Gå til innhold

Hvilket ungdommsparti burde eg bli med i ?

Anbefalte innlegg

problemet med unge venstre, er at når eg ser på lista over ting som opptar dem, er det ca 60% som eg er beint uenig med, og det suger litt da.

Bare av ren kuriositet, kan du nevne noen sentrale ting du er uenig med dem i?

Internasjonal sammarbeid, synst eg ikkje burde vere ei hovudsak, for eg meiner ein må fikse sit eiga land, før ein kan fiksa andre land.

Skille stat og kirke ? Staten Norge er bygd opp av kirka, kristendommen.

Avskaffe verneplikt ? Verneplikten er jo faktisk noke av da viktigaste me har, den burde vert strengare, alle burde vert i milliæret ein eller annan gang.

Eg meiner Nei til republikk.

Eg meiner Nei til EU.

Frihandel er eg både og på, er jo bra på set og vis, men eg meiner ikkje handelen burde vera heilt fri, ein må ta i kosekvens at om ein har heilt fri handel vil ein importera meir til landet, som mat, og det norske folket vil tape på sitt eige market og miste arbeid.

OK, nå er jeg ikke i tvil: Unge Høyre!

Unge Høyre har fleire av dei punkta eg va uenig med i unge venstre ? :p

Nei, kun det om EU. Men det er det uenigheter om i partiet fra før av. Og punktet om frihandel også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du om innvandring, pelsfarmer, og DLD da?

Eg meiner personlig at DLD er brudd på ytringsfriheten, å bli overvåket hele tiden setter eg dårlig pris på, og så gjør resten av det norske folk.

Innen for innvandring har eg klare meininga - Kan du gjøre nytte for deg, å vere ein ressurs for å gjøre landet til en bedre plass, VELKOMMEN ! Men om du skal drive med kriminalitet, kan du komme deg godt vekk.

Til pelsfarmer? Det er vell sånnsett dyreplageri, og det liker eg ikkje - men har ikkje noke heilt klar meining på da.

Lenke til kommentar

lol. Feil tidspunkt/beste troll noensinne.

Men hvis du vil engasjere deg aktivt i politikk, og du er villig til å investere tid med politisk arbeid så er hvilken som helst ungdomsorganisasjon et helt greit utgangspunkt. Bare sørg for at du er åpen for den realiteten at merksnodige dogmer har en tendens til å sette an tonen en gang i blandt. Og at du kanskje ikke har formet alle politiske syn du har altfor solid allerede. Akkurat nå kunne du for eksempel lett engasjere deg i veldig spesifikke enkeltspørsmål i FrP uten å bryte med noen. Det er kjekt. På samme måten er SV åpen for ufattelig mye rart (ta deg i akt for fantastiske utbrudd). Men det viktigste er å få en kalender full av politiske møter med andre politikere og ministre fra diverse bakgrunner og partier. Og å kunne delta i debatter mer formelt. Skjønt, det er noe som du for eksempel også kan gjøre om du begynner å studere på et universitet eller en høyskole, men uten å ha et partiprogram å tale fra.

Men i mellomtiden - kanskje ikke det beste stedet å finne venner, eller å bygge kontakter - men en hvilken som helst ungdomsorganisasjon kan lett være interessant. Men det haster vel ikke å få omvendt deg til uttrettelig kynisme enda, så la være å stupe ut i med hodet først.

..seriøst - beste troll noensinne :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg meiner personlig at DLD er brudd på ytringsfriheten, å bli overvåket hele tiden setter eg dårlig pris på, og så gjør resten av det norske folk.

Innen for innvandring har eg klare meininga - Kan du gjøre nytte for deg, å vere ein ressurs for å gjøre landet til en bedre plass, VELKOMMEN ! Men om du skal drive med kriminalitet, kan du komme deg godt vekk.

Til pelsfarmer? Det er vell sånnsett dyreplageri, og det liker eg ikkje - men har ikkje noke heilt klar meining på da.

FRP for deg mann

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du er definitivt ikke en AUF-er, heller ikke Senterungdom, RU-medlem eller SU-er.

På hvilket grunnlag avskriver du det? Basert både på åpningsinnlegget og ikke minst på det som etterhvert har framkommet senere, deriblant klart nei til EU, nei til DLD, nei til republikk/ja til kongehus, ja til "riktig type" innvandrere, ja til statskirke, ja til verneplikt, ja til frihandel (utenom mat/landbruk), så virker det egentlig veldig i samsvar med SP og Senterungdommens politikk. Det eneste punktet som er noe usikkert av de temaene som er tatt opp er pelsdyr, men han har ikke sagt at han vil forby pelsdyrnæringa heller..

Avskaffe verneplikt ? Verneplikten er jo faktisk noke av da viktigaste me har, den burde vert strengare, alle burde vert i milliæret ein eller annan gang.

Eg meiner Nei til EU.

Frihandel er eg både og på, er jo bra på set og vis, men eg meiner ikkje handelen burde vera heilt fri, ein må ta i kosekvens at om ein har heilt fri handel vil ein importera meir til landet, som mat, og det norske folket vil tape på sitt eige market og miste arbeid.

