering i samfunnet og imot formueskatt, og jeg er helt enig at du skal få det du jobber for og at sosialistenes hjertesak om fullstendig likestilling er feil. Men jeg er derimot helt imot FrP sin innvandringspolitikk, og Høyres allianse med dem er det eneste som stopper meg fra å stemme Høyre. Har du et godt svar på dette, da det ser ut som at du er en sterk tilhenger av Høyre? :)

 

Moby_duck: Å spare oljepengene har ingen reell hensikt. Lenge før oljen går tom, har norge funnet andre området å satse på. Vi skal selvsagt ikke bruke alt, men det går fint an å bruke mer av oljepengene, og betale mindre i skatt og avgifter. Når det er sagt, er veinettet har blitt dårligere de siste årene, kollektivtrafikken er blitt værre og dyrere (i bergen i hvertfall) og Politiet er fremdeles underbetalt og underbemannet. Altså motsatt av det du påstår i din forrige post.

 

Jeg mente ikke å si at vi ikke skal bruke oljepengene. Føler bare at vi ikke bør bable i vei om alt vi har lyst på og tro at oljen kan finansiere alt sammen.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Selvsagt skal man ikke bruke oljepengene opp, men vi har i dag et uforsvarlig høyt skatte- og avgiftsnivå i forhold til andre land, og ikke minst i forhold til hva vi får igjen. F.eks. betalte billistene alene inn over 40 milliarder kroner i avgifter til staten i 2010. Vi fikk bare igjen litt over 14 milliarder. Dette skulle finansiere nye veiprosjekter, og vedlikeholde de gamle. Dette er for meg uholdbart.

 

Jeg er nok egentlig en FrP-person :) Høyre var også et godt alternativ helt til de stemte for Datalagringsdirektivet, noe jeg er svært mye imot. Så min stemme går nok til FrP ved valget til høsten. Men et samarbeid mellom Høyre og FrP har jeg ingenting i mot. Mye bedre alternativ enn det vi har i dag, i hvertfall.

 

Edit: Nasjonalbudsjettet i 2010 hadde et overskudd på svimlende 230 milliarder kroner. Det vil si vi kunne hatt et skatte- og avgiftslette på 230 milliarder.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke nok om oljefondet til å fortsette denne diskusjonen. Det jeg sa om langsiktig sparing var generell fornuft, og jeg vet ingenting om hvor mange penger det faktisk er snakk om eller hva det tilsvarer.

 

Kajac: Men hva vet du om Høyres innvandringspolitikk? Og angående sammarbeidet mellom Høyre og FrP, så er det tydelig (i hvert fall basert på det jeg vet) at de har litt ulike syn på flere saker, men har valgt å sammarbeide fordi ellers ville den nåværende rødgrønne regjeringen få all makt.

 

EDIT: Fant en interessant artikkel fra 2009 om Høyres kritikk av FrPs innvandringspolitikk.

Hovedforskjellen mellom Høyre og FrP i innvandringspolitikken er altså at Høyre ser grunnleggende positivt på innvandringen til Norge, mens FrP på sin side velger å ensidig fokusere på problemer og utfordringer.

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

 

 

- Innføre livstidsstraff. Jeg mener at man har rett til å få en ny sjanse. Men enkelte skal ikke få det. Anders Behring Breivik må få livstid.

 

 

Man kan godt være for livstidsstraff, men den kan ikke ha tilbakevirkende straff. Idioten kan maks bli dømt til 21 år i fengsel (pluss forvaring)uansett hva som skjer med regelverket i ettertid.

 

 

Selv er jeg enig i mye av det du skriver (men ikke alt) og stemmer Venstre. Jeg vet ikke hva du stemmer, men du ser i hvertfall ut til å i stor grad dele Venstres politiske syn på miljø, skatt og innvandring. Dog ser jeg at du ikke treffer helt samme blink angående sentralisering, så noen uenigheter er der.

 

Venstre er riktignok mot norsk medlemskap i EU, men har personlig stor tro på at Venstre blir for det i fremtiden. Det er nesten like mange på ja-siden som på nei-siden i partiet.

 

edit: Ser ut til at jeg misforsto ditt syn på skatt. Venstre er for at de rike skal betale mer enn de fattige, men mener ikke at prosenten på skatten som blir betalt skal øke slik den gjør i dag (det skal ikke straffe seg å jobbe).

Endret av Disk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...