Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager den, de skal selvfølgelig erstattes alle sammen.

Så vidt jeg vet, foreligger det ingen planer om å bytte ut 412'ene med NH90 (eller noe annet) i nær framtid; det blir i tilfelle en ny anskaffelsesprosess som neppe kommer i gang før lenge etter at vi har endelig har klart å bestemme hva vi skal bytte ut Seakingene med. De 14 NH90'ene vi har kjøpt (og ikke fått levert enda) er som nevnt planlagt å gå til Kystvakten (8stk) og fregattene (6stk), og ikke som transporthelikopter for Hæren.

Jeg ser det verserer tankerwikipedia (og ellers innen forsvaret) om å anskaffe (flere) NH90 ikke bare som redningshelikopter, men også som transporthelikopter, og slik sett satse på NH90 som den eneste typen i forsvaret (enhetshelikopter) men ingenting er avgjort, verken om hvilken type redningshelikoptre vi skal satse på (NH90, Sikorsky eller Merlin) eller utskifting av transporthelikoptre.

Lenke til kommentar
Det ville vært langt færre døde hvis vi satset mer på politiet. Vi må gå vekk ifra tanken om at svakt politi betyr lav kriminalitet. Politiet i Buskerud skulle klart å komme seg over iløpet av 20 minutter, de burde ha hatt tilgang til våpen og de burde gå øyeblikkelig over. Det er en mann, ikke en gjeng som angrep på utøya.

Bra vi har noen skikkelige eksperter her. De burde sendt Rambo! Dere vet, han i filmene! Kunne de ikke bare ringt ham da? De kunne brukt teleporteringsteknologien fra Star Trek! PROBLEM SOLVED!

Lenke til kommentar

Pjassop

Kan du droppe det ekspert-greiene dine og heller komme med noe fornuftig selv?

Det er en diskusjon og man må få mene at Norge burde revurdere politiet sitt når det kommer til anntall, lokasjon og utstyr.

I Nokasranet ble en politimann drept i kommandobilen som de ikke hadde skuddsikker rute i.

Mens 2-3 andre politifolk skøt på ranerene med revolver VS AG3 og de klarte å stikke av.

Politiet ble senre saksøkt av ranerene pga de skøt mot de.

Vaktene på et kjøpesenter i usa har bedre utstyr en politiet i Norge, og de har gått igjennom en uke med kurs og er ikke politi.

Endret av War
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Delta adressa.no

Hvordan kan de ha vunnet 10min, når den tunge stålbåten brukte 4 min?

Godt spørsmål. Kan tenke meg til at tiden de mener at dem vant har bakgrunn i at de måtte skaffe andre båter etter havariet. Eller så må de fire minuttene være feilinformasjon.

Forøvrig er ikke en større motor det samme som en raskere båt, men det kan jo hende at det gikk fortere siden dem ikke trengte å være ti stykker i en båt og kunne fordele seg på to båter som da gikk raskere enn en overlastet båt. Men alt dette kommer an på hvor de fire minuttene kommer i fra.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

De mener vel egentlig ikke det, de gjorde det de kunne, men med flere pengesekker kunne da kanskje ha gjort mer.

La oss si det ble skyting på utøya igjen nå, hadde de kommet dit kjappere da?

Hadde buskerud politistasjon brukt 4 min på å si ifra til Oslo?

Evt om politiet hadde hatt flere helikopter og operativ deltagruppe på politihuset som kunne ha vært i lufta på under 2 min, hadde de kommet fortere frem da?

Kan man gjøre noe annerledes for å komme fortere frem i fremtiden?

Hvorfor kunne NRK henge i lufta lenge før politiet var der?

Lenke til kommentar

Hvor får du det fra at NRK hang lenge i lufta før politiet? Journalisten i NRK-helikopteret sa at mens han filma var Delta allerede på vei til øya med båt.

"- Så vidt vi kan se fra bildene er helikopteret rundt 200 meter opp i lufta. Og det skal sies at omtrent samtidig som vi ankom kom beredskapstroppen med fire motorbåter, hevder Kalbakk."

Kilde

Lenke til kommentar

Beklager den, de skal selvfølgelig erstattes alle sammen.

Så vidt jeg vet, foreligger det ingen planer om å bytte ut 412'ene med NH90 (eller noe annet) i nær framtid; det blir i tilfelle en ny anskaffelsesprosess som neppe kommer i gang før lenge etter at vi har endelig har klart å bestemme hva vi skal bytte ut Seakingene med. De 14 NH90'ene vi har kjøpt (og ikke fått levert enda) er som nevnt planlagt å gå til Kystvakten (8stk) og fregattene (6stk), og ikke som transporthelikopter for Hæren.

Jeg ser det verserer tankerwikipedia (og ellers innen forsvaret) om å anskaffe (flere) NH90 ikke bare som redningshelikopter, men også som transporthelikopter, og slik sett satse på NH90 som den eneste typen i forsvaret (enhetshelikopter) men ingenting er avgjort, verken om hvilken type redningshelikoptre vi skal satse på (NH90, Sikorsky eller Merlin) eller utskifting av transporthelikoptre.

Gøtt. Jeg håper de slår fra seg enhetshelikopter ideen og legger mer vekt på hurtig respons/innsats der det er prioritert. Hverken NH90, Merlin eller Sikorsky er noe vits å bruke til små innsatsstyrker ala Delta. Sikorsky S-92 er jo ikke veldig populær hos piloter heller, hvis det er S-92 som kan være aktuelt. Bell funker, og som mange sier: "Ikke fiks noe som funker".

Lenke til kommentar

Bra vi har noen skikkelige eksperter her. De burde sendt Rambo! Dere vet, han i filmene! Kunne de ikke bare ringt ham da? De kunne brukt teleporteringsteknologien fra Star Trek! PROBLEM SOLVED!

Ja, du er hyggelig mot de som har mistet sitt liv. Dette er ikke noe jeg har plutselig begynte å snakke om. Dette har vært et problem over lang tid, fordi man har nedprioritert politet. Politet i Buskerud burde ha hatt nok ressusser til a gå over uten delta-styrkene. Ihvertfall for å kunne se hvordan situasjonen er.

Blir man rambo, fordi man ønsker å vare rask sann at man kan spare liv? Hadde politet i Buskerud ha hatt nok trening med vapen, og hatt ordentlige vapen, ville de trolig klart å tatt han selv. Og ikke glem at hvert sekund politet ikke gjør noe, hvor flere liv tar han. Det er en stor forskjell fra mange andre gisseltakninger hvor de truer om å ta flere liv.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som absolutt vil at politiet har gjort en forferdelig jobb

Det er ikke politet i seg selv som har gjort en dårlig jobb, de hadde ikke nok ressusser. Men ja det var store problemer som burde ikke ha skjedd.

1. Politilinjene var overbelastet. Folk kom ikke igjennom

2. De hadde ikke et ordentlig helikopter

3. De brukte 10 minutter på å spørre oslo om hjelp

4. Buskerud politi hadde ikke nok ressusser eller trening til å dra over selv.

Alt dette kunne ha spart liv. Det jeg ikke forstår er folk som setter likhetstegn mellom et godt politi og politistat. og jeg forstår heller ikke de som ikke er villig til å bruke litt penger for at slike hendelser ikke blir like alvorlige i fremtiden.

Lenke til kommentar

Hverken NH90, Merlin eller Sikorsky er noe vits å bruke til små innsatsstyrker ala Delta.

Det som vel egentlig er best egnet til den slags bruk, for å spore tilbake til trådens tema, er vel kanskje Lynx (som fortsatt er i produksjon); større enn dagens politihelikopter, men litt mindre enn Bell (Lynx tar 9-10 passasjerer kontra 13-14 i Bell) , og betydelig raskere -det er vel fremdeles Lynx som har verdensrekorden for raskeste helikopter?!

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ja, du er hyggelig mot de som har mistet sitt liv. Dette er ikke noe jeg har plutselig begynte å snakke om. Dette har vært et problem over lang tid, fordi man har nedprioritert politet. Politet i Buskerud burde ha hatt nok ressusser til a gå over uten delta-styrkene. Ihvertfall for å kunne se hvordan situasjonen er.

Blir man rambo, fordi man ønsker å vare rask sann at man kan spare liv? Hadde politet i Buskerud ha hatt nok trening med vapen, og hatt ordentlige vapen, ville de trolig klart å tatt han selv. Og ikke glem at hvert sekund politet ikke gjør noe, hvor flere liv tar han. Det er en stor forskjell fra mange andre gisseltakninger hvor de truer om å ta flere liv.

Ja, absolutt. Det er vel det jeg er mest overrasket over med politiets reaksjon. Når det ikke dreier seg om en tulling som har forskanset seg, men er en pågående skyteepisode der drøssevis av sivile blir skutt på, da er det i overkant passivt at det lokale politiet holder seg langt unna og bare venter på beredsskapsstyrken. Enten er politiet i Buskerud veldig dårlig utrustet og trent, eller så er det dårlig stridsledelse.

De kunne i hvert fall, som du sier, gått over for å se hvordan situasjonen var. At lokalt politi, muligens bare utstyrt med pistol, ikke var lystne på å "storme" øyen dersom fyren sto på stranden og skjøt mot dem når de kom er greit. Men hvis de hadde gått ut i båt, så ville de kanskje kunne sett/hørt hvor på øyen han var og kommet seg i land.

Men jeg feilvurderer kanskje tidene. Politi fra Drammen ville vel brukt lenger tid, og fra Hønefoss er det ikke så mye kortere enn fra Oslo. I følge http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article1667826.ece kom den første politipatruljen til kaien 17:52 men hadde ikke båt. Beredsskapstroppen gikk i land på Utøya 18:25. Jeg vet ikke hvor lang tid båtturen tar, så da vet jeg ikke når den første patruljen kunne vært på øya om de hadde fått tak i en sivil båt kjapt.

Er det forresten noen som vet hvor langt unna Oslo politet vil være avhengig av hjelp fra Oslo i en slik situasjon? Hvis dette hadde vært på Geilo, ville det lokale politiet fortsatt vært nødt til å vente på beredskapsstyrken før de gjør noe?

Jeg synes også det er rart at politiet ikke mobiliserte et helikopter fra Forsvaret rett etter bomben. Et nytt terrorangrep ble kanskje regnet som usannsynlig, men det var vel for eksempel sannsynlig at man fikk en ledetråd om hvor gjerningsmannen var og måtte rykke ut fort for å få tak i ham.

Forløpet forøvrig - at beredskapstroppen dro med bil når de ikke hadde helikopter klart, og tiden som gikk med ellers, ser jeg ingen grunn til å klage over.

Lenke til kommentar
Enten er politiet i Buskerud veldig dårlig utrustet og trent, eller så er det dårlig stridsledelse.

Med tanke på at de kom 8 min før delta og det eneste de hadde rukket var å finne en båt så hadde de ikke kunne ha gjort så mye.

La oss si de hadde dratt ut, da hadde de vært ute på vannet med samme motortrøbbel , så hadde delta stått igjen på kaia uten båt.

Så måtte politiet ha stoppet de andre båtene som kom, gått over i denne og sendt en til land hvor delta sto.

Så måtte hele delta ta plass i den ene båten og kjøre dit.

Snakker om buskerudforsprang på 1-2 min her.

De kunne kanskje ha rykket ut fortere , men hadde de dratt ut med første båt hadde vi her inne kjeftet på dem for å ha tett båten delta kunne ha brukt.

17:52 men hadde ikke båt. Beredsskapstroppen gikk i land på Utøya 18:25. Jeg vet ikke hvor lang tid båtturen tar, så da vet jeg ikke når den første patruljen kunne vært på øya om de hadde fått tak i en sivil båt kjapt.

Delta gikk i en båt, den stoppet, de måtte utpå vannet gå over i 2 andre båter.

Når delta kom til øya er ikke viktig, når de kom frem på fastlandet er viktig, derifra er tiden den tiden det tok , uansett hvilken enhet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...