(...)

Lenke til kommentar

Ikke hør på det andre sier, men følg med på media og få et innblikk over partiene fra din egen side og bestem utover der.

Ser meg enig at Chrinas bør lese prinsipprogrammet til hver ungdomsorganisasjon før man velger.

Angående DLD så er alle ungdomspartiene imot, derimot enkelte moderpartier er for. Innen innvandring og integrering har Unge Høyre laget et fantastisk integreringsprogram som er vært å lese. Til pelsfarmoppdrett er Unge Høyre imot statelig støtte og tok opp debatten på Høyres landsmøte for å forby statlig finansiering, dog fikk ikke UH gjennomslag

Eg meiner Nei til EU.

UH sentralt har ikke politikk på å skille kirke og stat, eneste jeg vet er at en av fylkespartiene har det. Innin EU-spørsmålet er det flere innad i UH som er imot EU, som tidligere nevnt kan man ikke finne et parti som enn er enig i 100%. Angående frihandel så ønsker UH å fjerne tollmurene i Norge, UH sin ideologi ønsker derfor mest mulig frihandel men det skal også forekomme blandingsøkonomi og ikke 100% rent liberalt marked.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Ikke hør på det andre sier, men følg med på media og få et innblikk over partiene fra din egen side og bestem utover der.

Ser meg enig at Chrinas bør lese prinsipprogrammet til hver ungdomsorganisasjon før man velger.

Angående DLD så er alle ungdomspartiene imot, derimot enkelte moderpartier er for. Innen innvandring og integrering har Unge Høyre laget et fantastisk integreringsprogram som er vært å lese. Til pelsfarmoppdrett er Unge Høyre imot statelig støtte og tok opp debatten på Høyres landsmøte for å forby statlig finansiering, dog fikk ikke UH gjennomslag

Eg meiner Nei til EU.

UH sentralt har ikke politikk på å skille kirke og stat, eneste jeg vet er at en av fylkespartiene har det. Innin EU-spørsmålet er det flere innad i UH som er imot EU, som tidligere nevnt kan man ikke finne et parti som enn er enig i 100%. Angående frihandel så ønsker UH å fjerne tollmurene i Norge, UH sin ideologi ønsker derfor mest mulig frihandel men det skal også forekomme blandingsøkonomi og ikke 100% rent liberalt marked.

Megen interessant. Mulig for at du gir meg noke meir informasjon ? ^^

Lenke til kommentar
... for eg meiner ein må fikse sit eiga land, før ein kan fiksa andre land.

Hørest fornuftig ut. Vi har nok interne problemer i Norge, og trenger ikke sette alle dørene på vid gap for mer. Når vi påberoper oss å være et av verdens rikeste land mens vi lar kjellerdøra stå åpen og nøkkelen til hoveddøra ligge under matta, fremstår vi som naive tosker — noe vi er!

Religion bør aldri styre noe! Det er nok krig og elendighet p.g.a. andre ting, som f.eks. økonomiske interesser, men religion er definitivt årsaken til mest væpnede konflikter i historien — i verdensbildet. Ingenting hindrer folk i å ha sin personlige tro selv om den ikke tres over hodet på folk via staten.

Verneplikten er jo faktisk noke av da viktigaste me har, den burde vert strengare,

alle burde vert i milliæret ein eller annan gang.

Da er det på tide med et bortkastet år for deg også i det systemet. De som kommer ut i andre enden av det året og fremdeles kan påstå at det er "noke av det viktigaste me har", må ha spesielle interesser. Hvis du tenker på verneplikt i form av mer humanitær og samfunnsnyttig deltagelse (á la siviltjeneste), så kan jeg være litt enig med deg. Med det forsvaret vi har (som jeg selv har kastet bort alt for mye av mitt liv på), er jeg en av de første som stikker herfra "når det virkelig smeller".

Symbolsk sett er vi der ikke, men praktisk sett er vi vel ikke så langt unna. Kongehuset er vel mest til pynt, så det skulle vel ikke utgjøre store forskjellen at det burde være noen fanesak å henge seg opp i.

Eg meiner Nei til EU.

Da burde vel ikke AUF eller AP være noe for deg. De vil vel helst gi fra seg alt til EUSSR om det var mulig ...

... men eg meiner ikkje handelen burde vera heilt fri, ein må ta i kosekvens at om ein har

heilt fri handel vil ein importera meir til landet, som mat, og det norske folket vil tape

på sitt eige market og miste arbeid.

Det er nok ikke det letteste emnet å stemme ja eller nei til, ettersom man har gode argumenter i retning dine tanker, samtidig som man f.eks. ser et kunstig høyt prisnivå på matvarer som gjør kjedene rikere enn de bør være. Mye kjøtt dumpes f.eks. periodevis i utenlandske markeder eller holdes igjen på lager (om mulig) for at prisene her hjemme skal holde seg kunstig høye. Jeg vil tro det rammer mange med dårligere økonomi enn meg, og det føles unødig. Vi har faktisk fattige her i landet — enda!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...