Jarmo Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 så da vet jeg ikke når den første patruljen kunne vært på øya om de hadde fått tak i en sivil båt kjapt. I en krisesituasjon kan Politi-Forsvaret-Sivilt beredskap rekvitere private fremkomstmidler, med hjemmel i loven. Ettersom jeg vet så var det flere private båter i nærheten. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som absolutt vil at politiet har gjort en forferdelig jobb. Den jobben politiet gjorde var vel neppe dårlig. Men mange mener de burde ha vært raskere til stede. Når det gjelder bevæpning av politiet så synes jeg ikke man bør ha bevæpnet politi i Norge til daglig. Såvidt jeg vet, har de våpen, skuddsikre vester, hjelmer, kommunikasjonsutstyr tilgjengelig i sine biler, i hvertfall utrykningskjøretøyer vil jeg tro. Og som det sies i tråden, politiet kan rekvirere kjøretøy av alle type i en nødsituasjon. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Enten er politiet i Buskerud veldig dårlig utrustet og trent, eller så er det dårlig stridsledelse. Med tanke på at de kom 8 min før delta og det eneste de hadde rukket var å finne en båt så hadde de ikke kunne ha gjort så mye. Hvor får du 8 minutter fra? I følge den siden i Adresseavisen som jeg linket til i forrige post var første patrulje der 17:52. I følge http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7729310 var beredskapstroppen på fastlandssiden 18:09. Det er 17 minutter. Men greit nok, det er uansett ikke mye tid. Det var gjerne like greit at de brukte den tiden til å skaffe bår til Delta som til noe annet. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Jeg bruker tidene ifra politiet. ( regner med at det ikke behøver å være rett selv der) En annen ting jeg lurer på, delta løp i 350 meter før de brukte stemmer for å trekke oppmerksomheten mot politiet. Hva med å skyte i lufta litt før, om han da må snu seg og lure på hvor de er så kunne det ha spart 1-2-3-4-5? liv ? Det var jo intens henrettelse på stranda mens delta løp. Eller ville han bare ha fortet seg da, lite sansynlig for da ville han risikert å blitt skutt selv. Endret 28. juli 2011 av War Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg bruker tidene ifra politiet. ( regner med at det ikke behøver å være rett selv der) En annen ting jeg lurer på, delta løp i 350 meter før de brukte stemmer for å trekke oppmerksomheten mot politiet. Hva med å skyte i lufta litt før, om han da må snu seg og lure på hvor de er så kunne det ha spart 1-2-3-4-5? liv ? Det var jo intens henrettelse på stranda mens delta løp. Eller ville han bare ha fortet seg da, lite sansynlig for da ville han risikert å blitt skutt selv. De kunne kanskje spart noen liv, men de kunne også tapt noen liv med det. Ved å rope viste ABB at politiet var der og hvor de var, han kunne da f.eks gjemt seg, fått det travelt og skutt enda flere. Som mye annet, kunne gått begge veier... Lenke til kommentar
Cocoa Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Dette blir for dumt! Politiet gjorde ikke en dårlig jobb, ut ifra de resursene de har, MEN et helikopter hadde selvfølgelig vært det beste å bruke. Når det oppstår en nødssituasjon et sted, hva er kritisk?? 1. Komme seg til åsted så raskt som overhodet mulig! 2. Skaffe seg et overblikk av situasjonen for å iverksette tiltak/aksjon så raskt som overhodet mulig! Et tilgjengelig helikopter hadde selvfølgelig her vært det beste. Politistyrkene hadde kommet seg ut til utøya så raskt som mulig og samtidig fått et overblikk over situasjonen. De kunne holdt "grei" avstand (les.nrk helikopter) til de tar en avgjørelse på hvordan de skal aksjonere. Bruk av skarpskytter, fly lavt for å droppe delta på sikker grunn(andre siden av øyen), eller noe som er svært sannsynlig sett i ettertid; Tilkalt drapsmannen fra helikopter og fortalt at han var omringet. I ettertid vet vi at drapsmannen la fra seg våpenet så snart politiet tilkalte kan på utøya. Så, dette handler ikke om at politiet gjorde en dårlig jobb, men mer om at vi ikke var/er godt nok forberet. Og det er utrolig synd. Tenk hvor mange menneskeliv som gikk tapt fordi denne syke mannen fikk gå alene rundt på øya så lenge (bare et nrk-helikopter fløy over øya). Politiet/spesialstyrken bør selvfølgelig ha minst et helikopter tilgjengelig for slike opperasjoner. Det kan gjerne være forsvaret som "eier/drifter" helikopteret, MEN det må være SVÆRT TILGJENGELIG i slike situasjoner. Synes det er meningsløst av politiet å prøve å forklare eller bortforklare disse fakta. De skulle heller vært ydmyk og sett på mulighetene om de på noen slags måte kunne gjort en bedre jobb hadde de hatt andre/bedre ressurser i framtiden. Dette fortjener det norske folk. Hvem vet neste gang det skjer noe, og hvor. Komme seg raskt til og få overblikk/kontroll vil alltid være kritisk! 2 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 En del av vurderingen med helikopter vil også ha gått på at man ikke visste hvor mange skyttere som var på øya, man visste ikke hva slags våpen skyttere hadde tilgang til (om det var et godt planlagt terrorangrep utført av en gruppe er ikke bakke-til-luft raketter usannsynlig) og man visste ikke om og eventuelt hvor mye sprengstoff som kunne befinne seg der. Det er ekstremt lett å sitte på Internett i etterkant å være ekspert på hva Delta burde ha gjort, etter at all informasjonen har blitt tilgjengelig, noe den ikke ble før etter at Delta hadde gått i land på Utøya og nøytralisert ABB. De som nå sitter og hyler om at man burde ha brukt skarpskyttere fra helikopter ville, dersom en skarpskytter hadde bommet og drept en eller to tenåringer, sittet og hylt om hvor feil det var å bruke skarpskyttere i den vinden som var. My man. Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg bruker tidene ifra politiet. ( regner med at det ikke behøver å være rett selv der) En annen ting jeg lurer på, delta løp i 350 meter før de brukte stemmer for å trekke oppmerksomheten mot politiet. Hva med å skyte i lufta litt før, om han da må snu seg og lure på hvor de er så kunne det ha spart 1-2-3-4-5? liv ? Det var jo intens henrettelse på stranda mens delta løp. Eller ville han bare ha fortet seg da, lite sansynlig for da ville han risikert å blitt skutt selv. Jeg synes du skulle ta kontakt med Oslo politidistrikt, sjef Beredskapstroppen og tilby deg å bidra i deres debriefing og evaluering av Utøyaaksjonen. Dette for å kvalitetssikre at fremtidige aksjoner blir gjennomført iht akseptabel standard. Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Synes det er meningsløst av politiet å prøve å forklare eller bortforklare disse fakta. De skulle heller vært ydmyk og sett på mulighetene om de på noen slags måte kunne gjort en bedre jobb hadde de hatt andre/bedre ressurser i framtiden. Dette fortjener det norske folk. Hvem vet neste gang det skjer noe, og hvor. Komme seg raskt til og få overblikk/kontroll vil alltid være kritisk! Jeg vil anta at Politiet ror i samme båt som Forsvaret når det gjelder grove uoverenstemmelser mellom tildelte oppdrag og tildelte ressurser. Dersom Politiet føler behov for å slå i bordet, så gjør de ikke det via media, pressekonferanser e.l. for at Ola Dunk skal føle seg tilfreds med at "nå skjer det ting." Dette tas tjenestevei, og vi vet alle hvem som sitter på toppen av ressurstildelingspyramiden. Unntaket er naturligvis "varslere" og andre internt i organisasjonen som velger å kortslutte tjenesteveien i frustrasjon, slik at f.eks. graderte dokumenter lekkes til pressen. Ref: prioriteringslister over hvilke saker som skal henlegges o.l. Vi får se om 22/7-kommisjonen vil gi anbefalinger som påvirker ressurstildelingen. Storberget har gått ut og lovt økte midler. Så får vi se hvordan styrket helikoptertjeneste til Politiet og produksjonskostnader til en operativ blyfri 5.56x45 ammunisjon i Forsvaret tåler syretesten i valgkampen, når skoler skal oppusses, eldre skal ha verdig omsorg og skolene ha vann i svømmebassengene... Endret 28. juli 2011 av phydeaux Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg bruker tidene ifra politiet. ( regner med at det ikke behøver å være rett selv der) https://www.politi.no/aktuelt/Nyhet_10256.xhtml gir denne tidslinjen: 17:52: Første politipatrulje ankommer området – må vente på egnet båt 18:03: Melding om at båt var på vei 18:09: Beredskapstroppen til stede på fastlandet 18:25: Beredskapstroppen gikk i land på Utøya Altså 17 minutter fra første politipatrulje kom til beredskapstroppen kom. Men i mesteparten av den tiden hadde de ikke båt. Så da ser jeg ingen grunn til å kritisere lokalt politi for å ikke ha lagt fra land før beredskapstroppen kom. En annen ting jeg lurer på, delta løp i 350 meter før de brukte stemmer for å trekke oppmerksomheten mot politiet. Hva med å skyte i lufta litt før, om han da må snu seg og lure på hvor de er så kunne det ha spart 1-2-3-4-5? liv ? Det var jo intens henrettelse på stranda mens delta løp. Eller ville han bare ha fortet seg da, lite sansynlig for da ville han risikert å blitt skutt selv. I akkurat denne situasjonen ville det kanskje vært lurt, men det blir etterpåklokskap. Generelt tror jeg det er større fare for at skurken kan oppfatte slike varselsskudd som at politiet skyter på ham og han da reagerer med å skyte på politiet. Lenke til kommentar
