Chrinas Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Eg sitt å fundere på kas ungdommsparti eg skal velge. Eg er relativt interessert i politikk, og har lyst til å engasjere meg i noke. Eg er no 17 ( om 2 dager ), og har lyst å fram mine meininga - om utdanning, økonomi, miljø og innenriks/utenriks politikk. Eg brenner for eit fritt samfunn, der ein er sjølv ansvarlig for sine handlinga - men må ta konsekvensa for da. Eg er oppteken av at det skal vere eit trygt samfunn, der folk ikkje trenger å vere redd for sine meininga, og der ein kan stola på kvarandre. Eg er for at kolitiv transport skal vere bra, og det skal vere bra skule tilbud, både for dei som slit (gjer da dårleg på skulen), dei som gjer da middels, samt dei som er gjer det bedre enn andre. Eg vil at da skal vera so trygt som muligt på veg, og skuleveg. Eg vil at folk skal få ut sine meininga i eit demokratisk samfunn. Eg er interessert i å få so mangen som mulig til å få eit tilbud om jobb og liknande, få folk inn i arbeidslivet, og ikkje la folk bu på gata. Eg er for å bli kvitt so mykje fattigdom som mulig, og meiner at for å hjelpe andre (utenriks) må me ha eit bra land først - med andre ord at me må hjelpa oss sjølv for å hjelpa andre. Eg er for at helse sektor, som er eit utrulig viktig arbeid skal få betre betalt. For som mange seier - får folk innanfor helsesektor mykje dårligare betalt enn dei kanskje burde. Som f.eks er ambulanse sjåfør eit ufattelig viktig yrke, men er ein veldig dårlig betalt jobb, i forhold til norsk standard. Eg er for at folk skal ha eit bra skuletilbod, og ha ein sjangs på ei god utdanning. Dette er berre nokre få av mine meininga, og synst da mange ungdommsparti står for er bra, men eg sliter med å velge. Eg er ifrå Hordaland, og har da eventuelle partiet du meiner eg burde velge eit tilbod der? Eg er ein engasjert person som ønske å engasjera meg enda meir. Takk for all tips og hjelp ! 1 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det høres ut som du er et sted mellom Venstre, KrF og Høyre / FrP. Du vil aldri finne et parti som du kan være 100% enig med, men heller finne det du er minst uenig med. En annen ting å tenke over er om det er noe poeng i å være medlem av partier som har så liten oppslutning, men det er det bare du som vet. Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Det høres ut som du er et sted mellom Venstre, KrF og Høyre / FrP. Du vil aldri finne et parti som du kan være 100% enig med, men heller finne det du er minst uenig med. En annen ting å tenke over er om det er noe poeng i å være medlem av partier som har så liten oppslutning, men det er det bare du som vet. Kva meina du med så liten oppslutning ? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Altså, det er et par ganske store partier i Norge, og så er det noen små partier som jeg mener enten burde legges ned eller slå seg sammen for å lage noe som er vits i. Ved å bruke tall fra siste stortingsvalg (2009) så har du følgende partier, tallene er i prosent oppslutning. Det norske Arbeiderparti 35,4 Fremskrittspartiet 22,9 Høyre 17,2 Sosialistisk Venstreparti 6,2 Senterpartiet 6,2 Kristelig Folkeparti 5,5 Venstre 3,9 Rødt 1,3 Pensjonistpartiet 0,4 Miljøpartiet De Grønne 0,3 Kystpartiet 0,2 Kristent Samlingsparti 0,2 Demokratene 0,1 Norges Kommunistiske Parti 0,0 Det Liberale Folkepartiet 0,0 Samtidspartiet Oslo 0,0 Sentrumsalliansen 0,0 NorgesPatriotene 0,0 Vigrid Buskerud 0,0 Abortmotstandernes Liste 0,0 Samfunnspartiet 0,0 Ett (skrift)språk 0,0 Tverrpolitisk Folkevalgte 0,0 Norsk Republikansk Allianse 0,0 Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 Altså, det er et par ganske store partier i Norge, og så er det noen små partier som jeg mener enten burde legges ned eller slå seg sammen for å lage noe som er vits i. Ved å bruke tall fra siste stortingsvalg (2009) så har du følgende partier, tallene er i prosent oppslutning. Det norske Arbeiderparti 35,4 Fremskrittspartiet 22,9 Høyre 17,2 Sosialistisk Venstreparti 6,2 Senterpartiet 6,2 Kristelig Folkeparti 5,5 Venstre 3,9 Rødt 1,3 Pensjonistpartiet 0,4 Miljøpartiet De Grønne 0,3 Kystpartiet 0,2 Kristent Samlingsparti 0,2 Demokratene 0,1 Norges Kommunistiske Parti 0,0 Det Liberale Folkepartiet 0,0 Samtidspartiet Oslo 0,0 Sentrumsalliansen 0,0 NorgesPatriotene 0,0 Vigrid Buskerud 0,0 Abortmotstandernes Liste 0,0 Samfunnspartiet 0,0 Ett (skrift)språk 0,0 Tverrpolitisk Folkevalgte 0,0 Norsk Republikansk Allianse 0,0 Eg forstår, men hvilket parti vil du anbefale meg da, mer presist? og har det eventuelle partiet eit tilbud i Hordaland ? Og kva må eg gjere for å bli med ? Er ny på alt dette. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Uten å være helt sikker, tror jeg at alle partiene har en ungdomsorganisasjon, og partiene har helt sikkert linker til den på nettsidene sine, i tillegg til partiprogram og alt det andre du søker. Etter et kjapt søk fant jeg fpu sin bli medlem side, enkelt å fylle ut og bli medlem, regner med du vil få brosjyrer i posten eller lese deg opp på internett om lokallag for det partiet du ønsker å bli medlem av. Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 dlf ftw det liberale folkeparti er noe du burde ta en titt på. google d. 1 Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Hmm, trur dåke FPU er noke for meg? I mitt hovud står da nesten mellom AUF og FPU.. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Basert på det du skriver er det FpU som matcher deg best, ikke AUF.. 1 Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Det høres ut som du er sosial-liberal, så jeg ville uten tvil gått for unge venstre. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Jeg vil foreslå å ikke binde deg så tett til noe du ikke er sikker på. Som egentlig betyr å aldri involvere seg i et ungdomsparti, for det tar langt mer enn 20 år å finne ut av alt som foregår innen politikken. Når du først blir med i en slik organisasjon, så vil du ha langt dårligere forhold for å virkelig få oversikt over helheten. Du vil sitte på andre siden av et filter som nesten bare slipper igjennom positiv informasjon om ditt parti, og negativ om alle andre. Sannsynligvis stemmer ikke det overens med virkeligheten. Noe av det aller viktigste for demokratiet er at folk ikke binder seg blindt til et parti, for det fører til at de aldri ser godt nok på hva slags politikk som faktisk har blitt gjennomført, hva som ligger under retorikken, og så stemmer de på partiet kun fordi det er "deres parti". Endret 25. juli 2011 av KarlRoger 5 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Ikke hør på det andre sier, men følg med på media og få et innblikk over partiene fra din egen side og bestem utover der. Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Ikke hør på det andre sier, men følg med på media og få et innblikk over partiene fra din egen side og bestem utover der. Ja, eg gjer jo da, men påenge e at eg e usikker. Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Det høres ut som du er sosial-liberal, så jeg ville uten tvil gått for unge venstre. problemet med unge venstre, er at når eg ser på lista over ting som opptar dem, er det ca 60% som eg er beint uenig med, og det suger litt da. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Du er definitivt ikke en AUF-er, heller ikke Senterungdom, RU-medlem eller SU-er. Du er på borgerlig side, jeg personlig vil anbefale deg Unge Venstre, eller Unge Høyre. De du sitter nærmest politisk sett. Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 problemet med unge venstre, er at når eg ser på lista over ting som opptar dem, er det ca 60% som eg er beint uenig med, og det suger litt da. Bare av ren kuriositet, kan du nevne noen sentrale ting du er uenig med dem i? Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 problemet med unge venstre, er at når eg ser på lista over ting som opptar dem, er det ca 60% som eg er beint uenig med, og det suger litt da. Bare av ren kuriositet, kan du nevne noen sentrale ting du er uenig med dem i? Internasjonal sammarbeid, synst eg ikkje burde vere ei hovudsak, for eg meiner ein må fikse sit eiga land, før ein kan fiksa andre land. Skille stat og kirke ? Staten Norge er bygd opp av kirka, kristendommen. Avskaffe verneplikt ? Verneplikten er jo faktisk noke av da viktigaste me har, den burde vert strengare, alle burde vert i milliæret ein eller annan gang. Eg meiner Nei til republikk. Eg meiner Nei til EU. Frihandel er eg både og på, er jo bra på set og vis, men eg meiner ikkje handelen burde vera heilt fri, ein må ta i kosekvens at om ein har heilt fri handel vil ein importera meir til landet, som mat, og det norske folket vil tape på sitt eige market og miste arbeid. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 problemet med unge venstre, er at når eg ser på lista over ting som opptar dem, er det ca 60% som eg er beint uenig med, og det suger litt da. Bare av ren kuriositet, kan du nevne noen sentrale ting du er uenig med dem i? Internasjonal sammarbeid, synst eg ikkje burde vere ei hovudsak, for eg meiner ein må fikse sit eiga land, før ein kan fiksa andre land. Skille stat og kirke ? Staten Norge er bygd opp av kirka, kristendommen. Avskaffe verneplikt ? Verneplikten er jo faktisk noke av da viktigaste me har, den burde vert strengare, alle burde vert i milliæret ein eller annan gang. Eg meiner Nei til republikk. Eg meiner Nei til EU. Frihandel er eg både og på, er jo bra på set og vis, men eg meiner ikkje handelen burde vera heilt fri, ein må ta i kosekvens at om ein har heilt fri handel vil ein importera meir til landet, som mat, og det norske folket vil tape på sitt eige market og miste arbeid. OK, nå er jeg ikke i tvil: Unge Høyre! Lenke til kommentar
Chrinas Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 problemet med unge venstre, er at når eg ser på lista over ting som opptar dem, er det ca 60% som eg er beint uenig med, og det suger litt da. Bare av ren kuriositet, kan du nevne noen sentrale ting du er uenig med dem i? Internasjonal sammarbeid, synst eg ikkje burde vere ei hovudsak, for eg meiner ein må fikse sit eiga land, før ein kan fiksa andre land. Skille stat og kirke ? Staten Norge er bygd opp av kirka, kristendommen. Avskaffe verneplikt ? Verneplikten er jo faktisk noke av da viktigaste me har, den burde vert strengare, alle burde vert i milliæret ein eller annan gang. Eg meiner Nei til republikk. Eg meiner Nei til EU. Frihandel er eg både og på, er jo bra på set og vis, men eg meiner ikkje handelen burde vera heilt fri, ein må ta i kosekvens at om ein har heilt fri handel vil ein importera meir til landet, som mat, og det norske folket vil tape på sitt eige market og miste arbeid. OK, nå er jeg ikke i tvil: Unge Høyre! Unge Høyre har fleire av dei punkta eg va uenig med i unge venstre ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå