Gå til innhold

Bruk av helikopter på Utøya

Anbefalte innlegg

Et Bell 412 er meget stabilt og det hadde fungert fint som plattform med det været vi hadde på fredag. Dere prøver å få det til å virke som det blåste stiv kuling, noe det absolutt ikke var. Det virker også som at Dere prøver å få det til å virke som skarpskyttere har kun en sjanse, det er feil. Snakk med hvilken som helst militær skarpskytter trent for aksjon fra helikopter, så får dere svar på om denne scenarioen er realistisk.

Blir skaprskyttere i det hele tatt trent for å skyte fra helikoptere?

Jeg aldri hørt om skarpskyttere som faktisk skyter fra helikopter...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

politiet har helikopter i Oslo, Står ofte et i fengsels parken på Grønnland.

Det tar vel bare 4-5 personer inkl. pilot så vidt jeg husker :hmm:

Altså, ikke nok plasser til DELTA

Hadde holdt med en skarpskytter og en MØR...

Det er ganske umulige forhold for en skarpskytter når både målet og skarpskytteren selv beveger seg.

Hadde de kunne droppet en skarpskytter ned på øya kunne det kanskje vært mulig, men det er antagelig for risikofylt.

Stor risiko for at skarpskytteren hadde skytt ned uskyldige i samme slengen, samt at skogen gjør det enda vanskeligere for en evt. skarpskytter i helikopter.

Vil si det er mer realistisk å ha en skarpskytter på land for å skyte han...

Helikopter er en såpass stabil plattform og Norge har såpass gode skyttere at det skuddet er ikke noe stort problem. med mør er det ikke så viktig hvor man treffer uansett så lenge man treffer så går det man sikter på i bakken.

Husker å ha lest at luftambulansene ikke kunne fly inn til øya pga været. Da regner jeg med at det samme gjelder politiets helikoptre

Var flere seaking helikoptere som landet på jordet utafor meg her, sikkert grunnet det dårlige været. Så ingen politihelikopter tho

Lenke til kommentar

Et Bell 412 er meget stabilt og det hadde fungert fint som plattform med det været vi hadde på fredag.

Tull og tøys.

Jeg har vært passasjer i både Bell, Chinook og Blackhawk i løpet av min tid i både norsk og utenlands militærtjeneste, og selv i godvær uten noe vind kan jeg ikke forstå at disse på noen som helst måte er en egnet plattform for presisjonsskyting mot et bevegelig mål.

Man kan sikkert treffe noe fra helikopter med snikskyttergevær, men her er det snakk om at man skal treffe på første skudd i litt ugreit vær og samtidig ikke treffe noen andre. I tillegg vet man jo ikke med 100% sikkerhet hvem av personene på bakken som faktisk er den som skal tas - det vil bli en ren gjetning.

Lenke til kommentar

Åjada, US Coastguard bruker vanligvis skarpskyttere fra helikopter mot narkosmuglere bl.a. I Adenbukta så er det vanlig hos mange nasjoner å ha med seg skytter i helikopter mot pirater. Royal Airforce bruker skarpskytter fra sine Lynx helikoptere osv osv. I Norge går jeg ut ifra at de har denne treningen men det kan jeg ikke bekrefte. De bør ha det mener nå jeg, fordi de kan være en enorm kapasitet.

48708d2b-4618-45fb-949b-924132817509.Large.jpg

south-korean-sniper-on-lynx-helicopter-aims-at-somali-pirate-ship.jpg

Satchman, hvis ikke du hadde overdrevet så jævlig så kunne jeg faktisk trodd på deg. Britene skyter fra Lynx, et Bell er minst like stabilt.

*edit* Fjerna store bildet.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Åjada, US Coastguard bruker vanligvis skarpskyttere fra helikopter mot narkosmuglere bl.a. I Adenbukta så er det vanlig hos mange nasjoner å ha med seg skytter i helikopter mot pirater....

So what? Her er det snakk om situasjoner der de kan brenne av skudd etter skudd hvis de vil uten å ramme noen uskyldige. I tillegg benyttes jo dette ofte for å skremme folk til å stoppe ved å skyte mot båter/kjøretøy i seg selv og ikke for å ta ut enkeltpersoner.

Lenke til kommentar

Klarer en fyr å ta ut fire påhengsmotorer med fire skudd, så klarer de å ta ut en mann nede ved vannlinja.

Hvem har sakt noe om å ta ut påhengsmotorer?

Det er snakk om å skyte for å skremme dem til å stoppe båten.

Ville ikke du stoppet båten din om ett militær-helikopter ropte "stopp" og skøt rundt båten?

Lenke til kommentar

De som kritiserer media for å fly over så folk løp ut for å vinke til de men de landet ikke.. Hadde det landet kunne 50 ha løpt frem og holdt fast. Det ville ikke kunne lette og hadde kanskje drept hele gjengen. Er uansett bare på gresslettene noen ifra det selskapet hadde landet. Så skrev noen andre at bildene av svømmende ungdom fikk mange ut i båter = reddet mange = takk til medias heli.

Lenke til kommentar

Ingen helikopterpilot kunne/ville lande på en så liten øy når man vet at noen skyter med våpen der. Ikke i alle fall i fredstiden.

Et velrettet treff på helikopter og game over, i verste fall.

Så noe transporttid måtte det bli, uansett.

Lenke til kommentar

Prosedyrene til U.S Coast Guard er jo ikke i nærheten av å være kompatibel med norsk lov. Selv om det er greit at de skyter i stykker påhengsmotorer og dreper ubevæpnede smuglere der borte så betyr det ikke at vi burde gjøre det samme. Dessuten hadde mannen på seg en politiuniform, noe som gjør det vanskelig å åpne ild mot han uten å være 100% sikker på hvem det er.

Lenke til kommentar

Coast Guard har strenge instrukser om å ikke drepe mennesker. De bruker skytter for å advare og evt. ta ut båten de kjører. De bruker faktisk .50 Barret rifler for å ta motorer eller deler av båten som er viktige for fremdrift, og det er eneste de har lov til å treffe.

http://www.youtube.com/watch?v=6VuzBVpqd4s

Som jeg har sagt tidligere, Delta visste allerede at det var en mann utkledd i politiklær som skøt. Utifra det så klarer de lett å finne gjerningsmann mtp. våpen han bar osv. Dessuten er det heller ikke snakk om å lande, fra et helikopter hadde Delta's tauentringsteam hatt mulighet for å sette fot langt raskere enn hva de hadde på fredag. Merk at han aldri skøt mot NRK helikopteret.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

...

Dessuten er det heller ikke snakk om å lande, fra et helikopter hadde Delta's tauentringsteam hatt mulighet for å sette fot langt raskere enn hva de hadde på fredag. Merk at han aldri skøt mot NRK helikopteret.

NRK sitt helikopter var noen hundre meter opp i luften, dermed ingen risiko.

Og for å gå ned med tau krever det vel ett helikopter som er utstyrt med utstyr for dette, antagelig er ikke politi-helikopter eller ambulanse-helikopter utstyrt med dette, de måtte da få ett helikopter fra forsvaret, noe som ville tatt tid å få på plass.

Lenke til kommentar

Det er mye derfor jeg har sagt hele tiden at Delta trenger et eget helikopter. Kjøp et fra forsvaret eller hva som helst. Det blir bare surr å drive å "samarbeide" med å låne ditt og datt når krisesituasjoner oppstår.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg har sagt hele tiden at Delta trenger et eget helikopter.

Absolutt!

De burde ha ett helikopter klart 24/7 oppå taket til der de holder til.

Men, ut ifra at de ikke har det, tror jeg at de valgte den beste løsningen...

edit: Å låne ting fra hverandre fungerer bra når det er lett tilgjengelig.

Helikopterene til Forsvaret ett stykke unna Oslo, så selv om det er lett å rekvirere de er det vanskelig å ta de raskt og effektivt i bruk.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Så nedskjært som forsvaret er idag så er det vel lite operative enheter selv der som kan tas i bruk i krisesituasjoner. Jeg vet Delta har avtale med Forsvaret om å låne/rekvirere et Bell helikopter når de trenger det men på fredag var ikke det noen mulighet, fordi de måtte ventet på det og at det var i bruk av andre enheter som da måtte neglisjeres til fordel for Delta. Det er det som irriterer meg. De raskeste enhetene vi har, blir bremset ned av logistikk og dårlige ressurser og evt. andre enheter som kansje trengs andre steder også blir bremset.

Men men, jeg håper i det minste at de lærer å bruke litt penger på sikkerhet, selv om slike ting skjer sjelden. De kan godt ta penger fra bomstasjonene for å finansiere et helikopter til Delta for min del, bare så lenge de har bedre kapasitet evt. neste gang. Alt kan gjøres bedre, og i dette tilfellet vet jeg at de kunne gått raskere med bedre midler. Fortsatt ikke noe sleivspark til Delta, de gikk inn som de skulle, tok en stor risiko og fikk eliminert trusselen kort tid etter ankomst til øya. Akkurat som beredskapsstyrken er trent til å gjøre.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Politiet har ikke en gang penger til å fly helikopteret de har på gardemoen.

De skulle selv ønske de hadde dette i Oslo, ikke pga Delta ++ , men for annet bruk i oppdrag.

Jeg synes "Delta" skulle vært i alle store byer, de skulle hatt helikopter og egnede biler med 24/7 respons.

4 lag.

Det er vår sikkerhet som hadde blitt styrket, jeg ville ha betalt mer skatt for å få til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet har ikke en gang penger til å fly helikopteret de har på gardemoen.

De skulle selv ønske de hadde dette i Oslo, ikke pga Delta ++ , men for annet bruk i oppdrag.

Jeg synes "Delta" skulle vært i alle store byer, de skulle hatt helikopter og egnede biler med 24/7 respons.

4 lag.

Det er vår sikkerhet som hadde blitt styrket, jeg ville ha betalt mer skatt for å få til det.

Mulig de får til litt bedre sikkerhet nå, som jeg har sagt tidligere en gang, Norge har levd i en boble siden rundt 2. verdenskrig der det knapt har vært behov for noe sikkerhet.

Så lenge staten ikke har ubegrenset med penger vil jo sikkerheten bli redusert så lenge det ikke er behov for den.

Helt til det plutselig er behov, da er det for seint, men man får seg kanskje en liten vekker og finner ut at sikkerheten ikke er god nok om noe faktisk skulle skje.

Denne gangen hadde drapsmannen ett motiv, hva om noen gjør dette for å drepe flest mulig folk, uten noe motiv?

Ser for meg f.eks norway-cup, konserter eller andre arrangementer der det er mye folk, konsekvensene kan bli mye større da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...