Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

er cookie det samme som spyware?

Anbefalte innlegg

sitter å lurer på en ting. kjører for øyeblikket to spyware programmer. Ad-aware og spybot search and desstroy. det er ikke ofte at den finner noe. men jeg skanna maskina med ad-aware nå nettopp. å da fant den 8 spywares. men det var cookie filer. jeg sletta det så klart, men vil det si at Cookie egentlig er spyware?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, cookies er som det så fint oversatt til norsk heter: informasjonskapsler

det disse kan brukes til er jo da også å logga hvor du beveger deg på nettet, noe som gir det en slags spyware funksjon, men også alle passord o.l. du ber nettleseren din "huske" sånn at du f.eks. kan lukke hardware forumet og så åpne det igjen og fortsatt være pålogget er lagret i cookies ;)

les mer her

http://www.cookiecentral.com/

(litt anti-cookie til tider, men sier ihvertfall en del om hva det er og hvordan det fungerer)

Lenke til kommentar

Cookie er kun informasjonsfiler som webservere lagrer på pcen din... De har ikke mulighet til å gjøre noe i seg selv (er ikke programmer eller script etc.). Derimot kan webservere lagre - og hente fram igjen senere - statistikk over hvor du befinner deg på internett, hvilken reklame - hvis noen - du trykker på osv. Jeg synes cookies er veldig harmløst spyware, men det kan vel være lurt å fjerne dem.

Lenke til kommentar

Cluet er at det er kun den webservern som først lager en cookie som kan lese eller endre data i cookien (en sannhet med modifikasjoner), så det er rimelig begrenset overvåkning..

Personlig bruker jeg cookies eller session for å sørge for at ingen kan ta snarveier i det web-baserte spillet mitt. Stort sett sånne ting (session-kontroll) eller oppbevaring av innstillinger/kundedata cookies brukes til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...