Mrs_Bust Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Vi må snart kjøpe ny bil. Vi har ingen barn, men har tenkt å prøve innen et par år, så det bør være plass til barnesete i bilen. Setene er jo så store i dag... Jeg er 178 cm og han er 195 cm. Vi har begge lange bein... Hva anbefales slik at vi ikke sitter helt "stuffed" i dashbordet om vi skal ha små i baksetet? Har fått både tips om Touran og en flerbruksbil fra Peugeot. Jeg har personlig lyst til å kjøpe en stv Passat eller Avensis fra mellom 2006-2009, men har blitt frarådet det av andre pga de mener det er mer plass i sånne flerbruksbiler. Tips? Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Vi må snart kjøpe ny bil. Vi har ingen barn, men har tenkt å prøve innen et par år, så det bør være plass til barnesete i bilen. Setene er jo så store i dag... Jeg er 178 cm og han er 195 cm. Vi har begge lange bein... Hva anbefales slik at vi ikke sitter helt "stuffed" i dashbordet om vi skal ha små i baksetet? Har fått både tips om Touran og en flerbruksbil fra Peugeot. Jeg har personlig lyst til å kjøpe en stv Passat eller Avensis fra mellom 2006-2009, men har blitt frarådet det av andre pga de mener det er mer plass i sånne flerbruksbiler. Tips? Vi har en Citroen Grand Picasso - flerbruksbil og en god bil. Har bedre plass enn Touranen.Vi har to barn og er mye på farten med pikk og pakk - og det går meget greit. Ang stv. så er Avensis nok et sikkert kjøp med relativt god gjenkjøpsverdi (i den grad man får godt for brukte biler i dagens marked). Skoda Superb stv er kanskje en av markedets største stv. Den har enorm plass i baksetet. Jeg tror fort ingen biler (ei heller flerbruksbiler) kan hamle opp med den baksete plassen. Den har også meget stort bagasjerom. Skoda skal være gode biler - som er bygget på velprøvde deler fra Volkswagen - nettopp for å unngå feil på bilene. Ford Mondeo stv er også en stor stv. Nok noe større enn Passat og Avensis. Ford har i flere modeller - også på Mondeo et smart hanskerom som gjør at passasjer fremme kan sitte meget langt fremme mot hanskerom uten at beina går borti, som igjen frigjør god plass til barnesete bak. Kjøremessig er Ford nok i en klasse for seg av nevnte biler. Der får du sportslighet, stabilitet og komfort omhverandre. Ford S-Max og Galaxy er større flerbruksbiler og også dyrere. Men har du budsjett til det er dette meget romslige biler. (På Galaxy mener jeg du må ha modellen fra 2007 og fremover - ikke den gamle som er lik VW Sharan eller Seat Alahambra eller hva nå den modellen heter.) Galaxy og S-Max har samme smarte hanskeroms-utforming som Ford Mondeo. Den utformingen er rett og slett genial med tanke på å frigi plass for baksetet og selv sitte godt). En S-Max eller Galaxy skal du virkelig jobbe med for å laste den full - masse plass) Fordelen med flerbruksbil kontra stv er at man sitter høyere - noe barna liker mtp utsikt og oversikt. Det er også mye lettere å bøye seg inn for å feste barnestol, spenne fast barna osv. Personlig (også lang) sitter jeg bedre i flerbruks bil da sittestillingen blir mer lik som å sitte i en stol. Blir mindre sliten på lengre kjøreturer samt det å sitte høyt gir absolutt bedre oversikt. Bagasjeplass i flerbruksbil kontra stv tror jeg ikke er så ulik med mindre du kjøper S-Max, Galaxy eller annen stor flerbruksbil. Men det er nok noe letter å stable i høyden i en flerbruksbil enn stasjonsvognen. Husk at dagens barnevogner er store og tar for mye at bagasjeromsplassen - holder nok en liten knapp på at det er lettere å stable i flerbruksbil da - og du må kanskje fortere ty til skiboks når du har stv enn ved flerbruksbil. En flerbruks bil er ofte lett å legge ned seter i - hvis ikke hele baksetet er fult av unger da. Det gir også mye plass om man trenger for bagasje. Uansett bil - vurder automatgear - det er fantastisk å kjøre med - tror aldri dere vil angre på det... Lykke til:-) Lenke til kommentar
Juli2 Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Jeg har lange bein og sitter helt utmerket i Opel Zafira. I det hele tatt er Zafira B (2006-) en veldig undervurdert bil: -kjempegod plass i lengde og høyde (dog noe begrenset i bredden) -veldig stabile og presise kjøreegenskaper -god komfort -godt førermiljø -god sikkerhet og rustbeskyttelse -dokumentert meget god kvalitet: *høy score i DEKRA, Svensk Bilprovning og TUV. i TUVreport 2011 over 4-5 år gamle biler havner den på 17. plass av 120 modeller, foran f eks Toyota Corolla. Smått sensasjonelt spør du meg. http://www.vdtuev.de/presse/pm/tuv-report-2011-die-zukunft-gewinnt Pga ufortjent dårlig rykte får man den rimelig som brukt. Jeg ville anbefalt facelift (2007- / se: andre baklykter)) med diesel og automatgear. eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=20617482 Lykke til! Endret 25. juli 2011 av Juli2 Lenke til kommentar
MasterChiun Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Honda CRV er et bra valg. Funket for oss iallefall. God plass framme. Er 180 cm høy + min eldstesønn er 183cm og manglet aldrig beinplass hverken i framseter og bakseter. Bak er det også god plass til 3 voksne uten problemer. Sitter høyt i framseter og bakseter kan legges noe ned bakover om noen skal hvile på lengre turer. Bagasjeplass er det masser av. Bonus er på enkelte CRV modeller finnes det campingbord innebygget. Denne funket ypperlig for oss 2 voksne og 3 barn. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 En kompis av meg på 192 og tidligere ishockeyspiller (han er ikke bare høy mao) fant seg best til rette i en Volkswagen Passat stasjonsvogn. På papiret ikke det største bagasjerommet, men i praktisk bruk med barnevogn så var det definitivt størst. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Skoda Superb: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29605042 <--- 300k 1.4T 125HK http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29609886 <--- 325k 1.6d 105HK (greenline) Lenke til kommentar
Juli2 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Ford Mondeo har enorm plass. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Vi må snart kjøpe ny bil. Vi har ingen barn, men har tenkt å prøve innen et par år, så det bør være plass til barnesete i bilen. Setene er jo så store i dag... Jeg er 178 cm og han er 195 cm. Vi har begge lange bein... Hva anbefales slik at vi ikke sitter helt "stuffed" i dashbordet om vi skal ha små i baksetet? Har fått både tips om Touran og en flerbruksbil fra Peugeot. Jeg har personlig lyst til å kjøpe en stv Passat eller Avensis fra mellom 2006-2009, men har blitt frarådet det av andre pga de mener det er mer plass i sånne flerbruksbiler. Tips? Denne er fin: http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Grandis Min mor eier en slik og har kjørt den mye i sommer, god plass til beina forann og bak. god lasteplass... Den har den beste scingeradiusen i enfamilie bil jeg noen gang har kjent, den svinger på en femmer, og er behagelig å kjøre. Anbefaler diesel modellen for bensinvarianten drikker MYE bensin. Jeg tror den vil passe fin til en nyetablert familie som trenger plass til barnevogn, og barneseter, og samtidig ønsker å ha litt handleposer og i bilen. min mor kjøpte en brukt en i god stand til rundt 130'000 med 5 seter hos forhandler. -frank EDIT: er BTW 197cm høy og trivdes med størrelsen, noe jeg ikke gjør med andre biler, (som er hvorfor gamlas bil blir lånt når jeg skal langt:P) Endret 26. juli 2011 av frankhaugen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå