Gå til innhold

Vurderer Adobe Lightroom 3 eller Nikon Capture NX 2

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt bilderedigeringsprogram, og vurderer nå disse to;

-Adobe Photoshop Lightroom 3.0

-Nikon Capture NX 2

Det skiller ca. 1000 kroner prismessig (2400-2500 for LR3 og 1500-1600 for NX2).

Har så vidt prøvd LR3 i fjor, når jeg lastet ned en 30 dagers prøveversjon (men fikk kun brukt det ett par dager, ettersom jeg glemte resten av perioden), og det virker forøvrig greit.

Har ikke prøvd Capture NX 2, bare View NX 2 som fulgte med kameraet mitt. Men etter hva jeg leser om det, så virker det også som ett forholdsvis enkelt men kraftfullt bilderedigeringsprogram.

Jeg bruker for tiden Photoshop Elements 8.0.

Er litt usikker på om jeg behøver all funksjonalitet i LR3 - er det noen store forbedringer i selve bilderedigeringen i LR3 kontra PSE8?

Noen som bruker Capture NX 2 her, som kan uttale seg om hvordan det er?

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at LR3 er på "tilbud" nå - 1224,- + MVA, mao. 1530,- kroner.

Hvordan er RAW konverteren i LR3 (kontra den i Capture NX 2)?

Sånn jeg har skjønt det, så er vel NX2 best på håndtering av .NEF?

Jeg vurderte og bruke NX 2 sammen med Corel PaintShop Photo Pro X3 (husker ikke eksakt hvor, men jeg leste en anbefaling på den kombinasjonen). Ultimate pakken av PSP X3 er også på "tilbud", til £55.99.

Siden jeg akkurat nå kan få enten LR 3 eller NX 2 til omtrent samme pris - hva er det beste valget?

Vil kombinasjonen NX 2 + PSP X3 være en totalt sett bedre løsning enn bare LR 3?

Lenke til kommentar

Tror dette blir litt smak og behag.

NX2 er kanskje bedre til å hente ut 'mest' fra .NEF, men LR3 er knall.

I LR3 får jeg total kontroll over arbeidsflyten og ser ikke noe behov for å bruke annen software.

Det må isåfall være PS i noen få tilfeller hvor det er noe 'ekstra' som skal til.

1530,- hørtes ut som en veldig hyggelig pris.

Lenke til kommentar

kjenner ikke NX 2, men jeg bruker LR i stedet for DPP (canon) selv om DPP kanskje er marginalt bedre på å konvertere canons raw filer.

Jeg er veldig fornøyd med LR, synes blandt annet at arbeidsprosessen er veldig god i LR. Jeg bruker kun raw opptak så er avhengig av en effektiv måte å konvertere filene på.

Lenke til kommentar

Så jeg lurer på hvor du fant dette tilbudet?

Er registerert hos Adobe fra langt tilbake, og får newsletters og diverse eposter fra de. I dag fikk jeg epost med tilbudet på LR 3.

Så, da ble det til at jeg bestilte meg LR 3. :)

(totalsummen med frakt og MVA ble 1614,67 kroner)

Lenke til kommentar

Kjøpte Lightroom 3 på adobe sin webbutikk i løpet av mine siste dager som student nå i vår. Fikk det til en hyggelig pris, mener det var 685 kr inkl MVA. Måtte laste opp et bilde av studentbeviset mitt, og det gikk bare flott! Er forøvrig meget fornøyd med Lightroom.

Edit: Måtte bare rette det til den summen jeg faktisk betalte. Ikke 800-900 kr, men 685 kr inkl MVA

Endret av carp
Lenke til kommentar

Jeg har brukt NX2 i over 3 år, men kjøpte LR3 for ett par måneder og akkurat begynt å teste det. NX2 har sine helt klart kule funksjoner, men med x antall redigere på feks ett portrett så er det som om NX2 lager ett nytt bilde for hver redigering i bakgrunnen, og over tid får man en cache fil som etterhvert spiser alt PC n har av ressurser før den til slutt krasjer hvis man ikke har kontroll på å lagre jevnlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...