Cocoa Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Dette blir for dumt! Politiet gjorde ikke en dårlig jobb, ut ifra de resursene de har, MEN et helikopter hadde selvfølgelig vært det beste å bruke. Når det oppstår en nødssituasjon et sted, hva er kritisk?? 1. Komme seg til åsted så raskt som overhodet mulig! 2. Skaffe seg et overblikk av situasjonen for å iverksette tiltak/aksjon så raskt som overhodet mulig! Et tilgjengelig helikopter hadde selvfølgelig her vært det beste. Politistyrkene hadde kommet seg ut til utøya så raskt som mulig og samtidig fått et overblikk over situasjonen. De kunne holdt "grei" avstand (les.nrk helikopter) til de tar en avgjørelse på hvordan de skal aksjonere. Bruk av skarpskytter, fly lavt for å droppe delta på sikker grunn(andre siden av øyen), eller noe som er svært sannsynlig sett i ettertid; Tilkalt drapsmannen fra helikopter og fortalt at han var omringet. I ettertid vet vi at drapsmannen la fra seg våpenet så snart politiet tilkalte kan på utøya. Så, dette handler ikke om at politiet gjorde en dårlig jobb, men mer om at vi ikke var/er godt nok forberet. Og det er utrolig synd. Tenk hvor mange menneskeliv som gikk tapt fordi denne syke mannen fikk gå alene rundt på øya så lenge (bare et nrk-helikopter fløy over øya). Politiet/spesialstyrken bør selvfølgelig ha minst et helikopter tilgjengelig for slike opperasjoner. Det kan gjerne være forsvaret som "eier/drifter" helikopteret, MEN det må være SVÆRT TILGJENGELIG i slike situasjoner. Synes det er meningsløst av politiet å prøve å forklare eller bortforklare disse fakta. De skulle heller vært ydmyk og sett på mulighetene om de på noen slags måte kunne gjort en bedre jobb hadde de hatt andre/bedre ressurser i framtiden. Dette fortjener det norske folk. Hvem vet neste gang det skjer noe, og hvor. Komme seg raskt til og få overblikk/kontroll vil alltid være kritisk! Anbefaler folk å lese artikkelen i DN i dag. Den bekrefter mye av dette. Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Synes det er meningsløst av politiet å prøve å forklare eller bortforklare disse fakta. De skulle heller vært ydmyk og sett på mulighetene om de på noen slags måte kunne gjort en bedre jobb hadde de hatt andre/bedre ressurser i framtiden. Dette fortjener det norske folk. Hvem vet neste gang det skjer noe, og hvor. Komme seg raskt til og få overblikk/kontroll vil alltid være kritisk! Er helt enig med at beredskapstroppen burde ha ett brukbart helikopter i umiddelbar nærhet. Men må heller si meg imponert av politiet som er blant de få som på ingen måte har prøvd å bruke denne hendelsen til egen vinning. Det er samfunnet som bestemmer hvor mye resurser politiet skal få og om politiet skal få mer eller mindre resurser må dette tas opp gjennom de politiske kanalene. Å skylde på manglende resurser vil også i høyeste grad være etterpåklokskap, det er nok svært mange ting som står høyere på politiets prioriteringsliste og vil gi mye mer for pengene. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Et tilgjengelig helikopter hadde selvfølgelig her vært det beste. Politistyrkene hadde kommet seg ut til utøya så raskt som mulig og samtidig fått et overblikk over situasjonen. De kunne holdt "grei" avstand (les.nrk helikopter) til de tar en avgjørelse på hvordan de skal aksjonere. Bruk av skarpskytter, fly lavt for å droppe delta på sikker grunn(andre siden av øyen), eller noe som er svært sannsynlig sett i ettertid; Tilkalt drapsmannen fra helikopter og fortalt at han var omringet. I ettertid vet vi at drapsmannen la fra seg våpenet så snart politiet tilkalte kan på utøya. I tilfelle måtte det være et pansret stridshelikopter, et par strategiske treff og vi hadde fort fått flere omkomne. Dessuten er pilotter ansvarlige for flyging, om noe er for risikorelatert så flyr ikke pilotter inn.. Det kan også diskuteres om pilotten til NRK-helikopteret var utenfor risikosonen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) Et NH90 marsjer sikkert rundt 250km/h, et Bell 412EP marsjer rundt 220km/h. De 30km/h kan man godt ta inn ved å stasjonere flere, dele opp Delta og fortsatt spare penger og flytid. Det er ikke noe behov for et NH90 for mindre innsatsstyrker i det hele tatt. De trenger noe som er smidig og brukbart i flest mulige scenarioer, og der er Bell overlegent NH90. NH90 etter min mening er mye bedre egnet som SAR, Kystvakt og Redningshelikopter. I følge Military-Today er marsfarten på 298 km/t. Jeg har laget en illustrasjon på hvor langt den ville ha rukket på 20 , 30 og 40 minutter ifra Oslo. Endret 28. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg har laget en illustrasjon på hvor langt den ville ha rukket på 20 , 30 og 40 minutter ifra Oslo. 20 minutter fra melding eller 20 minutter fra takeoff? Et helikopter kan ikke bare hives i lufta på 3 sekunder. Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 (endret) I fra takeoff. I praksis vil den være litt dårligere enn det, da det tar litt tid å komme opp i marsfart. Endret 28. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Et tilgjengelig helikopter hadde selvfølgelig her vært det beste. Politistyrkene hadde kommet seg ut til utøya så raskt som mulig og samtidig fått et overblikk over situasjonen. De kunne holdt "grei" avstand (les.nrk helikopter) til de tar en avgjørelse på hvordan de skal aksjonere. Bruk av skarpskytter, fly lavt for å droppe delta på sikker grunn(andre siden av øyen), eller noe som er svært sannsynlig sett i ettertid; Tilkalt drapsmannen fra helikopter og fortalt at han var omringet. I ettertid vet vi at drapsmannen la fra seg våpenet så snart politiet tilkalte kan på utøya. I tilfelle måtte det være et pansret stridshelikopter, et par strategiske treff og vi hadde fort fått flere omkomne. Dessuten er pilotter ansvarlige for flyging, om noe er for risikorelatert så flyr ikke pilotter inn.. Det kan også diskuteres om pilotten til NRK-helikopteret var utenfor risikosonen. Nei, selv om han hadde klart å ta ned et slikt helikopter (svært tvilsomt, hans våpen var beregnet til å drepe mennesker, ikke skyte ned helikoptere) så ville det forsatt ta opp tid fra han, tid som han brukte på å drepe ungdommer. Hvorfor fokusere så enormt på sikkerheten til piloten. Hva med sikkerheten til de som er der på øya? Selv om piloten har 1/100 sjangs for å dø, så er det verdt det sammenlignet med å la flere ungdommer dø. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Bra vi har noen skikkelige eksperter her. De burde sendt Rambo! Dere vet, han i filmene! Kunne de ikke bare ringt ham da? De kunne brukt teleporteringsteknologien fra Star Trek! PROBLEM SOLVED! Ja, du er hyggelig mot de som har mistet sitt liv. Dette er ikke noe jeg har plutselig begynte å snakke om. Dette har vært et problem over lang tid, fordi man har nedprioritert politet. Politet i Buskerud burde ha hatt nok ressusser til a gå over uten delta-styrkene. Ihvertfall for å kunne se hvordan situasjonen er. Nå viser jeg til din kommentar om at politimennene fra Buskerud burde lekt Rambo, noe som selvsagt bare er tull. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Men mange mener de burde ha vært raskere til stede. Mange mener mye om ting de ikke har peiling på. Slike trenger man ikke å ta alvorlig. Ja, absolutt. Det er vel det jeg er mest overrasket over med politiets reaksjon. Når det ikke dreier seg om en tulling som har forskanset seg, men er en pågående skyteepisode der drøssevis av sivile blir skutt på, da er det i overkant passivt at det lokale politiet holder seg langt unna og bare venter på beredsskapsstyrken. Enten er politiet i Buskerud veldig dårlig utrustet og trent, eller så er det dårlig stridsledelse. De kunne i hvert fall, som du sier, gått over for å se hvordan situasjonen var. At lokalt politi, muligens bare utstyrt med pistol, ikke var lystne på å "storme" øyen dersom fyren sto på stranden og skjøt mot dem når de kom er greit. Men hvis de hadde gått ut i båt, så ville de kanskje kunne sett/hørt hvor på øyen han var og kommet seg i land. Du er overrasket fordi du ikke har peiling på politiarbeid. Situasjonen var kaotisk og uavklart. ABB hadde til og med skutt mot helsepersonell på fastlandet. Man ante ikke hva man ville finne på øya. Og så videre. Det du sier er at politiet skal sette ut på rene selvmordsaksjoner. Det er ikke akseptabelt. 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Hvorfor fokusere så enormt på sikkerheten til piloten. Hva med sikkerheten til de som er der på øya? Selv om piloten har 1/100 sjangs for å dø, så er det verdt det sammenlignet med å la flere ungdommer dø. Det er stor forskjell mellom politi-og militære enheter og redskap. Med respektive arbeidsområder og regler. Bla. ambulansefolk ble jaget vekk av politiet, grunnet risikovurdering av situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå